Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ulkomailta muutto Suomeen! Kertokaa kokemuksia!

Vierailija
12.11.2017 |

Suunnittelemme muuttoa Suomeen, mutta ehkä vain yhdeksi lukuvuodeksi, n. 11 kk pituiselle jaksolle. Onko teillä kokemuksia väliaikaisesta tai pysyvästä muutosta takaisin Suomeen.
Haluaisin jäädä nykyisen asuinmaani terveydenhuoltopiiriin. Samoin haluaisin toimia lapsilisien osalta. Onkohan se mahdollista? Kyse on kuitenkin vain vajaasta vuodesta. Onko kukaan tehnyt näin? Ko. lähtömaa on Saksa.

Kertokaa kokemuksia takaisinmuutosta Suomeen!

Kommentit (69)

Vierailija
21/69 |
12.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerran sukulaiset muuttivat jenkeistä takaisin suomeen. Suunnilleen pari vuotta jaksoivat sietää menoa täällä ennenkun muuttivat sinne takaisin.

On se kummaa että joku täältä sossulandia paratiisista haluaisi takaisin siihen kapitalisteen helvettiin. Vauva palstalta kun olen lukenut että kadut ovat täynnä pultsareita ja jokainen joutuu paiskimaan kahta tai kolme duunia jotta nippanappa pysyisi köyhyysrajan yläpuolella. Muutenkin täällä on kerrottu että yhdysvallat on syy kaikkeen pahaan.

Meille tuttu perhe muutti myös Suomeen takaisin Usan vuosien jälkeen. Lapset sopivasti lukioikäisiä. Kun säästöjä lasten koulutukseen ei ollut niin ovat mainiosti viihtyneet Suomessa. Ai niin, ja mies työskentelee Lontoossa (mikä kuulostaa somessa hienolta). Äippä ei ole ihmeemmin töissä, joten kukaan ei maksa Suomeen veroja. Ymmärrän hirveen hyvin, että viihtyvät Suomessa. Köyhiä kun ovat, vaikka somessa muuta esittävätkin. Ja en ole kateellinen. Itsekin asuin monia vuosia ulkomailla, mutta nämä, jotka eivät suomalaista veronmaksajaa kunnioita, pistävät vihaksi.

En tiedä tietenkään sun tuttavien tilannetta, mutta esim. suomalaisen firman expatriaatit joutuvat maksamaan Suomeen sotu -maksut. Me maksoimme n. 1300 € vuodessa näitä maksuja, emme silloin juurikaan käyttäneet suomalaisia palveluja, toki Suomessa kesällä ollessamme teitä jne. käytimme. Ihan ok, ei haitannut, mutta ihan vaan selvennyksenä noihin maksuihin.

Jos tuttusi mies on suomalaisen firman palkollisena, hän maksaa tota maksua Suomeen ja verot Iso-Britanniaan.

Hän ei ole suomalaisen firman expat tai työntekijä. Ihan tulivat Suomeen nauttimaan vapaamatkustajina.

Vierailija
22/69 |
12.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi vain vajaa vuodeksi muuttaisitte?

Koska haluavat opiskella suomalaisten laskuun.

Opiskella suomalaisten laskuun? Kai ne lapset on pakko kouluun laittaa. Ovat lukioikäisiä ja se minua kauhistuttaakin. Suomessa kun täytyy ostaa itse kirjat ja kaikki itse. Meillä Saksassa ne ovat ilmaisia. Ja sen saksalaisen lapsilisänkin haluaisin kun on tuplasti parempi kuin Suomessa ja sitä maksetaan yli 17-vuotiaastakin. Eli kyllä, siinä mielessä haluaisin rusinat pullasta.

Suomeen tuloon vain vajaaksi vuodeksi on työhön liittyvät syyt. Tosin se aika voisi jatkua vielä toisella vuodella. ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/69 |
12.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pysy siellä vaan. Ei me haluta maksaa ilmaisia opiskeluja ulkomaalaisille.

Pysykää tekin suomalaiset sitten jälkikasvuneinne Suomessa vaikka toinen vanhempi saisi työkomennuksen Saksaan. Se koulu kun on täällä ja monessa muussakin maassa ilmainen. Ja kuten tulet huomaamaan - moni muukin terveydenhuoltoon yms. liittyvä toimii paremmin. Ei me saksalaiset haluta niitä teille maksaa.

Vierailija
24/69 |
12.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tervetuloa, kylmään, loskaan, kaamokseen, masennukseen ja puhumattomien harmaakasvoisten norsunwittujen keskuuteen. Kesä ei välttämättä tule ollenkaan, kuten tänä vuonna kävi.

