Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

16v tytöstä tullut aivan holtiton- kokemuksia sijoituksesta tms?

Vierailija
11.11.2017 |

2001 syntynyt tyttö aloitti syksyllä ammattiopinnot ja kaveripiiri vähän vaihtui siinä samalla. En osaa sanoa keitä ne uudet kaverit on. Ensin tyttö päätti, että ei tämä olekaan hänen alaa, hän vaihtaa opintopaikkaa ja niin vaan lopetti koulun kesken. Valehteli ensin pari viikkoa, että opo järjestää hänelle ja myös vaihtamassa olevalle kaverille uutta opiskelupaikkaa. Kun asia selvisi tein ison homman jotta sain tytön takaisin opintojen pariin. Kuitenkin lintsailee sieltä.

Alkoholin käyttö tuntuisi olevan aikamoista. Joka viikonloppu nyt vähintään ja myös viikolla tätä ollut. Olen kuullut, että porukassa poltetaan myös kannabista. Tyttö on varastanut alkoholia sekä minulta, että isältään (kumpikaan ei juoda juurikaan mutta lahjapulloja tai jotain saunasiidereitä ollut). Viimeksi oli myös pengottu kolmiolääkettä (kipulääke) ja otettu niitä. Kotiin tämä teini tulee aivan milloin huvittaa, enimmäkseen viikonloppuisin joskus 3-5 aikaan aamuyöstä. Viikollakin nyt ruvennut venymään myöhään. Jää myös yöksi milloin minnekin, käyvät jossain tuntemattomien kotibileissä ja saattavat jäädä sinne yöksi (näin kerrotaan).

Soitin itse lastensuojeluun viikko sitten ja eilen ottivat yhteyttä. Mä olen itse juuri tavannut uuden miehen ja olen ollut vähän enemmän pois kotoa. Tytön isä asuu uuden perheensä kanssa 50km päässä eikä tyttöä meinaa millään saada sinne vaikka hänen olisi fiksumpaa olla siellä. Sekä minä, että tytön isä ollaan sitä mieltä, että meidän keinot alkaa olla loppuun käytetyt. Lastensuojelun palaveri on tulossa ja hyvin todennäköisesti ehdotamme jonkinlaista sijoitusta tilanteen rauhoittamiseksi ja koulunkäynnin varmistamiseksi.

Tyttö kuitenkin itse sanoi, että hänen tuntemat "laitosnuoret" on vielä pahempia ja tekevät ihan mitä haluavat, että sijoittaminen olisi hyvä idea niin hänkin olisi vapaa. Jokainen meistä on varmaan myös kuullut "laitosnuorista" ja kauhutarinoita siitä miten överiksi elämä on sijoituksen vuoksi mennyt. Tyttö itse syyttää meitä, että haluamme hänestä vaan eroon. Kyse ei kuitenkaan todellakaan ole siitä.

Kommentit (57)

Vierailija
21/57 |
11.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin siis kesä jo meni melkolailla överiksi alkoholinkäyttöineen tytöllä. Silloinkin oli myös isoa ongelmaa kotiintuloaikojen kanssa mutta ajateltiin, että koulun aloittaminen rauhoittaa tilannetta. Kuitenkin se on nyt ihan viimeisen parin kuukauden aikana huonontunut merkittävästi. Mun poissaolo ei sitä sinänsä ole muuttanut eikä se, että olisin aina kotona muuttaisi varmasti mitään mutta vaikeuttaa tilannetta entisestään koska tytön ei voi antaa juurikaan olla yksin ( heti jotain epämääräisiä kavereita kylässä ym. )

Tytön isä haluaisi tytön asumaan sinne heille mutta koulua pitäisi vaihtaa. Tyttö itse on aivan ehdottoman ein kannalla ja ilmoitti tekevänsä itsemurhan jos joutuu sinne asumaan. Koko kaveripiiri vaihtuisi tietenkin ja sekin on aika riskiliike ikäänkuin pakottaa tuon ikäinen eroamaan kaikista ystävistään. 

Tyttö mahtuu kummankin meidän elämään vallan hyvin mutta keinot saada tuo holtiton lintsaaminen, alkon ja ehkä huumeenkin käyttö kuriin ym. ovat ihan lopussa. 

No mitä seuraamuksia teinille tuli alkoholinkäytöstä ja kotiintuloajoista myöhästymisestä? Vai ajattelitko vain koulun alun hoitavan asian? Viestisi teinille oli selkeä: sinulle on ihan sama, tuleeko kotiin vai ei. Et voi ensin antaa asioiden tapahtua ja sitten ihmetellä, että oho, eikö homma korjaannukaan itsestään?

