Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Nielläkö ala-asteen opettajan kommentti oppilaalle vai ei?

Neuvoton
12.11.2017 |

Jokainen omaansa puolustaa, minäkin.
Lapsella taustalla vakava koulukiusaaminen, psyykkistä ja fyysistä. Aikoinaan avoin, iloinen ja elämänmyönteinen lapsi muuttui vetäytyväksi ja hiljaiseksi.
Muuton myötä asia parani, uudessa koulussa ei oppilaat kiusanneet, lapsi alkoi saamaan iloisuuttaan takasiin.
Jouduimme vielä muuttamaan (asuimme hometalossa) ja tässäkin koulussa lapseni on suhteellisen hyväksytty. Ehkä pientä närkkimistä, mutta lapsi on sanonut ettei niistä välitä, ei ole lähellekään samaa luokkaa kuin ensimmäisen koulun tilanne.

Itsetunto ei kuitenkaan ole koskaan palannut entiselleen. Kovasti tehdään töitä sen eteen.
Jokaisessa koulussa tullut pelkkää positiivista sanomista, lapsi ei myöhästele, ei ikinä häiriköi, ottaa muut huomioon, auttaa ja on kohtelias. Sai yhtenä keväänä stipendinkin muiden tsemppaamisesta, hyvästä käytöksestä ja yleisen hyvän ilmapiirin luomisesta.

Viime viikolla luokalla oli jälleen sama sijainen, joka on ollut ennenkin. Lapsi ei mielellään lähde kouluun sijaisen ollessa töissä.
Yleensä lapsi pukeutuu kuten itse haluaa. Pääsääntöisesti hän viihtyy lökäreissä (kuten muutkin luokkalaisensa). Hän tykkää olla löysissä huppareissa (ei kuitenkaan koskaan huppu päässä) tai collegepaidoissa. Olemme antaneet hänen pukeutua niin. Meillä on ehdotonta, että vaatteet on puhtaat ja ehjät. Huppareissa ei ole mitään kantaa ottavia painatuksia tai muutakaan. Korkeintaan vaatteen valmistajan logo.

Viime viikolla lapsi oli laittanut merkki neulepaidan ja vaaleat fakun tyyppiset housut. Opettaja oli tullut sanomaan "KIVA nähdä sutkin oikeen kokosissa vaatteissa!!" Eikä tämä ollut ollut ystävällisellä äänensävyllä sanottu. Muutenkin koko päivän lapseni oli ollut sijaisen hampaissa.

Lapsi ei tätä meinannut edes kertoa, vaan se tuli ikäänkuin vahingossa julki.

En haluaisi ehdoin tahdoin yhtään enempää lapselle etenkään opettajan, aikuisen ihmisen osalta, ulkonäköön liittyvää arvostelua. tuohan on aivan selvä viesti "pukeudut muulloin epäsovinnaisesti"

Itse sain etisä oman tyylini, toki kysyin jossain vaiheessa aina tyylikkäälsät äidiltä neuvoja, mutta ei vaatetustani arvosteltu ja itsetuntooni kajottu.

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
13.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mitä? En nää tuossa mitään kamalaa. Silloin kun olin itse vielä yläasteella, niin muistan opettajien kommentoineen poikien pukeutumista (silloin juuri tullut muotiin housujen roikottaminen, lahkeiden survominen sukkiin ja takatukka). Ja mullekin mainittiin kun pidin joskus isoja huppareita. Ei opettajat tarkoita loukata vaan haluavat heittää läppää oppilaiden kanssa. Joskus vain lukee tilanteen väärin ja heittää noita kommentteja väärälle yleisölle.

En todellakaan nillittäisi tuosta, mikä ihme ylisuojelu vanhemmilla on nykyään menossa. Hallaa teette kun opetatte lapsenne saamaan kaikessa tahtonsa läpi.

Vierailija
22/37 |
13.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän me kukaan olla oltu paikalla se on tosi. Kun kerran tällä opettajia niin kovasti on niin väitättekö te ihan vilpittömästi ettei teillä ole ollut koulussa suosikkioppilasta ja inhokkioppilasta? Jos näin teette niin valehtelette. Eikä teillä tietenkään tule mieleen että opettaja olisi sanonut ilkeästi?

