Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ulkomailta muutto Suomeen! Kertokaa kokemuksia!

Vierailija
12.11.2017 |

Suunnittelemme muuttoa Suomeen, mutta ehkä vain yhdeksi lukuvuodeksi, n. 11 kk pituiselle jaksolle. Onko teillä kokemuksia väliaikaisesta tai pysyvästä muutosta takaisin Suomeen.
Haluaisin jäädä nykyisen asuinmaani terveydenhuoltopiiriin. Samoin haluaisin toimia lapsilisien osalta. Onkohan se mahdollista? Kyse on kuitenkin vain vajaasta vuodesta. Onko kukaan tehnyt näin? Ko. lähtömaa on Saksa.

Kertokaa kokemuksia takaisinmuutosta Suomeen!

Kommentit (69)

Vierailija
41/69 |
13.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä palasin kahden vuoden jälkeen Suomeen. En tiedä, ehkä se on ihmisestä kiinni, miten muuton kokee. Mulle paluumuutto oli helppoa, samoin kuin oli ollut ulkomaille muuttokin. Ei mitään kriisejä tai shokkeja kumpaankaan suuntaan. Lähinnä sekoilin pieniä arkisia asioita hoitaessani ja nopeasti ne rutiinit taas oppi.

Vierailija
42/69 |
13.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutimme aikanaan vähäksi aikaa Saksasta Suomeen. Jaksettiin juuri sen 6kk olla. Petyimme niin ihmisiin kuin suomalaisen peruskoulun laatuun. Saksassa todellakin ihan kaikki on paremmin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/69 |
13.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muutimme aikanaan vähäksi aikaa Saksasta Suomeen. Jaksettiin juuri sen 6kk olla. Petyimme niin ihmisiin kuin suomalaisen peruskoulun laatuun. Saksassa todellakin ihan kaikki on paremmin.

Kerro mitkä asiat. Olen tekemässä sitä päätöstä lähtemisestä ja jotenkin pelkään, etten ole ottanut jotain huomioon. ap

Vierailija
44/69 |
13.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP, ÄLÄ  tee sitä. Tulet pettymään.

Juuri näin ajattelin itsekin vastata! Minä kokeilin sitä, tai minä ja tyttäreni, noin viitisen vuotta sitten.

Meillä oli harhakuva Suomesta, jälkeenpäin huomasimme miten iso ja väärä! Luulimme palaavamme kotimaahan! Ja p-skat! Minä sinnittelin melkein kaksi vuotta, tytär hieman kauemmin. Minä muutin takaisin tähän lähtömaahan ja tytär toiseen maahan  kun löysi poikaystävän (nyk. avomiehensä) sieltä. 

En kerta kaikkiaan sopeutunut enkä voinut sopeutua. Ei se ole sama Suomi mitä joskus on ollut. Ihmisistä on tullut kauheita; kateellisia, kylmiä ja vihamielisiä sekä itsekkäitä. Koko ilmapiiri oli painostava ja masentava. Oli kauhea katsella miten entinen Suomi on pilattu. Suomalaiset ovat pilalla. En suosittele missään nimessä paluuta. Heitä pilvilinnat hevon kuuseen, ei siellä sitä ole mitä luulet! Olemme olleet pois reilut 20 vuotta.

Kai sitä pettyy jos odottaa löytävänsä kaiken samanlaisena kuin ennen. Outoa odottaa että aika jossakin pysähtyisi siihen hetkeen kun itse muutti pois.

Vierailija
45/69 |
13.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi vain vajaa vuodeksi muuttaisitte?

Koska haluavat opiskella suomalaisten laskuun.

Yksi sukulaisnainen asui ulkomailla ja haukkui Suomea jatkuvasti.Sitten alkoi Suomessa asuminen kelpaamaan kun piti saada penskat ilmaiseen koulutukseen.

