Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

16v tytöstä tullut aivan holtiton- kokemuksia sijoituksesta tms?

Vierailija
11.11.2017 |

2001 syntynyt tyttö aloitti syksyllä ammattiopinnot ja kaveripiiri vähän vaihtui siinä samalla. En osaa sanoa keitä ne uudet kaverit on. Ensin tyttö päätti, että ei tämä olekaan hänen alaa, hän vaihtaa opintopaikkaa ja niin vaan lopetti koulun kesken. Valehteli ensin pari viikkoa, että opo järjestää hänelle ja myös vaihtamassa olevalle kaverille uutta opiskelupaikkaa. Kun asia selvisi tein ison homman jotta sain tytön takaisin opintojen pariin. Kuitenkin lintsailee sieltä.

Alkoholin käyttö tuntuisi olevan aikamoista. Joka viikonloppu nyt vähintään ja myös viikolla tätä ollut. Olen kuullut, että porukassa poltetaan myös kannabista. Tyttö on varastanut alkoholia sekä minulta, että isältään (kumpikaan ei juoda juurikaan mutta lahjapulloja tai jotain saunasiidereitä ollut). Viimeksi oli myös pengottu kolmiolääkettä (kipulääke) ja otettu niitä. Kotiin tämä teini tulee aivan milloin huvittaa, enimmäkseen viikonloppuisin joskus 3-5 aikaan aamuyöstä. Viikollakin nyt ruvennut venymään myöhään. Jää myös yöksi milloin minnekin, käyvät jossain tuntemattomien kotibileissä ja saattavat jäädä sinne yöksi (näin kerrotaan).

Soitin itse lastensuojeluun viikko sitten ja eilen ottivat yhteyttä. Mä olen itse juuri tavannut uuden miehen ja olen ollut vähän enemmän pois kotoa. Tytön isä asuu uuden perheensä kanssa 50km päässä eikä tyttöä meinaa millään saada sinne vaikka hänen olisi fiksumpaa olla siellä. Sekä minä, että tytön isä ollaan sitä mieltä, että meidän keinot alkaa olla loppuun käytetyt. Lastensuojelun palaveri on tulossa ja hyvin todennäköisesti ehdotamme jonkinlaista sijoitusta tilanteen rauhoittamiseksi ja koulunkäynnin varmistamiseksi.

Tyttö kuitenkin itse sanoi, että hänen tuntemat "laitosnuoret" on vielä pahempia ja tekevät ihan mitä haluavat, että sijoittaminen olisi hyvä idea niin hänkin olisi vapaa. Jokainen meistä on varmaan myös kuullut "laitosnuorista" ja kauhutarinoita siitä miten överiksi elämä on sijoituksen vuoksi mennyt. Tyttö itse syyttää meitä, että haluamme hänestä vaan eroon. Kyse ei kuitenkaan todellakaan ole siitä.

Kommentit (57)

Vierailija
41/57 |
11.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://fi.wikipedia.org/wiki/Vauvaluukku

Vie tämmöiseen, pääasiassa niihin viedään nimenomaan teinejä uusperheistä.

Vierailija
42/57 |
11.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa myös yrittää selvittää onko tytöllä masennusta - monesti ilmenee vihamielisenä käyttäytymisenä ja voi alkaa salakavalasti pikku hiljaa. Vanhojen kaverien menettäminen on voinut olla kova paikka ja uusiin piireihin sitten tietenkin päästäkseen pitänyt ottaa uudet tavat... Huoli on varmasti suurin siitä, mihin uusien kaverien miellyttäminen pahimmillaan johtaa :( Teini ei välttämättä myönnä itse ongelmaksi, vaikka ei olisikaan tyytyväinen omaan tilanteeseen, koska saa hyväksynnän uusilta kavereilta ja on porukassa mukana. Ei kannata väheksyä kaverien vaikutusta etenkään, jos tyttö ei aiemmin ole mitään samanlaista puuhaillut - on vielä mahdollisuus päästä irti :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/57 |
11.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Me ei haluta eroon lapsestamme, me halutaan, että tuo alkokierre ja ehkä pahempi saadaan katkaistua. Se ei katkea sillä, että mä olen kotona 24/7. En mä nyt sentään niin paljon ole pois ollut kotoa, ettäkö se nyt tässä muutaman viikon aikana olisi teinin päässä kääntänyt jonkun itsetuhokatkaisimen. Suurin syy on varmasti kaveripiirin vaihtuminen koulun vaihtumisen myötä sekä se, että tyttöä ei nykyinen opiskelu kiinnosta yhtään. Sen lisäksi mun entiseen verrattuna isompi poissaoleminen on mahdollistanut vapaamman elämän hänelle. Enää sitä ei ole koska hän ns. käytti vapauttaan väärin. Ap

