Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

16v tytöstä tullut aivan holtiton- kokemuksia sijoituksesta tms?

Vierailija
11.11.2017 |

2001 syntynyt tyttö aloitti syksyllä ammattiopinnot ja kaveripiiri vähän vaihtui siinä samalla. En osaa sanoa keitä ne uudet kaverit on. Ensin tyttö päätti, että ei tämä olekaan hänen alaa, hän vaihtaa opintopaikkaa ja niin vaan lopetti koulun kesken. Valehteli ensin pari viikkoa, että opo järjestää hänelle ja myös vaihtamassa olevalle kaverille uutta opiskelupaikkaa. Kun asia selvisi tein ison homman jotta sain tytön takaisin opintojen pariin. Kuitenkin lintsailee sieltä.

Alkoholin käyttö tuntuisi olevan aikamoista. Joka viikonloppu nyt vähintään ja myös viikolla tätä ollut. Olen kuullut, että porukassa poltetaan myös kannabista. Tyttö on varastanut alkoholia sekä minulta, että isältään (kumpikaan ei juoda juurikaan mutta lahjapulloja tai jotain saunasiidereitä ollut). Viimeksi oli myös pengottu kolmiolääkettä (kipulääke) ja otettu niitä. Kotiin tämä teini tulee aivan milloin huvittaa, enimmäkseen viikonloppuisin joskus 3-5 aikaan aamuyöstä. Viikollakin nyt ruvennut venymään myöhään. Jää myös yöksi milloin minnekin, käyvät jossain tuntemattomien kotibileissä ja saattavat jäädä sinne yöksi (näin kerrotaan).

Soitin itse lastensuojeluun viikko sitten ja eilen ottivat yhteyttä. Mä olen itse juuri tavannut uuden miehen ja olen ollut vähän enemmän pois kotoa. Tytön isä asuu uuden perheensä kanssa 50km päässä eikä tyttöä meinaa millään saada sinne vaikka hänen olisi fiksumpaa olla siellä. Sekä minä, että tytön isä ollaan sitä mieltä, että meidän keinot alkaa olla loppuun käytetyt. Lastensuojelun palaveri on tulossa ja hyvin todennäköisesti ehdotamme jonkinlaista sijoitusta tilanteen rauhoittamiseksi ja koulunkäynnin varmistamiseksi.

Tyttö kuitenkin itse sanoi, että hänen tuntemat "laitosnuoret" on vielä pahempia ja tekevät ihan mitä haluavat, että sijoittaminen olisi hyvä idea niin hänkin olisi vapaa. Jokainen meistä on varmaan myös kuullut "laitosnuorista" ja kauhutarinoita siitä miten överiksi elämä on sijoituksen vuoksi mennyt. Tyttö itse syyttää meitä, että haluamme hänestä vaan eroon. Kyse ei kuitenkaan todellakaan ole siitä.

Kommentit (57)

Vierailija
1/57 |
11.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri silloin, kun nuori on kaikkein rasittavin ja huolimattomin jääräpää, aivoissa tapahtuu jotain suurta ja korvaamatonta.

Murrosiässä käynnistyy aivojen korkeimman osan, etuotsalohkon rakennustyö. Alempien aivojen osien rakenteelliset ratkaisut on "lyöty lukkoon" jo ennen kymmenen vuoden ikää, mutta aivojen etuotsalohko on vielä murrosiän alussa varsin sotkuinen remonttityömaa.

- Etuotsalohko on aivojen viimeinen palikka, joka pitää saada paikoilleen. Alue säätelee päätöksentekoa, oman toiminnan ohjausta, itsensä motivoimista sekä moraalisten näkemysten muodostamista, kertoo aivotutkija, kognitiotieteen dosentti Minna Huotilainen Helsingin yliopistosta.

