Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Niskaturvotus ja nenäluun toteaminen

10.09.2006 |

Käytiin viime viikolla niskapoimu-ultrassa ja turvotusta löytyi 2.7 ja 2.9 mm(sikiön pää-perämitta 8 cm, rv 14+2) eli turvotus oli juuri siinä rajalla, että tarjottiin mahdollisuutta lapsivesipunktioon.

Osasiko joku viisaampi kertoa mikä merkitys tässä on sillä, että vaavilta löytyi kuitenkin nenäluu, jonka olen ymmärtänyt olevan hyvä merkki? Eli siis onko niin että down-lapsilla nenäluu luutuu vasta myöhemmässä vaiheessa?

Olen koko viikonlopun murehtinut ja miettinyt mennäkö lapsivesipunktioon vai ei, keskenmenoriski mietityttää sekä tietysti se mitä tehdä jos vastauksena on poikkeavat kromosomit.

Toivottavasti joku osaisi kertoa jotain rohkaisevaa, tämä asia todella painaa mieltä ja päätös jatkotutkimuksiin menosta pitäisi tehdä pian...

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
10.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla aika samanlainen tilanne takana, eli niskapoimu-ultrassa (rv12+6)

niskaturvotusta oli 2,9 ja 3,2, ei siis kovin korkeat lukemat, mutta sain suoraan lähetteen lapsivesipunktioon!

Mulle ei tosin puhuttu mistään nenäluusta mitään..!

Mietin itsekin pitkään mennäkkö punktioon vai ei, mutta terveydenhoitaja ja punktion suorittava kätilö (soitin hänelle ja kyselin lisätietoja asiasta) suosittelivat toimenpidettä ihan sen takia, ettei itselle jäisi epävarma olo koko raskausajaksi.

Keskenmenon riski on kuulemma vähäinen( 0,5-1%)

Nyt punktio on takana ja 2 viikkoa tulosten odotteluakin jo lusittu, joten ensiviikolla taitaa jo tulokset tulla..

Kaikista ikävintä tässä on ollut tämä tulosten odotteluaika, joka todella kestää 2-3 viikkoa.

Ennen lapsiveden ottoa ultrattiin vauvaa tois tarkasti ja mittailtiin joka suunnasta ja " päällisin puolin" vauva vaikuttaa olevan kunnossa, tosin varmoja voidaan olla vasta kun saadaan tulokset!

Tsemppiä sinulle, mitä sitten päätätkin tehdä!

Vierailija
2/7 |
11.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli myöskin joskus tuo sama päätös edessä...olen ollut 4 kertaa raskaana,mutta vain kaksi elävää lasta maailmaan olen kyennyt saattamaan!Eli yksi niistä raskauksista:kaikki meni ihan ok,kunnes menimme sinne np-ultraan!Vauvani niskan paksuudeksi mitattiin hukeat 5,8ml...eikös normaali ole se n.3,0??Minut käskettiin sinne lapsivesi punktioon,mutta minulle myös sanottiin ihan suoraan että kyllä se aika varmaa on tuo lapsen sairaus!!!

Olin kuitenkin iloinen että menin sinne niin sain varmuuden,ja minulle kerrottiin kaikki mahdollinen näistä downin lapsista,mitään kaunistelematta!

Perinnöllisyys lääkärin kanssa jutusteltuamme,päätimme keskeyttää raskauden!

Minua on soimattu tuosta kamalasta päätöksestä,mutta niinkuin se lääkäri sanoi,ne vauvat jotka nykypäivänä diagnosoidaan downin oireyhtymään,on niiden äidit kieltäytynyt kaikista tutkimuksista!Minusta siis noi tutkimukset ei ole turhia juttuja,eikä niihin nuori ihminen edes pääse(itse olen nyt 24v)

Vaikka vauvamme synnytettiinkin viikolla 20,niin olimme vahvoja,ja päätimme yrittää heti uutta vauvaa!

Tulin pian uudestaan raskaaksi ja tietysti menimme heti uuden tulokkaan kanssa siihen istukka näytteeseen!Oli mukavaa saada sukupuoli tietoon ja mikä tärkeintä:poikamme on terve!

Minulla tuo downin vauva ei kuulemma ollut mitenkään perinnöllistä,mikä on siis yleisin syy tuohon oireyhtymään...solut vaan pomppii vääriin lokeroihin!!!

Tsemppiä sinulle,mitä ikinä päätät tehdä..kaikki menee varmasti hyvin!

P.s.minäkään en ole kuullut mitään tuosta nenäluu jutusta!!!

Nyt siis tuo viimeisin terve poika 1,2v.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
11.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei!

Kävimme yksityisellä np-ultrassa täällä pääkaupunkiseudulla koska halusimme otattaa samaan aikaan myös seerumiseulan. Tämä kun kai on tietojeni mukaan tällä hetkellä paras ei invasiivinen tapa selvittää tuossa vaiheessa onko kaikki ok.

