Ärsyttää kun mies lahjoo lapset tekemään kotitöitä
Mies ei jaksa ikinä tehdä kotitöitä. Hän lahjoo aina lapset tekemään ne puolestaa! Meillä on jaettu esimerkiksi siivousvuorot niin, että maanantaina siivoan minä, keskiviikkona lapset ja lauantaina mies. Mies maksaa aina lapsille, ettei joudu imuroimaan, pyyhkimään pintoja, tamppaamaan olohuoneen mattoa ja moppaamaan. Ruuanlaitosta minä taas olen yksin vastuussa, kun muut eivät osaa, sama pyykkien kanssa. Mies tosin joskus tilaa kotiin jotakin ruokaa.
Vessojen peseminen tapahtuu joka päivä. Ma, ti minä pesen. Ke, to, pe lapset. La, su mies. Ja sama lahjonta toistuu. Yleensä mies maksaa lapsille 20 euroa, jotta ei joudu itse tekemään mitään. Ei minulla ole varaa lahjoa lapsia, kun minulla on pieni palkka. Olen kysynyt mieheltä, että miksi minä en saa palkkaa kotitöistä, johon mies vain nauraa, ”ettet sinä aikuinen ihminen tarvitse”.
Minua alkaa tympimään tämä järjestely. Mies laiskistuu eikä takalisto nouse sohvalta kuin ruokapöytään, ja onneksi työpaikalle (sentään). Ja lapset saavat väärän kuvan kotitöistä, pitäähän heidän tulevaisuudessa niitä tehdä omatoimisesti. Mutta olenko minä nyt sitten turhasta valittaja vai miten te tekisitte?
Kommentit (37)
Vierailija kirjoitti:
Mies ei jaksa ikinä tehdä kotitöitä. Hän lahjoo aina lapset tekemään ne puolestaa! Meillä on jaettu esimerkiksi siivousvuorot niin, että maanantaina siivoan minä, keskiviikkona lapset ja lauantaina mies. Mies maksaa aina lapsille, ettei joudu imuroimaan, pyyhkimään pintoja, tamppaamaan olohuoneen mattoa ja moppaamaan. Ruuanlaitosta minä taas olen yksin vastuussa, kun muut eivät osaa, sama pyykkien kanssa. Mies tosin joskus tilaa kotiin jotakin ruokaa.
Vessojen peseminen tapahtuu joka päivä. ...
Oletko nyt ihan tosissaan? Eli teillä imuroidaan ja tampataan matot kolme kertaa viikossa? Ja vessat pestään joka päivä.
No eipä ole vapaa-ajanongelmia teidän perheessä. Taitaa taas olla porvoolainen perhe kyseessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten ihmeessä siivoatte noin usein? Meilläkin pestään vessa vain kerran viikossa ja samalla imuroidaan ja yleensä vielä toinen kerta jossain kohtaa, kun kissoista kähtee niin tuhottomasti karvaa. Mutta että kolme kertaa pölyjen pyyhintä, lattioiden moppaus ja imurointi ja joka päivä vessan pesu? Lähtisin purkamaan teidän ongelmaanne sinun siivoushulluudestasi.
Minusta meillä pitää siivota kolmesti viikossa. Asumme n. 200 neliön omakotitalossa, kolme lasta, minä ja mies. Kyllä sotkua aiheutuu, koko ajan tuntuu että nurkat täynnä töhnää ja pinnat pölyisiä. Vessat ovat niin kovalla käytöllä, että ne on pestävä joka päivä, muuten alkavat haista ja värjäytyä. Ei todellakaan ole liioiteltua.
Ap
Teillä ilmeisesti säätetään vettä ja kustaan suoraan vessan lattialle, joka sitten pestään päivän päätteeksi.
Jos joka toinen päivä imuroidaan, niin eihän se ilmassa oleva pöly kerkeä edes kunnolla laskeutumaan.
Aloittajalla on ongelma, oman siivousfriikkiytenstä suhteen.
Ja sitä paitsi, lapsethan nimen omaan oppivat tekemään kotitöitä tuossa, vaikka sitten lahjomalla.
Vierailija kirjoitti:
Jos joka toinen päivä imuroidaan, niin eihän se ilmassa oleva pöly kerkeä edes kunnolla laskeutumaan.
Aloittajalla on ongelma, oman siivousfriikkiytenstä suhteen.
Ja sitä paitsi, lapsethan nimen omaan oppivat tekemään kotitöitä tuossa, vaikka sitten lahjomalla.
Voi olla, että lapset yksin muuttaessaan heittätyvät rappiolle ja siivoavat asuntonsa vain kerran viikossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos miehesi on kouluttautunut ja hankkinut hyväpalkkaisen työn, miksei hän saisi nauttia sen hedelmistä? Taidat olla kade. Mitä jos itsekin hankkisit ammatin, meet vaikka lähihoitajaksi, saat omaa taskurahaa.
No jokainen toki taaplaa tyylillään, itse vain pidän vähän kummallisena ajatusmallia, jossa perheenjäsenillä on eri elintaso. Meillä ainakin on itsestäänselvyys, että parempituloinen maksaa enemmän menoja ja toki tilanteet voivat muuttua, mutta tällä hetkellä toinen meillä tienaa noin kaksinkertaisesti toiseen verrattuna, niin tuntuisi aika epäreilua, että toinen eläisi leveämmin ja toinen maksaisi puolet kaikesta ja lopuilla yrittäisi jotenkuten pärjätä.