Ai oikein alkokierre ja pahempi? Teini tapaa ystäviään ja käyttää päihteitä, mutta kodin liian tiukat säännöt tekevät siitä kierteen:D

No pidän aika huonona jos 16- vuotias juo alkoholia useampia kertoja viikossa. Myös ne määrät taitavat olla aikamoisia, itse olisin ihan tiltissä moisista. Ai mistä tiedän? No, satun tietämään. 

No apua jos muutaman kerran alkoholia viikkoon mahtuu. Ei se viikonloppu sen alkoholin vaikutuksia muuta. Mistä sinä ne määrät tiedät? Väitätkö että tyttö ryyppää edessäsi vai provoiletko?

Vierailija
44/57 |
11.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse sijoitettuna juuri 16 vuotiaasta asti sanoisin että toivottavasti käytät tätä viimeisimpänä keinona. Itsellä oli lintsausta ja alkoholinkäyttöä jonka takia sijoitettiin (ekana pariksi kuukaudeksi lähelle josta hatkailin kokoajan) toiselle puolelle maata. Se otti todella koville nuorelle teinille. Ja kyllä, itse ainakin tutustuin niihin pahoihin lapsiin laitoksessa jolloin mukaan tuli huumeet, karkailu ja yöpyminen ties missä. Ja sijoituksen jälkeen HARVA pääsee pois ennenkuin täyttää 18. Silti tämä pelasti elämäni kävin peruskoulun loppuun jne. Mutta kaikista tuntemastani lapsista itsellä menee valitettavasti parhaiten :/ Itse myös jotenkin erkaannuin perheestäni.

Eli sinuna miettisin vielä todella tarkkaan. Kokeilisin ensiksi kaikki muut keinot mitkä vaan suinkin keksit. Esimerkiksi kotiaresti (tiedän työssäkäyvänä vanhempana vaikea toteuttaa), puhelin ja tietokone pois jos esim. Lintsaa ja juo, taikka sähköt. Lääkkeet piiloon ja alkoholi. Ei viikkorahaa tms. Ja oisko jotain sukulaista jolle voisi mennä asumaan joksikin aikaa laitoksen sijasta?

Ei ole muuta paikkaa oikein. Kotiaresti ei mitenkään onnistu, helppohan tuosta ikkunasta on lähteä. Puhelimen pois ottaminen ei auta pysymään kotona mutta toki hankaloittaa muuten elämää, toisaalta myös vie vanhemmilta sen viimeisenkin kontrollin välineen. Viikkorahaa ei saa ja rahankäyttö nyt valvottua. Lääkkeet jo piilotettu, alkoa ei ole. Toivon, että lastensuojelun palaveri järkiinnyttäisi tyttöä hiukan ja hän suostuisi jonkinlaiseen sopimukseen tms. 

Vierailija
45/57 |
11.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tikki kirjoitti:

Kannattaa myös yrittää selvittää onko tytöllä masennusta - monesti ilmenee vihamielisenä käyttäytymisenä ja voi alkaa salakavalasti pikku hiljaa. Vanhojen kaverien menettäminen on voinut olla kova paikka ja uusiin piireihin sitten tietenkin päästäkseen pitänyt ottaa uudet tavat... Huoli on varmasti suurin siitä, mihin uusien kaverien miellyttäminen pahimmillaan johtaa :( Teini ei välttämättä myönnä itse ongelmaksi, vaikka ei olisikaan tyytyväinen omaan tilanteeseen, koska saa hyväksynnän uusilta kavereilta ja on porukassa mukana. Ei kannata väheksyä kaverien vaikutusta etenkään, jos tyttö ei aiemmin ole mitään samanlaista puuhaillut - on vielä mahdollisuus päästä irti :)

Nuo oireet viittaat vasennukseen ei masennukseen.

