Voinko irtisanoutua äitiyslomalla, jolloin karenssi 90pv tulisi äitiyslomalla ja heti ku äitiysloma loppuu
saisin liiton päivärahaa?
Minulla siis vakipaikka, vaikea ero miehestä (väkivaltaa, lasu, rikosilmoitus) ja töihinpaluu ahdistaa todella paljon. Haluaisin jäädä vauvan kanssa vielä kotiin muutamaksi kuukaudeksi, saada elämää kuntoon ja hakea sitten töitä. En haluaisi pientä vielä hoitoonkaan laittaa. Esim oma alani on sellainen että ainakin lyhyitä, jopa pitkiäkin määräaikaisuuksia on hyvin tarjolla. Ja ainahan voi sitten hakea muuallekin tai lähteä vaikka opiskelemaan.
Mutta, kysymys siis kuuluu, olenko siis oikeutettu liiton päivärahaan heti äitiysloman jälkeen jos irtisanoudun äitoysloman aikana? Karenssihan minulle tulee mutta se kai alkaa heti irtisanoutumisesta ja ehtii kulua äitiyslomani aikana. Ei kai tässä ole mitään porsaanreikää?
Kommentit (46)
Vierailija kirjoitti:
Kuinkas pitkään ehdit exäsi kanssa olla ennen lapsen alulle panemista, kummastuttaa kun vasta viimeisen puolen vuoden aikana sulle on selvinnyt millainen hullu mies on.
Mikä tarve suilla on lyödä lyötyä? Ap:lla on ihan tarpeeksi ongelmia nyt kun p*ska on osunut tuulettimeen ilman tuollaista ylimääräistä ininää. Vaikka kuinka tekee mieli trollata (en halua uskoa että tosissasi olet, mutta jos olet, niin hävetä sietäisit) niin trollailu silloin kun jollain on oikeasti ongelmia ja hätä on mautonta. :/
Taas oletus että irtisanoutumisen jälkeen voi jäädä vain työttömäksi.
Mahdolliset karenssipävät lasketaan työttömyyspäivistä, niitä ei siis voi kuitata perhevapailla tai sairauslomilla tms. jutuilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äitiysloman aikana voi ilmoittautua työttömäksi työnhakijaksi yhtä lailla kuin ilman äitiyslomaakin. Äitiys ei poista työttömyyttä.
Itse olen työtön ja aion pitää työttömyyden voimassa myös keväällä alkavan äitiysloman aikana. En näe mitään syytä kaunistella tilastoja :).
Ihan näin meidän kesken: äitiyslomalla ei ole työtön, vaikka olisit työnhakijana. Kuka tahansa saa ja voi olla työnhakijana te-palveluissa, jopa eläkeläinen ja työssäkäyvä, mutta jokainen työnhakija ei ole työtön. Siksi sinäkään et pidä työttömyyttä voimassa, olet pelkkä työnhakija.
Te-toimistosta kerrottiin että työttömyyttä ei tarvitse katkaista äitiysloman ajaksi. Äitiysloma ei lopeta työttömyyttä.
Ei pelkästään meidän kesken.
Ei, sieltä ei kerrottu, että työttömyyttä ei tarvitse katkaista, koska työttömyytesi määrittää etuuden maksaja, et sinä. Työnhakua sen sijaan ei tarvitse katkaista.
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä paikkaansa, että karenssi alkaisi vasta työttömäksi ilmoittautumisen jälkeen. Karenssi lasketaan siitä päivästä kun irtisanoutuu. Kokemusta on hoitovapaalla irtisanoutumisesta. Nostin kotihoidontukea karenssin aikana ja sen jälkeen työttömyyskorvausta.
Ei pidä tämäkään paikkaansa. Karenssi aletaan laskea siitä kun ilmottautuu työttömäksi työnhakijaksi.
Vierailija kirjoitti:
Mahdolliset karenssipävät lasketaan työttömyyspäivistä, niitä ei siis voi kuitata perhevapailla tai sairauslomilla tms. jutuilla.
Olet väärässä. Kysyä mistä tahansa TE-toimistosta. Itse irtisanouduin hoitovapaalla ja ilmoittauduin työttömäksi heti karenssin mentyä. Työttömyyskorvaus juoksi ensimmäisestä työttömyyspäivästä lähtien. Karenssi lasketaan irtisanoutumisesta. Olin karenssin ajan kotihoidontuella.
Lisäksi työttyhmäksi ilmoittautunutkin voi saada kotihoidontukea, vaikka kuinka olisi karenssissa. Sitten kun karenssi on ohi, voi saada sekä kotihoidontukea että työttömyyspäivärahaa samaan aikaan, mutta kotihoidontuki vähennetään silloin työttömyyskorvauksesta, joten taloudellista hyötyä siitäkin ole.
Karenssin on aika suuressa määrin harkinnanvarainen asia.
Karenssin ajankohta ei ole harkinnanvarainen eikä mielivaltainen asia. Käytännössä irtisanoutumisesta seuraa melkein aina karenssi, mutta irtisanoutuvalla se karenssi alkaa heti irtisanoutumisesta ja kuluu perhevapaalla olevalla perhevapaan aikana. Sitä ei voi virkailija muuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äitiysloman aikana voi ilmoittautua työttömäksi työnhakijaksi yhtä lailla kuin ilman äitiyslomaakin. Äitiys ei poista työttömyyttä.
Itse olen työtön ja aion pitää työttömyyden voimassa myös keväällä alkavan äitiysloman aikana. En näe mitään syytä kaunistella tilastoja :).