Hei muta IHANAA kun kaikki tapahtuu ajallaan ja saa MUSTIKOITA ja kaikkee IHANAAAA!

Mikä tapahtuu ajallaan?

Vierailija
25/69 |
12.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kannattaa kysellä asioita ihan oikeilta viranomaisilta, kuten tästä:

https://www.maistraatti.fi/fi/Palvelut/ohjeita_ulkosuomalaisille/Milloi…

Tuosta käy ilmi että ilmoitat sekä ulkomaille että Suomeen uuden osoitteen ja kerrot sen olevan tilapäinen.

Verot joudut maksamaan Suomeen, jos olet yli 6 kk täällä.

Terveydenhoidossa saat vain kiireellisen avun, muun joudut järjestämään itse.

Siinähän se.

Kiitos tästä! Toki olin aikeissa googletella aihetta mutta alkuhöyryissä ehdin jo kirjoitella tänne. Jos se jotenkin käy, haluaisin pysyä Saksan terveydenhoitopiirissä ja ilmeisesti se käy. Käydään kuintekin usein täällä ja hoidetaan ne lääkärintarkastukset yms. samalla (vai olenko naivi?) ap

Vierailija
26/69 |
12.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opiskella suomalaisten laskuun? Kai ne lapset on pakko kouluun laittaa. Ovat lukioikäisiä ja se minua kauhistuttaakin. Suomessa kun täytyy ostaa itse kirjat ja kaikki itse. Meillä Saksassa ne ovat ilmaisia. Ja sen saksalaisen lapsilisänkin haluaisin kun on tuplasti parempi kuin Suomessa ja sitä maksetaan yli 17-vuotiaastakin. Eli kyllä, siinä mielessä haluaisin rusinat pullasta.

Suomeen tuloon vain vajaaksi vuodeksi on työhön liittyvät syyt. Tosin se aika voisi jatkua vielä toisella vuodella. ap

Nyt kun kerroit asiasta niin pysy vain Saksassa:D Eihän sinua perheinesi kukaan tänne halua. Ai nii, pitääkö sinun ostaa omat kaapistot keittiöön, kun teillä siellä on typötyhjä keittiö? Ei kodinkoneita, ei kaapistoja. Vai onko Saksassa jo edistytty tässä asiassa?

Vierailija
27/69 |
12.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pysykää tekin suomalaiset sitten jälkikasvuneinne Suomessa vaikka toinen vanhempi saisi työkomennuksen Saksaan. Se koulu kun on täällä ja monessa muussakin maassa ilmainen. Ja kuten tulet huomaamaan - moni muukin terveydenhuoltoon yms. liittyvä toimii paremmin. Ei me saksalaiset haluta niitä teille maksaa.

Saksalainen puhuu suomea! Tyhmä, ei koulutus ole missään ilmaista:-)

Vierailija
28/69 |
12.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonko Saksassa saa lapsilisää? Oon utelias tietysti :) Yhdestä, kahdesta jne?

Vierailija
29/69 |
12.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saksalainen puhuu suomea! Tyhmä, ei koulutus ole missään ilmaista:-)

En ymmärtänyt 

Vierailija
30/69 |
12.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt kun kerroit asiasta niin pysy vain Saksassa:D Eihän sinua perheinesi kukaan tänne halua. Ai nii, pitääkö sinun ostaa omat kaapistot keittiöön, kun teillä siellä on typötyhjä keittiö? Ei kodinkoneita, ei kaapistoja. Vai onko Saksassa jo edistytty tässä asiassa?

Ah suomalaiset. Taidanpa tosiaankin pysyä :)

Vierailija
31/69 |
12.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paljonko Saksassa saa lapsilisää? Oon utelias tietysti :) Yhdestä, kahdesta jne?

Kutakuinkin taisi olla näin:

eka 193

toka 193

kolmas 200

neljäs 225

Vierailija
32/69 |
12.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et tuu mun maille

Vierailija
33/69 |
12.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et tuu mun maille

No miks en tulisi?

Vierailija
34/69 |
12.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kutakuinkin taisi olla näin:

eka 193

toka 193

kolmas 200

neljäs 225

Tätä kannattaa alapeukuttaa. Törkeetä tämmönen. Suomessahan on ne maailman ainoat lapsilisät. Tai jos jossain on paremmat niin ei kyllä saa ääneen sanoa.

Vierailija
35/69 |
13.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ah suomalaiset. Taidanpa tosiaankin pysyä :)

Joo kato meillä Suomessa Kela maksaa keittiön kaapit ja kodinkoneet. Ainakin av-palstan wt-mammoille.

