Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

ROKOTETURVA 2018

Vierailija
10.11.2017 |

Tämä tulisi kaikkien allekirjoittaa, kyseessä ei ole lain kumoaminen, vaan korjausehdotus. https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/2636

Tänään töissä huomasin miten hankalaa oli toimia, kun töissä oli 3/6 hoitajaa aamuvuorossa ja paikalla 12 vaativaa potilasta. Yöllä ja aamulla soitellaan sairastumisista ja sairauslomien jatkumisista. Sijaisia ei saa palkata, jos muualta sairaalasta ei irtoa varahenkilöä, osaston omat hoitajat venyvät. Nämä sairauslomat ovat olleet päällä nyt kaksi viikkoa! Koska nämä hoitajat sairastuvat, kun venyvät venymistään, tekevät vuoroja 7-21.30 useasti. Väsymys ja stressi heikentävät immuunipuolustustamme ja sitten olemme itsekin sairaana. Kuka hoitaa potilaat kun esimiehet ovat muualla kuin talossa?

Haluaisin tähän ketjuun asiallista keskustelua 1.3.2018 voimaan tulevasta tartuntatautilaista.

Henkilökohtainen mielipiteeni on se, että se rikkoo itsemääräämisoikeutta. Itse olen kerran saanut influenssarokotteen ja olin sen jälkeen tarkkailussa H1N1:n vuoksi. Olin todella huonossa kunnossa ja se ihmetytti perhettäni suuresti. Kuumeessa tai muussa taudissa olen ollut viimeksi pienenä lapsena. Tämä sotii omaa arvomaailmaani vastaan ja seison sen takana, etten nöyrry ottamaan rokotetta pakotettuna. Olen valmis vaihtamaan kokonaan alaa jos tämä laki tulee hyväksytyksi tuollaisenaan.

Influenssarokotteen ottaminen ei:
- suojaa sinua taudilta
- estä sinua levittämästä tautia (voit olla oireeton kantaja)

Miksi sairaalahuoltajia, omaisia, asiakaspalvelijoita, taksi- ja bussikuskeja jne. "pakko"rokoteta jopa irtisanomisen uhalla? Entä varhaiskasvatuksen työntekijät, he ovat tekemisissä jopa todella pienten lasten parissa. Koulujen henkilökunta? Koko kansa?

Jos hoitohenkilökunta on rokotettu ja rokottamaton omainen tulee vierailulle, kenen syy on jos potilas saa influenssan? Kuka tahansa niissä tiloissa liikkuva saattaa olla taudinkantaja, oli rokotettu tai ei.

Itseäni ei henkilökohtaisesti kiinnosta kuka ottaa rokotteen ja mistä syystä, joten en halua tähän ketjuun moraalisaarnaa kenellekään joka ei rokotetta suostu pakotettuna ottamaan, se on hänen oikeutensa.

Kommentit (126)

Vierailija
101/126 |
20.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ette tiedä tuberkuloosirokotteesta luopumisen taustoista, niin olisikohan aika tehdä laajemmin leviävä lehtijuttu ko. aiheesta? Toimittajat, etsikää rokoteasiantuntijoiden haastatteluja tai haastatelkaa uusiksi, sillä onhan meillä saatu jo nuoria uhanneita keuhkotuberkuloositapauksia lehtiinkin!  Olisiko aika alkaa tarkastamaan rokotekattavuutta ja kyseenalaistaa rokotetuotannosta luopumisesta syntynyt säästö? Haastatelkaa rokotteita valmistaneita ei niitä ostaneita!

Vierailija
102/126 |
20.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ette tiedä tuberkuloosirokotteesta luopumisen taustoista, niin olisikohan aika tehdä laajemmin leviävä lehtijuttu ko. aiheesta? Toimittajat, etsikää rokoteasiantuntijoiden haastatteluja tai haastatelkaa uusiksi, sillä onhan meillä saatu jo nuoria uhanneita keuhkotuberkuloositapauksia lehtiinkin!  Olisiko aika alkaa tarkastamaan rokotekattavuutta ja kyseenalaistaa rokotetuotannosta luopumisesta syntynyt säästö? Haastatelkaa rokotteita valmistaneita ei niitä ostaneita!

toimittajat tekee mitä käsketään. Turha on toivoa mitään kritiikkiä rokotteita kohtaan toimittajilta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/126 |
20.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En enää tiedä mitä sanoa?!? :D

No mitäs jos aloittaisit vaikka siitä, että sanot mikä ongelma sulla on ymmärryksessäsi vielä, niin katsotaan, josko sille voitaisiin jotain tehdä.