Ihan näin meidän kesken: äitiyslomalla ei ole työtön, vaikka olisit työnhakijana. Kuka tahansa saa ja voi olla työnhakijana te-palveluissa, jopa eläkeläinen ja työssäkäyvä, mutta jokainen työnhakija ei ole työtön. Siksi sinäkään et pidä työttömyyttä voimassa, olet pelkkä työnhakija.
Te-toimistosta kerrottiin että työttömyyttä ei tarvitse katkaista äitiysloman ajaksi. Äitiysloma ei lopeta työttömyyttä.
Ei, sieltä ei kerrottu, että työttömyyttä ei tarvitse katkaista, koska työttömyytesi määrittää etuuden maksaja, et sinä. Työnhakua sen sijaan ei tarvitse katkaista.
Te-toimiston Oma-asioinnissa pidän työnhakuni voimassa vaikka olen äitiyslomalla. Työttömyyttäni ei voi katkaista mikään/ kukaan muu kuin minä itse.
Etuuksista en ole maininnut mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Te-toimiston Oma-asioinnissa pidän työnhakuni voimassa vaikka olen äitiyslomalla. Työttömyyttäni ei voi katkaista mikään/ kukaan muu kuin minä itse.
Työnhaku ja työttömyys ovat kaksi eri asiaa. Työnhakunsa voi pitää voimassa, vaikka olisi kokoaikatyössä.
Vai oikeastiko väität, että ollessasi äitiyslomalla "työtön"sinua ei koskisikaan esim. työnhakuvelvollisuus, joten voit kuitata työtarjoukset kertomalla olevasi vanhempainvapaalla?
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä paikkaansa, että karenssi alkaisi vasta työttömäksi ilmoittautumisen jälkeen. Karenssi lasketaan siitä päivästä kun irtisanoutuu. Kokemusta on hoitovapaalla irtisanoutumisesta. Nostin kotihoidontukea karenssin aikana ja sen jälkeen työttömyyskorvausta.
Näin toki kotihoidontuen aikana käykin, koska siinä voit samalla olla työtön työnhakija. Äitiysloma on kuitenkin eri asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet väärässä. Kysyä mistä tahansa TE-toimistosta. Itse irtisanouduin hoitovapaalla ja ilmoittauduin työttömäksi heti karenssin mentyä. Työttömyyskorvaus juoksi ensimmäisestä työttömyyspäivästä lähtien. Karenssi lasketaan irtisanoutumisesta. Olin karenssin ajan kotihoidontuella.
Niin ääliö, kun se kotihoidontuki on aivan eri asia! Sitä voit saada vaikka olisit töissä ja saisit palkkaakin, mikäli vain hoidat lapsesi itse samalla!
En tiedä varsinaista vastausta, mutta voisithan soittaa esimiehellesi ja kysyä millaista joustoa olisi saatavilla työajoissa, vai onko minkäänlaista?
Jos töihinpaluu ahdistaa ja haluat saada asiasi kuntoon, niin miten oletat homman menevän, kun olet työtön? Päädyt te-toimistoon ryhmäinfoon, saat työtarjouksia, haet töitä jne. eli elämäsi on huomattavasti hankalampaa kuin luuletkaan, koska pieni lapsi ei vapauta sinua velvollisuuksista. Pahimmassa tapauksessa päädyt ostopalveluna hankittuun projektiin, jossa saat oman työhönvalmentajan, joka saa rahaa työllistymisestäsi eli olet todella kokopäiväinen työnhakija, teet joka päivästä tiliä sparraajallesi ja jos vihjaiset, että kun on tämä vauva, niin pääset aika pian puhutteluun. Sinulle kerrotaan, että joko olet 100% työnhakija tai sitten harkitaan karenssia. Lapsen kanssa elelevälle on tarjolla muita tukimuotoja kuin työttömyysetuus.
Ei voi. Karenssi alkaa kun äitiysvapaa loppuu.
Haet kotihoidontukea ja lisäksi asumistukea ja toimeentulotukea, lapsilisä, yh-korotusta ja ties mitä. Ainahan sitä puhutaan miten yht saa niin paljon tukea ettei ole ikinä järkeä mennä töihin.
Jos lopetat työn sen takia että haluat olla muutaman kuukauden kotona, on se silkkaa typeryyttä.
Karenssi kuluu äitiysvapaalla. Mutta oletko valmis ottamaan sen riskin, ettet enää saakaan työtä? Mitä vastaat kun haastattelussa kysytään että miksi lopetat edellisessä paikassa? Että halusit olla muutaman kuukauden vapaalla? Yritä ajatella vähän pidemmälle. Kotona on varmasti kiva olla vauvan kanssa mutta maailma ei toimi niin että voi elää ansiosidonnaisella mukavasti.
Näkisin että tässä käy niin että jäät ansiosidonnaiselle, sinun on pakko hakea töitä samalla koska olet TYÖTÖN TYÖNHAKIJA ja joka kerta joudut miettimään mihin laitat vauvasi sillä aikaa. Elelet mukavasti ansiosidonnaisella mutta parin vuoden päästä huomaat että tiput johonkin toimeentulotuelle eikä kukaan enää palkkaa sua koska olet ollut työtön monta vuotta. Kovin moni pitkäaikaistyötön ei itse valitse kohtaloaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Edelleen, työnhaku voi olla voimassa, mutta työtön et ole.
Miksi tietämättömät vastaavat väärin. Irtisanoutumisesta tuleva 90 päivän karenssi alkaa kulua työsuhteen päättymistä seuraavasta päivästä. Terveisin työkkärin täti.
Toimeentulotukea saa vaikka olisi työpaikka odottamassa.