Olen työtön, ja minulle on määrätty monitehoiset silmälasit; saanko kelasta silmälasiin rahoituksen?
Silmälasit maksavat monta sataa euroa, miten ihmeessä minä niitä pystyn hankkimaan, kun tmt. on kuukaudessa saman verran kuukaudessa kuin halvimmat silmälasit silmälasiliikkeestä.
Pitääkö minun nyt sitten luopua autolla ajamisestakin, kun en enää pärjää ilman kaukolaseja?
Miten työllistyminen huonolla silmien näöllä enää onnistuu?
Kommentit (47)
Tämänkin ajan, mitä täällä turhaan uliset, olisit voinut käyttää menemällä kela.fi/ toimeentulotuki. Sieltä tulee vastaan täydentävä toimeentulotuki, jonka kautta voit anoa rahaa silmälaseihin. Luultavasti tulee kunnan maksusitoumus sulle niihin laseihin.
Kummallista kyllä, että kun kuulo alkaa ihmisellä heikkenemään niin paljon, että tarvitsee kuulolaitteen, niin sen kyllä saa ilmaiseksi käyttöönsä eli ns. lainaksi sairaanhoitopiirin sairaalasta, mutta kun näkö alkaa heikkenemään ja tarvitaan silmälasit, niin niitäpä et saakkaan ilmaiseksi, vaan ne on itse maksettava tai sitten rapaköyhän puolesta maksaa kela toimeentulotuen yhteydessä.
Työssä käyville jotkut työnantajat maksavat myös silmälääkärillä käyntimaksut tutkimuksineen; ja jopa silmälasit.
Vierailija kirjoitti:
Tämänkin ajan, mitä täällä turhaan uliset, olisit voinut käyttää menemällä kela.fi/ toimeentulotuki. Sieltä tulee vastaan täydentävä toimeentulotuki, jonka kautta voit anoa rahaa silmälaseihin. Luultavasti tulee kunnan maksusitoumus sulle niihin laseihin.
En viitsi vaivautua, kun mullahan on toi tienaava aviopuoliso, joka pannaan maksamaan kaikki, mitä minäkin tarvitsen.
En ihmettele yhtään, että tässä valtiossamme on erittäin paljon yksin asuvien talouksia noin niin kuin virallisesti, vaikkakin seurustelevia pareja on paljon, mutta käyvät ikään kuin kylästämässä toinen toisillaan vuosikymmeniä.
Vierailija kirjoitti:
Pitääkö minun jättää syömättä, elämättä kokonaiseksi kuukaudeksi, että saan silmälasit alan liikkeestä?
Olen avioliitossa töissä käyvän puolisoni kanssa, mutta eihän nyt hyvänen aika puolisoni oli mikään minun silmälasieni maksaja, kun muutenkin joutuu elättämään minut?
Emme ole ikinä saanneet mitään toimeentulotukia tms., mutta tämä alkaa olla jo melkoisen paksua settiä, jos minun puolisoni joutuisi hankkimaan minulle silmälasitkin.
Jep, mies maksaa. Ja jos olet suht nuori niin sinua on törkeästi huijattu. Moniteholasit kuuluu määrätä vasta vanhemmalla iällä. Optikkosi on ahne.
Ihmettelen todellakin, mistä johtuu, että koska minun mielestäni aisteista niin kuulo kuin näkö ovat ihmiselle tärkeitä, niin kuulolaitteet saat ilmaiseksi ns. pitkäaikaislainaksi kunnallisen puolen kuulonhuoltoasemilta sairaalasta, mutta kun silmissä alkaa iän myötä näkö heikkenemään, niin moni on vielä silloin työikäinen, ja silmälasit pitää maksaa itse tai sitten rapaköyhä saa mukamas kelalta silmälaseihinsa maksumääräyksen - tuosta en niinkään tiedä, kun en ole kyseisiä toimeentulotukiaisia ikipäivänä vielä koskaan saannut, joka on tietysti ihan hyvä asia.
Vierailija kirjoitti:
Katso Specsaversilta.
Ja enpään katso sieltä lasejani enkä mistään muualtakaan, aion pärjätä ilman kalliita optikon ja silmälääkärin määräämiä laseja, kunnes saan rahaa jostakin rahoittaakseni lasit.
Käytän siis jatkossakin "market-silmälasejani" lukiessani, ja kaukonäkö nyt on vielä sen verran hyvä, että en tarvitse edes esim. autolla ajellessani laseja, ja sitä paitsi en edes aja paljon autolla enää, koska puolisoni ajaa puolestani.
Mikä niissa silmälasiliikkeen silmälaseissa oikein maksaa niin hiivatin paljon? Lasien hieontako?
Sehän on vaan pari lasin palasta ja aisat ympärillä!;)
Ostan semmoset luuppilasit. Semmoset paksut pullonpohjaiset linssit:D
On se vissiin tilattava nettikaupasta Saksasta semmoset halpikset:D
Vierailija kirjoitti:
On se vissiin otettava avioero, että saa kaikki yhteiskunnan tuet mitä irti lähtee, ja silmiinsä tarvittavat silmälasit!
Ja kahdenkeskistä peliä me pidämme eronkin jälkeen, tai tiedä sitten, kun uusin silmälasin näkisi paremmin puolisonsa:D
Miksi jatkaisit sellaisen puolison kanssa jolle joudut maksamaan takaisin niistä vuosista kun elitte yhdessä? Hän kuulostaa kaistapäiseltä mieheltä.
