Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tuntuuko teistä oudolta että narsistit ja psykopaatit on niin yleinen juttuaihe vaikka todellisuudessa niitä ihmisiä on varmaankin hyvin vähän?

Vierailija
10.11.2017 |

Nyt vaan joukolla etsimään näitä piirteitä toisistamme, eikö? Ja varsinkin kun tuntuu että ne todelliset pahat ihmiset on jossain ihan muualla, näinköhän on helpompi että ihmiset saadaan etsimään vikoja esim siitä työkaverista tai syyllistymään itse etteivät näe tai uskalla elää, olla ja tehdä oikein ettei vain leimautuisi joksikin.

Kommentit (63)

Vierailija
1/63 |
10.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No yksi sadasta täyttää psykopatian kriteerit pikaisella googletuksella. Se on tosi paljon. Totta ihmeessä näitä silloin näkyy vähän itse kunkin lähipiirissä. Minullakin on pari kertaa tullut mieleen lapsen koulukaverista. Poikkeuksellinen kaveri, esim epärehellisyyttä ei tunnu kotiolot selittävän. Rajoja on tälle jouduttu laittamaan enemmän kuin omille lapsille ikinä, mutta tulos heikko.

Vierailija
2/63 |
10.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

On hyvä, että näistä ouhutaan. On tutkittu, että johtajissa on tavallista enemmän narsisteja. Näillä henkilöillä voi olla valtaa todella isoihin ihmisjoukkoihin ja rahoihin. Ei siis ole samantekevää, kuka tätä palloa pyörittää. Lisäksi narsistit ja psykopaatit tuhoavat läheistensä mielenterveyden ja elämän. On hyvä, että näitä ilmiöitä tunnistaa ja voi paeta tällaisen henkilön vaikutuspiiristä. Kaikki tieto on hyvästä! Piemennossa elävä voi luulla olevansa ainutlaatuinen. Samalla tavalla raiskauksen uhrit saavat vertaistukea ja ymmärryksen, etteivät ole yksin kun joku sika saadaan asiasta välillä julkiseen vastuuseen ( Weinstein ym.ym.).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/63 |
10.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Läheisriippuvaisia on varmasti paljon enemmän. Samoin kaikkia adhd-tapauksia. Voivathan ne kaikki olla samoilla ihmisillä. No mites kaksisuuntainen, sekin on usealla. Ei taida tervettä ihmistä löytyäkään

Vierailija
4/63 |
10.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu todella oudolta, varsinkin kun minulla on ainakin sellainen käsitys, että oikeita psykopaattteja ja narsisteja esiintyy eniten tuolla vankilassa.

Narsistisia piirteitä sen sijaan voi kai olla kenessä tahansa. Siis niin, ettei kuitenkaan ole narsisti vaan pelkkä itsekäs kuspää. Osittain tämä narsistien etsintä johtuu mm. median raflaavista "onko pomosi narsisti" jutuista.

Vierailija
5/63 |
10.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ainakaan kyökkidiagnosoi ketään. Kunhan vaan lopetan kanssakäymisen vittumaisen ja itsekkään ihmisen kanssa, ihan samantekevää, mistä hänen vittumaisuutensa ja itsekkyytensä johtuu. Minä en altista itseäni moiselle.

Mutta se ei poista sitä, että heitä on joukossamme. 

Vierailija
6/63 |
10.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
7/63 |
10.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkia persoonallisuushäiriöisiä on kuitenkin 15% väestöstä. Yksikin tälläinen henkilö yleensä koskettaa kuitenkin suurta joukkoa muita ihmisiä.

Terveisin narsistin alainen

Vierailija
8/63 |
10.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse uskon että nuo ovat samanlaisia 'diagnooseja' kuin entisaikaan 'hysteria' taikka keskiajalla 'noita'. Niillä saadaan sitten tarpeen vaatiessa 'syyllisiä' esiin. Just saying.