Varmaan on sukulaisesi asunut kauempana ulkomailla. Eurooppalaisen ei tarvitse haikailla minkään "ilmaisen" koulutuksen perään kun sen saa vähän jokamaasta. Eilen oli juttua jossain (Hesari?) lukiokirjojen suurista kustannuksista Suomessa (jopa 2000). Meillä Saksassa ei tällaisia maksuja ole joten voitolle ei kyllä jäädä kun juurikin lukioikäisten (2 kpl) Suomeen tullaan.

Vierailija
46/69 |
13.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutin noin 30 vuotta sitten takaisin Suomeen, olin silloin nuori vain 19 vuotias. Perheeni jäi Jenkkeihin ja on siellä edelleenkin. Jokin tänne veti, se oli kait juuret ja tunne siitä että kuuluu jonnekin, mutta helppoa se ei ollut silloinkaan saati nyt! Suurin pettymys minulle oli kateelliset ihmiset, kyräily ja paskan puhuminen, mutta kaikkeen tottuu ajan kanssa. Löysin puolisoni täältä ja vielä ollaan yhdessä, lapset ovat jo aikuisia ja pois kotoa. Suomessa on moni asia paremmin kuin muualla, mutta ei enää niin hyvin kuin ennen.

Jos voisin nyt päättää niin ei olisi jäänyt tänne, olisimme muuttaneet takaisin Jenkkeihin puolisoni kanssa, vaan kun sitä aikoinaan pohdittiin niin ajattelin säästää mieheni siltä järkyttävältä soputumis vaiheelta minkä itse olen joutunut menemään läpi. Hänellä oli hyvä työ täällä ja en halunnut sitä epävarmuutta hänelle mitä itse jouduin kokemaan kun muutin Suomeen, ne ensimmäiset kolme vuotta olivat hirveitä!

Nyt olen tyytyväinen ja en voisi enää kuvitella muuttavani minnekkään muualle, paitsi ehkä jonnekkin etelän lämpöön talveksi ;)

Vierailija
47/69 |
13.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellaisen asian muistuttaisin, että ulkomaalaisuus tai ulkomailla asuminen ei ole enää pitkiin aikoihin ollut Suomessa mikään VAU!-juttu (kuten oli vielä 1980-luvulla). Täällä asuu pysyvästi tai tilapäisesti paljon ulkomaalaisia. Suomalaiset myös matkustelevat paljon (muuallakin kuin Euroopassa), monet nuoret lähtevät opiskelijavaihtoon tai työharjoitteluun ulkomaille tai valmistumisensa jälkeen hakevat työkokemusta ulkomailta, monella on ulkomaalainen puoliso jne. Jos odotat, että ihmiset alkaisivat ihastellen kyselemään vuosistasi Saksassa, tulet pettymään. Eivät he ala, koska suomalaiset ovat tavanneet lukemattoman määrän ihmisiä, jotka ovat käyneet Suomen rajojen ulkopuolella. 

Vierailija
48/69 |
13.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerro mitkä asiat. Olen tekemässä sitä päätöstä lähtemisestä ja jotenkin pelkään, etten ole ottanut jotain huomioon. ap

Ihan kaikki. En tiedä minkä kuvittelet Suomessa olevan paremmin. Mun lapsille tuli täytenä yllätyksenä suomalaislasten fyysisyys ja agressiivisuus, he kun kanssa olivat varsinaisia Suomifaneja ennen sitä muuttoa. Sellaista tönimistä ja suunsoittamista jatkuvasti. Koulu oli todellinen kaaos, opettajat epäystävällisiä ja opetus jäljessä siitä mihin Saksassa jäätiin.