Kokeiltiin kaikki mitä teinille voi kokeilla. Puhelimen pois ottamista ym. Yhteistä sopimista, järkipuhetta, rahattomuutta, kotiarestia. 

Vierailija
22/57 |
11.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tyttö mahtuu kummankin meidän elämään vallan hyvin mutta keinot saada tuo holtiton lintsaaminen, alkon ja ehkä huumeenkin käyttö kuriin ym. ovat ihan lopussa. "

No, noiden asioiden suhteen olisi pitänyt toimia jo aiemmin. Ennaltaehkäisy on tärkeitä. Jos lapsella on kaikki hyvin ja läheiset välit vanhempiin, tuollaiseen tyyliin ei yleensä ihan niin vain luisuta. Jotain ongelmaa on siis ollut jo pidempään. Toki joku yhtäkkinen trauma (väkivalta, hyväksikäyttö, paha kiusaaminen jne.) voi myös aiheuttaa itsetuhoista käytöstä jos kotona oikeasti on kaikki kunnossa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/57 |
11.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttu juttu ja hyvä esimerkki. Vastahan uutisoitiin, kuinka vanhemmat haluavat päästä eroon lapsistaan, jotta vanhemmat voivat keskittyä uusiin parisuhteiden ylläpitoon ja kuvitellaan yhteiskunnan (veronmaksajien) huolehtivat lapsista.

Missä on vastuullinen vanhemmuus? Ja todennäköisesti, uutta pukataan, kun halutaan uusperheessä uusia rakkaudenhedelmiä, kun vauvat ovat niin ihania.

Tässäkin tapauksessa lapsi tarvitsisi vain muutaman vuoden ajan vanhempiaan, mutta sekin on liikaa, kun uusi mies- ja naisystävä vie kaiken ajan.

Vierailija
24/57 |
11.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttösi om aivan oikeassa. Laitos ei auta yhtään mitään vaan on päinvastoin korkeakoulu huonoon elämään. Toki tyttösi on siihen jo muutenkin lähtenyt mukaan siis huonoon elämään mutta laitos vain nopeuttaa alamäkeä. Ainoa joka voisi auttaa olisi sijaisperhesijoitus kauas.

Taitaa viinan, lääkkeiden ja kannabiksen lisäksi jo muutakin olla käytössä. Niin raju ja nopea muutos tytössäsi.

Täällä joku haukkuu aloittajaa siitä että hän vain haluaa lapsestaan eroon. Kysynkin: mitä muuta vanhempi voi apn tilanteessa tehdä kuin pyytää ulkopuolista apua jotta tytär saisi elämästä kiinni eikä äiti siihen itse pysty? Mitä varten ne auttamistahot on olenassa jos apua ei saa pyytää?

Vierailija
25/57 |
11.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laitokseen vaan.

Älä ihmettele, jos tuon jälkeen välinne ovat lopullisesti pilalla.

Vierailija
26/57 |
11.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti suurin vaikutusmahdollisuus nuoreen ovat nuoren omat vanhemmat. Älkää ajako tyttöä pois vaan auttakaa, rajoin ja yhteisvoimin ja -linjoin tytön isän kanssa.

Onko paikallisella lastensuojelulla mahdollista ohjata teitä esim Mdft-työskentelyn pariin? (Multi dimensional family therapy) Kyseinen perheterapiamuoto on saavuttanut merkittäviä tuloksia nuorten päihde-ja käytöshäiriöiden hoidossa.

Vierailija
27/57 |
11.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ei haluta eroon lapsestamme, me halutaan, että tuo alkokierre ja ehkä pahempi saadaan katkaistua. Se ei katkea sillä, että mä olen kotona 24/7. En mä nyt sentään niin paljon ole pois ollut kotoa, ettäkö se nyt tässä muutaman viikon aikana olisi teinin päässä kääntänyt jonkun itsetuhokatkaisimen. Suurin syy on varmasti kaveripiirin vaihtuminen koulun vaihtumisen myötä sekä se, että tyttöä ei nykyinen opiskelu kiinnosta yhtään. Sen lisäksi mun entiseen verrattuna isompi poissaoleminen on mahdollistanut vapaamman elämän hänelle. Enää sitä ei ole koska hän ns. käytti vapauttaan väärin. Ap

Vierailija
28/57 |
11.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tyttö kesällä jo dokaili jos koulun aloittamisen jälkeen kaveripiiri vaihtui?

Vierailija
29/57 |
11.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Dokaili entistenkin kavereiden kanssa mutta nyt tää uusi remmi tuntuisi juovan myös keskellä viikkoa ja käyttävän kannabista ym. 