Mulla oli opettaja joka oli niin v'''mainen ämmä kun olla ja voi. Sen pahempaa opettajaa tuskin olla voi.

Mulla on sentään ollut opettajia, joiden kanssa ollut tekemisissä kolme vuotta tai yli yhteensä yli 40. Pieni määrähän se on prosentuaalisesti jos löytyy noin 2,5% täyskuspäitä opettajia, mutta joidenkin kohdalllehan ne aina sattuu kas kummaa!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
13.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kaikki kasautuu aina samoille ihmisille. 

Että tämä homekotikin :D

Vierailija
24/37 |
13.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole opettajan asia kommentoida oppilaiden pukeutumista millään tavoin (paitsi jos se on asiatonta ja kouluun sopimatonta). Ei oppilaskaan voi mennä opelle esittämään mielipiteitään siitä kuinka kuteet istuu tänään. 

Vierailija
25/37 |
13.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole opettajan asia kommentoida oppilaiden pukeutumista millään tavoin (paitsi jos se on asiatonta ja kouluun sopimatonta). Ei oppilaskaan voi mennä opelle esittämään mielipiteitään siitä kuinka kuteet istuu tänään. 

No voi helvetti sanon minä. Ihan normaalia kanssakäymistä on heittää vaikka "onpa nätti mekko" tms. Kyllä oppilaat ja opettajat voi jutella muustakin kuin koulujutuista. Ei oo opeilla helppoa kun kaikesta pitää vääntää juttua eikä mitään voi tehdä ilman että joku vetää herneen nenään.

Vierailija
26/37 |
13.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai jaa. Minun vaatteitani, meikkejäni yms. ovat oppilaat kommentoineet lukemattomia kertoja. Ovatpa kommentoineet minulle myös muiden opettajien vaatteita.

T. Ope

Vierailija
27/37 |
14.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovatko rennot vaatteet siis sijaisen mielestä lapselle liian isot? Ja nyt oli sopivat hänen mielestään? Sanot vain lapselle, että sijainen on tökerö ja hänen vaatteensa ovat aina sopivat.

Vierailija
28/37 |
14.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän me kukaan olla oltu paikalla se on tosi. Kun kerran tällä opettajia niin kovasti on niin väitättekö te ihan vilpittömästi ettei teillä ole ollut koulussa suosikkioppilasta ja inhokkioppilasta? Jos näin teette niin valehtelette. Eikä teillä tietenkään tule mieleen että opettaja olisi sanonut ilkeästi?

Mulla oli opettaja joka oli niin v'''mainen ämmä kun olla ja voi. Sen pahempaa opettajaa tuskin olla voi.

Mulla on sentään ollut opettajia, joiden kanssa ollut tekemisissä kolme vuotta tai yli yhteensä yli 40. Pieni määrähän se on prosentuaalisesti jos löytyy noin 2,5% täyskuspäitä opettajia, mutta joidenkin kohdalllehan ne aina sattuu kas kummaa!

Olen aineenopettaja ja tähän mennessäni uraani olen opettanut varmaan jo pikemminkin tuhansia kuin satoja oppilaita, kun sijaisuudet lasketaan mukaan. Olisi täysin kestämätöntä, että minulla olisi oppilaita kohtaan hirveästi jotain tunteita. En sen enempää rakasta kuin inhoakaan heitä, koska ei kukaan jaksa olla satojen ihmisten kanssa tunnesuhteessa.

Opettaja on koulussa töissä eikä kokemassa tunteita. Oppilas tietenkin on kehitysvaiheessa, jossa hän kuvittelee olevansa maailmannapa. Valitettavasti osa vanhemmistakin on jäänyt tuohon vaiheeseen. Kuvitellaan, että kaikki liittyy itseen, ja nähdään kaikenlaisia merkityksiä viattomissa lausahduksissa. Uskotaan, että opettaja muka oikeasti kuluttaa aikaansa ja elämäänsä miettimällä juuri tätä lasta. Ihan oikeasti, ei meitä niin paljon kiinnosta. Työ on työtä ja usein se open hermostuminenkin on vain osa opettajan roolia niin kuin kehutkin.