Vierailija kirjoitti:
saat kelasta rillit. saat maksusitoumuksen.
Minä mitään saa kelasta tässä tapauksessa, hyvä kun edes maksavat jonkun pikkuprossan verran silmälääkärin tutkimuslaskusta, joka oli miltei sata euroa!!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toimeentulotuki silmälaseihin haetaan edelleenkin sosiaalivirastolta, ei Kelasta.
Kunta ei maksa enää silmälaseja eikä lääkkeitä. Kuuluu kuulemma perustoimeentulotukeen ja pitää valittaa Kelalle.
Ensin haetaan Kelalta ja Kelan kielteisen päätöksen jälkeen ja se liitteenä kunnalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On se vissiin otettava avioero, että saa kaikki yhteiskunnan tuet mitä irti lähtee, ja silmiinsä tarvittavat silmälasit!
Ja kahdenkeskistä peliä me pidämme eronkin jälkeen, tai tiedä sitten, kun uusin silmälasin näkisi paremmin puolisonsa:D
Miksi jatkaisit sellaisen puolison kanssa jolle joudut maksamaan takaisin niistä vuosista kun elitte yhdessä? Hän kuulostaa kaistapäiseltä mieheltä.
:D Ite oot kaistapäinen, kun oot niin tosikko!!!!
Missä kohtaa kirjoitin, että puolisoni olisi mies?
Vierailija kirjoitti:
Mikä niissa silmälasiliikkeen silmälaseissa oikein maksaa niin hiivatin paljon? Lasien hieontako?
Sehän on vaan pari lasin palasta ja aisat ympärillä!;)
Riippuu ihan siitä mitä sä niiltä laseilta haluat. Ite ostin vuos sitten uudet lasit 190e. Ei ollu paha ja ajaa asiansa ja on vielä hyvät kehykset.
Katot vaan tarjouksia yms.
On se vaan mukavaa kuultavaa, kun eräässäkin jos toisessa esim. valtionkin työnantajilla on niin hyvä työterveyshuolto, että silmälääkärin tutkimuksetkin ovat ilmaiset, ja joskus aikoinaan jopa silmälasit on maksettu; ja eräs yksityinen työnantaja maksoi myös netin käyttöön toiset lasit työntekijälleen.
En ymmärrä mitä ihmeen vinkumista on siinä että AVIOpuolisot ovat elatusvelvollisia toisiinsa nähden. Ihan kaikissa menoissa. Oma mieheni on usein ollut etuuksien ulkopuolella ja puilla paljailla ja tietysti minä hänet elätän. Jos tulee silmälasien tarve, niin tietysti niitä voi joutua muutaman kuukauden säästämään. Itselläni on silmälasit ja uusin niitä about 6 vuoden välein ja maksavat 400-550e joten kyllä tuota summaa joutuu useamman kuukauden keräämään.
Tietty ihmisryhmä tässä maassa oikein halusi itselleen nuo AVIO-oikeudet ja jotkut joilla se on, valittavat kun siitä seuraa kurjia velvollisuuksia. Osa meistä joutuu laittamaan rahaa silmälaseihin, osa kalliisiin lääkkeisiin, osa genekologikäynteihin ja osa kuukautissuojiin, mitä kullakin. Ei tämä ole tasapuolisista millään.
Vierailija kirjoitti:
No et kyllä saa toimeentulotukena jos talouden tulot (=miehesi palkka) on riittävä.
Juuri noin, en usko lainkaan, että kela tai sossu mulle mitään silmälasejakaan kustantaa, koska olen avioliitossa sen verran kelan taulukkojen mukaisesti bruttotuloiltaan mukamas isotuloisen kanssa, jonka oletetaan kustantavan minulle myös silmälasit.
Verotus on kuitenkin valtiossamme sitä mitä se nyt on, joten joopajoo.
Nainen 42 kirjoitti:
En ymmärrä mitä ihmeen vinkumista on siinä että AVIOpuolisot ovat elatusvelvollisia toisiinsa nähden. Ihan kaikissa menoissa. Oma mieheni on usein ollut etuuksien ulkopuolella ja puilla paljailla ja tietysti minä hänet elätän. Jos tulee silmälasien tarve, niin tietysti niitä voi joutua muutaman kuukauden säästämään. Itselläni on silmälasit ja uusin niitä about 6 vuoden välein ja maksavat 400-550e joten kyllä tuota summaa joutuu useamman kuukauden keräämään.
Tietty ihmisryhmä tässä maassa oikein halusi itselleen nuo AVIO-oikeudet ja jotkut joilla se on, valittavat kun siitä seuraa kurjia velvollisuuksia. Osa meistä joutuu laittamaan rahaa silmälaseihin, osa kalliisiin lääkkeisiin, osa genekologikäynteihin ja osa kuukautissuojiin, mitä kullakin. Ei tämä ole tasapuolisista millään.
genekologikäynteihin? En ole ikinä tuomoisella käynytkään. :D:D
Ja olenpa ehkä ilman kaukolasinäkyvyyslaseja, ja pelitän markettien lukuisilla halpislukulaseillani, näkeehän näilläkin kauas, jos tarpeen.