Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voinko irtisanoutua äitiyslomalla, jolloin karenssi 90pv tulisi äitiyslomalla ja heti ku äitiysloma loppuu

Vierailija
15.11.2017 |

saisin liiton päivärahaa?

Minulla siis vakipaikka, vaikea ero miehestä (väkivaltaa, lasu, rikosilmoitus) ja töihinpaluu ahdistaa todella paljon. Haluaisin jäädä vauvan kanssa vielä kotiin muutamaksi kuukaudeksi, saada elämää kuntoon ja hakea sitten töitä. En haluaisi pientä vielä hoitoonkaan laittaa. Esim oma alani on sellainen että ainakin lyhyitä, jopa pitkiäkin määräaikaisuuksia on hyvin tarjolla. Ja ainahan voi sitten hakea muuallekin tai lähteä vaikka opiskelemaan.

Mutta, kysymys siis kuuluu, olenko siis oikeutettu liiton päivärahaan heti äitiysloman jälkeen jos irtisanoudun äitoysloman aikana? Karenssihan minulle tulee mutta se kai alkaa heti irtisanoutumisesta ja ehtii kulua äitiyslomani aikana. Ei kai tässä ole mitään porsaanreikää?

Kommentit (46)

Vierailija
41/46 |
18.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äitiysloman aikana voi ilmoittautua työttömäksi työnhakijaksi yhtä lailla kuin ilman äitiyslomaakin. Äitiys ei poista työttömyyttä.

Itse olen työtön ja aion pitää työttömyyden voimassa myös keväällä alkavan äitiysloman aikana. En näe mitään syytä kaunistella tilastoja :).

Ihan näin meidän kesken: äitiyslomalla ei ole työtön, vaikka olisit työnhakijana. Kuka tahansa saa ja voi olla työnhakijana te-palveluissa, jopa eläkeläinen ja työssäkäyvä, mutta jokainen työnhakija ei ole työtön. Siksi sinäkään et pidä työttömyyttä voimassa, olet pelkkä työnhakija.

Te-toimistosta kerrottiin että työttömyyttä ei tarvitse katkaista äitiysloman ajaksi. Äitiysloma ei lopeta työttömyyttä.

Ei pelkästään meidän kesken.

Ei, sieltä ei kerrottu, että työttömyyttä ei tarvitse katkaista, koska työttömyytesi määrittää etuuden maksaja, et sinä. Työnhakua sen sijaan ei tarvitse katkaista.

Te-toimiston Oma-asioinnissa pidän työnhakuni voimassa vaikka olen äitiyslomalla. Työttömyyttäni ei voi katkaista mikään/ kukaan muu kuin minä itse.

Etuuksista en ole maininnut mitään.

Työnhaku ja työttömyys ovat kaksi eri asiaa. Työnhakunsa voi pitää voimassa, vaikka olisi kokoaikatyössä.

Vai oikeastiko väität, että ollessasi äitiyslomalla "työtön"sinua ei koskisikaan esim. työnhakuvelvollisuus, joten voit kuitata työtarjoukset kertomalla olevasi vanhempainvapaalla?

(Koti)äitiys ei ole Suomessa ammatti. Pidän työnhakuni voimassa Oma-asioinnissa myös äitiyslomalla, kuten Te-toimistosta neuvottiin. Näin se menee, sori siitä!

Vierailija
42/46 |
18.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkkärin täti on oikeassa. Karenssi ei siirry vaan kuluu äitiyslomallakin. Piste.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/46 |
18.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näkisin että tässä käy niin että jäät ansiosidonnaiselle, sinun on pakko hakea töitä samalla koska olet TYÖTÖN TYÖNHAKIJA ja joka kerta joudut miettimään mihin laitat vauvasi sillä aikaa. Elelet mukavasti ansiosidonnaisella mutta parin vuoden päästä huomaat että tiput johonkin toimeentulotuelle eikä kukaan enää palkkaa sua koska olet ollut työtön monta vuotta. Kovin moni pitkäaikaistyötön ei itse valitse kohtaloaan.

Ikävää tuottaa pettymys, mutta irtisanouduin huonosta työpaikasta 1-vuotiaan äitinä ja olin kotona ansiosidonnaisella. CV:ssä tämä ei näy mitenkään, sillä kai se on selvää, että pikkulapsen äiti on yleensä kotona. En ole korostanut tai edes maininnut, että olin oikeasti työtön. Nykyään on vakityö ja hyvä palkka.

Vierailija
44/46 |
18.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos alallasi on hyvä työtilanne, niin mitä teet sitten jos sinulle tarjotaan heti uutta työpaikkaa.

Vierailija
45/46 |
18.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota huomioon, että työttömänä työnhakijana sinulla on velvollisuus hakea töitä. Jos alallasi on hyvin paikkoja tarjolla, niin työkkäri tarjoaa sinulle töitä ja saat karenssia kun kieltäydyt.

Vierailija
46/46 |
18.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota nyt ensin selvää, voitko saada toimeentulotukea hoitovapaalla ollessasi, vaikka vakipaikka odottamassa.

Tsemppiä!