Voin itse ihan vilpittömästi sanoa, että en ole inhonnut enkä vihannut yhtäkään oppilastani. Nuorempana saatoin jaksaa hieman enemmän innostua jostain lahjakkaasta, ystävällisestä ja persoonallisesta oppilaasta, koska he tekivät tunninpidosta niin paljon hauskempaa. Silti olen aina pyrkinyt kohtelemaan ja arvioimaan oppilaita tasapuolisesti. Hankaliakaan oppilaita en ole inhonnut. On toki ärtymyksen hetkiä, mutta oikeasti tunnen lähinnä sääliä ja huolta.

Tällainen käsitys, että opettajat noin yleisesti valitsevat jotain suosikkeja ja inhokkeja, on ihan puppua. Varsinkin tämä, että hyvinkäyttäytyvä ja tunnollinen lapsi, jollainen ap sanoo omansa olevan, jotenkin valikoituisi inhon kohteeksi, kuulostaa todella oudolta. Jos tällaista tapahtuu, ope on jotenkin häiriintynyt. Missään tapauksessa se ei ole mitään tavallista, kuten väität. Ei meillä kaikilla ole jotain suosikkeja ja inhokkeja, joita kohtelemme eri tavalla, vaikka kaikki varmasti mieluiten työskentelevätkin mukavien oppilaiden kanssa.

Jos lapsi jatkuvasti kokee olevansa silmätikkuna ja joutuu kaikissa sosiaalisissa ryhmissä mielestään kiusatuksi tai silmätikuksi, kannattaa alkaa vakavasti pohtia, olisiko lapsen omassa käytöksessä tai tavassa tulkita toisten käytöstä, jotain pielessä.

Vierailija
29/37 |
14.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää niellä, muuten vaan kostautuu lapsellesi.

Voi kun joku pystyisi puuttumaan opettajien toimintaan.

Tiedän niin paljon opettajista ja kiinni ne ei jää.

Muut opettajat ja rehtorit suojelee opettajaa ja sitten osa tekee sun lapsesta pahiksen ja se taatusti kostetaan sun lapselle ja teidän perheelle.

Vierailija
30/37 |
14.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taatusti opettajilla on suosikkeja ja inhokkeja, varsinkin ala-asteella.

Monivuotiset luokanopettajat pitäisi kieltää.

Aineenopettaja on täysin eri kuin luokanopettaja.

Yläkoulu on siunaus, kun pääsee luokanopettajasta eroon.

Nimittelyä, vaitiolovelvollisuuden rikkomista ja sitä oli usein, riitelyä toisten opettajien kanssa, mustamaalaamista ja kaikki tämä piti kestää.

Tiesin erittäin paljon oppilaista koska opettaja kertoi ja nimellä sen teki.

Sitten vielä ne tuttujen lapset sai anteeksi paljon, enää ei saa, kun ollaan ylä-koulussa.

Vaikenen koska suojaan lastani.

Vierailija
31/37 |
14.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En lähtisi *sijaisen* sanomisista triggeröitymään. Moukka, joo, mutta tätä taistelua en sinuna valitsisi.

Kiitoksia. Näin teen. Mietin asiaa sitten uudelleen, jos tämä veilä toistuu.

AP

Älä tee mitään, opettaja vie aina voiton vaikka tekisi väärin.

Vierailija
32/37 |
14.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nimittelyä, vaitiolovelvollisuuden rikkomista ja sitä oli usein, riitelyä toisten opettajien kanssa, mustamaalaamista ja kaikki tämä piti kestää.

Sitten vielä ne tuttujen lapset sai anteeksi paljon, enää ei saa, kun ollaan ylä-koulussa.

Paitsi että olen opettaja, olen entinen oppilas. En itse muista kouluajoiltani yhtään opettajaa, sen enempää luokanopea kuin aineenopeakaan, jolla olisi silmin nähden ollut inhokkeja tai suosikkeja.

Mistä tällainen inhokkiasema sitten syntyy? Ihanko nämä opettajat vain ilkeyttään valitsevat jonkun viattoman, kivan oppilaan, jota alkavat vainota ja kiusata? Voin kuvitella, että osa kypsymättömämmistä opettajista voi alkaa kokea ja näyttää antipatiaa jotenkin työtä haittaavaa ja häiritsevää oppilasta kohtaan. Mutta että ihan noin vain ilman mitään syytä inhotaan?