Turhaa yrittää keskustella ilmiselvän trollin kanssa.

Jos mä olen pelkkä trolli, niin miksi FDA on kanssani aivan samaa mieltä? Onko FDA trolli?

Mihin potilasvahinkoilmoituksiakaan (hoitovirhe) tarvitaan sinun logiikallasi?

Miksi kysyt jotain näin typerää? Lue viestit 86 ja 92. Sen jälkeen mieti, että mikä on haittarekisterin tarkoitus. Tämän jälkeen mieti, että olisiko potilasvahinkoilmoitusten keräämisellä hyvinkin vastaavanlainen tarkoitus. Kyllä olisi.

Kyllähän nyt lääkärissä/sairaalassa käynnin, hoidon/tai leikkauksen jälkeen kuuluu ongelmia tai kuolema tullakin, eihän mikään tee ihmisistä 100 % terveitä tai kuolemattomia?

Tietenkin kuuluu. Luuletko sä, että mikä tahansa käynti tai hoito tekee susta immuunin millekään jatkossaesiintyvälle terveysongelmalle?

En ole vähään aikaan ärsyttävämpään jankkaajaan törmännytkään...

Tarvitsisiko mun jankata tätä asiaa ja olla ärsyttävä, jos sulle ei tarvitsisi vääntää rautalankaa jatkuvasti itsestäänselvistä asioista?

Vierailija
104/126 |
20.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä todellakin on ammatinvalintakysymys. Suurin osa suht harmittomista tartuntataudeista voidaan estää hyvällä käsihygienialla, mutta ne vaarallisemmat vaatii -kattavan- rokotusohjelman. Influenssaan kuolee joka vuosi merkittävä määrä ihmisiä, ja sairaalassa on paljon immuunipuolustukseltaan vajaakuntoisia potilaita, jotka muodostavat suurimman riskiryhmän. Jollei ymmärrä mikä ero on osastolla vierailijan ja potilastyöntekijän potentiaalilla levittää infektioita, on väärällä alalla. En odota yläpeukkuja.

Vierailija
105/126 |
20.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miettikää myös, miksi on tärkeää, että meillä on suomalainen veripalvelu, vaikkakin se tekee bisnestä. Suomalaiset verituotteet ovat tutkitusti turvallisempia kuin monessa muussa maassa tuotetut. On tärkeää, että veren luovuttamisesta ei makseta, jotta oikea aines käy luovuttamassa verta ja turvallisuus pysyy jatkossakin hyvänä. 

Verratkaa tätä suomalaisen tuberkuloosirokotteen tuotantoon.

101.

Vierailija
106/126 |
20.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mitäs jos aloittaisit vaikka siitä, että sanot mikä ongelma sulla on ymmärryksessäsi vielä, niin katsotaan, josko sille voitaisiin jotain tehdä.

Jos mä olen pelkkä trolli, niin miksi FDA on kanssani aivan samaa mieltä? Onko FDA trolli?

Miksi kysyt jotain näin typerää? Lue viestit 86 ja 92. Sen jälkeen mieti, että mikä on haittarekisterin tarkoitus. Tämän jälkeen mieti, että olisiko potilasvahinkoilmoitusten keräämisellä hyvinkin vastaavanlainen tarkoitus. Kyllä olisi.

Kyllähän nyt lääkärissä/sairaalassa käynnin, hoidon/tai leikkauksen jälkeen kuuluu ongelmia tai kuolema tullakin, eihän mikään tee ihmisistä 100 % terveitä tai kuolemattomia?

Tietenkin kuuluu. Luuletko sä, että mikä tahansa käynti tai hoito tekee susta immuunin millekään jatkossaesiintyvälle terveysongelmalle?

