***ELOisten maanantai***
Kommentit (28)
pääsin taas tänne ja nyt netti käytös pari päivää,kivaa ku ei ole tuota tekemistä niin älyttömästi..
OMA NAPA:neuvolas(rv23)mitattiin sf-mitta joka oli 17,5 eli alakäyrillä mennään,olen kyllä mahaa mittaillu ja kasvua tullu 1,5vkn aikana 2cm et kyllä siellä vissii jotai kasvua tapahtuu..hb oli 125 ja verenpaine 90/60,hyvä ettei tarvii ainakaa viel rautalääkkeitä=)kun tuota ummetustakin on=( vihlomista ollu tänään tuolta klo 12 alkaen,välillä ihan säikähtäny kunnolla..tiedä sit mitä se on,kait niitä liitoskipuja vain ovat vain ihme paikas tossa etuseinämäs..
ESITIETOLOMAKE:sain sen jo ensimmäisellä käynnillä mut se piti palauttaa vasta nyt ja viimeistään nyt että saavat sen sairaalaan..olisin palauttanu sen aikaisemmin mut puuttui hätäkastenimet ja ne PITI olla siinä..no oli siinä se hyvä puoli et sain miehen miettimään nimiä ja päästiinkin sitte yhteisymmärrykseen,oli se vain niin vaikeaa kun itse tykkään erikoisemmista nimistä ja mies yleisimmistä..
LENTÄMISESTÄ:miniklta tais tulla aika tarkat ohjeet,mulle muistaakseni sano neuvolas vain et sit ku alkaa näkyä niin on hyvä olla se todistus.
ÄITIYSPAKKAUS:otan pakkauksena ja ihastuinkin siihen uuteen toppapukuun,varsinkin kun se on sellainen mikä on helppo pukea..ja muutenkin niihin uusiin väreihin,vaik toisaalta viimevuodenkin oli kivoja..vielä kylläkin pihtaan lappuja kotona et jos sen uuden sais..=)
Olettekos ottaneet jo vakuutuksia?itse aloin tässä miettiin ja pitäis käydä tarjouksia kysymässä mikä oli paras ja edullisin..niin ja kannattaako ottaa vielä vai vasta myöhemmin..vaik olishan se hyvä ottaa jo aikaisemmin jos sattuu jotain..
aurinkoista ja lämmintä(+7)kevätpäivää!!
jmi82+vaavi23+5
OPEMAMMA:alkoi kiinnostamaan tuo lymfaterapia, mulla kun on vatsa toiminut laiskasti ja mainitsit lymfan mahdollisesti siihenkin auttavan...Mitä siinä tarkalleen ottaen tapahtuu, tehdäänkö se jollakin laitteella vai onko se hierontaa (voipi olla tyhmiä kysymyksiä=)) Toivottavasti pääset rentoumaan vielä ennen miehesi leikkausta, tsemppiä!
JMI82 kyseli vakuutuksista, ja tosiaan, jos sellaisen syntymättömälle vauvalle haluaa, niin pitäisi kai ryhtyä toimeen...Fenniassa oli ainakin sääntö että 3kk ennen laskettua aikaa pitää ottaa. No meillä on vielä harkinnassa että jospa otamme vasta syntymän jälkeen....Esikoisella oli tosin vaikea ihottuma ja allergia jotka muistaakseni taisivat puhjeta jo ennen 2kk ikää (jolloin vakuutuksen vauvan synnyttyä saisi)....
Meille on poika tulossa (lapsivesitutkimuksen mukaan), ja taidanpa sittenkin ottaa tuon äitiyspakkauksen, siinä on tällä kertaa aika poikamaiset värit. Ensin ajattelin etten pakkausta ota kun on esikoisen paketti vielä 4 vuoden takaa tallessa. Mutta niinkuin joku sanoikin, pakkauksessa on oma viehätyksensä=))
Omppupomppu rv 22+4
Olenkin vähän laiskasti käynyt täällä koneella...
Syykin tähän löytyy: Isäntä päätti viime viikolla. että nyt me ehdottomasti tarvitaan (!) uusi tietokone! Minähän en ollenkaan ilahtunut ajatuksesta, kun tuota hakittavaa olisi yllinkyllin. (muutettiin uuteeen taloon joulukuussa, neliöitä liki 200 ja huonekaluja puuttuu vaikka mitä!) Mutta hän vaan haki konee. Yritti viimeiseen asti saada multa suostumusta, mutta sitä en luvannut antaa. No, enhän voinut häntä varsin kieltääkkään ostamasta, istehän maksaa... Mutta tästä johtuen en ole siis koneelle tullut (ukko oli viime viikon kotona) kun vasta nyt kun hän on töissä. Onhan tää uusi kone ihan ok, mutta vanhakin toimi!