Vierailija
9/63 |
10.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Periaatteessa on hyvä että puhutaan, huonoa on se että lähes aina näissä sitten kuitenkin mennään sellaisella keittiöpsykologia tasolla, josta ei ole kenellekään hyötyä. Olen narsistin uhri, klisee mutta kohdallani totta. Oma elämä ja mielenterveys kärsinyt todella suuresti enkä varmaan koskaan palaa ns normaaliksi. Olin siinäkin mielessä helppo uhri, ettei minun ihmiskäsitykseeni yksinkertaisesti sisältynyt sitä mahdollisuutta, että joku ihan oikeasti voi olla pahasti ihan perustuksiaan myöten häiriintynyt. Tulkitsin aina kaikkea oman aiemman ymmärrykseni kautta ja syytin omaa rajallisuuttani asioista joita en ymmärtänyt. Ehkä olisin osannut lähteä ajoissa, jos olisin tiennyt, että jotkut ihan oikeasti ovat perustavanlaatuisesti persoonaltaan häiriintyneitä, että esimerkiksi on oikeasti mahdollista, että joku ei kykene empatiaan.

Vierailija
10/63 |
10.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No yksi sadasta täyttää psykopatian kriteerit pikaisella googletuksella. Se on tosi paljon. Totta ihmeessä näitä silloin näkyy vähän itse kunkin lähipiirissä. Minullakin on pari kertaa tullut mieleen lapsen koulukaverista. Poikkeuksellinen kaveri, esim epärehellisyyttä ei tunnu kotiolot selittävän. Rajoja on tälle jouduttu laittamaan enemmän kuin omille lapsille ikinä, mutta tulos heikko.

Jos suhteessa olisi yhtä paljon avauksia niistä 99 muusta. Aika paljon vähemmän aloituksia olisi siitä yhdestä prosentista.

Sinänsä se ei tunnun palstalla kummalliselta että puhutaan vain niistä asioista jotka on ongelmallisia tai aiheuttaa tuskaa. Niinhän se on usein kasvokkainviestinnässäkin.

Vierailija
11/63 |
10.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä taas en oikein ymmärrä, että mitä väliä sillä diagnoosilla on. Meinaan jos pomo/kumppani/ystävä kohtelee sua huonosti niin eikö sitä vai vaan lähteä/vältellä tyyppiä. Mitä se tieto auttaa, että sillä on epävakaa persoonallisuus/narsisti/bi-po/asperger tai mikä tahansa muu mielenterveyden häirio. Pitääkö sitä aina alkaa näitä auttamaan ja parantamaan kotikonstein.

Vierailija
12/63 |
10.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottakaa huomioon, että tämä on Vauva AV -nettipalsta. Täällä psykopaatteja, narsisteja ja muita luonnevikaisia tai mt-potilaita on paljon keskimääräistä enemmän

Vierailija
13/63 |
10.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä taas en oikein ymmärrä, että mitä väliä sillä diagnoosilla on. Meinaan jos pomo/kumppani/ystävä kohtelee sua huonosti niin eikö sitä vai vaan lähteä/vältellä tyyppiä. Mitä se tieto auttaa, että sillä on epävakaa persoonallisuus/narsisti/bi-po/asperger tai mikä tahansa muu mielenterveyden häirio. Pitääkö sitä aina alkaa näitä auttamaan ja parantamaan kotikonstein.

Tämä. Sitä paitsi diagnoosi leimaa ihmistä. Mitä sitten kun aiheesta masentuneen elämä paranee. Onko hänellä hänen ihmisyyttään määrittävä leima jossain rekisterissä. Että olet Tällainen f jotain?