Vierailija
30/57 |
11.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sijoitettuna juuri 16 vuotiaasta asti sanoisin että toivottavasti käytät tätä viimeisimpänä keinona. Itsellä oli lintsausta ja alkoholinkäyttöä jonka takia sijoitettiin (ekana pariksi kuukaudeksi lähelle josta hatkailin kokoajan) toiselle puolelle maata. Se otti todella koville nuorelle teinille. Ja kyllä, itse ainakin tutustuin niihin pahoihin lapsiin laitoksessa jolloin mukaan tuli huumeet, karkailu ja yöpyminen ties missä. Ja sijoituksen jälkeen HARVA pääsee pois ennenkuin täyttää 18. Silti tämä pelasti elämäni kävin peruskoulun loppuun jne. Mutta kaikista tuntemastani lapsista itsellä menee valitettavasti parhaiten :/ Itse myös jotenkin erkaannuin perheestäni.

Eli sinuna miettisin vielä todella tarkkaan. Kokeilisin ensiksi kaikki muut keinot mitkä vaan suinkin keksit. Esimerkiksi kotiaresti (tiedän työssäkäyvänä vanhempana vaikea toteuttaa), puhelin ja tietokone pois jos esim. Lintsaa ja juo, taikka sähköt. Lääkkeet piiloon ja alkoholi. Ei viikkorahaa tms. Ja oisko jotain sukulaista jolle voisi mennä asumaan joksikin aikaa laitoksen sijasta?

Vierailija
31/57 |
11.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Tyttö mahtuu kummankin meidän elämään vallan hyvin mutta keinot saada tuo holtiton lintsaaminen, alkon ja ehkä huumeenkin käyttö kuriin ym. ovat ihan lopussa. "

No, noiden asioiden suhteen olisi pitänyt toimia jo aiemmin. Ennaltaehkäisy on tärkeitä. Jos lapsella on kaikki hyvin ja läheiset välit vanhempiin, tuollaiseen tyyliin ei yleensä ihan niin vain luisuta. Jotain ongelmaa on siis ollut jo pidempään. Toki joku yhtäkkinen trauma (väkivalta, hyväksikäyttö, paha kiusaaminen jne.) voi myös aiheuttaa itsetuhoista käytöstä jos kotona oikeasti on kaikki kunnossa.

Kenen tahansa lapsesta voi tulla apn tyttären kaltainen. Ei siinä auta hyvä koti ja läheiset

välit vanhempiin kun päihteet koukuttavat.

Useat nuoret niin hyvistä kuin ns huonoista perheistä kokeilee huumeita mutta kaikki eivät jää koukkuun. Kukaan ei tiedä ennalta kuka jää kuka ei. Se on täyttä arpapeliä.

Tyhmintä mitä ongelmattomien lasten vanhemmat voivat tehdä on pitää itseään parempina kuin niitä joiden lapset ovat ongelmissa. Eikö ihmisellä joka itsekin on vanhempi ole ollenkaan sydäntä ymmärtää toista vanhempaa joka rämpii jokaisen vanhemman pahimmassa paimajaisessa?

Ja oikeasti kukaan ei ole turvassa, ei kukaan.

Nuorten parissa työskentelevä.

Vierailija
32/57 |
11.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me ei haluta eroon lapsestamme, me halutaan, että tuo alkokierre ja ehkä pahempi saadaan katkaistua. Se ei katkea sillä, että mä olen kotona 24/7. En mä nyt sentään niin paljon ole pois ollut kotoa, ettäkö se nyt tässä muutaman viikon aikana olisi teinin päässä kääntänyt jonkun itsetuhokatkaisimen. Suurin syy on varmasti kaveripiirin vaihtuminen koulun vaihtumisen myötä sekä se, että tyttöä ei nykyinen opiskelu kiinnosta yhtään. Sen lisäksi mun entiseen verrattuna isompi poissaoleminen on mahdollistanut vapaamman elämän hänelle. Enää sitä ei ole koska hän ns. käytti vapauttaan väärin. Ap

Ai oikein alkokierre ja pahempi? Teini tapaa ystäviään ja käyttää päihteitä, mutta kodin liian tiukat säännöt tekevät siitä kierteen:D

Vierailija
33/57 |
11.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehdottomasti suurin vaikutusmahdollisuus nuoreen ovat nuoren omat vanhemmat. Älkää ajako tyttöä pois vaan auttakaa, rajoin ja yhteisvoimin ja -linjoin tytön isän kanssa.

Onko paikallisella lastensuojelulla mahdollista ohjata teitä esim Mdft-työskentelyn pariin? (Multi dimensional family therapy) Kyseinen perheterapiamuoto on saavuttanut merkittäviä tuloksia nuorten päihde-ja käytöshäiriöiden hoidossa.

