Mieheni on juoppo.
Mieheni taitaa olla alkoholisti. Tänäkin viikonloppuna juonut kumpanakin iltana. Perjantaina oli kaverin kanssa ulkona, se on ihan ok.
Mutta sitten lauantaina homma jatkui saunakaljoista alkaen. Sammunut vaatteet päällä olohuoneeseen. Valot päällä jne.
Tätä on jatkunut jo jonkin aikaa. Olen kiltisti yrittänyt puhua, ettei ostaisi alkoholia. Sen verran teki, ettei arkisin ota. Koko viikonloppu kyllä sitten menee öisin humalassa ja päivisin krapulassa. Ei riehu tms humalassa, vaan on omissa oloissaan. Joskus yrittää jutella minulle niitä näitä, en kuitenkaan lähde keskusteluun humalaisen kanssa.
Mies on lihonut hurjasto, koska mässäilee yöllä humalassa. Lisäksi aiheuttaa sotkua ja jättää tyhjiä tölkkejä esim pihalle ja sohvan alle.
Viime viikonloppuna suutuin miehelle ja sanoin tämän olevan alkoholisti. Sanoin että otan eron juomisen vuoksi. Mies ei halunnut puhua asiasta, oli krapulassa. Tänä viikonloppuna alkoi taas juominen. Mitä teen? Onko muilla tällaista?
Ja ei, en tiennyt tällaisesta kun menimme yhteen. Mies käy töissä ja tuntui olevan kunnollinen. Sille neropatille joka kuitenkin tulee sanomaan että jotenkin valitsin vöärin ja tämä on ikäänkuin minun vikani.
Kommentit (44)
Kiitos asiallisesta vastauksesta. Yritin ottaa jälleen asian esille, mutta mies ei halua puhua. Kysyin, eikö hän näe ongelmaa, vai mikä on. Hän ei vain halua puhua. Kysyin eikö hän tajua kuinka juopolta kuulostaa, vastaus oli "ehkä".
Mies ei kestä selvinpäin enää, joka voi johtuakkin sinusta? Näköjään enemmän kalja kiinnostaa.
Vierailija kirjoitti:
Mies ei kestä selvinpäin enää, joka voi johtuakkin sinusta? Näköjään enemmän kalja kiinnostaa.
Vaikka asia olisikin näin, ettei mies kestä minua, eikö aikuisen ihmisen pitäisi silloin lähteä liitosta eikä ryypätä? Onko mies joku pikkulapsi jolta ei voi odottaa oma-aloitteiauutta sen suhteen, kenen kanssa haluaa elämänsä viettää?
Ota nyt herranenaika ulkomaalainen mies<3 Kuka nainen enää alentuu suomalaiseen mieheen? Ymmrrän siinä tapauksessa jos on rikas tai vaikutusvaltainen, en muuten
xl_mammuli kirjoitti:
Ota nyt herranenaika ulkomaalainen mies<3 Kuka nainen enää alentuu suomalaiseen mieheen? Ymmrrän siinä tapauksessa jos on rikas tai vaikutusvaltainen, en muuten
Olipas hauskaa. En usko, että ihmisissä, olivat nämä suomalaisia tai ulkomaalaisia, on mitään kollektiivisia hyviä tai huonoja puolia.
Kiva kuitenkin jos saat elämääsi sisältöä trollaamalla kaikki keskustelut joksikin suomalaiset vs. ulkomaalaiset. Meillä muilla on muutakin elämää ja oikeita ongelmia.
Tutulta kuulostaa. Mulla aikanaan mies joi myös arkisin ja harrasta piilopulloja joita joi sillon ku ulkoili lasten kans. Lopulta erosin koska mitään muutosta ei ollut nähtävissä. Työnsä hoiti koko ajan kunnialla, ei se työelämä ole aina juopon mitta.
Mies joko lopettaa suostuu puhumaan ja lopettaa juomisen heti, tai sitten dinun on erottava. En ottaisi vastuulleni selvittää, mikä miehen elämästä "puuttuu", tai mitä tyhjiötä täyttää viinalla. Se on hänen hommansa, ehkä ammattilaisen ohjauksessa. Mikäli lähdet sille tielle, tulee sinusta vain miehesi kaitsija ja hoitaja. Ei suhde voi pohjautua silke, että joudut vahtimaan miestä ja pehmittää tietä, joittei hän alkaisi juomaan. Siinä kuolee parisuhde etkä enää näe miestä miehenäsi, vaan ikäänkuin lapsena, joka on vastuullasi. Siinä viimeistään kuolee luottamus ja seksielämä.
Miehesi pitää itse ottaa vastuu tekemisistään, voit tuki tukea häntä, mutta juominen on kuitenkin hänen valintansa, ja jos suhde ei miellytä, on hänen vastuullaan tehdä oma ratkaisunsa asian suhteen.
Tätä lukuunottamatta, miten parisuhteenne muuten voi?
Ja mulla on tiukkapipoinen absolutisti joka ei anna edes vaimon ottaa tippaakaan alkoholia.