Murrosikäinen treenaa korkeamman tason aivoprosesseja. Pikkuhiljaa hän oppii valitsemaan, mihin hän keskittyy ja minne hän suuntaa motivaationsa. Usein lapsen lahjakkuus ja vahvuudet alkavat näkyä aiempaa selkeämmin murrosiässä. Tämä johtuu pitkälti etuotsalohkon kehittymisestä.

- Koulussa keskiverroksi tai hankalaksi tapaukseksi leimattu lapsi saattaa alkaa loistaa teini-iässä jollain tietyllä osaamisen ja luovuuden alueella. Monesti lapsen luovuus ilmenee koulussa ärsyttävänä itsepäisyytenä ja normeihin sopeutumattomuutena, Huotilainen toteaa.

Virheet treenaavat aivoja

Murrosiässä harjoitellaan tavallaan samoja asioita kuin uhmaiässä ja välillä harjoittelu voi mennä överiksi.

Murrosikäinen taistelee itsenäisyytensä puolesta, mutta hänen on usein vaikea erottaa, minkä asioiden puolesta on tarpeen taistella täysillä ja missä asioissa on järkevää tyytyä aikuisten tahtoon.

- Murrosikä on itsenäisyyden harjoittelua. Kaikkien asioiden harjoitteluun kuuluu olennaisena osana virheiden tekeminen. Virheet treenaavat tehokkaasti aivojen rakenteita, Huotilainen sanoo.

Vanhempien pitää olla murrosikäiselle trampoliini, josta voi ponnistaa itsenäisyyteen.

Murrosikäisen käyttäytyminen on usein harkitsematonta. Kun hän kokee nahoissaan impulsiivisuuden seuraukset, rakentavammat ja aikuismaisemmat käyttäytymismallit alkavat automatisoitua aivoissa.

- Vanhempien pitää olla murrosikäiselle trampoliini, josta voi ponnistaa itsenäisyyteen. Trampoliini ei saa olla liian pehmeä, muuten sitä vasten ei voi hyppiä. Vanhemman pitäisi tyytyä olemaan murrosikäisen silmissä tyhmä ja jästipää. Jos kotona ei saa kapinoida, kapinointi siirtyy kodin ulkopuolelle ja siinä on riskinsä, Huotilainen pohtii.

- Kun lapsi on murrosikäinen, vanhemman kehitystehtävä on siirtää lasta kauemmas itsestään ja päästä hänet hiljalleen irti lapsen roolista. Vanhemman täytyy hyväksyä uusi roolinsa aikuisena, joka katsoo vähän kauempaa oman lapsensa yrityksiä ja erehdyksiä.

Aivot tarvitsevat rasvaa ja unta

Murrosikäisen aivot tarvitsevat paljon hyvää kasvirasvaa, jotta hermosolut saavat ympärilleen riittävästi rasvaeristettä eli myeliiniä.

- Valitettavasti monille iskee 'sipsi ja pepsi' -vaihe päälle tässä iässä. Se on huono juttu, sillä murrosikäisen aivot tarvitsevat hyvää ravintoa eikä sitä voi korvata myöhemmän iän terveellisellä syömisellä. Laadukkaat rasvat edistävät etuotsalohkon kehitystä ja oppimisprosesseja.

Rasvan tärkeyttä kuvaavat esimerkiksi eläinkokeet, joissa rotille ei annettu ravinnon mukana rasvaa lainkaan tai ainoastaan eläinrasvaa. Nämä rotat eivät päässeet eteenpäin labyrinteissa, ja niiden aivot olivat selvästi pienemmät.

Kehittyvät aivot tarvitsevat myös paljon unta ja säännöllisen vuorokausirytmin. Nukkumisrutiinit ja ruokavalio ovat usein murrosiässä vaakalaudalla, sillä monet murrosikäiset käyttävät juuri ruokaa ja valvomista kapinoinnin välineinä: "Mä en ole mikään pikkulapsi, mä en mene näin aikaisin nukkumaan ja mä syön, mitä mä itse haluan ja silloin, kun mä haluan."