Vierailija
14/63 |
10.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totta kai tieto auttaa saamaan ymmärrystä, miksi joku käyttäytyy siten! Emme elä keskiaikaa vaan tietoa on onneksi saatavilla. Häpeä mielenterveysasioissa myös väistyy ja ongelmista saa puhua. Vielä jokin aikaa sitten kaikki kärsivät omissa kodeissan narsistien ja muiden uhreina. Onneksi asioista puhutaan ja netti auttaa siinä. Toinen puoli on se netin linkasanko, mutta se koskee kaikkea netissä liikkuvaa. Kyse on nyt oikeista sairauksista ja häiriöistä,

Vierailija
15/63 |
10.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No onhan nuo tosi erilaisia nuo diagnoosit ja kyllä ihmisiä auttaisi jos näistä puhuttaisiin avoimesti ja kaikki ymmärtäisivät mistä on kyse. Omissa sukulaisissa on todennäköisesti diagnosoimaton maanis-depressiivinen seitsemänkymppinen, ja on täysin mahdollista ettei hänellä itsellään ole hajuakaan siitä miksi elämä on sellaista, että osa ajasta on kauhea vauhti päällä ja osa maataan sängynpohjalla. Puhumattakaan perheestä joka on tämän kanssa elänyt jne jne. En tiedä onko perheensä koskaan ottanut asiaa esille hänen kanssaan. Sen tiedän, ettei omassa perheessäni ole kukaan koskaan uskaltanut sanoa perheenjäsenelle että mielenterveydessäsi on ongelmia ja auttaisi jos kävisit puhumassa traumoistasi terapeutille eikä perheenjäsenille jotka eivät osaa auttaa. Tästä nimittäin seuraisi vähintään vuoden mittainen mykkäkoulu, kun todella pienestäkin asiasta oltiin puhumattomia puoli vuotta.

Vierailija
16/63 |
10.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos psykopaatteja on joka sadas ihminen ja narsisteja joidenkin arvioiden mukaan jopa joka 30. ihminen ja he hakeutuvat johtotehtäviin ja läpikäyvät kukin monta parisuhdetta, niin uhreiksi joutuu aika moni. Siksi on tärkeää puhua niistä, jotta heidät voi tunnistaa ja osaa toimia heidän kanssaan mahdollisimman pienin vaurioin. Ketä se puhe siis häiritsee? Ei varmaan ketään muuta kuin narsisteja ja psykopaatteja itseään.

Vierailija
17/63 |
10.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asperger ei ole mielenterveyden häiriö.

Vierailija
18/63 |
10.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yllä tulikin jo lukuja: psykopaatteja on 1%, narsisteja 3-5%, sanotaan että johtajissa narsisteja on 20%.... kuinkahan paljon on sitten sellaisia ihmisiä, jotka eivät saa narsistin diagnoosia, mutta osaavat kuitenkin aiheuttaa pahaa oloa?

Olen opettaja amk:ssa. Yhdssä periodissa minulla on kolme opintojaksoa, eli ainakin 100 opiskelijaa, heistä siis aina löytyy yksi psykopaatti, neljä narsistia jne. Eli sadassa opiskelijassa on aina 15 persoonallisuushäiriöistä.

Kun periodi vaihtuu, niin tapaan seuraavat 15 luonnehäiriöistä. Vuodessa on neljä periodia => laskennallisesti tapaan vuosittain 60 uutta luonnehäiriöistä. Miten niin he eivät ole todellisuutta?

Vierailija
19/63 |
10.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsisteja ja psykopaatteja on sen takia paljon koska ihmiset nykyään ajattelevat että v*ttumainen ja itsekäs pomo/puoliso/kaveri mikä lie on narsisti ja psykopaatti. Ilman mitään diagnoosia tai muutakaan. Yleensä ihminen on itsekäs ihan muuten vaan.

Sama näkyy itsekeksityissä adhd-diagnooseissa. Lapsi on vilkas elu pakko olla adhd. Tai nirso syömisen kanssa, joten yliherkkä on.

Vierailija
20/63 |
10.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aspergerin syndrooma ei todellakaan ole mielenterveyden häiriö, eikä se ole sairauskaan. Faktat kuntoon nyt.