Vierailija
46/57 |
11.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

2/5

Vierailija
47/57 |
11.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Tyttö mahtuu kummankin meidän elämään vallan hyvin mutta keinot saada tuo holtiton lintsaaminen, alkon ja ehkä huumeenkin käyttö kuriin ym. ovat ihan lopussa. "

No, noiden asioiden suhteen olisi pitänyt toimia jo aiemmin. Ennaltaehkäisy on tärkeitä. Jos lapsella on kaikki hyvin ja läheiset välit vanhempiin, tuollaiseen tyyliin ei yleensä ihan niin vain luisuta. Jotain ongelmaa on siis ollut jo pidempään. Toki joku yhtäkkinen trauma (väkivalta, hyväksikäyttö, paha kiusaaminen jne.) voi myös aiheuttaa itsetuhoista käytöstä jos kotona oikeasti on kaikki kunnossa.

Kenen tahansa lapsesta voi tulla apn tyttären kaltainen. Ei siinä auta hyvä koti ja läheiset

välit vanhempiin kun päihteet koukuttavat.

Useat nuoret niin hyvistä kuin ns huonoista perheistä kokeilee huumeita mutta kaikki eivät jää koukkuun. Kukaan ei tiedä ennalta kuka jää kuka ei. Se on täyttä arpapeliä.

Tyhmintä mitä ongelmattomien lasten vanhemmat voivat tehdä on pitää itseään parempina kuin niitä joiden lapset ovat ongelmissa. Eikö ihmisellä joka itsekin on vanhempi ole ollenkaan sydäntä ymmärtää toista vanhempaa joka rämpii jokaisen vanhemman pahimmassa paimajaisessa?

Ja oikeasti kukaan ei ole turvassa, ei kukaan.

Nuorten parissa työskentelevä.

Kiitos tästä tekstistä, tää rupes itkettämään. Me ollaan kyllä taatusti oltu hyviä vanhempia lapsellemme, hän on ns. hyvistä oloista. Nytkin hänellä on 2 kotia ja 2 välittävää vanhempaa vaikka kuinka yritettäis muuta maalata. Ap

Olette varmasti hyvät vanhemmat.

Hakekaa apua. Sitä auttaako apu ei tiedä kukaan mutta on ainakin tehty kaikki mahdollinen. Päihteet varsinkin huumeet on todella paha vastus jonka voittaminen vaatii käyttäjän lopettamishalun.

Kaikkea hyvää!

Vierailija
48/57 |
11.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten se tyttö alko alunperinkään dokaamaan? Vai oliko asenne että kun kerran poltti askin niin jos vetää kartsan niin tajuaa että eihän tää kannata?

Olen  suunninpiirtein tyttäresi ikäluokkaa, mutta untuhan se hurjalta kuunnella yläasteella kun muut 13v tytöt jo puhu siitä kuinka harmittaa että menkat estää suuseksin ja kuka hakee viinat ja kuka pani ketä. Vanhempia ei vaan kiinnosta hevanvattua. Sanoisin kyllä että tossa tilanteessa parasta olis muuttaa ja kauas. Unohtaa uus mies ja alottaa teinin kanssa puhtaalta pöydältä kaukana vanhoista tavoista. Teini on oikeassa siinä että laitos vaan pahentaa. Siellä niitä teiniäitejä ja nistejä tehdään todella. Tytärsuhteen kannalta pahinta mitä voi tehdä on laittaa paha kiertämään ja tyttö pois vanhemmilta. 

Yleensä näissä asioissa osasyy löytyy siitä lähimmästä peilistä myös. Kasvattamalla päästään pitkälle ja mahdollistamalla tollaset asiat päästään tohon. 

Vierailija
49/57 |
11.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Tyttö mahtuu kummankin meidän elämään vallan hyvin mutta keinot saada tuo holtiton lintsaaminen, alkon ja ehkä huumeenkin käyttö kuriin ym. ovat ihan lopussa. "

No, noiden asioiden suhteen olisi pitänyt toimia jo aiemmin. Ennaltaehkäisy on tärkeitä. Jos lapsella on kaikki hyvin ja läheiset välit vanhempiin, tuollaiseen tyyliin ei yleensä ihan niin vain luisuta. Jotain ongelmaa on siis ollut jo pidempään. Toki joku yhtäkkinen trauma (väkivalta, hyväksikäyttö, paha kiusaaminen jne.) voi myös aiheuttaa itsetuhoista käytöstä jos kotona oikeasti on kaikki kunnossa.

Kenen tahansa lapsesta voi tulla apn tyttären kaltainen. Ei siinä auta hyvä koti ja läheiset

välit vanhempiin kun päihteet koukuttavat.