Ei se lopeta. Lisääntyy vaan juominen. Itse olen jäänyt tähän kun on hyvääkin ja ei ole voimia lähteä. Väkivaltaa tms. riehumista ei ole mutta juominen on tärkeää ja viikottaista. Työt hoitaa ja asiat muutenkin mutta liikaa hallitsee elämää viina. Alkuvaiheessa kannattaa lähteä, varsinkin jos ei ole lapsia.
Miehesi ei eroa sinusta koska teillä on läheisriippuvaisuussuhde, kiva kaljotella kun vaimo hoitaa kodin.
Älä yritä jankuttaa miehellesi alkoholista, vaan yritä auttaa häntä käsittelemään ne asiat, joita hän alkoholiin pakenee.
"Psykologisella tasolla pakonomaisen tai addiktiivisen päihteiden käytön taustalla on henkilön taustaan ja elämäntilanteeseen liittyvä ja mielelle sietämätön avuttomuuden tunne."
http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00…
Juoppoa ei paranneta nalkuttamalla sen enempää kuin anorektikkoa tai bulimikkoakaan.
Vierailija kirjoitti:
Älä yritä jankuttaa miehellesi alkoholista, vaan yritä auttaa häntä käsittelemään ne asiat, joita hän alkoholiin pakenee.
"Psykologisella tasolla pakonomaisen tai addiktiivisen päihteiden käytön taustalla on henkilön taustaan ja elämäntilanteeseen liittyvä ja mielelle sietämätön avuttomuuden tunne."
http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00…
Juoppoa ei paranneta nalkuttamalla sen enempää kuin anorektikkoa tai bulimikkoakaan.
En nalkuta. Olen ottanut asian esille viikon sisällä kaksi kertaa, ja kun mies ei ole suostunut puhumaan, mennyt omiin puuhiini.
En kävele mitenkään perässä ja valita koko ajan. Kun juominen alkaa, menen yleensä nukkumaan. En ole muutenkaan nalkuttajatyyppiä. Sanon yleensä asiallisesti kerran tai kaksi, sitten annan olla. Tietysti joskus hermostun. Kerron kuitenkin, että pakko ei ole puhua tai tehdä mitään, mutta minä teen sitten omat päätökseni vallitsevan tilanteen pohjalta.
En tiedä mikä on se tyhjiö miksi mies juo. En voi auttaa häntä käsittelemään asiaa, josta hön ei puhu. En muutenkaan koe että olisi minun tehtäväni sitä selvittää, en ole psykologi. Voin kuitenkin tukea jos hankkii apua, niinkuin joku kirjoittikin jo.
Tuo joka kirjoitti että meillä on läheisriippivuussuhde, saattaa olla asian jäljillä. Luultavasti kummallakin on lapsuusessa asioita, miksi on ehkä vaikea olla yksin. Ja miehelle on edukkaampaa tissutella kun on vaimo, joka hoitaa kodin ja huolehtii asioista.
Vierailija kirjoitti:
0/5
Miksi luulet apn olevan trolli? Mielestäni kuulostaa ihan tavalliselta suomalaisen avioliiton tarinalta. Kai tässä olisi jotain mehukkaampia yksityiskohtia johon tarttua, jos olisi vaan trollausta.
xl_mammuli kirjoitti:
Joo,rätti päähän vaan ja keittiöön mars.
Alkoholisti on itsekäs ja hyväksikäyttää läheisiään viimeiseen asti. Alkoholisti pitää hylätä ja jättää oman onnensa nojaan mikäli itse ei päätä raitistua ja pistää korkkia pysyvästi kiinni.
Sinulla ei ole kuin kaksi vaihtoehtoa. Vaatia raittiutta tai lähteä. Kaikki muu olisi itsepetosta.
Valitettavasti sinä et voi auttaa alkoholista. Mikäli ette voi keskustella, täytyy sun pelastaa edes itsesi. Silloin voit rehellisesti uhata miestä valitsemaan, sinä tai juominen. Älä ole mahdollistaja.
T. Toipuva alkoholisti
Ei kai sulla oikeastaan muuta vaihtoehtoa ole kun erota jos mies ei mitään muutosta ole valmis tekemään. Ei tuo paremmaksi itsestään muutu. Huonompaan suuntaan menee kun juominen alkaa näkyä persoonan muutoksina. Sitä ei kestä kukaan! Ainaista synkkyyttä ja negatiivisuutta. Kohta mies syyttääkin jo sinua juomisestaan ja huomaat ettei mitään voi suunnitella kun ei voi luottaa siihen että mies on selvinpäin. Voihan olla ettei mies vielä ole niin syvissä vesissä etteikö pystyisi repimään itseään ylös tuosta kuilusta jos tajuaa että todella aijot lähteä jos meno ei muutu. Miehesi luultavasti on joiltain osin tyytymätön elämäänsä ja paikkaa puutetta juomalla. Ei hän kyllä välttämättä itsekään osaa nimetä mikä on huonosti. Itsetutkistelun ja muutoksen paikka... Ehkä keksitte yhdessä miten saatte yhteiseen elämäänne positiivisen uuden suunnan jos kaikesta huolimatta päädytte yhdessä jatkamaan. Odotella ei kannata vaan ryhtyä toimeen ja ottaa asia vakavasti puheeksi.