Selviää paljon kun saadaan ensin se palaveri. Parastahan olisi jos tyttö johonkin yhteistyöhön suostuisi.

Vierailija
34/57 |
11.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverit on teineille tärkeitä ja voipi hyvin määrätä mihin suuntaan ollaan menossa. Sitten on niitä, joilla on muutamia eri piirejä ja koti kartalla menoista eivätkä ajaudu niin helposti alko/lääkekavereiden takia ongelmiin. Laitoksissa näitä ongelmatyyppejä on vaan lisää. Ei mitään takuuratkaisua ole tilanteeseen, mutta jos tyttö hengaa tietynlaisissa piireissä niin todennäköisesti ne vie mennessään ellei tule joku uusi kaveruus mukaan. Vaihtoehtona on tietysti erottaminen näistä kavereista ja jos se ei ole vaihtoehto niin ei kai auta muu kuin päivystää itse missä tyttö aikaansa viettää - sopi se sitten omiin menoihin tai ei. Toivottavasti lastensuojelusta saatte lisää tukea ja keinoja!

Vierailija
35/57 |
11.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai oikein alkokierre ja pahempi? Teini tapaa ystäviään ja käyttää päihteitä, mutta kodin liian tiukat säännöt tekevät siitä kierteen:D

No pidän aika huonona jos 16- vuotias juo alkoholia useampia kertoja viikossa. Myös ne määrät taitavat olla aikamoisia, itse olisin ihan tiltissä moisista. Ai mistä tiedän? No, satun tietämään. 

Vierailija
36/57 |
11.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kenen tahansa lapsesta voi tulla apn tyttären kaltainen. Ei siinä auta hyvä koti ja läheiset

Useat nuoret niin hyvistä kuin ns huonoista perheistä kokeilee huumeita mutta kaikki eivät jää koukkuun. Kukaan ei tiedä ennalta kuka jää kuka ei. Se on täyttä arpapeliä.

Tyhmintä mitä ongelmattomien lasten vanhemmat voivat tehdä on pitää itseään parempina kuin niitä joiden lapset ovat ongelmissa. Eikö ihmisellä joka itsekin on vanhempi ole ollenkaan sydäntä ymmärtää toista vanhempaa joka rämpii jokaisen vanhemman pahimmassa paimajaisessa?

Ei päihteisiin jää koukkuun jos ei aloita. Hyvinkasvatettu ei aloita.

Vierailija
37/57 |
11.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos tästä tekstistä, tää rupes itkettämään. Me ollaan kyllä taatusti oltu hyviä vanhempia lapsellemme, hän on ns. hyvistä oloista. Nytkin hänellä on 2 kotia ja 2 välittävää vanhempaa vaikka kuinka yritettäis muuta maalata. Ap

Vierailija
38/57 |
11.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok. Sossut pyydetty apuun, hyvä. Sijoittaminen on kyllä viimeinen vaihtoehto, eikä syyttä. Ensin tarjotaan avopuolen palveluita, joista teinisi ei ota onkeensa. Teiniä ei juurikaan huolita mihinkään perheeseen sijoitukseen, joten lopulta päätyy laitokseen. Hyvällä onnella teini saa sieltä apuja, mutta varmasti oppii enemmän huonoja tapoja kuin hyviä. Se ei silti tarkoita, etteikö laitos olisi hänelle ehkä hyväksi. Siellä sentään on rajat ja jos niitä ei noudata, on myös kunnon seuraukset.

Vierailija
39/57 |
11.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei todellakaan ole arpapeliä! Vaikeaa uskoa, että työskentelisit nuorten parissa!

Omassa nuoruudessa eniten päihteitä käyttäneet ja itsetuhoisen nuoret tulivat lähes aina "ongelmaperheistä". Tätä on takuulla tutkittukin. Laitoksissa asuvista suurin osa on myös näiden perheiden jälkeläisiä. Jos vanhemmilla on ongelmia, eivät he jaksa välittää jolloin lapsi ajautuu todennäköisesti huonoille teille. Normaaleiden, rakastavien vanhempien, joilla asiat kunnossa, lapsi yleensä pärjää hyvin. Tottakai.

Vierailija
40/57 |
11.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No pidän aika huonona jos 16- vuotias juo alkoholia useampia kertoja viikossa. Myös ne määrät taitavat olla aikamoisia, itse olisin ihan tiltissä moisista. Ai mistä tiedän? No, satun tietämään. 

No apua jos muutaman kerran alkoholia viikkoon mahtuu. Ei se viikonloppu sen alkoholin vaikutuksia muuta. Mistä sinä ne määrät tiedät? Väitätkö että tyttö ryyppää edessäsi vai provoiletko?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä seitsemän