Ruisleipä on Suomen kansallisruoka - suomalaiset ovat sen hylänneet
Ruisleipää ostetaan vielä Suomessa jonkun verran, mutta minkälaista! Monet ovat sen hylänneet, varsinkin te mammat, jotka ette kestä yhtään pientä pierua koskaan. Kuidut nyt vaan tuottavat ihmisessä kaasua ja ihminen tarvitsee kuituja! Ymmärtäkää tämä.
Se ruisleipä, jota suomalaiset ostavat on laadultaa ala-arvoista. Ruisleivän yksi merkittävä tuntomerkki on, että se ei mene syömäkelvotomaksi monessakaan päivässä. Makuasia on, tykkääkö tuoreesta vai muutaman päivän vanhasta leivästä. Nämä ruispalat eivät muuta kuin huonone huomiseksi. Puhumattakaan muista muoviin pakatuista "ruisleivistä"...
Kommentit (25)
Valitettavasti ruis ja vehnä ovat pahimpia suolisto- ja vatsaoireiden aiheuttaja. 20v sitten tein aitoa ruisleipää. Puutiinussa,1800 luvulta peräisin olevalla juurella jossa ei ole milloinkaan käytetty hiivaa,lähdeveteen ja lisäksi käsittelemätöntä merisuolaa. Sitten alkoivat oireet enkä voinut enää ruileipää kuten en muitakaan viljatuotteita. Teen toki vieläkin leipää,tosin harvoin. Mieheni kyllä pystyy syömään. Annan myös äidille ja parille ystävälleni lämpimäisiä. Leivinuunista!
Vierailija kirjoitti:
Rakastan ruisleipää, mutta jouduin lopettamaan sen syönnin ärtyvän suolen takia (ja söin sitä päivittäin sentään yli 50 vuotta). Onneksi nykyisin saa myös hyvää kauraleipää. Kieltämättä muistelen usein melkein tippa linssissä voilla ja juustolla höystetyn ihanan tuoreen ruisleivän makua, mutta enää ei tarvitse pestä WC-pönttöä varpusparvesta joka käynnin jälkeen, kaasuntuotanto ei enää vastaa keskikokoisen kaupungin energiantarvetta ja vatsakivut ovat loppuneet. Joskus sentään voi viipaleen nautiskella.
Paahdettuna se on lempeämpää vatsalle, toki se ei sittenkään välttämättä käy. Itse olen crohnikko, ja voin syödä ruisleipää, joka on tehty pelkästä rukiista. Kaupan "ruisleipä", jossa on osa vehnäjauhoja, aiheuttaa tuollaisen efektin, ja jos ei usko varoitusta heti, myöhemmin myös limaa, verta ja nivelsärkyjä. Elämä on...
Minä ostan lähikaupasta lähileipomon lähiluomuruisjauhoista hapanjuurella nostatettua ruislimppua. Aineksina vain jauho, vesi ja vähän suolaa. Maku vain paranee leivän vähän vanhetessa, parhaimmillaan parin, kolmen päivän vanhana.
Vierailija kirjoitti:
Minä ostan lähikaupasta lähileipomon lähiluomuruisjauhoista hapanjuurella nostatettua ruislimppua. Aineksina vain jauho, vesi ja vähän suolaa. Maku vain paranee leivän vähän vanhetessa, parhaimmillaan parin, kolmen päivän vanhana.
Lisään tähän vielä sen, että kärsin myös ärtyvän suolen oireyhtymästä, mutta onneksi siedän tätä leipää ongelmitta.
Minulla on ihan sama ongelma, kuin monella muullakin ketjuun vastanneella. Rakastan ruisleivän makua, mutta olen joutunut lopettamaan sen syömisen yliherkkyyden vuoksi. Ruis aiheuttaa paitsi kovia vatsakipuja, myös allergista ihottumaa.
Melkein itkettää, kun seuralainen saa ravintolassa lohikeiton kanssa kunnon saaristolaisleipää tai jossain olisi vastapaistettua ruislimppua tarjolla, mutta ei voi mitään. Olen 10 vuoden aikana kokeillut ruista kaksi kertaa ja todennut hyvin kivuliaasti, etten pysty sitä edelleenkään syömään.