Useat nuoret niin hyvistä kuin ns huonoista perheistä kokeilee huumeita mutta kaikki eivät jää koukkuun. Kukaan ei tiedä ennalta kuka jää kuka ei. Se on täyttä arpapeliä.

Tyhmintä mitä ongelmattomien lasten vanhemmat voivat tehdä on pitää itseään parempina kuin niitä joiden lapset ovat ongelmissa. Eikö ihmisellä joka itsekin on vanhempi ole ollenkaan sydäntä ymmärtää toista vanhempaa joka rämpii jokaisen vanhemman pahimmassa paimajaisessa?

Ja oikeasti kukaan ei ole turvassa, ei kukaan.

Nuorten parissa työskentelevä.

Ei todellakaan ole arpapeliä! Vaikeaa uskoa, että työskentelisit nuorten parissa!

Omassa nuoruudessa eniten päihteitä käyttäneet ja itsetuhoisen nuoret tulivat lähes aina "ongelmaperheistä". Tätä on takuulla tutkittukin. Laitoksissa asuvista suurin osa on myös näiden perheiden jälkeläisiä. Jos vanhemmilla on ongelmia, eivät he jaksa välittää jolloin lapsi ajautuu todennäköisesti huonoille teille. Normaaleiden, rakastavien vanhempien, joilla asiat kunnossa, lapsi yleensä pärjää hyvin. Tottakai.[/quote

Tuota asiaa ne nuorten vanhemmat pääsääntöisesti alkujärkytyksessä itkevät että miten tämmöistä voi meille tapahtua, mehän ollaan kunnolliset vanhemmat; hyvä perhe, kaikkea tehty yhdessä.. Eikö me olla tehty kaikki lasten eteen eikä olla juoppoja eikä mitään... Miksi näin käy meille? ! Mitä me ollaan tehty väärin,.mistä meitå rangaistaan,

Vierailija
50/57 |
11.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi luoja mitä lynkkaajia täällä. Sillä ei todellakaan ole väliä onko hyvästä vai huonosta perheestä. Itse aloitin tuon saman perseilyn jo 13 vuotiaana, jatkoin 18 vuotiaaksi ja muutin pois kotoa. Asuin isän kanssa ja häntä ei varmaankaan kiinnostanut, mutta mulla oli iso kaveripiiri johon mahtui paljon näitä "hyvän perheen" lapsia, ja ihan yhtälailla hekin joivat ja polteltiin yhdessä. Se on se kaveripiiri joka on tuon ikäisille aikalailla kaikki kaikessa.

Nykyään olen 28-vuotias, hyvässä työssä ja urheilen paljon. En edes muista koska oisin viimeksi ollut humalassa. Ehkä toissa kesänä? Monet näistä hyvän perheen lapsista ovat samalla tiellä vieläkin ;)

Vierailija
51/57 |
11.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten se tyttö alko alunperinkään dokaamaan? Vai oliko asenne että kun kerran poltti askin niin jos vetää kartsan niin tajuaa että eihän tää kannata?

Olen  suunninpiirtein tyttäresi ikäluokkaa, mutta untuhan se hurjalta kuunnella yläasteella kun muut 13v tytöt jo puhu siitä kuinka harmittaa että menkat estää suuseksin ja kuka hakee viinat ja kuka pani ketä. Vanhempia ei vaan kiinnosta hevanvattua. Sanoisin kyllä että tossa tilanteessa parasta olis muuttaa ja kauas. Unohtaa uus mies ja alottaa teinin kanssa puhtaalta pöydältä kaukana vanhoista tavoista. Teini on oikeassa siinä että laitos vaan pahentaa. Siellä niitä teiniäitejä ja nistejä tehdään todella. Tytärsuhteen kannalta pahinta mitä voi tehdä on laittaa paha kiertämään ja tyttö pois vanhemmilta. 

Yleensä näissä asioissa osasyy löytyy siitä lähimmästä peilistä myös. Kasvattamalla päästään pitkälle ja mahdollistamalla tollaset asiat päästään tohon. 

No hän on jostain syystä jo yläasteelta viihtynyt sellaisten nuorten kanssa jotka haluavat kokeilla alkoholia ym. On vaan sen tyylinen nuori. Ei ole kasvatuksesta kiinni, me ei kumpikaan juoda tai polteta ja ollaan molemmat vietetty ihan rauhallista ja tavallista arkea. Erottiinkin vasta kun tyttö oli 11v. 

