Ruisleipä on Suomen kansallisruoka - suomalaiset ovat sen hylänneet
Ruisleipää ostetaan vielä Suomessa jonkun verran, mutta minkälaista! Monet ovat sen hylänneet, varsinkin te mammat, jotka ette kestä yhtään pientä pierua koskaan. Kuidut nyt vaan tuottavat ihmisessä kaasua ja ihminen tarvitsee kuituja! Ymmärtäkää tämä.
Se ruisleipä, jota suomalaiset ostavat on laadultaa ala-arvoista. Ruisleivän yksi merkittävä tuntomerkki on, että se ei mene syömäkelvotomaksi monessakaan päivässä. Makuasia on, tykkääkö tuoreesta vai muutaman päivän vanhasta leivästä. Nämä ruispalat eivät muuta kuin huonone huomiseksi. Puhumattakaan muista muoviin pakatuista "ruisleivistä"...
Kommentit (25)
Täällä paistettu omasta luomuruisjauhoista juureen hapattamalla tehtyä leipää ja hyvää on monta päivää syötä sitä.
Suolaa vain lisätty.
Ruisleipä nyt vaan on pahaa, ikinä en oo syönyt enkä syö.
Rakastan ruisleipää, mutta jouduin lopettamaan sen syönnin ärtyvän suolen takia (ja söin sitä päivittäin sentään yli 50 vuotta). Onneksi nykyisin saa myös hyvää kauraleipää. Kieltämättä muistelen usein melkein tippa linssissä voilla ja juustolla höystetyn ihanan tuoreen ruisleivän makua, mutta enää ei tarvitse pestä WC-pönttöä varpusparvesta joka käynnin jälkeen, kaasuntuotanto ei enää vastaa keskikokoisen kaupungin energiantarvetta ja vatsakivut ovat loppuneet. Joskus sentään voi viipaleen nautiskella.
Kaikkiin kaasua tuottaviin ruokiin tottuu. Pavut yms, vähitellen loppuu piereskely.
Rakastan Porokylän leipää, mutta en henno ostaa usein, kun tulot ei päätä huimaa.
Te mammat, hieno yleistys taas. Mikäs itse olet? Itse rakastan ruisleipää, 100% ruista pitää olla. Tuoreena närästää, mutta parin päivän vanhana ei.
Suomalainen ruisleipä on vatsalleni ja makuunikin liian hapanta. Asun poissa Suomesta ja syön mielelläni täkäläistä ruisleipää, jonka ostan paistopisteestä suoraan uunista tulleena. Leipä sisältää ruista noin 80 %, mitenkäs paljon suomalaiset?
Mulla tulee ilman ruisleipää ummetus, ja silloin vasta pierettääkin. Parempi tyhjentää suoli päivittäin kertarysäyksellä, niin pääsee samalla kaasuista. Onneksi ruisleipä on myös hyvää.
Vierailija kirjoitti:
Kaikkiin kaasua tuottaviin ruokiin tottuu. Pavut yms, vähitellen loppuu piereskely.
Tai toisinpäin. Itse olen aina syönyt hapanjuureen tehtyä ruisleipää. Nyt vain pikkuhiljaa on ollut pakko vaihtaa. Vatsa ei kestä ruista. Syön vaaleaa hapanjuureen tehtyä leipää.
Ruis haippi on ihan huuhaata. Jokainen täysjyvävilja on about yhtä terveellistä. Ruis lanseerattiin, koska se oli halpa kotimainen vilja ja toi hyvät voitot l eipomoille. On se hyvän makuista, mutta muuten yliarvostettu.
En ole hylännyt, Vaasan jälkiuuni-Ruispalat on oma suosikkini
Kun pakastaa ruisleivän tuoreeltaan ja sulattaa sieltä aina sen verran kuin tarvitsee niin on aina kuin tuoretta söisi. Eikä mene pilalle jos ei heti tule syötyä.
Voi kun saisikin kunnon ruisleipää! Se yksi asia, jota ulkomailla asuessa kaipaa. Hypin riemusta, kun aikoinaan löysin paikallisesta kaupasta jotain suunnilleen ruisleipää muistuttavaan, mutta kotimaisen voittanutta ei ole.
joka päivä ruisleipä lidlissä halpaa ja prismassa, ja voita päälle
Vierailija kirjoitti:
Kaikilla ei valitettavasti mene näin.
Minä pidin lapsuudessani Häälimpusta, mutta sitä ei tehdä enää, harmi.
En saanut aloituksesta selvää, että mikä nyt mukamas on hylätty.
Meille ainakin kun ostaa hyvää ruisleipää, jossa on vain ruista, vettä ja suolaa, niin lapset syövät leivät pikavauhtia pois leipälaatikosta. Suomen suosituimmat ruisleivät jäävät vanhenemaan, mutta laadukas lähileipä ei.
Mun suosikkiruisleipä on ihan taivaallista. Valmistusaineet vesi, ruisjauhot, suola - ei muuta! Ja yli 100-vuotias juuri. Oi joi miten hyvää merisuola-Igmariinin kanssa.
Mutta en voi syödä ruisleipää, se on minulle kuin huumetta. Menen ihan raiteeltani ja syön ihan holtittomasti. Kaikille ei vaan hiilarit sovi ja sen kanssa on elettävä, jos haluaa pysyä alle 100-kiloisena. Haikeana ja surullisena muistelen sitä ruisleipää, mutta olen kuin alkoholisti joka ei voi ottaa naukun naukkua ilman katastrofaalisia seurauksia.
Itse tykkään siitä hapatuksesta. Happamaton tai vähän hapatettu ruisleipä maistuu pahville.
Syön ruisleipää joka päivä. Se auttaa pysymään hoikkana. Ja on hyvää!
Ostan ruisleipäni lähileipomosta, paperipussiin pakattuna. Valmistusaineina on vain ruisjauho, vesi ja suola. Se leipä on ihanaa, mutta kyllä se vain on heti tuoreeltaan parempaa kuin päivänkään vanhana.