Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voinko irtisanoutua äitiyslomalla, jolloin karenssi 90pv tulisi äitiyslomalla ja heti ku äitiysloma loppuu

Vierailija
15.11.2017 |

saisin liiton päivärahaa?

Minulla siis vakipaikka, vaikea ero miehestä (väkivaltaa, lasu, rikosilmoitus) ja töihinpaluu ahdistaa todella paljon. Haluaisin jäädä vauvan kanssa vielä kotiin muutamaksi kuukaudeksi, saada elämää kuntoon ja hakea sitten töitä. En haluaisi pientä vielä hoitoonkaan laittaa. Esim oma alani on sellainen että ainakin lyhyitä, jopa pitkiäkin määräaikaisuuksia on hyvin tarjolla. Ja ainahan voi sitten hakea muuallekin tai lähteä vaikka opiskelemaan.

Mutta, kysymys siis kuuluu, olenko siis oikeutettu liiton päivärahaan heti äitiysloman jälkeen jos irtisanoudun äitoysloman aikana? Karenssihan minulle tulee mutta se kai alkaa heti irtisanoutumisesta ja ehtii kulua äitiyslomani aikana. Ei kai tässä ole mitään porsaanreikää?

Kommentit (46)

Vierailija
1/46 |
15.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei hoitovapaa kelpaa?

Vierailija
2/46 |
15.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisään vielä että kotihoidontuella en tule pärjäämään. Se raha on niin pieni ja olen yh. Toimeentulotukea tuskin saisin kun on työpaikka odottamassa.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/46 |
15.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lisään vielä että kotihoidontuella en tule pärjäämään. Se raha on niin pieni ja olen yh. Toimeentulotukea tuskin saisin kun on työpaikka odottamassa.

Ap

Ja mitään tästä ei voi laksea ennen kuin laittaa lapsen alulle?

Vierailija
4/46 |
15.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi. Oli toiset suunnitelmat. Kunnes mies mm uhkasi tappaa. Anteeksi että tein lapseni ja jouduinkin lasun asiakkaaksi.

Ap

Vierailija
5/46 |
15.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa vastata varsinaiseen kysymykseesi, mutta harkitsisin silti tuota hoitovapaa-vaihtoehtoa. On helpompi hakea uutta työtä jos kerrot olevasi hoitovapaalla kuin jos sanoisit olevasi työtön.

Haastattelija: "Miksi irtisanouduit edellisestä vakituisesta työsuhteestasi äitiysloman aikana?"

Sinä: "No kun mä halusin elää ansiosidonnaisella..."

Vierailija
6/46 |
15.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heitän täysin villin idean: Soita työkkäriin ja kysy!

Vierailija
7/46 |
15.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karenssi hupenee äitiyslomalla. Ainakin googlen mukaan. onhan Sipilä kiristänyt työttömien oltavia ihan urakalla, joten ehkä kannataa varmistaa vielä jostain tämä. Ja hyvin työllistyvien alalla saattavat niitä töitä sitten tarjoillakin, kunhan työttömäksi jäät.

Toivottavasti vauvan kanssa on kuitenkin mukavaa.

Vierailija
8/46 |
15.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkö muka pärjää äitiysloman jälkeen vanhemoain vapaa rahalla? Hoitovapaa aökaa vasta vanhempain vapaan jälkeen ja hoitovapaaraha on tosiaankin aila pieni, mutta olet todennäköisesti oikeutettu sinä aikana toimeentulotukeen. En irtisanoutuisi työstä lapsivapaiden aikana. Työpaikka on niin ikään sulle turvaksi, koska et voi olla varma, mikä tilanne sulla on esim. reilu vuoden päästä, saati kolmen vuoden

Vierailija
9/46 |
15.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinkas pitkään ehdit exäsi kanssa olla ennen lapsen alulle panemista, kummastuttaa kun vasta viimeisen puolen vuoden aikana sulle on selvinnyt millainen hullu mies on.

Vierailija
10/46 |
15.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karenssi alkaa vasta siitä kun ilmoittaudut työttömäksi. Äitiyspäivärahaa saadessasi et ole työtön työnhakija vaan äitiyslomalla. Älä luulekaan että olisi jätetty tuollainen mahdollisuus kiertää karenssi... :D 

Vierailija
11/46 |
15.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinkas pitkään ehdit exäsi kanssa olla ennen lapsen alulle panemista, kummastuttaa kun vasta viimeisen puolen vuoden aikana sulle on selvinnyt millainen hullu mies on.