Vaikka olen siis itse ihan suomalainen, suomalaisen näköinen, samoin kuin lapset niin monet vanhemmat sekä opettaja olivat ennakkoluuloisia koska olimme asuneet ulkomailla ja puhuimme myös muuta kuin suomea ja lapset siis puhuvat ihan normaalia suomea ilman aksenttia. Tulimme siis jotakuinkin saaneeksi samanlaista kohtelua kuin ulkomaalaiset saavat:) Ruoka oli huonolaatuista kaupoissa, muistoissani se oli hyvää, ja aivan luokattoman huonolaatuinen ruoka aivan saakelin kallista. Suomalaiset syövät epäterveellisesti ja se karkkien ja sidukoiden määrä jota naiset itseensä lappaavat:/ Olin oikeasti todella yllättynyt, muistoissani Suomessa saa kaupasta hyvää ruokaa ja ihmiset käyttäytyvät jotakuinkin neutraalisti. No ei ollut niin:/  Asuimme Helsingissä, paikassa jossa asuu hyvin toimeentulevia ihmisiä Suomen mittapuun mukaan. 

Vierailija
49/69 |
13.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sellaisen asian muistuttaisin, että ulkomaalaisuus tai ulkomailla asuminen ei ole enää pitkiin aikoihin ollut Suomessa mikään VAU!-juttu (kuten oli vielä 1980-luvulla). Täällä asuu pysyvästi tai tilapäisesti paljon ulkomaalaisia. Suomalaiset myös matkustelevat paljon (muuallakin kuin Euroopassa), monet nuoret lähtevät opiskelijavaihtoon tai työharjoitteluun ulkomaille tai valmistumisensa jälkeen hakevat työkokemusta ulkomailta, monella on ulkomaalainen puoliso jne. Jos odotat, että ihmiset alkaisivat ihastellen kyselemään vuosistasi Saksassa, tulet pettymään. Eivät he ala, koska suomalaiset ovat tavanneet lukemattoman määrän ihmisiä, jotka ovat käyneet Suomen rajojen ulkopuolella. 

Hah, niinhän sä luulet:DDD

Vierailija
50/69 |
13.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkä ihmeen takia olettaisin ihmisten alkavan ihastellen kyselemään vuosistani Saksassa???

Vierailija
51/69 |
13.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan kaikki. En tiedä minkä kuvittelet Suomessa olevan paremmin. Mun lapsille tuli täytenä yllätyksenä suomalaislasten fyysisyys ja agressiivisuus, he kun kanssa olivat varsinaisia Suomifaneja ennen sitä muuttoa. Sellaista tönimistä ja suunsoittamista jatkuvasti. Koulu oli todellinen kaaos, opettajat epäystävällisiä ja opetus jäljessä siitä mihin Saksassa jäätiin.

Vaikka olen siis itse ihan suomalainen, suomalaisen näköinen, samoin kuin lapset niin monet vanhemmat sekä opettaja olivat ennakkoluuloisia koska olimme asuneet ulkomailla ja puhuimme myös muuta kuin suomea ja lapset siis puhuvat ihan normaalia suomea ilman aksenttia. Tulimme siis jotakuinkin saaneeksi samanlaista kohtelua kuin ulkomaalaiset saavat:) Ruoka oli huonolaatuista kaupoissa, muistoissani se oli hyvää, ja aivan luokattoman huonolaatuinen ruoka aivan saakelin kallista. Suomalaiset syövät epäterveellisesti ja se karkkien ja sidukoiden määrä jota naiset itseensä lappaavat:/ Olin oikeasti todella yllättynyt, muistoissani Suomessa saa kaupasta hyvää ruokaa ja ihmiset käyttäytyvät jotakuinkin neutraalisti. No ei ollut niin:/  Asuimme Helsingissä, paikassa jossa asuu hyvin toimeentulevia ihmisiä Suomen mittapuun mukaan. 

Kiitos kommentistasi! En minä siksi ole Suomeen lähdössä, että kuvittelisin siellä jonkin olevan paremmin. Koulujen taso on minulle täysin selvää (siksi kai lapset haluaisivat lähteä kun olisi helpompaa!). Haluaisin kai mahdollistaa juurikin niille lapsille sen Suomessa asumisen ja nyt näyttäisi töiden puolesta olevan mahdollistakin (eli saisin Suomesta töitä).