Jos tuollainen ajattelutapa yleistyisi, niin eihän kenenkään kannattaisi naida alaspäin. Keskituloinen romahtaisi pienituloiseksi, kun rahat olisi puolitettava lompakkoliisan kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos miehesi on kouluttautunut ja hankkinut hyväpalkkaisen työn, miksei hän saisi nauttia sen hedelmistä? Taidat olla kade. Mitä jos itsekin hankkisit ammatin, meet vaikka lähihoitajaksi, saat omaa taskurahaa.
No jokainen toki taaplaa tyylillään, itse vain pidän vähän kummallisena ajatusmallia, jossa perheenjäsenillä on eri elintaso. Meillä ainakin on itsestäänselvyys, että parempituloinen maksaa enemmän menoja ja toki tilanteet voivat muuttua, mutta tällä hetkellä toinen meillä tienaa noin kaksinkertaisesti toiseen verrattuna, niin tuntuisi aika epäreilua, että toinen eläisi leveämmin ja toinen maksaisi puolet kaikesta ja lopuilla yrittäisi jotenkuten pärjätä.
Jos tuollainen ajattelutapa yleistyisi, niin eihän kenenkään kannattaisi naida alaspäin. Keskituloinen romahtaisi pienituloiseksi, kun rahat olisi puolitettava lompakkoliisan kanssa.
Tuollaisissakin tilanteissa kihlaliitto on ihan loistava. Ei tarvitse maksaa seurustelurahaa eikä erorahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko nyt ihan tosissaan? Eli teillä imuroidaan ja tampataan matot kolme kertaa viikossa? Ja vessat pestään joka päivä.
No eipä ole vapaa-ajanongelmia teidän perheessä. Taitaa taas olla porvoolainen perhe kyseessä.
Imurointi on kolme kertaa viikossa. Vain olohuoneen matto pitää tampata kolmesti viikossa. Se on kauhea pölypommi. Muita mattoja pitää tampata ehkä kerran kahdessa kuukaudessa, ne eivät ole niin hankalia. Ja ei tuohon siivoukseen nyt niin kauaa mene. Ihan hyvin ehtii tehdä muutakin. En ymmärrä oikein vastauksianne, minäkö olen joku hirviö, kun haluan, että kotonani olisi siistiä?
Ap
Jos olisin miehesi niin lähtisin kyllä kalppimaan. 😀 Millaisia sikoja olette jos kodin siistinä pitäminen vaatii noin tolkuttoman siivoustahdin! Lapsia käy kyllä sääliksi. He eivät aikuisina muista lapsuudestaan paljon muuta kuin jatkuvan siivoamisen ja pingottamisen.
N25
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Imurointi on kolme kertaa viikossa. Vain olohuoneen matto pitää tampata kolmesti viikossa. Se on kauhea pölypommi. Muita mattoja pitää tampata ehkä kerran kahdessa kuukaudessa, ne eivät ole niin hankalia. Ja ei tuohon siivoukseen nyt niin kauaa mene. Ihan hyvin ehtii tehdä muutakin. En ymmärrä oikein vastauksianne, minäkö olen joku hirviö, kun haluan, että kotonani olisi siistiä?
Ap
Et sinä ole hirviö vaan pirttihirmu. Kyllä sinä saat siivota teillä ihan niin paljon kuin haluat. Sen sijaan miehesi ja lastesi ei tarvitse suostua ja osallistua moisiin hulluihin päätöksiin siivouspäivistä- ja kerroista, koska sellaiset ovat vain sinun ihan täysin turhia päätöksiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo ajatella, ihmisissä on muutakin kuin se mitä he tienaavat tai eivät tienaa. Tosi jännä. Luonne esim. Outoa kerrassaan.
Kuka helvetti jaksaa pestä vessan joka päivä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo ajatella, ihmisissä on muutakin kuin se mitä he tienaavat tai eivät tienaa. Tosi jännä. Luonne esim. Outoa kerrassaan.
Kyllä hyväluonteisia naisia löytyy muualtakin kuin köyhälistöstä.
Lahjonta, kiristys ja uhkailu ovat kolme toimivaa kasvatusmenetelmää,
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Jo vuosia on Marttaliitto ja siivousalan ammattilaiset kertoneet, että mattoja ei missään nimessä kuulu tampata, vaan vain imuroida.
Siinähän kihiset ja puhiset itseksesi.
Riippuli kirjoitti:
Sanot että jos ei ala osuuttaan hoitamaan kotitöistä, voi etsiä uuden majapaikan itselleen.
Sehän hoitaa, ostaa ulkoistettuna palveluna. Fiksu mies.
Miksi about kenelläkään muulla samankokoisella perheellä samankokoisessa talossa ei tarvitse siivota koko kämppää kolmea kertaa viikossa, ja silti eivät huku paskaan? Ja jos todella niin kovilla ovat vessat että pakko joka päivä pestä, suosittelen koko perhettä hakeutumaan lääkäriin suolistosairauksien varalta.