Mitä tekisit jos saisit ylimääräistä rahaa 30 tonnia?
Jos tililläsi olisi nyt 30 tonnia ylimääräistä rahaa, tekisitkö hankintoja vai maksaisitko lainaa vai mitä?
Kommentit (60)
Kai se olisi aika tavallista tarinaa... maksaisin velat pois, hankkisin hammasimplantin ja laitattaisin motskarini huippukuntoon. Jonkinmoisen summan voisi sijoitellakin, puolet vaikka. Tälläkin laskelmalla jäisi jokunen tonni käyttämättä.
Aina joskus haaveilen jostakin lotto- tai veikkausvoitosta, mutta viimeksi olen lotonnut 1980-luvulla...
Sijoittaisin, Olisi kiva sellainen reilu 150 €/kk verotta jatkossa kuukausittain saada tilille.
Maksaisin opintolainan kokonaan pois. Sitä on nyt n. 5200 euroa. Teettäisin takin, matkustaisin ja laittaisin ainakin puolet summasta säästöön. Säästökohde voisi olla avomiehen kanssa ostettava yhteinen asunto tai pienimuotoisemmin häät.
Esikoinen autokouluun (menee kyllä ilman ylim. rahaakin) js perheeseen pieni, näppärä kakkosauto, et olis mahdollista ajella. Tähän vois mennä yhteensä max. 20 000€. Loppurahalla tehtäis koko perheen voimin joku ihana lomareissu.
Rahoittaisin opiskeluni (olen siis aikuinen perheellinen ) , haluaisin uuden ammatin. Elämiseen tuo menisi suurilta osin varmaan loppujen lopuksi, mutta jonkun summan pitäisin sivuun lapselle.
En välttämättä mitään. Siellähän se olisi tilillä muiden kymppitonnien seurana.
Juuri näin. Ei liikuttaisi tämän hetken tilannetta mitenkään. 30 tonnilla ei pitkälle pötkitä joten menköön sinne pankkiin pitämään seuraa tilikavereilleen.
Maksaisin ulosottovelat pois. Lopulla ostaisin huonekaluja rikkinäisten tilalle.
Maksaisin asuntolainaa, laittaisin säästöön, rahoittaisin lasten opintoja ja lähtisin heidän kanssaan Karibian risteilylle.
Eipä tapahtus mitään ihmeellistä. Nytkin on mulla sijoitettuna n 400000 laittasin niiden jatkos.
Sijoittaisin 4-6 eri osakkeeseen, kotimaisiin yhtiöihin. Sopivia esim. Fiskars, Kone, Marimekko jokin pankkiosake, jokin teleosake, Kotipizza, energiayhtiön osake. Niiden tuotoilla voi sitten ensi keväänä korjuuttaa hampaita, tehdä remonttia, vaihtaa autoa tai asuntoa, matkustaa, ostella Luis Vuittoneita, lisätuloiksi tilin pohjalle tai kun ei vielä tuon isommasta sijoitussumasta ole kyse niin sijoittaa kaikki osingot noihin samoihin tai johonkin muuhun osakkeeseen salkun kasvattamiseksi. Ottaisin noihin muihin hankintoihin kulutusluottoa tai säästäisin tuloistani etukäteen ainakin osan. 30000 eurolla saa osinkoja nettona n. 1000-2000 (3000) euroa.
Surullista, kuinka monet kirjoittavat, että laittaisivat yllättäin tulevan isomman rahan hampaidensa hoitoon. Olen uutisista lukenut, kuinka maahan tuleville turvapaikanhakijoille maksetaan hammashoito yksityisellä puolella. Uskomatonta. Hammashoito julkisella puolellakin on pienituloiselle kallista.
Ostaisin indeksirahastoja koko rahalla.
Lyhentäisin asuntolainaa . Mieheni on ollut pitkään työtön, työt loppuu vuoden lopussa. Mun palkalla ei liikaa elellä leveästi, mutta pakolliset saadaan maksettua.