Vierailija
33/37 |
14.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lisään vielä että muilla lapsillani ollut tosi ihania ja positiivisia opettajia. Innostavia ja kannustavia.

Näillä kommenteilla mitä tässäkin ketjussa on niin opettaja on aina turvassa.

Voin olla onnellinen että peruskoulu on kohta lapsieni kohdalla ohi.

Opettajissa on mätämunia pieni osa ja ne on ja pysyy.

Vierailija
34/37 |
14.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opettajalla on virka ja virka edellyttää tietynlaista käytöstä.

Vaikka oppilas olisi kuinka hankala niin opettajan pitää olla asiallinen.

On paljon esimerkkejä ammateista joissa kohtaa hankalia ihmisiä ja silti oltava asiallinen ja oikeudenmukainen.

Se opettajan ammatti ei ole se vaikein.

Paitsi että olen opettaja, olen entinen oppilas. En itse muista kouluajoiltani yhtään opettajaa, sen enempää luokanopea kuin aineenopeakaan, jolla olisi silmin nähden ollut inhokkeja tai suosikkeja.

Mistä tällainen inhokkiasema sitten syntyy? Ihanko nämä opettajat vain ilkeyttään valitsevat jonkun viattoman, kivan oppilaan, jota alkavat vainota ja kiusata? Voin kuvitella, että osa kypsymättömämmistä opettajista voi alkaa kokea ja näyttää antipatiaa jotenkin työtä haittaavaa ja häiritsevää oppilasta kohtaan. Mutta että ihan noin vain ilman mitään syytä inhotaan?

Vierailija
35/37 |
14.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se opettajan suosiminen kostautui lapseni kaverille.

Enää yläkoulussa ei voi myöhästyä, nukahtaa tunnille ilman seurauksia.

Ei ole opettajana enää perhetuttua vaan aineenopettajat.

Vierailija
36/37 |
14.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opettajalla on virka ja virka edellyttää tietynlaista käytöstä.

Vaikka oppilas olisi kuinka hankala niin opettajan pitää olla asiallinen.

On paljon esimerkkejä ammateista joissa kohtaa hankalia ihmisiä ja silti oltava asiallinen ja oikeudenmukainen.

Se opettajan ammatti ei ole se vaikein.

Huoh. Eli siis oppilaassa täytyy olla vikaa jos ei ole opettajan suosikki. Ei kun ei.

Opiskelin ala-asteen pienessä koulussa. Meitä oli luokalla kaksi tyttöä. 1-2 luokan ope suosi selvästi tätä toista tyttöä. Syytä en tiedä mutta veikkauksina - opettaja oli kotoisen toisen tytön läheltä eli tunsi perheen hyvin, isoveljeni ( ei niin kilttejä) olivat olleet tällä opettajalla aiemmin oppilaina, lähdin yksin kouluun joten hiuksiani ei ollut laitettu nätiksi jne. Tai ehkä tämä opettaja vaan tunsi sympatiaa ulospäin suuntautuvaa iloista tyttöä kohtaan kun minä olin se luokan hilljainen ja kiltein oppilas.

No 5-6 luokan opettaja sitten puolestaan suosi minua. Olin matemaattisesti lahjakas ja helppo oppilas. Eli joillakin vain sopii jutut paremmin yhteen kuin toisilla. Ja tämä opettaja tuli kouluun muualta uutena opettajana.

Vierailija
37/37 |
14.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitää niellä, muuten vaan kostautuu lapsellesi.

Voi kun joku pystyisi puuttumaan opettajien toimintaan.

Tiedän niin paljon opettajista ja kiinni ne ei jää.

Muut opettajat ja rehtorit suojelee opettajaa ja sitten osa tekee sun lapsesta pahiksen ja se taatusti kostetaan sun lapselle ja teidän perheelle.

Mitä tämä tarkoittaa? "Osa tekee sun lapsesta pahiksen ja se taatusti kostetaan sun lapselle ja teidän perheelle." Tarkoitatko että jos vanhempi ottaa kantaa johonkin epäkohtaan, niin perheelle kostetaan? Ei kai sentään? Kuinka alkeellista toimintaa siellä kouluissa oikein hyväksytään?