Itse muutin 10 vuoden ulkomailla asumisen jälkeen perhesyistä takaisin Suomeen 2013. Elämä täällä moneen muuhun maahan verrattunua hyvin tiukkaan säädeltyä ja kontrolloitua, byroktaria jyllää, ihmiset ovat toinen toistensa poliiseja ja esim. terveydenhoito on lähinnä vitsi jollet mene yksityispuolelle ja maksa itseäsi kipeäksi. Kehuttu koulujärjestelmäkin on mennyt kokonaisuutena alaspäin, tosin elittiikoulut ovat hyviä, jos onnistut lapsesi niihin saamaan. Ruoka on kallista ja usein huonolaatuista.

Ja kuten joku mainitsikin, henkinen ilmapiiri on muuttunut viimeisten vuosikymenien aikana rajusti. 

Vierailija
36/69 |
13.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paluumuutin Suomeen 2009 ja siitähän seurasi usean vuoden mittainen masennus. Oli todella vaikeaa sopeutua kun tuntui, että kakkki ympärillä vaan valitti, oli työpaikkakiusaamista, kaikki uupuneita ja masentuneita duunissa, jatkuvasti pimeää ja kylmää... Olin ollut ulkomailla kyllä tosi pitkään, yli 10 vuotta. Nyt olemme olleet perheeni kanssa taas muutaman vuoden ulkomailla. Viihdyn hyvin mutta mietin välillä paluumuuttoa ihan niistä syistä, että omat vanhempani Suomessa vanhenevat ja asumme tällä hetkellä todella kaukana toisella puolella maapalloa. Suomessa käymme kerran vuodessa. Ajatus paluusta ahdistaa ja haluisinkin mieluimmin muuttaa vaikka Sveitsiin tai Hollantiin, jos sellainen mahdollisuus vaan löytyisi.

Vierailija
37/69 |
13.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paluumuutin Suomeen 2009 ja siitähän seurasi usean vuoden mittainen masennus. Oli todella vaikeaa sopeutua kun tuntui, että kakkki ympärillä vaan valitti, oli työpaikkakiusaamista, kaikki uupuneita ja masentuneita duunissa, jatkuvasti pimeää ja kylmää... Olin ollut ulkomailla kyllä tosi pitkään, yli 10 vuotta. Nyt olemme olleet perheeni kanssa taas muutaman vuoden ulkomailla. Viihdyn hyvin mutta mietin välillä paluumuuttoa ihan niistä syistä, että omat vanhempani Suomessa vanhenevat ja asumme tällä hetkellä todella kaukana toisella puolella maapalloa. Suomessa käymme kerran vuodessa. Ajatus paluusta ahdistaa ja haluisinkin mieluimmin muuttaa vaikka Sveitsiin tai Hollantiin, jos sellainen mahdollisuus vaan löytyisi.

Kiitos kirjoituksestasi. Tuo masennus minuakin mietityttää. Lapset ovat varsinaisia Suomi-faneja ja sanovat, että asuisivat välillä sielläkin mielellään. Itsekin rakastan Suomea (kieltä, kirjastoja, järviä yms.) vaikka en sitä ihan "maailman parhaana" maana pidä. Mietin myös vanhempiani. Toisaalta Helsingistä kävisin heidän luonaan ehkä vain vähän useammin kuin täältä Keski-Euroopasta käsin. Tuon vajaan vuoden olen suunnitellut sitä silmällä pitäen, että sen ajan kestää vaikka mitä tulisi.

Olen asunut Sveitsissä mutta pidän Saksasta enemmän. Olen myös ajatellut, että Hollanti olisi varmaan kiva maa asua..

Vierailija
38/69 |
13.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos kirjoituksestasi. Tuo masennus minuakin mietityttää. Lapset ovat varsinaisia Suomi-faneja ja sanovat, että asuisivat välillä sielläkin mielellään. Itsekin rakastan Suomea (kieltä, kirjastoja, järviä yms.) vaikka en sitä ihan "maailman parhaana" maana pidä. Mietin myös vanhempiani. Toisaalta Helsingistä kävisin heidän luonaan ehkä vain vähän useammin kuin täältä Keski-Euroopasta käsin. Tuon vajaan vuoden olen suunnitellut sitä silmällä pitäen, että sen ajan kestää vaikka mitä tulisi.

Olen asunut Sveitsissä mutta pidän Saksasta enemmän. Olen myös ajatellut, että Hollanti olisi varmaan kiva maa asua..

Lyhyt aika Suomessa voisi olla hyvä testi. Ainahan Suomeen voi sitten jäädä pidemmäksi aikaa, jos siltä tuntuu.