Tämä ei liity aloittajan kysymykseen mitenkään. Haluaisit vaan päästä syyttelemään ja vähättelemään, kysynkin: mikä tarve sinulla on tähän?

Vierailija
12/46 |
15.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä aikoinaan irtisanouduin ensin vanhempainrahakauden päättyessä, ilmoittauduin työttömäksi, ja sitten kun sain 3 kk karenssin, hain kotihoidon tukea. Olinhan siihen oikeutettu, kun hoidin lasta kotona. Karenssin päätyttyä päivärahaa.

Temppuni suututti tamperelaista Kelan tätiä niin, että oikein soitti perään ja sanoi, ettei järjestelmää ole tarkoitettu näin käytettäväksi. Sanoin hänelle, että mitäs minulle soittelet. Soita lainsäätäjille tai vaikka Kelan Länsi-Suomen alueen johtavalle lakimiehelle, jolta olen varmistanut, että asia on ok.

Näin 2000-luvun alussa.

Vierailija
13/46 |
18.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseasiassa, jos irtisanot itsesi äitiysloman aikana niin karenssi kyllä kuluu siinä samalla. Ja tämä noin viikon vanhaa tietoa liitosta.

Vierailija
14/46 |
18.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi irtisanoutua äitiysloman aikana, jolloin tavallisesti saa täyden palkan? Irtisanoudu vanhempainvapaalla, jolloin olet Kelan rahoilla ja karenssi kuluu. Mutta muista, että sinulle voidaan tarjota töitä samantien, kun ilmoittaudut vanhempainvapaan jälkeen työttömäksi ja jos kieltäydyt (lapsi ei ole pätevä syy kieltäytymiselle), niin saat uudestaan karenssin.

Vierailija
15/46 |
18.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitiysloman aikana voi ilmoittautua työttömäksi työnhakijaksi yhtä lailla kuin ilman äitiyslomaakin. Äitiys ei poista työttömyyttä.

Itse olen työtön ja aion pitää työttömyyden voimassa myös keväällä alkavan äitiysloman aikana. En näe mitään syytä kaunistella tilastoja :).

Vierailija
16/46 |
18.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äitiysloman aikana voi ilmoittautua työttömäksi työnhakijaksi yhtä lailla kuin ilman äitiyslomaakin. Äitiys ei poista työttömyyttä.

Itse olen työtön ja aion pitää työttömyyden voimassa myös keväällä alkavan äitiysloman aikana. En näe mitään syytä kaunistella tilastoja :).

Ihan näin meidän kesken: äitiyslomalla ei ole työtön, vaikka olisit työnhakijana. Kuka tahansa saa ja voi olla työnhakijana te-palveluissa, jopa eläkeläinen ja työssäkäyvä, mutta jokainen työnhakija ei ole työtön. Siksi sinäkään et pidä työttömyyttä voimassa, olet pelkkä työnhakija.

Vierailija
17/46 |
18.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan näin meidän kesken: äitiyslomalla ei ole työtön, vaikka olisit työnhakijana. Kuka tahansa saa ja voi olla työnhakijana te-palveluissa, jopa eläkeläinen ja työssäkäyvä, mutta jokainen työnhakija ei ole työtön. Siksi sinäkään et pidä työttömyyttä voimassa, olet pelkkä työnhakija.

Te-toimistosta kerrottiin että työttömyyttä ei tarvitse katkaista äitiysloman ajaksi. Äitiysloma ei lopeta työttömyyttä.

Ei pelkästään meidän kesken.

Vierailija
18/46 |
18.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

On mahdollista irtisanoutua äitiyslomalla tai hoitovapaalla ja karenssi kuluu sen vapaan aikana. Itse tein niin.

Vierailija
19/46 |
18.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Karenssi alkaa vasta siitä kun ilmoittaudut työttömäksi. Äitiyspäivärahaa saadessasi et ole työtön työnhakija vaan äitiyslomalla. Älä luulekaan että olisi jätetty tuollainen mahdollisuus kiertää karenssi... :D 

ihan perustrltua minusta.

Vierailija
20/46 |
18.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä saan lisäksi yleistä asumistukea. Älä irtisanuodu. Se on sinun pelastusrengas jos et saakkaan muuta työtä.

Minulla on vakipaikka odottamassa mutta teen sukulaisten hoitoavulla muita töitä keikkoina että saa ylimääräistä.

Kyllä se siitä aina selviää vaikka nyt olisi rankkaa.