Kävin np-ultrassa tasan vko 12. Niskatuvotusta oli paksuimmillaan 2,0mm eli normaalisti. Saman päivän otetun seerumiseulan tulokset ja riskiluvun saimme n. viikon kuluttua. Riskiluku oli 1:3900 eli käytännössä se tarkoittaa lääkärin mukaan sitä että meillää olisi ollut 20 kertainen riski saada lapsivesipunktion takia keskenmeno vs että lapsella olisi kromosomihäiriö.

Meillä katsottiin tarkaan myös tuota nenäluuta. Nenäluun katsominen on ilmeisesti aika uusi asia ja sen katsominen vaatii lukemani perusteella kuulemma ultraajalta kokemusta. Kun etsin itse tietoa np-ultrasta ja seulonnoista ennen ultraan menoa löysin tietoa että joidenkin tutkimusten mukaan (nyt en muista aivan tarkkaan) 75% down vauvoista nenäluu ei noilla viikoilla ollut normaalisiti kehittynyt.

Vierailija
4/7 |
11.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketään ei käsketä mihinkään tutkimuksiin.

Downin syndroma ei ole sairaus.

Downin syndroma ei ole mikään onnettomuus eikä kamala asia eikä mikään pakottava aihe keskeytykseen.

Vierailija
5/7 |
11.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Downin syndroma johtuu hyvin harvoin perinnöllisestä syystä.

Vierailija
6/7 |
11.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuopuksemme kohdalla kävimme yksityisellä rv10. Lääkäri totesi nenäluusta, että on riittävän pitkä, ettei luultavammin ole siis down-lapsi. Down-lapsillahan nenä on pieni ' lytty' eli siis nenäluu on todella lyhyt. Tämän voi siis jo nähdä aika varhaisessa raskaudessa. Ja tietty on tuo niskaturvotus.

Vierailija
7/7 |
11.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

lillamamma:):

Olin kuitenkin iloinen että menin sinne niin sain varmuuden,ja minulle kerrottiin kaikki mahdollinen näistä downin lapsista,mitään kaunistelematta!

Perinnöllisyys lääkärin kanssa jutusteltuamme,päätimme keskeyttää raskauden!

.

Hauska juttu että teille kerettiin yhden lääkärikäynnin aikana kertoa kaikki mahdollinen down-lapsista =)

Itse olen 1,5v down-pojan äiti, enkä tähän mennessä (keskusteltuani usean lääkärin & ammatti-ihmisen kanssa ja luettuani kaiken mitä irti saan) tiedä kuin hiekanjyväsen siitä mitä down-lapsi pitää sisällään.

Meillä np-ultrassa ei ollut turvotusta ja ikä (tuolloin 27v) ei nostanut riskiä joten odotimme viimeiseen asti tervettä lasta. Myöhemmin olen ollut monesti kiitollinen siitä ettei turvotusta ollut. Lapsivesipunktioon meno olisi ollut vaikea päätös, mikäli turvotus ei olisi ollut todella suurta. En jaksa uskoa että olisimme aborttiin päätyneet, mutta monen laista huolta olisi varmasti mielessä pyörinyt loppuraskauden ajan :/ Eli siis pääsimme todella helpolla.

Elämä down-lapsen kanssa on kokemukseni mukaan... aivan ihanaa ja antoisaa =) En vaihtaisi hetkeäkään pois. Tietysti olen kiitollinen että poikamme on muuten terve ja saa elää ihan tavallista pikkupojan arkea, kehittyä vaan omaan hieman verkkaisempaan tahtiinsa. Minulle tuo lapsi on aivan erityinen lahja. Lahja johon liittyy toki ylimääräistä työtä, mutta ennen kaikkea niin paljon rakkautta ja iloa että se kattaa kaiken vaivan moninkertaisesti. Niinpä en voisi kuvitella myöhemminkään abortoivani tällaista lasta.

Pikkusisaren tuo hurmuri sai jo 1v3kk iässä. Tässä toisessa raskaudessa meille tarjottiin automaattisesti lapsivesipunktio ja lääkäri jopa hämmästyi kun kieltäydyimme. Olimme kuitenkin miehen kanssa keskustelleet asiasta niin, että päädyimme menemään np-ultraan. Noilla viikoilla minua vaivasi jokin käsittämätön huoli lapsen voinnista ja pelkäsin pahempia kromosomihäiriöitä. Esikoisen tapauksen huomioiden, emme voineet luottaa siihen että ultran läpäisevä lapsi olisi terve. Halusin kuitenkin uskoa että mikäli lapsella olisi jokin todella vakava kromosomihäiriö, olisi turvotus runsasta ja pohtisimme uudelleen punktion mahdollisuutta. Turvotus oli kuitenkin normaalin rajoissa ja päätimme jättää jatkotutkimukset pois. Kumma kyllä, heti tuon päätöksen tehtyämme oloni parani huomattavasti enkä jaksanut loppuraskaudesta enää turhia huolia kantaa.