Kuitenkin jos lähden, en saa takaisin tullessa samaa työpaikkaa kun minulla on nyt täällä. Ja se mietityttää, joten tämä siirto täytyy suunnitella huolella.

Olen tyytyväinen Saksaan. Haen kai jännitystä elämään :)   ap

Vierailija
52/69 |
13.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minullekaan koskaan ole tullut mieleen että joku Suomessa haluaisi tietää mun ulkomailla asumisesta:) Eikä ole tullut mieleenkään kertoa. se on kyllä todellakin kakkapuhetta että suomalaiset olisivat tottuneet ulkomaalaisiin ja ulkomailla asuneisiin. Törmään siihen jatkuvasti vaikka asun ulkomailla mutta miehen ei suomalaiset työkaverit tekevät reissuhommia Suomeen välillä. Firmassa Suomireissut yritetään vierittää aina jollekin muulle. Kun siellä kerran on joutunut asumaan muutaman viikon niin takaisin ei haluta. 

Vierailija
53/69 |
13.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tervetuloa Suomeen! Sopeutumisesi riippuu täysin siitä, mitä paluulta odotat. Jos odotat, että Suomi ja suomalaiset olisivat poissaolosi aikana muuttuneet Saksaksi ja saksalaisiksi, tulet pettymään. Löytyy täältä Lidl, mutta sielläkin nykyisin puolet tuotteista on suomalaisia. Alkoholipolitiikka on entisellään eli et edelleenkään saa viinejäsi ruokakaupasta vaan joudut hakemaan ne Alkosta. Koska me suomalaiset pidämme alkoholista, Alkoja on kuitenkin tiheämmin kuin pankkien konttoreita. 

Hintatasokin voi yllättää. Saksassa elät samalla palkalla leveämmin kuin Suomessa. Asuminen täällä on aika kallista ja sen vuoksi monissa perheissa menee eniten rahaa juuri asumiseen. Jos tulosi ovat kuitenkin hyvät ja riittävät mainiosti kalliimpiin hintoihin, niin ei mitään hätää.

Väitetään, että suomalaiset ovat muuttuneet negatiivisiksi. Eivät ole. Negatiiviset ovat aina olleet negatiivisia ja positiiviset positiivisia. Ei tämä ole mihinkään muuttunut. Onkin siis tärkeää, että valitset seurasi oikein. Suomessa tämä kuitenkin on ihan sallittua ja jopa suositeltavaa eikä sun tarvitse viettää vapaa-aikaasi sellaisten ihmisten kanssa, joiden seura masentaa tai ahdistaa sinua. Työelämässäkin riittää, jos sulla on kyky kommunikoida työkavereidesi ja asiakkaidesi kanssa ystävällisen asiallisesti. Jos joku jotain töksäyttelee, annat vaan mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Negatiivisuuden lisääntyminen näkyy lähinnä vain mediassa ja erityisesti sosiaalisessa mediassa. Kuten esimerkiksi tällä palstalla. Itse en ole reaalimaailmassa tekemisissä negatiivisten ihmisten kanssa. Haastavinta on ehkä löytää sellaiset ihmiset, joiden seurassa viihdyt ja jotka viihtyvät sinun seurassasi. Suomalaiset kun ovat ystävyyssuhteissaan melko sitoutuneita eivätkä hylkää ystäviään sen vuoksi, että tapaavat uusia ihmisiä. Tällainen "nurkkakuntaisuus" on toki Suomessa ihan tavallista, mutta ei pidä ajatella sitä negatiivisena vaan positiivisena asiana. 