Tolla summalla saataisiin taas unettoman yöt pidemmälle.
Hampaani laittaisin kuntoon minäkin. Kaksi implanttia plus muiden korjaus. Jos vihdoinkin saisi amalgaamit pois :). Lopuista rahoista antaisin lapsille ja tehtäis yhdessä joku kiva reissu ulkomaille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksaisin pois Visa-velan 5000 euroa, master-velan 6000 euroa, Master II -velan 750 euroa, Ikean luottokorttivelkaa maksaisin loput eli 600 euroa, ja lisäksi pienempiä kulutusluottovelkoja maksaisin myös. Vaikka meillä on myös autovelkaa vielä 20 000 euroa, niin luultavasti en silti maksaisi autoa vielä pois, vaan käyttäisin loput matkustelemiseen. 4-henkinen perhe heittäisi 17 000 eurolla helposti pari pidempää lomaa ja muutaman Tallinnan-Tukholman reissun.
Onpa paljon velkaa. :O
Samaa katsoin. Mullain mon Visa ja pari Masteria, mutta ei mulla ole niissä ikinä velkaa. Ja kulutusluottoa en ikinä ottais mihinkään tarkoitukseen.
Muuten vain tykkäät maksella satasen tai kaksikin vuodessa korttikuluja?
Minulla molemmat kortit (yhteensä 7500 e luottoa) ovat ilmaiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksaisin pois Visa-velan 5000 euroa, master-velan 6000 euroa, Master II -velan 750 euroa, Ikean luottokorttivelkaa maksaisin loput eli 600 euroa, ja lisäksi pienempiä kulutusluottovelkoja maksaisin myös. Vaikka meillä on myös autovelkaa vielä 20 000 euroa, niin luultavasti en silti maksaisi autoa vielä pois, vaan käyttäisin loput matkustelemiseen. 4-henkinen perhe heittäisi 17 000 eurolla helposti pari pidempää lomaa ja muutaman Tallinnan-Tukholman reissun.
Onpa paljon velkaa. :O
Samaa katsoin. Mullain mon Visa ja pari Masteria, mutta ei mulla ole niissä ikinä velkaa. Ja kulutusluottoa en ikinä ottais mihinkään tarkoitukseen.
Muuten vain tykkäät maksella satasen tai kaksikin vuodessa korttikuluja?
En mä maksa mitään noista.
Ja tulee niitä käytettyä matkoilla ja netistä ostaessa.
Vierailija kirjoitti:
Sijoittaisin 4-6 eri osakkeeseen, kotimaisiin yhtiöihin. Sopivia esim. Fiskars, Kone, Marimekko jokin pankkiosake, jokin teleosake, Kotipizza, energiayhtiön osake. Niiden tuotoilla voi sitten ensi keväänä korjuuttaa hampaita, tehdä remonttia, vaihtaa autoa tai asuntoa, matkustaa, ostella Luis Vuittoneita, lisätuloiksi tilin pohjalle tai kun ei vielä tuon isommasta sijoitussumasta ole kyse niin sijoittaa kaikki osingot noihin samoihin tai johonkin muuhun osakkeeseen salkun kasvattamiseksi. Ottaisin noihin muihin hankintoihin kulutusluottoa tai säästäisin tuloistani etukäteen ainakin osan. 30000 eurolla saa osinkoja nettona n. 1000-2000 (3000) euroa.
Minä sijoittaisin koko summan ulkomaille, joko kuukausi-tai kvartaaliosinkoa maksaviin yhtiöihin. Näin saisin osinkotuloja uudelleensijoitettavaksi jo joulukuussa. LVMH:n osakkeita 248,30 e/kpl (10.11.017) voisin halutessani ostaa osinkotuotoilla, niitä sikarumia kasseja en huoli vaikka mulle maksettais.
Sijoittaisin koko summan lähestyvää downshiftausta ja eläkkeen paikkaamista silmälläpitäen.