Voinko irtisanoutua äitiyslomalla, jolloin karenssi 90pv tulisi äitiyslomalla ja heti ku äitiysloma loppuu
saisin liiton päivärahaa?
Minulla siis vakipaikka, vaikea ero miehestä (väkivaltaa, lasu, rikosilmoitus) ja töihinpaluu ahdistaa todella paljon. Haluaisin jäädä vauvan kanssa vielä kotiin muutamaksi kuukaudeksi, saada elämää kuntoon ja hakea sitten töitä. En haluaisi pientä vielä hoitoonkaan laittaa. Esim oma alani on sellainen että ainakin lyhyitä, jopa pitkiäkin määräaikaisuuksia on hyvin tarjolla. Ja ainahan voi sitten hakea muuallekin tai lähteä vaikka opiskelemaan.
Mutta, kysymys siis kuuluu, olenko siis oikeutettu liiton päivärahaan heti äitiysloman jälkeen jos irtisanoudun äitoysloman aikana? Karenssihan minulle tulee mutta se kai alkaa heti irtisanoutumisesta ja ehtii kulua äitiyslomani aikana. Ei kai tässä ole mitään porsaanreikää?
Kommentit (46)
Työkkärin täti on oikeassa. Karenssi ei siirry vaan kuluu äitiyslomallakin. Piste.
Vierailija kirjoitti:
Näkisin että tässä käy niin että jäät ansiosidonnaiselle, sinun on pakko hakea töitä samalla koska olet TYÖTÖN TYÖNHAKIJA ja joka kerta joudut miettimään mihin laitat vauvasi sillä aikaa. Elelet mukavasti ansiosidonnaisella mutta parin vuoden päästä huomaat että tiput johonkin toimeentulotuelle eikä kukaan enää palkkaa sua koska olet ollut työtön monta vuotta. Kovin moni pitkäaikaistyötön ei itse valitse kohtaloaan.
Ikävää tuottaa pettymys, mutta irtisanouduin huonosta työpaikasta 1-vuotiaan äitinä ja olin kotona ansiosidonnaisella. CV:ssä tämä ei näy mitenkään, sillä kai se on selvää, että pikkulapsen äiti on yleensä kotona. En ole korostanut tai edes maininnut, että olin oikeasti työtön. Nykyään on vakityö ja hyvä palkka.
Jos alallasi on hyvä työtilanne, niin mitä teet sitten jos sinulle tarjotaan heti uutta työpaikkaa.
Ota huomioon, että työttömänä työnhakijana sinulla on velvollisuus hakea töitä. Jos alallasi on hyvin paikkoja tarjolla, niin työkkäri tarjoaa sinulle töitä ja saat karenssia kun kieltäydyt.
Ota nyt ensin selvää, voitko saada toimeentulotukea hoitovapaalla ollessasi, vaikka vakipaikka odottamassa.
Tsemppiä!
(Koti)äitiys ei ole Suomessa ammatti. Pidän työnhakuni voimassa Oma-asioinnissa myös äitiyslomalla, kuten Te-toimistosta neuvottiin. Näin se menee, sori siitä!