Asuinpaikkakin vaikuttaa. Asun pääkaupunkiseudulla alueella, jossa naapurit tervehtivät toisiaan ja jäävät välillä juttelemaankin. Ei ole mitään kyyläämistä ja kyttäämistä. Naapurit myös tarvittaessa auttavat toisiaan. Pääkaupunkiseudulta löytyy mielestäni oikein paljon mukavia ravintoloita ja kahviloita, joissa voi käydä perheen tai ystävien kanssa. Kauppakeskuksia on omaan kulutukseeni nähden jopa liikaa ja netistä voi aina tilata sen, mitä ei kaupoista löydy. Suomessa voi käydä lasillisella työpäivän jälkeen tai muulloinkin, mutta usein työkavereilla on kiire hakea lapset päiväkodista tai muuten rientää kotiin esim siksi, että lapsia pitää kähteä viemään harrastuksiin. Jos haluat tällaista seuraa työpaikaltasi, kannattaa koittaa tutustua sellaisiin työkavereihin, joiden lapset ovat jo isoja tai joilla ei ole lapsia. 

Lisäänpä tähän vielä, että suomalaiset ovat oikeasti hyvin ystävällisiä ja auttavaisia. On kuitenkin muistettava, että meillä elää vahvasti "itse pärjäämisen kulttuuri". Jos haluat joltain apua, sun pitää pyytää sitä. Jos et pyydä eikä tilanne vaikuta mitenkään pahalta, toinen olettaa, että pärjäät ja haluatkin pärjätä ilman hänen apuaan. Tästä esimerkki... olen tavallista lyhyempi kansalainen. Viikottain tulee tilanteita, jolloin kaupassa jokin haluamani tavara on niin korkealla tai perällä hyllyssä, että en ylety siihen. Jos jäisin odottelemaan, että joku toinen asiakas huomaisi tilanteen ja tarjoutuisi auttamaan minua, saisin odotella lopun ikääni. Nimittäin tuohan tarkoittaisi myös, että henkilö on huomannut lyhyyteni ja minä saattaisin loukkaantua. Me suomalaiset kun emme halua erottua joukosta ainakaan ominaisuuksilla, joita ei pidetä hyvinä ominaisuuksina. Mutta kun katson ensimmäisen sopivan pitkän asiakkaan ja sanon hänelle "hei, anteeksi, mutta voisitko auttaa mulle yhden tavaran tuolta ylähyllyltä", olen saanut pyytämäni avun joka ainoa kerta. Ja aina vielä niin, että mua auttanut ihminen on hymyillyt iloisesti, sanonut ole hyvä ja ollut silminnähden ilahtunut voidessaan niinkin pienellä vaivalla auttaa kanssaihmistään. 

Olen myös pyörtynyt lähijunassa ja tajuihini tullessani ympärillä oli sekä muita matkustajia että joku hakenut konduktöörinkin. Seuraavalla asemalla oli ambulanssi vastassa. Toissakesänä kaaduin pahasti mukulakivikadulla Helsingin keskustassa ja ennenkuin ehdin edes tajuta, mitä oli tapahtunut, ympärilläni oli useampi ihminen auttamassa mut ylös ja kysymässä, miten kävi ja tarvitseeko soittaa ambulanssi. Ja en siis ole söpö vanhus vaan ihan tavallinen persjalkainen keski-ikäinen nainen. Väitetään, että suomalaiset ovat välinpitämättömiä, mutta ainakin omakohtaiset kokemukseni kertovat aivan muuta. 

Vierailija
54/69 |
13.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

53:lle

Minun mielestä suomalaiset ovat usein ystävällisiä ja auttavaisia - kuten saksalaisetkin, joskin usein epävarmoja. En epäilekään, ettenkö tulisi suomalaisten kanssa toimeen. ap

Vierailija
55/69 |
13.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

53:lle

Minun mielestä suomalaiset ovat usein ystävällisiä ja auttavaisia - kuten saksalaisetkin, joskin usein epävarmoja. En epäilekään, ettenkö tulisi suomalaisten kanssa toimeen. ap

Tuo epävarmuus johtuu juuri siitä, että toisesta ei voi päätellä, haluaako hän apua vai ei. Joku pituiseni ihminen, jolle lyhyys on kompleksi, ei suurin surminkaan halua tulla huomioiduksi tällä tavalla vaan on mieluummin ilman ylähyllyllä olevaa tavaraa. Päältäpäin ei näe, miten ihminen suhtautuisi, jos häntä tarjoutuisi tuollaisessa tilanteessa auttamaan. 