Tarvitsisiko mun jankata tätä asiaa ja olla ärsyttävä, jos sulle ei tarvitsisi vääntää rautalankaa jatkuvasti itsestäänselvistä asioista?

Tuollainen jankkaus ei ole tervettä. Siirry sinne kannabisketjuun välillä, kiitos.

Vierailija
107/126 |
20.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on todella hienoa, että on suomalaisia, jotka eivät ole aivan teuraalle ajettavia lampaita vaan jopa käyttävät omia aivojaan ja ottavat selvää asioista uskomatta sokeasti auktoriteetteihin (muistatteko sikapiikin ja ne auktoriteetit, jotka meille silloinkin asioista vakuuttelivat).

Muistakaa aina ottaa asioista kunnolla selvää, älkää olko laiskoja ja uskoko jonkun asiantuntijan vakuutteluihin suoralta kädeltä - ottakaa hyvät ihmiset terveytenne omiin käsiinne!!

Vierailija
108/126 |
20.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuollainen jankkaus ei ole tervettä. Siirry sinne kannabisketjuun välillä, kiitos.

Kukapa ne faktat teille taulapäille hieroisi naamaan, jos en minä? Minä en ole kannabisketjussa käynytkään enkä käy.

Vierailija
109/126 |
20.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta on todella hienoa, että on suomalaisia, jotka eivät ole aivan teuraalle ajettavia lampaita vaan jopa käyttävät omia aivojaan ja ottavat selvää asioista uskomatta sokeasti auktoriteetteihin (muistatteko sikapiikin ja ne auktoriteetit, jotka meille silloinkin asioista vakuuttelivat).

Muistakaa aina ottaa asioista kunnolla selvää, älkää olko laiskoja ja uskoko jonkun asiantuntijan vakuutteluihin suoralta kädeltä - ottakaa hyvät ihmiset terveytenne omiin käsiinne!!

Kerrotko miten tämä käytännössä tapahtuu. Googlataan "influenssarokote tappaa" ja mennään katsomaan 10 ensimmäistä hörhösivua, uskotaan kaikki mitä siellä sanotaan, ei varsinkaan tarkisteta lähteitä tai pohdita käytetyn logiikan toimivuutta, ja sitten juostaan vauvapalstoille julistamaan tätä uutta lammasvapaata totuutta, niinkö?

Näkeehän sen jo tästäkin ketjusta, ettei korkeampi ajattelu ole monienkaan heiniä. Ei osata laskea montako päivää on vuodessa tai jos osataankin, niin vähintäänkin kuvitellaan, että kaikki ne miljoonat ihmiset voivat hankkia tavalliset terveysongelmansa mahdollisimman pitkän ajan kuluttua viimeisestä rokotuksestaan, eikä missään nimessä tuhannet näistä matemaattisesta pakosta saa ongelmiaan heti rokotuksen jälkeen.

Vierailija
110/126 |
20.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitajana olen valmis huolehtimaan hygieniasta, käyttämään kasvomaskia ja olemaan poissa töistä, jos on oireita. En ole valmis ottamaan rokotetta influenssaa vastaan, koska koen, että se heikentää terveyttäni ja voimistaa piileviä sairauksiani, jotka onneksi eivät ole vielä päässeet valloilleen. Pyrin huolehtimaan yleiskunnostani hyvin. 

Tiedän, että jotkut tahtovat ottaa influenssarokotteen vapaaehtoisesti, mutta heillä ei varmastikaan ole taipumusta samoihin tauteihin kuin minulla (allergioita, ihottumaa, nivelsärkyjä, heikot munuaiset yms) tai ovat nuorempia, vielä haittavaikutuksia vailla ja kestävämpiä. Uskon, että Suomessa ei ole tarpeeksi niin terveitä hoitajia, jotka voisivat  varauksettomasti ottaa influenssarokotuksen 40 vuotta putkeen!

Minun terveyteni ei kestäisi yhtään ylimääräisiä rokotteita,  tupakkaa, jatkuvia särkylääkkeitä, liikunnan vähyyttä tai minulle sopimatonta ruokavaliota. Väärällä itseni hoidolla olisin kovin heikko. En kestä itselleni turhia rokotuksia!  En ole sairastanut kovin usein flunssia, mutta saan tarpeellisimmistakin rokotteista aina haittavaikutuksia. Influenssrokote ei ole minulle niin tarpeellinen, kun se on vain tauti muiden tautien joukossa ja rokotteen tehokaan ei kestä kauaa. Kaikkea ei voida ehkäistä rokotteella.