Vierailija
2/57 |
11.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kuulostaahan tuo että haluatte eroon! Miksi olisi fiksumpaa olla isän luona jos tähänkin asti ollut sinulla? Taitaa mamman panohalut hyrrätä nyt potenssiin sata.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/57 |
11.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos murrosikäinen nukkuu riittävästi, mutta on silti unelias, nuokkuu pulpetissa ja nukkuu puolille päivin, kyse on todennäköisesti etuotsalohkon kehittymiseen liittyvästä lisääntyneestä unentarpeesta sekä motivaation puutteesta.

Huotilaisen mielestä sekä rauhallinen keskustelu että nalkuttaminen tekevät hyvää murrosikäisen aivoille.

- Sopimuksista kiinni pitämisestä kannattaa jankuttaa, se on kehittyvän vastuuntunnon sparraamista, hän toteaa.

Alakouluikäinen lapsi saattaa olla tunnetaidoissaan jo lähellä aikuisen tasoa, mutta murrosiän kohdalla on tutkimusten mukaan kuoppa, tunteiden tunnistamisen taantumavaihe.

Murrosikäinen saattaa olla yllättävän kömpelö nopeissa reagointitilanteissa, joissa pitäisi tunnistaa kasvoja ja ilmeitä tai muistaa ihmisten nimiä.

Nuoret muun muassa saattavat sekoittaa pelästyneet kasvonilmeet vihaisiin ja kärsimättömiin. Tämä vaikuttaa osittain siihen, miksi murrosikäisillä on usein vaikeuksia vuorovaikutustilanteissa.

Kun nuori kyseenalaistaa sääntöjä, vanhemmat voivat olla ylpeitä.

Vastavuoroisuus ja yhteisöllisyys kehittyvät varhaislapsuudesta saakka, mutta yksilön isommat moraaliset kannaotot alkavat muotoutua murrosiässä. Murrosikäinen ei enää suostu nielemään sääntöjä. Hän prosessoi niitä ja muovaa ne omikseen.

- Kyseenalaistamisessa on kyse korkeamman tason aivotoiminnasta. Kun nuori kyseenalaistaa sääntöjä, vanhemmat voivat olla ylpeitä, sillä se on merkki aivotoiminnan kypsymisestä, Minna Huotilainen toteaa.

https://www.vauva.fi/artikkeli/vanhemmuus/kasvatus/murrosikaisen-tunnet…

Vierailija
4/57 |
11.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mä olen itse juuri tavannut uuden miehen ja olen ollut vähän enemmän pois kotoa. Tytön isä asuu uuden perheensä kanssa"

Selittänee sulle sun ja lapsen isän tärkeysjärjestyksen.

Vierailija
5/57 |
11.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Murrosiässä harjoitellaan tavallaan samoja asioita kuin uhmaiässä ja välillä harjoittelu voi mennä överiksi.

- Murrosikä on itsenäisyyden harjoittelua. Kaikkien asioiden harjoitteluun kuuluu olennaisena osana virheiden tekeminen. Virheet treenaavat tehokkaasti aivojen rakenteita, Huotilainen sanoo.

Murrosikäisen käyttäytyminen on usein harkitsematonta. Kun hän kokee nahoissaan impulsiivisuuden seuraukset, rakentavammat ja aikuismaisemmat käyttäytymismallit alkavat automatisoitua aivoissa.

- Vanhempien pitää olla murrosikäiselle trampoliini, josta voi ponnistaa itsenäisyyteen. Trampoliini ei saa olla liian pehmeä, muuten sitä vasten ei voi hyppiä. Vanhemman pitäisi tyytyä olemaan murrosikäisen silmissä tyhmä ja jästipää. Jos kotona ei saa kapinoida, kapinointi siirtyy kodin ulkopuolelle ja siinä on riskinsä, Huotilainen pohtii.

tämä

Vierailija
6/57 |
11.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, harmi että olet mahdollistanut tuon pahemmaksi menon kun et ole pitänyt silmällä tyttöä vaan ollut uuden miehesi kanssa... Nyt pelkäät varmaan, ettei mies kestäisi tuollaista teiniä ja jättäisi sinut, niin olisi kätevää saada se tyttö pois.