Vierailija
56/69 |
13.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruuan laatu on huonontunut muutamassa vuosikymmenessä. Syy on yksinkertaisesti se, että pitää tuottaa paljon ja halvalla. Kun suomalaisen täytyy pihistää jostain, pihistetään ruuasta. Ruuan hintaan vaikuttaa myös kuljetus- ja varastointikustannukset. Moni hedelmä tai vihannes tuodaan Suomeen raakana ja se kypsyy sen mitä ehtii kypsyä ennen kaupan hyllyyn päätymistä. Lisäksi meillä vaikuttaa kolmen suuren kombinaatio eli K-ketju, S-ketju ja Lidl. Suomalaiset ostavat sitä, mitä näissä kaupoissa on tarjolla. Halpaan hintaan tietenkin. Koitapa löytää jostain marketista esimerkiksi lihat osso buccoon!!! Ei löydy kuin joskus harvoin täysin sattumalta. Suomalaiset ovat markettikansaa ja sen vuoksi pienet erityisliikkeet eivät menesty. Parhaiten hyvälaatuista ruokaa saa hankkimalla suoraan tuottajilta. Tämä on tietysti kalliimpaa kuin marketeista ostettu. Mua harmittaa, kun Hakaniemen hallistakin lähti Bosgårdin lihakauppa. Se oli loistava lihakauppa, mutta ei ollut kannattavaa liiketoimintaa, koska eivät suomalaiset halua maksaa hyvälaatuisesta lihasta niin paljoa. 

Vierailija
57/69 |
13.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerran sukulaiset muuttivat jenkeistä takaisin suomeen. Suunnilleen pari vuotta jaksoivat sietää menoa täällä ennenkun muuttivat sinne takaisin.

On se kummaa että joku täältä sossulandia paratiisista haluaisi takaisin siihen kapitalisteen helvettiin. Vauva palstalta kun olen lukenut että kadut ovat täynnä pultsareita ja jokainen joutuu paiskimaan kahta tai kolme duunia jotta nippanappa pysyisi köyhyysrajan yläpuolella. Muutenkin täällä on kerrottu että yhdysvallat on syy kaikkeen pahaan.

Meille tuttu perhe muutti myös Suomeen takaisin Usan vuosien jälkeen. Lapset sopivasti lukioikäisiä. Kun säästöjä lasten koulutukseen ei ollut niin ovat mainiosti viihtyneet Suomessa. Ai niin, ja mies työskentelee Lontoossa (mikä kuulostaa somessa hienolta). Äippä ei ole ihmeemmin töissä, joten kukaan ei maksa Suomeen veroja. Ymmärrän hirveen hyvin, että viihtyvät Suomessa. Köyhiä kun ovat, vaikka somessa muuta esittävätkin. Ja en ole kateellinen. Itsekin asuin monia vuosia ulkomailla, mutta nämä, jotka eivät suomalaista veronmaksajaa kunnioita, pistävät vihaksi.

Siinä se eri onkin. Omat sukulaiset ovat ahkeria ihmisiä. Varmaan 80h paiskivat työtä viikossa omassa yhtiössään ennen eläkkeelle menoa. Heidän talo on sitten iso kolmekerroksinen hienostoalueella varmaan yli 400m2. Lapset eli serkkuni valmistuivat hyvistä yliopistoista hyvin paperein joten varmaan valoisa tulevaisuus heilläkin.