Mä olen monesti tämmösiä vähän isompia hankintoja vastaan, ukko taasen kova ostamaan. Ehkä minä siis olen se meidän pihimpi osapuoli.
Eli aika viilee ilmapiiri on siis meillä vallinnut. Lauantaiana itseasiassa otettiin vähän muutenkin yhteen (tai ehkä tämä oli perimmäinen syy riidan puhkeamiseen), ja siitä lähtien on ollut aika hiljaista. Eilen iskinkin neuvolasta saadun Vaukirjan tekemän raskaukirjan kohdan, missä oli isälle kerrottu äidin hormoneista hälle kouraa iltalukemiseksi kun menin nukkumaan. En tiiä lukiko sitä loppuun, ei ainakaan tullut mitään juttelemaan, vaikka näki että mulla palo lukulappu jonkin aikaa. Jossain mieleni sopukoissa häntä vähän odotin. Turhaan :(
Ajattelin, että josko häneltä vähän enemmän liikenisi ymärrytä mun olotiloille ja kiukuille...
No, tulipas marmatettua. Eiköhän tämä taas tästä iloksi muutu.
Tilasin 4D ajan Brunolle. Eipä Femedessä taida muita ultraajia juu olla, aivan kuten joku mulle vastaili (kiitos siitä). Aika on 26.4, illalla. Sitten siis saamme sukupuolen todennäköisesti tietää. Ja silloin päätän äippäpakkauksesta. Jos poika, niin taidan sen ottaa, tytölle en. Esikoisen pakkaus -04 mallia on tallella ja iso iso pino muita vaatteita(tytön). Pakkauksesta jäi kyllä tosiaa paljon vaatteita käyttämättä. Siinä on mielestäni vähän huonompiakian. (esim gollekepuku kokonmaan käyttämättä) Ja uusi pakkaus mielestäni myös vähän poikamainen. Raha on kyllä harmittavan vähn suhteessa pakkauksen arvoon. Ja myönnän kyllä, että on siinä se jokin viehätys penkoa sitä pakkausta!
Aion jokatapauksessa ostaa lisää kietaisubodeja, ne on niin ylivoimaisia ihan pienelle.
En muuten ole vieläkään ostanut yhtään mitään vauvalle. Ihme!
Onnea taas kaikille hyviä uutisia saaneille! Ja myötätunnolla aina luen noita ikäviä uutisia, olen vaan huono aina kaikkia kommentoimaan. Joten menköön aina välillä tällleen köntässä...
Katsoiko joku neloselta 4D:tä jokunen viikko sitten.- Siinä oli juuri näitä viikoilla 24-26 syntyneitä, joita elvytettiin..englannissa. Se oli aika hurja ohjelma. (kuten 4D yleensäkin)
Kävin muuten viikonloppuna fillaroimassa.(en ole ajanut viime kesän jälkeen) Esikoinen kyydissä.Hän tykkää niin kovin sielllä nököttää... Ihme että pystyin yhtään ajamaan, luulin, että alakertaan sattuisi heti niin paljon, että se jäisi siihen. Mutta lyhyitä lenkkejä kärsi ajaa. Eikä edes tullut pahoja liitoskipuja..
Mites muut, PYÖRÄILETTEKÖ??
TUPLARATTAITA ei olla ajeteltu hommata. Esikoinen tulee elokuun lopussa 2v 4kk. Katsotaan sitten tilanteen mukaan. Me ei paljoa rattailla nytkään, puisto on nurkalla ja auto käytössä...Katsellaan.
Jaahas, taidan jättää palsan muille välillä.
Hyviä jaksuja meille kaikille!!!
Katzu ja asukki 23+4
Moikka!
Hipsuhiirelle jaksamista ja toivottavasti jäi ainokaiseksi ilmiöksi
tuo kohtaus. Onneksi olit tosiaan lepoasennossa ettet ainakaan kaatunut.
Omppupomppu2:
Mulla on ollut myös vatsan toiminnan kanssa ongelmia, mutta nyt on
auttaneet vedenjuonti, vi-siblin kuitu valmiste sekä luumut tai olen
käyttänyt näitä kaikkia :) ja hätävarana microlaxia kaapissa, jos
sattuisi olemaan joskus tosi isoja ongelmia. Mutta siis kuituvalmiste on
auttanut jopa paremmin kuin levolac auttoi. Jos voit syödä vehnäleseitä
niin ne voisi auttaa myös, en ole kokeillut koska en saa niitä syödä.
Ja mulla tehosi vi-siblinistä ihan se 2-6 vuotiaiden vauvojen annos ainakin
vielä. Tsemppiä vatsan kanssa, vatsavaivat on tosi ikäviä...