Vierailija
111/126 |
20.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja mikä parasta, jos rokotteesta sairastuu vakavasti, vastuu siitä kierretään viimeiseen asti. Nähtiinhän tuokin jo sikainfluenssarokotteen narkolepsiatapauksista, korvauksista saivat taistella kynsin hampain.

Vierailija
112/126 |
20.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Minun terveyteni ei kestäisi yhtään ylimääräisiä rokotteita", mutta ilmeisesti taudin se kestää, vaikka tauti on jotakuinkin kaikintavoin rankempi ja vaarallisempi.

Ehkä olet väärä henkilö työskentelemään sairaiden ihmisten parissa, jos terveys on heikko.

Vierailija
113/126 |
20.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hoitajana olen valmis huolehtimaan hygieniasta, käyttämään kasvomaskia ja olemaan poissa töistä, jos on oireita. En ole valmis ottamaan rokotetta influenssaa vastaan, koska koen, että se heikentää terveyttäni ja voimistaa piileviä sairauksiani, jotka onneksi eivät ole vielä päässeet valloilleen. Pyrin huolehtimaan yleiskunnostani hyvin. 

Tiedän, että jotkut tahtovat ottaa influenssarokotteen vapaaehtoisesti, mutta heillä ei varmastikaan ole taipumusta samoihin tauteihin kuin minulla (allergioita, ihottumaa, nivelsärkyjä, heikot munuaiset yms) tai ovat nuorempia, vielä haittavaikutuksia vailla ja kestävämpiä. Uskon, että Suomessa ei ole tarpeeksi niin terveitä hoitajia, jotka voisivat  varauksettomasti ottaa influenssarokotuksen 40 vuotta putkeen!

Minun terveyteni ei kestäisi yhtään ylimääräisiä rokotteita,  tupakkaa, jatkuvia särkylääkkeitä, liikunnan vähyyttä tai minulle sopimatonta ruokavaliota. Väärällä itseni hoidolla olisin kovin heikko. En kestä itselleni turhia rokotuksia!  En ole sairastanut kovin usein flunssia, mutta saan tarpeellisimmistakin rokotteista aina haittavaikutuksia. Influenssrokote ei ole minulle niin tarpeellinen, kun se on vain tauti muiden tautien joukossa ja rokotteen tehokaan ei kestä kauaa. Kaikkea ei voida ehkäistä rokotteella.

Ovatko hoitajat jotenkin ratkaisevasti heikompaa tekoa kuin lääkärit? Opiskeluajoista lähtien rokotukset vuosittain otettu ja tullaan ottamaan, enkä ole koskaan kuullut yhdenkään kollegan tästä kitisevän.

Vierailija
114/126 |
20.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja mikä parasta, jos rokotteesta sairastuu vakavasti, vastuu siitä kierretään viimeiseen asti. Nähtiinhän tuokin jo sikainfluenssarokotteen narkolepsiatapauksista, korvauksista saivat taistella kynsin hampain.

Niin, miljoonakorvauksia pitää antaa jokaiselle, joka vähänkin kehtaa valittaa huonoa oloa rokotuksen jälkeen.

Täällä todellisuudessa korvauksia sai valtaosa pyytäjistä, hylättyjen ollessa pieni vähemmistö. 150 toistaiseksi saanut korvauksia ja 35 hylätty. Siitäkin huolimatta, että mitään todellista evidenssiähän ei kenelläkään näistä ole näyttää, että oireensa johtui juurikin rokotteesta. Ajallinen yhteys kun ei ole kausaliteetti. Ainoastaan tilastollisin menetelmin on voitu päätellä, että rokotteella todennäköisesti oli yhteyttä ongelmamäärän kasvuun. Moni sairastuneista tulee saamaan korvauksia, vaikka me tiedämme, ettei rokote niitä ongelmia aiheuttanut (koska jälleen kerran kyseisen ongelman esiintyvyys ei ole pyöreä nolla normaalina vuotena). Silti maksettiin mukisematta, toisin kuin sinä annat ymmärtää.