Joskus kun kylässä kävin niin pakko kyllä myöntää ettei tuon laatuisesta elämästä voi suomessa unelmoida. Vaikka vanhempieni varallisuus on yli 10milj, niin köyhältä se elämäni on tuntunut amerikan serkkujen elämään verrattuna. Ei yksityiskouluja, hienoa taloa, ulkona syömistä päivittäin, siivojia jne. Paska suomalainen koulu täynnä kiusaajia ja muita idiootteja, epäkohteliaat opettajat. Yliopisto eli aalto täysi vitsi verrattuna johonkin mit stanfordiin.

Vierailija
58/69 |
13.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opiskella suomalaisten laskuun? Kai ne lapset on pakko kouluun laittaa. Ovat lukioikäisiä ja se minua kauhistuttaakin. Suomessa kun täytyy ostaa itse kirjat ja kaikki itse. Meillä Saksassa ne ovat ilmaisia. Ja sen saksalaisen lapsilisänkin haluaisin kun on tuplasti parempi kuin Suomessa ja sitä maksetaan yli 17-vuotiaastakin. Eli kyllä, siinä mielessä haluaisin rusinat pullasta.

Suomeen tuloon vain vajaaksi vuodeksi on työhön liittyvät syyt. Tosin se aika voisi jatkua vielä toisella vuodella. ap

Nyt kun kerroit asiasta niin pysy vain Saksassa:D Eihän sinua perheinesi kukaan tänne halua. Ai nii, pitääkö sinun ostaa omat kaapistot keittiöön, kun teillä siellä on typötyhjä keittiö? Ei kodinkoneita, ei kaapistoja. Vai onko Saksassa jo edistytty tässä asiassa?

Ah suomalaiset. Taidanpa tosiaankin pysyä :)

Joo kato meillä Suomessa Kela maksaa keittiön kaapit ja kodinkoneet. Ainakin av-palstan wt-mammoille.

Itse muutin 10 vuoden ulkomailla asumisen jälkeen perhesyistä takaisin Suomeen 2013. Elämä täällä moneen muuhun maahan verrattunua hyvin tiukkaan säädeltyä ja kontrolloitua, byroktaria jyllää, ihmiset ovat toinen toistensa poliiseja ja esim. terveydenhoito on lähinnä vitsi jollet mene yksityispuolelle ja maksa itseäsi kipeäksi. Kehuttu koulujärjestelmäkin on mennyt kokonaisuutena alaspäin, tosin elittiikoulut ovat hyviä, jos onnistut lapsesi niihin saamaan. Ruoka on kallista ja usein huonolaatuista.

Ja kuten joku mainitsikin, henkinen ilmapiiri on muuttunut viimeisten vuosikymenien aikana rajusti. 

Tiedän mistä puhut! Itsekin asuin kymmenisen vuotta ulkomailla. Meidän kaksi vanhinta pääsivät eliittilukioon, kun ovat kympin oppilaita. Eivätkö omasi siihen pystyneet? Omalla rahalla teimme 300 neliön taloon 28 tuhannen euron keittiöremontin, itse sen suunnittelin enkä ole yhtä upeaa ulkomailla nähnyt. Saksassa varmaan ostetaan keittiön kaapistot edelleen halpahalleista? Ja tullaan Suomeen kun paukut ulkomailla ei riittäneet?? Ei siinä mitään, mutta kiittäkää ja kumartakaa suomalaisia veronmaksajia, jotka teidänkin paluunne mahdollistavat.

Vierailija
59/69 |
13.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opiskella suomalaisten laskuun? Kai ne lapset on pakko kouluun laittaa. Ovat lukioikäisiä ja se minua kauhistuttaakin. Suomessa kun täytyy ostaa itse kirjat ja kaikki itse. Meillä Saksassa ne ovat ilmaisia. Ja sen saksalaisen lapsilisänkin haluaisin kun on tuplasti parempi kuin Suomessa ja sitä maksetaan yli 17-vuotiaastakin. Eli kyllä, siinä mielessä haluaisin rusinat pullasta.