Vierailija
52/57 |
11.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai suuseksiä harrastavat? No se on väistämätön huostaanotto, teiniäiteys, vankila, päihderiippuvuus, psykoosi ja kuolema jos tuolle tielle lähtee.

Vierailija
53/57 |
11.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokemuksia kyselit. Ex-miehen suvussa on parikin tapausta.

Ensimmäisessä tapauksessa teinityttö oli sijoitettu laitokseen. Kun äiti ei enää pärjännyt tytön kanssa ja isä oli alkoholisti ja mt-potilas.

Vaikka kuinka hurja ja vaikea teini oli kyseessä (alkoholia, öisiä poissaoloja, itsetuhoisuutta ja väkivallalla uhkailua), niin laitoksessa oli vielä kovempaa porukkaa ja tiukkoja sääntöjä. Tyttö ymmärsi, että kotona on kivempaa. Piti käyttäytyä, että pääsee kotiin. Ehkä puolisen vuotta joutui laitoksessa olemaan, kunnes käytös katsottiin niin hyväksi, että pääsi takaisin kotiin asumaan.

Ihme kyllä, tälle tytölle se laitos oli hyvä ratkaisu, vaikkakin julma. Jonkinlainen herätys.

Toinen tapaus on saman perheen kaksi poikaa, pari vuotta ikäeroa.

Yksi pojista sijoitettiin teininä perheeseen, kauas kotoa, kun tarkoituksena oli erottaa huonoista kavereista. Siellä poika asui täysi-ikäiseksi asti. Kävi jotenkuten koulua. En tiedä tarkemmin, mutta sen verran, että sijoituksessa pojalla meni ainakin näennäisesti paremmin.

Nuorempi veli sijoitettiin laitokseen samoihin aikoihin, oli ala-asteella vielä silloin. Hänellä ei sitten mennytkään niin hyvin, oppi sieltä vaan lisää huonoja tapoja. Karkaili myös.

Ai niin, muistin vielä yhden tapauksen, tuttavapiirissä. Ylä-asteikäinen tyttö joutui vieroitukseen.

Valitettavasti joudun sanomaan, että kaikissa näissä tapauksessa ongelmat olivat odotettavissa. Yksikään ei tullut täysin yllätyksenä. Kaikilla lapsilla oli periaatteessa ihan ok vanhempi/ vanhemmat, ainakin paperilla, ihan ns. normaalit ihmiset. Vanhempina vaan poissaolevat (henkisesti).

Vierailija
54/57 |
11.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi luoja mitä lynkkaajia täällä. Sillä ei todellakaan ole väliä onko hyvästä vai huonosta perheestä. Itse aloitin tuon saman perseilyn jo 13 vuotiaana, jatkoin 18 vuotiaaksi ja muutin pois kotoa. Asuin isän kanssa ja häntä ei varmaankaan kiinnostanut, mutta mulla oli iso kaveripiiri johon mahtui paljon näitä "hyvän perheen" lapsia, ja ihan yhtälailla hekin joivat ja polteltiin yhdessä. Se on se kaveripiiri joka on tuon ikäisille aikalailla kaikki kaikessa.

Nykyään olen 28-vuotias, hyvässä työssä ja urheilen paljon. En edes muista koska oisin viimeksi ollut humalassa. Ehkä toissa kesänä? Monet näistä hyvän perheen lapsista ovat samalla tiellä vieläkin ;)

Saan aina näppyjä, kun näen termin hyvä perhe... sitä käytetään ihan yleisesti perheistä jotka eivät ole sossun asiakkaita... Todellisuudessa töissäkäyvien 24/7 uravanhempien lapset voivat olla ihan yhtä yksin kuin alkoholistiperheen lapset.

Vierailija
55/57 |
01.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tytölle nyt kuuluu? Onko ap paikalla?

Vierailija
56/57 |
01.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laitokseen vaan.

Isän luo, isän vastuu ei ole yhtään pienempi kuin äidin.

Vierailija
57/57 |
01.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai suuseksiä harrastavat? No se on väistämätön huostaanotto, teiniäiteys, vankila, päihderiippuvuus, psykoosi ja kuolema jos tuolle tielle lähtee.

Itse olen kyllä sitä mieltä että penaalin terävimmät kynät eivät 13v mitään suuseksiä harrastaneet tai mitään muutakaan seksuaalista kanssakäymistä. Ihme että tietävät eri seksin muodoista edes. eri

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi yksi