Minäkään en ole vielä lähettänyt papereita duuniin ja sieltä ne menee
palkanlaskentaan ja sieltä vasta kelaan, koska olen myös ehkä haluamassa
2006 pakkausta vaikka ei sillä niin suurta merkitystä olekaan :)
Tyttö pitäisi olla tulossa, jonka takia vaaleansininen ei välttämättä
kivoin mahdollinen väri, mutta ei haittaa sekään.
Mutta ehkäpä pistän ne hakemukset jo menemään tällä viikolla duuniin, koska
niillä varmaan kestää niillä papereilla matka kelaan kun kiertävät niin
kahden ihmisen käsittelyssä tuolla firmassakin ja palkanlaskenta on
pohjoisessa. Ja pääsiäisen jälkeen käsitellyt hakemukset varmaankin saavat
tuon uuden pakkauksen aika varmasti.
Mutta eipä ole kiva liian kauan noita hakemuksia pantata, koska olisi
kiva saada jotain pikkasia vaatteita ja tavaroita kotiin ihasteltavaksi. Ihan
kiva, että niitä tavaroita saa niin ei tarvitse lähteä ostoksille kun en ole
ihan elämäni parhaassa kunnossa.
OSTOKSISTA:
Tein vauvalle jo pienen ostoksen netistä yleisen surffauksen lomassa eli
tilasin sellaisen pikku ruu kantoliinan. Kun nyt on niin paljon ollut
puhetta niistä niin tekee mieli kokeilla, kun meidän autokin on niin pikkainen
että olisi hienoa jos oppisin liinailemaan. Nyt voin alkaa sitten vaikka
vauvanukella treenaamaan :) Pikkasenko olen ajoissa...mutta mitäpäs tuosta.
Pia rv 23+6
HIPSUHIIRELLE: tsemppiä. Onhan ne kohtaukset ikäviä puolison katsella. Mulla on myös epilepsia, mutta en ole vuosiin syönyt lääkkeitä. Onneksi pärjään ilman. Mulla oli yksi 12h kestänyt kohtaus, mutta se onkin sitten ollut ainoa. Raskausaikana ne vain jostain syystä ovat kiinnostuneita tästä. Ilmeisesti raskaus lisää vähän sitä kohtausriskiä. Vaikka siis mun kohtauksesta on pitkän aikaa. Oli kuitenkin niin pitkä kohtaus silloin, että sekin kai jotenkin vaikuttaa... Tai en kyllä tiedä. Mä itse en edes muista useimmiten sitä asiaa, tulee vaan jossain sairaalassa yleensä esiin. Muistan, kun esikoista menin synnyttämään ja se tuli ilmi, mutta ei lukenut jossain papruissa, niin olivat tosi kiukkuisia. Vaikka tosiaan siis en ole enää edes lääkityksellä. Lääkäri joskus sanoi, että jonkinlainen riski on mulla edelleen kohtauksiin, mutta kuten sanoit, niin monet muutkin ihmiset saavat yhden kohtauksen elämänsä aikana.
NEUVOLASTA: jollakin oli keskiviikkona aika, niin myös minulla. Oikeastaan on ihan kiva päästä neuvolaan pitkästä aikaa. Vaikka eipä siellä mitään ihmeellistä ole. LÄhinnä mua kiinnostaa oma verenpaine ja sitten mietin, että ehkä olis hyvä ottaa virtsasta joku tarkempi viljely, kun välillä on pissatessa niin outo olo. Hmm, vaikea selittää. Mutta edellisessä raskaudessa oli mulla myös joku bakteeri, ja sellaisethan aina lisää ennenaikaisuusriskiä.
ÄITIYSPAKKAUKSESTA: Mä ajattelin, että ei otettais sitä. Itse olisin ehkä tykännyt enemmän siitä viime vuoden pakkauksesta. Ja kahdelle ekalle on otettu pakkaukset, joten jotain vaatteita on itsellä edelleen tallella. Pakkauksessa on myös niin paljon " turhaa" meille, esim. makuupussi, lakanat, toppapuku, kevyttoppapuku, tumput ja töppöset ja hatut, kestovaipat/vaipat, harsot... Haluaisin pakkauksesta vaan ne sisävaatteet ;) No, keskiviikkonahan saan ne hakupaperit. Pitää siihen mennessä päättää. Meillä on kärryjen osto edessä, joten senkin takia vois sen 140e ottaa rahana, kun siinä olis hyvä pesämuna sitten rattaisiin. Taikka sitten tulee tuhlattua ne rahat vauvanvaatteisiin.
Varmaan jotain muutakin pitäisi kommentoida, mutta unohdin (taas).