Suomeen tuloon vain vajaaksi vuodeksi on työhön liittyvät syyt. Tosin se aika voisi jatkua vielä toisella vuodella. ap

Nyt kun kerroit asiasta niin pysy vain Saksassa:D Eihän sinua perheinesi kukaan tänne halua. Ai nii, pitääkö sinun ostaa omat kaapistot keittiöön, kun teillä siellä on typötyhjä keittiö? Ei kodinkoneita, ei kaapistoja. Vai onko Saksassa jo edistytty tässä asiassa?

Joo kato meillä Suomessa Kela maksaa keittiön kaapit ja kodinkoneet. Ainakin av-palstan wt-mammoille.

Itse muutin 10 vuoden ulkomailla asumisen jälkeen perhesyistä takaisin Suomeen 2013. Elämä täällä moneen muuhun maahan verrattunua hyvin tiukkaan säädeltyä ja kontrolloitua, byroktaria jyllää, ihmiset ovat toinen toistensa poliiseja ja esim. terveydenhoito on lähinnä vitsi jollet mene yksityispuolelle ja maksa itseäsi kipeäksi. Kehuttu koulujärjestelmäkin on mennyt kokonaisuutena alaspäin, tosin elittiikoulut ovat hyviä, jos onnistut lapsesi niihin saamaan. Ruoka on kallista ja usein huonolaatuista.

Ja kuten joku mainitsikin, henkinen ilmapiiri on muuttunut viimeisten vuosikymenien aikana rajusti. 

Tiedän mistä puhut! Itsekin asuin kymmenisen vuotta ulkomailla. Meidän kaksi vanhinta pääsivät eliittilukioon, kun ovat kympin oppilaita. Eivätkö omasi siihen pystyneet? Omalla rahalla teimme 300 neliön taloon 28 tuhannen euron keittiöremontin, itse sen suunnittelin enkä ole yhtä upeaa ulkomailla nähnyt. Saksassa varmaan ostetaan keittiön kaapistot edelleen halpahalleista? Ja tullaan Suomeen kun paukut ulkomailla ei riittäneet?? Ei siinä mitään, mutta kiittäkää ja kumartakaa suomalaisia veronmaksajia, jotka teidänkin paluunne mahdollistavat.

Tää meni ohi. Kelle tää oli? Höpötyksestä sain vain sen selvää, että keittiönkaapit kiinnostaa tätäkin suomalaista.

Kerron sulle salaisuuden: meidän keittiö (parasta saksalaista laatutyötä) on huomattavasti arvokkaampi kuin tuo teidän remppa. Mutta tuskin meidän kyökki tai kaunis talomme on meille syitä jäädä loppuelämäksi paikoilleen. Ei kai Suomi mikään epäonnistujien viimeinen mahdollisuus ole. Sinne voi kuule tulla ihan hyvintienaavia kansalaisia jotka auttavat maan taloudellista tilannetta ja opettavat sinuakin näkemään elämää hieman avarammin. ap

Vierailija
60/69 |
13.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tää meni ohi. Kelle tää oli? Höpötyksestä sain vain sen selvää, että keittiönkaapit kiinnostaa tätäkin suomalaista.

Kerron sulle salaisuuden: meidän keittiö (parasta saksalaista laatutyötä) on huomattavasti arvokkaampi kuin tuo teidän remppa. Mutta tuskin meidän kyökki tai kaunis talomme on meille syitä jäädä loppuelämäksi paikoilleen. Ei kai Suomi mikään epäonnistujien viimeinen mahdollisuus ole. Sinne voi kuule tulla ihan hyvintienaavia kansalaisia jotka auttavat maan taloudellista tilannetta ja opettavat sinuakin näkemään elämää hieman avarammin. ap

Heh heh. Olet siis nähnyt maailmaa Saksasta käsin :D Katsos kun itse olen asunut muutamassa maassa 10 ulkomaanvuoden ajan, joten perspektiivi on laaja. Kielenkäyttösi jo osoittaa sen, että jos saksasi parempi niin jää sinne.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi neljä