Meillä ongelmana on myös se, että meillä on asuinmaassamme työpaikkaan sidotut viisumit. Jos päätämme muuttaa Suomeen, pitää irtisanoutua töistä ja sitten tietty viisumitkin menee. Jos sitten haluaisimme tänne takaisin, tulisi se olemaan todella vaikeaa juuri noiden viisumihommien ja oleskelulupien takia. Teillä on onnea, kun olette Euroopassa!

Meiltä muuten paluumuutti Suomeen hiljattain yksi tuttavaperhe. Teini-ikäinen lapsi etenkin kaipasi Suomea ja vanhoja kavereita. Sopetuminen on kuitenkin ollut luultua vaikeampaa koko perheelle, ja nyt se teini haluaa Suomesta äkkiä poia ja takaisin tänne...

Vierailija
39/69 |
13.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksi sukulaisnainen asui ulkomailla ja haukkui Suomea jatkuvasti.Sitten alkoi Suomessa asuminen kelpaamaan kun piti saada penskat ilmaiseen koulutukseen.

Vierailija
40/69 |
13.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tervetuloa Suomeen! Sopeutumisesi riippuu täysin siitä, mitä paluulta odotat. Jos odotat, että Suomi ja suomalaiset olisivat poissaolosi aikana muuttuneet Saksaksi ja saksalaisiksi, tulet pettymään. Löytyy täältä Lidl, mutta sielläkin nykyisin puolet tuotteista on suomalaisia. Alkoholipolitiikka on entisellään eli et edelleenkään saa viinejäsi ruokakaupasta vaan joudut hakemaan ne Alkosta. Koska me suomalaiset pidämme alkoholista, Alkoja on kuitenkin tiheämmin kuin pankkien konttoreita. 

Hintatasokin voi yllättää. Saksassa elät samalla palkalla leveämmin kuin Suomessa. Asuminen täällä on aika kallista ja sen vuoksi monissa perheissa menee eniten rahaa juuri asumiseen. Jos tulosi ovat kuitenkin hyvät ja riittävät mainiosti kalliimpiin hintoihin, niin ei mitään hätää.

Väitetään, että suomalaiset ovat muuttuneet negatiivisiksi. Eivät ole. Negatiiviset ovat aina olleet negatiivisia ja positiiviset positiivisia. Ei tämä ole mihinkään muuttunut. Onkin siis tärkeää, että valitset seurasi oikein. Suomessa tämä kuitenkin on ihan sallittua ja jopa suositeltavaa eikä sun tarvitse viettää vapaa-aikaasi sellaisten ihmisten kanssa, joiden seura masentaa tai ahdistaa sinua. Työelämässäkin riittää, jos sulla on kyky kommunikoida työkavereidesi ja asiakkaidesi kanssa ystävällisen asiallisesti. Jos joku jotain töksäyttelee, annat vaan mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Negatiivisuuden lisääntyminen näkyy lähinnä vain mediassa ja erityisesti sosiaalisessa mediassa. Kuten esimerkiksi tällä palstalla. Itse en ole reaalimaailmassa tekemisissä negatiivisten ihmisten kanssa. Haastavinta on ehkä löytää sellaiset ihmiset, joiden seurassa viihdyt ja jotka viihtyvät sinun seurassasi. Suomalaiset kun ovat ystävyyssuhteissaan melko sitoutuneita eivätkä hylkää ystäviään sen vuoksi, että tapaavat uusia ihmisiä. Tällainen "nurkkakuntaisuus" on toki Suomessa ihan tavallista, mutta ei pidä ajatella sitä negatiivisena vaan positiivisena asiana. 

Asuinpaikkakin vaikuttaa. Asun pääkaupunkiseudulla alueella, jossa naapurit tervehtivät toisiaan ja jäävät välillä juttelemaankin. Ei ole mitään kyyläämistä ja kyttäämistä. Naapurit myös tarvittaessa auttavat toisiaan. Pääkaupunkiseudulta löytyy mielestäni oikein paljon mukavia ravintoloita ja kahviloita, joissa voi käydä perheen tai ystävien kanssa. Kauppakeskuksia on omaan kulutukseeni nähden jopa liikaa ja netistä voi aina tilata sen, mitä ei kaupoista löydy. Suomessa voi käydä lasillisella työpäivän jälkeen tai muulloinkin, mutta usein työkavereilla on kiire hakea lapset päiväkodista tai muuten rientää kotiin esim siksi, että lapsia pitää kähteä viemään harrastuksiin. Jos haluat tällaista seuraa työpaikaltasi, kannattaa koittaa tutustua sellaisiin työkavereihin, joiden lapset ovat jo isoja tai joilla ei ole lapsia. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän kolme