Vierailija
115/126 |
20.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

kohta on 10000 nimeä

Vierailija
116/126 |
20.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

pitäisikö nyt muka uskoa että lääkäri kirjoitta vauva palstalle?! : D

Vierailija
117/126 |
20.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

pitäisikö nyt muka uskoa että lääkäri kirjoitta vauva palstalle?! : D

Sehän on ihan mahdotonta, mutta kristallit parantaa ja rokotteet ovat paholaisen liemiä.

Vierailija
118/126 |
20.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitusta korjaisin että koskee myös päivähoidon henkilöstöä, jotka ovat tekemisissä esim. alle 3-vuotiaiden tai perussairaiden lasten kanssa. Ja hyvä niin.

Lh

Vierailija
119/126 |
20.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Influenssa ei ole mikään mörkö kaikille. Olen sairastanut sen kaksi kertaa. Kerran lapsena ja kerran noin viisi vuotta sitten. Minulla se oli kuumetauti nivelsärkyineen, joka meni 4-5 päivässä ohi. 

Kehoni tarjoaa luonnostaan pitkäaikaista vastustuskykyä. Koen, että kehoni  reagoi turhan voimakkaasti myös silloin, kun poden  allergioita, ihottumia ja nivelsärkyjä, vaikka olisin muuten "terve". Minulle on parempi sairastaa harvoin influenssa kuin saada joka vuosi rokote, josta oireet pahenisivat ja silti ehkä sairastaakin se. Itse influenssa kun ei ole aiheuttanut minulle tavallisia pahempia oireita, mutta rokotteen adjuvanteista yms. sen tehoa voimistavista immunipuolustustani häiritsevistä ainesosista en ole niinkään varma.

Ottakoot he vapaaehtoisesti influenssarokotteen, joille siitä ei tule oireita ja jotka sairastavat paljon tarttuvia tauteja, mutta eivät pitkittyviä autoimmuunisairaus-tyyppisiä vaivoja,  kuin minä. 

Ikävää, kun ihmisoikeuksiani ei tahdota kunnioittaa täälläkään! Otan muut rokotteet kyllä, mutta en sikainfluenssa- enkä influenssa! Ottakaa te vain rauhassa, jos siltä itsestänne tuntuu, mutta älkää suositelko saatika pakottak, minua ottamaan! En ole yksin!

110.

Vierailija
120/126 |
20.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Influenssa ei ole mikään mörkö kaikille. Olen sairastanut sen kaksi kertaa. Kerran lapsena ja kerran noin viisi vuotta sitten. Minulla se oli kuumetauti nivelsärkyineen, joka meni 4-5 päivässä ohi. 

Kehoni tarjoaa luonnostaan pitkäaikaista vastustuskykyä. Koen, että kehoni  reagoi turhan voimakkaasti myös silloin, kun poden  allergioita, ihottumia ja nivelsärkyjä, vaikka olisin muuten "terve". Minulle on parempi sairastaa harvoin influenssa kuin saada joka vuosi rokote, josta oireet pahenisivat ja silti ehkä sairastaakin se. Itse influenssa kun ei ole aiheuttanut minulle tavallisia pahempia oireita, mutta rokotteen adjuvanteista yms. sen tehoa voimistavista immunipuolustustani häiritsevistä ainesosista en ole niinkään varma.

Ottakoot he vapaaehtoisesti influenssarokotteen, joille siitä ei tule oireita ja jotka sairastavat paljon tarttuvia tauteja, mutta eivät pitkittyviä autoimmuunisairaus-tyyppisiä vaivoja,  kuin minä. 

Ikävää, kun ihmisoikeuksiani ei tahdota kunnioittaa täälläkään! Otan muut rokotteet kyllä, mutta en sikainfluenssa- enkä influenssa! Ottakaa te vain rauhassa, jos siltä itsestänne tuntuu, mutta älkää suositelko saatika pakottak, minua ottamaan! En ole yksin!

110.

Silloin on mahdollista myös hakeutua työtehtäviin, joissa et kohtaa riskiryhmiä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi kuusi