ROKOTETURVA 2018
Tämä tulisi kaikkien allekirjoittaa, kyseessä ei ole lain kumoaminen, vaan korjausehdotus. https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/2636
Tänään töissä huomasin miten hankalaa oli toimia, kun töissä oli 3/6 hoitajaa aamuvuorossa ja paikalla 12 vaativaa potilasta. Yöllä ja aamulla soitellaan sairastumisista ja sairauslomien jatkumisista. Sijaisia ei saa palkata, jos muualta sairaalasta ei irtoa varahenkilöä, osaston omat hoitajat venyvät. Nämä sairauslomat ovat olleet päällä nyt kaksi viikkoa! Koska nämä hoitajat sairastuvat, kun venyvät venymistään, tekevät vuoroja 7-21.30 useasti. Väsymys ja stressi heikentävät immuunipuolustustamme ja sitten olemme itsekin sairaana. Kuka hoitaa potilaat kun esimiehet ovat muualla kuin talossa?
Haluaisin tähän ketjuun asiallista keskustelua 1.3.2018 voimaan tulevasta tartuntatautilaista.
Henkilökohtainen mielipiteeni on se, että se rikkoo itsemääräämisoikeutta. Itse olen kerran saanut influenssarokotteen ja olin sen jälkeen tarkkailussa H1N1:n vuoksi. Olin todella huonossa kunnossa ja se ihmetytti perhettäni suuresti. Kuumeessa tai muussa taudissa olen ollut viimeksi pienenä lapsena. Tämä sotii omaa arvomaailmaani vastaan ja seison sen takana, etten nöyrry ottamaan rokotetta pakotettuna. Olen valmis vaihtamaan kokonaan alaa jos tämä laki tulee hyväksytyksi tuollaisenaan.
Influenssarokotteen ottaminen ei:
- suojaa sinua taudilta
- estä sinua levittämästä tautia (voit olla oireeton kantaja)
Miksi sairaalahuoltajia, omaisia, asiakaspalvelijoita, taksi- ja bussikuskeja jne. "pakko"rokoteta jopa irtisanomisen uhalla? Entä varhaiskasvatuksen työntekijät, he ovat tekemisissä jopa todella pienten lasten parissa. Koulujen henkilökunta? Koko kansa?
Jos hoitohenkilökunta on rokotettu ja rokottamaton omainen tulee vierailulle, kenen syy on jos potilas saa influenssan? Kuka tahansa niissä tiloissa liikkuva saattaa olla taudinkantaja, oli rokotettu tai ei.
Itseäni ei henkilökohtaisesti kiinnosta kuka ottaa rokotteen ja mistä syystä, joten en halua tähän ketjuun moraalisaarnaa kenellekään joka ei rokotetta suostu pakotettuna ottamaan, se on hänen oikeutensa.
Kommentit (126)
Tasaisesti nimet lisääntyy. Ja influenssaa lietsotaan lehdissä.
Vieläkö on ihmisiä jotka ei tästä tiedä?
Vierailija kirjoitti:
Vieläkö on ihmisiä jotka ei tästä tiedä?
Puhutaan aika isosta osasta kansaa. Tuossa kansalaisaloitteessa ei ollut kyse rokotusten vastaisesta kampanjasta, vaan yksilön oikeudesta valita itse. Lisäksi toivottiin ilmoitusvelvollisuutta rokotehaitoista saatavaksi takaisin lakiin.
Suomen perustuslaki takaa jokaiselle kansalaiselleen itsemääräämisoikeuden, miksi se pitää päästä eväämään joltain tietyltä ammattiryhmältä?
Kannatan rokotuksia, mutta ne ovat aina itseni suojaksi, ei kenenkään muun. Ei kai kovin moni lähtisi mukaan lääketutkimukseen, jonka mahdollisuutena on sairauden poistaminen (vaikka epilepsia, reuma, migreeni, diabetes t1) jos lääkkeen vaikutuksista ei ole tarkkaa tietoa ja sen tiedetään aiheuttaneen vakavia haittoja.
Moniko täällä kommentoivista lähtisi mukaan vastaavaan kokeeseen?
Noin niiden työpäivä loppui.