Ehdottomasti ennemmin isälle kuin laitokseen! Laita nyt nopeasti asiat oikeaan tärkeysjärjestykseen ja unohda se mies hetkeksi.

Onkohan tytön elämässä sattunut jotain ikävää josta et ole tietoinen?

Vierailija
7/57 |
11.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teini ei tunnu mahtuvan kummankaan vanhempansa uuteen elämään...

Vierailija
8/57 |
11.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin just, nuorella uusi elämänvaihe meneillään, äidillä uusi mies eikä aikaa olla kotona, joten työnnetäänpä nuori isälleen.. ai ei halua mennä sinne, no laitokseen sitten!

Vierailija
9/57 |
11.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Mä olen itse juuri tavannut uuden miehen ja olen ollut vähän enemmän pois kotoa. Tytön isä asuu uuden perheensä kanssa"

Selittänee sulle sun ja lapsen isän tärkeysjärjestyksen.

Sama pisti itselle silmään. Lapsihan tuntee itsensä hylätyksi, ja vieläpä herkässä iässä!

Vierailija
10/57 |
11.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aahahaha tyhmä kana tuo ap. Voihan sitä ukkoa panna muualla ja ei joka päivä. Omatkin vanhemmat erosi lopullisesti ku olin 16 vuotta. Äitini otti uuden ukon jota en hyväksynyt vuosiin. Äitini hoiti meidät ja isä taas pukitteli muita h*oria kuten oli jo syntymästäni lähtien tehnyt. Kyllä on nyt äitin otettava niskasta kiinni ja mentävä sinne Ruotsin laivalle vaa pukittelemaan ja hoitaa se tyär arkisin. Mä olin vielä lukiolainen "kunnon" tyttö. Tosin mulla oli sairauksia (ei mt-tapaus) joten olin sikäli erikoistapaus

Vierailija
11/57 |
11.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin siis kesä jo meni melkolailla överiksi alkoholinkäyttöineen tytöllä. Silloinkin oli myös isoa ongelmaa kotiintuloaikojen kanssa mutta ajateltiin, että koulun aloittaminen rauhoittaa tilannetta. Kuitenkin se on nyt ihan viimeisen parin kuukauden aikana huonontunut merkittävästi. Mun poissaolo ei sitä sinänsä ole muuttanut eikä se, että olisin aina kotona muuttaisi varmasti mitään mutta vaikeuttaa tilannetta entisestään koska tytön ei voi antaa juurikaan olla yksin ( heti jotain epämääräisiä kavereita kylässä ym. )

Tytön isä haluaisi tytön asumaan sinne heille mutta koulua pitäisi vaihtaa. Tyttö itse on aivan ehdottoman ein kannalla ja ilmoitti tekevänsä itsemurhan jos joutuu sinne asumaan. Koko kaveripiiri vaihtuisi tietenkin ja sekin on aika riskiliike ikäänkuin pakottaa tuon ikäinen eroamaan kaikista ystävistään. 

Tyttö mahtuu kummankin meidän elämään vallan hyvin mutta keinot saada tuo holtiton lintsaaminen, alkon ja ehkä huumeenkin käyttö kuriin ym. ovat ihan lopussa. 

Vierailija
12/57 |
11.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet tavannut uuden miehen ja olet ollut vähemmän kotona? Ts. teini on ollut omissa oloissaan eikä kukaan katso perään. Teini ei saa äidin huomiota eikä läsnäoloa, hakee siis sitä muualta. Kapinointi ym. kuuluu teini-ikään, mutta jos lapsella menee noin lujaa kuin mitä lapsellasi menee, niin ihanko oikeasti sinä siitä huolimatta olet vähemmän kotona, koska se uusi mies???