Jamssa rv22+2
En sitten " fiksuna" ihmisenä pakannut mukaan esikoisen kumppareita ja kuravaatteita ja täällä niitä tosiaan tarvis. Huomenna on sitten lähdettävä Rovaniemelle ostoksille, jos vaikka löytyis jotkut halppiskurikset yms tänne mummolaan jätettäviksi. Kuralammikoissa on kyllä niin hauskaa!
Äitiyspakkauksesta. Meilläkin jäi paljon käyttämättä 04-pakkauksesta mutta kyllä silti olis tarkoitus pakkaus ottaa. Siinä on tosiaan joku ihme viehätys ja meinaan ainakin ne makuupussit jättää molemmille lapsukaisille muistoksi. Jotenkin noista pusseista pystyy seuraamaan historian havinaa; olispa minunkin ihana seiskytluvun retropussi vielä jäljellä ruskeine pohjineen ja keltasine kukkineen...
Huomenna pääsen myös siskon siivellä tutustumaan Rovaniemen synnäriin; menen kaveriksi, kun siskolla on kuukauden päästä la, eikä tämä oo vielä käynyt tutustumisreissulla. Luulis, että homma menis toisinpäin, ainakin mahojen perusteella. Mulla on kyllä paljon isompi maha jo nyt, ku vertaa systerin mahaan.
Ja menipä itsekeskeiseksi. Jaksamista kaikille teille ja pirteää oloa!
rv 20 +6
Joskos tässä muutaman rivin kirjottelis, kun ukkokin läks töihin...!
OMA NAPA: Tänään on pitkästä aikaa ollu tosi kurja päivä... Aamu alko oksentamalla ja sit en meinannu uskaltaa mitään laittaa suuhun, kun pelkäsin kaiken tulevan ylös...! =( Pitkään aikaan en olekaan oksentanut tai edes voinu mitenkään erityisen huonosti! Toivottavasti ei nyt sitten jatku, etten sittten olis tosi huonona pääsiäisenä laivareissulla...! Tänään sitä huonoo oloo seuraskin sitten kauhee väsymys, hyvä kun ruoan teosta selvisin! Että ei mikään ihanin päivä täälä tänään!
HERÄÄMINEN: Meillä menee kanssa toi herääminen niin, että en pääse edes sängystä ylös kun pikkunen jo ilmoittaa myös herännensä! =) On se vaan niin ihanaa, kun lapsukainen " kommunikoi" jo heti aamusta! =) Tietääpä heti aamusta, että kaikki on mitä todennäköisimmin masussa hyvin! =)
ESITIETOLOMAKE: Kyllä täälä Pirkkalassakin sellanen täytetään...! Itseasiassa oon saanu parikin lomaketta, tosin ei nyt ihan samanlaisia! Toinen täytettiin tietenkin heti alussa, muta tää toinen on sit tosiaan ihan vaan kai sairaalaa varten ja pitää palauttaa viimestään ens viikon tiistaina, kun on neuvola! Tässä on tosin suurin osa ihan samoja asioita, kun siinä aikasemmassakin, mutta on sit myös ne nimi kohdat! Että meinaakin olla vaikea keksiä nimeä, mikä sointuu mukavasti korvaan! =)
Nyt ilta puuhiin ja sitten nukkumaan! =)
-Mömmeli06 rv23+3-
RASKAUS JA LENTOMATKA
Finnair noudattaa IATA-lentoyhtiöiden kansainvälistä suositusta jonka mukaan viimeisen raskauskuukauden aikana ei tule lentää eli lentomatkustaminen sallitaan 36. raskausviikon loppuun saakka (raskaus kestää 40 viikkoa). Lisäksi Finnair hyväksyy lyhyille kotimaan ja Skandinavian lennoille matkustamisen 38. raskausviikon loppuun saakka edellyttäen että raskaus on kehittynyt normaalisti, mitään raskauskomplikaatioita ei ole eikä merkkejä ennenaikaisesta synnytyksen käynnistymisestä ole.
28. raskausviikon jälkeen vaaditaan lääkärintodistus raskauden normaaliudesta. 28. raskausviikon jälkeen tarvitaan vain yksi lääkärintodistus ellei raskaudentilassa tapahdu muutoksia. Todistuksen raskauden normaaliudesta voi hankkia tarvittaessa jo raskauden kestettyä 27 viikkoa.
Että tällaista Finnair.Olen itse lentänyt lähes viikottain koko raskauden eikä vielä ole mitään kyselty, katsotaan taas huomenna.mulla on kyllä aina neuvolakortti ja Kelaa varten laadittu todistus mukana jos rupeavat hankaliksi.Viimeinen lento näillä näkymin on viikolla 30 joten varmasti niitä lappuja saa vielä näytellä.
Varsinkin pitkille yli 5 tuntia kestäville lennoille kannattaa varata todistus mukaan.