Uusi mies tauolle ja sinä kotiin läsnäolevaksi vanhemmaksi. Jos teini ei tule kotiin sovittuna aikana = sinä tai lapsen isä lähtee etsimään teiniä. Jonkinlainen tieto pitää olla myös kaveripiiristä. Lapsesi ryyppää, vetää kolmiolääkkeitä ja mitä ilmeisimmin käyttää myös kannabista, kohta hän tulee kotiin raskaana. 

Herätys nainen, jos tekee lapsia, niin niistä lapsista pitää kantaa myös vastuu!

Vierailija
13/57 |
11.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja vielä, tää mun uusi mies on n. kuukauden tuttavuus, ei siis ole syynä tytön ongelmiin mitenkään. Isänsä uusi nainen sen sijaan ollut kuviossa jo 4 vuotta, ei sekään siis mikään tämän hetken juttu. Ap

Vierailija
14/57 |
11.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesän ovat molemmat vanhemmat kullitelleet uusien kainaloissa ja tyttö liesunnut koko kesän omiaan! Ja nyt ihmetellään mites tässä näin kävi? Se kaveripiiri on nyt hänen perhe. Surullisia tyttöjä jotka sekoittaa päänsä millä vaan kun on paha olo. Hylkäämisestä.

Vierailija
15/57 |
11.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No pitäähän sitä voida vetää teininä päihteitä, bilettää yöt ja laiminlyödä koulu jos vanhemmat ovat eronneet, koska otsalohko.

Vierailija
16/57 |
11.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin siis kesä jo meni melkolailla överiksi alkoholinkäyttöineen tytöllä. Silloinkin oli myös isoa ongelmaa kotiintuloaikojen kanssa mutta ajateltiin, että koulun aloittaminen rauhoittaa tilannetta. Kuitenkin se on nyt ihan viimeisen parin kuukauden aikana huonontunut merkittävästi. Mun poissaolo ei sitä sinänsä ole muuttanut eikä se, että olisin aina kotona muuttaisi varmasti mitään mutta vaikeuttaa tilannetta entisestään koska tytön ei voi antaa juurikaan olla yksin ( heti jotain epämääräisiä kavereita kylässä ym. )

Tytön isä haluaisi tytön asumaan sinne heille mutta koulua pitäisi vaihtaa. Tyttö itse on aivan ehdottoman ein kannalla ja ilmoitti tekevänsä itsemurhan jos joutuu sinne asumaan. Koko kaveripiiri vaihtuisi tietenkin ja sekin on aika riskiliike ikäänkuin pakottaa tuon ikäinen eroamaan kaikista ystävistään. 

Tyttö mahtuu kummankin meidän elämään vallan hyvin mutta keinot saada tuo holtiton lintsaaminen, alkon ja ehkä huumeenkin käyttö kuriin ym. ovat ihan lopussa. 

No mitä seuraamuksia teinille tuli alkoholinkäytöstä ja kotiintuloajoista myöhästymisestä? Vai ajattelitko vain koulun alun hoitavan asian? Viestisi teinille oli selkeä: sinulle on ihan sama, tuleeko kotiin vai ei. Et voi ensin antaa asioiden tapahtua ja sitten ihmetellä, että oho, eikö homma korjaannukaan itsestään?

Vierailija
17/57 |
11.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en kuule edes tuntenut tuota miestä kesällä ja isänsä oli ollut jo pitkään naisensa kanssa ennen sitä. Että pieleen meni nyt tuo analyysi. Kysyin kokemuksia vastaavista tilanteista ja ratkaisuista siihen, en sitä saanko tapailla uutta miestä vai en. Ap

Vierailija
18/57 |
11.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitokseen vaan.

Vierailija
19/57 |
11.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku koululainen kuunteli mcmanen vahvimman lääkityksen ja kirjoitti provon vauva.fiihin:D

Vierailija
20/57 |
11.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei oo omena kauas puusta pudonnu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi yhdeksän