Tuntuuko teistä oudolta että narsistit ja psykopaatit on niin yleinen juttuaihe vaikka todellisuudessa niitä ihmisiä on varmaankin hyvin vähän?
Nyt vaan joukolla etsimään näitä piirteitä toisistamme, eikö? Ja varsinkin kun tuntuu että ne todelliset pahat ihmiset on jossain ihan muualla, näinköhän on helpompi että ihmiset saadaan etsimään vikoja esim siitä työkaverista tai syyllistymään itse etteivät näe tai uskalla elää, olla ja tehdä oikein ettei vain leimautuisi joksikin.
Kommentit (63)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt vaan joukolla etsimään näitä piirteitä toisistamme, eikö? Ja varsinkin kun tuntuu että ne todelliset pahat ihmiset on jossain ihan muualla, näinköhän on helpompi että ihmiset saadaan etsimään vikoja esim siitä työkaverista tai syyllistymään itse etteivät näe tai uskalla elää, olla ja tehdä oikein ettei vain leimautuisi joksikin.
NO mutta narsistisia piirteitä on meissä jokaisessa! Minusta olisi silti parempi, jos jokainen etsisi niitä itsestään, ei toisista.
Miksi helkutissa?
Alkaa yhä enemmän epäilyttää, että sinä olet narsisti, etkä tykkää siitä, että muut oppivat huomaamaan sen.Koska vain itseään voi kehittää ja muuttaa.
Narsisti ei halua muuttua, hän on se, joka yrittää muutta muita.
Hänen uhrinsa eivät yritä muuttaa narsistia vaan he tarvitsevat narsismista tietoa, jotta osaavat tunnistaa sen ja toimia eli erota tai vaihtaa työpaikkaa tai toimia muilla tavoin suojellakseen itseään narsistilta.
Narsisti ei näe tarvetta muuttua. Hänhän on omasta mielestään täydellinen.
Samaa mieltä: me muut tarvitsemme tietoa, jotta pystymme suojelemaan itseämme.
Mä voisin luetella, ihan ilman diagnoosejakin, noin 10 narsistia tai psykopaattia, jotka olen kohdannut elämäni aikana. Heillä kaikilla on yksi yhteinen piirre: olemme ihmetelleet heidän julmaa käyttäytymistään useamman ihmisen voimin. Eli kyllä ne tyypit ennemmin tai myöhemmin paljastuvat. Eri asia sitten, uskaltaako kukaan sitä heille itselleen sanoa.
Netistä löytyy myös nykyään lukuisia listoja kyseisten ihmisten piirteistä. Jos ruksaat joka kohdan, niin tuskin jää mitään epäselvää. Diagnoosi olisi varmaankin tärkeää ihmiselle itselleen, että saisi apua. Me muut emme sitä tarvitse. Ennemmin tarvitsisimme kusipää-tutkan, joka hälyttäisi ajoissa ja osaisimme varoa kyseistä petoa.
Kuvittelin aina että yleensäkin mielenterveyshäiriöt ovat jotain joka koskettaa hyvin harvaa, eikä ainakaan tavallista ihmistä, kunnes aikuisena kouluttauduin sairaanhoitajaksi.
Ja toisaalta kuinka vaikeaa on saada sairauden tunnottomalle apua. Aina ei auta, en ole tekemisissä, välillä on pakko kun toisen sairaus sairastuttaa ison joukon läheisiä tai ainakin pitää varpaillaan vuosikausia.
Helppoa varmaan olisi kun pään vinksahdukset olisivat yksi selitteisiä tai jos edes omainen pääsi mukaan lääkäriin, josta tullaan ei mua mikään vaivaa diagnoosilla.
Yksi vallanhimoinen psykopaatti pystyy vahingoittamaan satojen ihmisten elämää. Onko se pientä?
Vierailija kirjoitti:
Kuvittelin aina että yleensäkin mielenterveyshäiriöt ovat jotain joka koskettaa hyvin harvaa, eikä ainakaan tavallista ihmistä, kunnes aikuisena kouluttauduin sairaanhoitajaksi.
Ja toisaalta kuinka vaikeaa on saada sairauden tunnottomalle apua. Aina ei auta, en ole tekemisissä, välillä on pakko kun toisen sairaus sairastuttaa ison joukon läheisiä tai ainakin pitää varpaillaan vuosikausia.
Helppoa varmaan olisi kun pään vinksahdukset olisivat yksi selitteisiä tai jos edes omainen pääsi mukaan lääkäriin, josta tullaan ei mua mikään vaivaa diagnoosilla.
Toi on muuten yksi erittäin hyvä oire narsistille/psykolle.
Mä sanoisin, että monilla on vahvoja narsistisia piirteitä, mutta helposti en lähtisi ”virallista” diagnoosia tekemään. Toinen juttu on se, että useimmat ihmiset tuntee satoja ellei tuhansia ihmisiä elämänsä aikana suht hyvin. Kyllä siihen joukkoon mahtuu jo 1-2 narskua ja/tai psykoa.
Enpä nyt sanois et niitä psykopaatteja olis vähän, jos miettii vaikka kuinka paljon ISIKSESSÄ on porukkaa. Ja todellisuudessa kaikki ihmiset on narsisteja koska jokainen ajattelee aina olen parempi kuin joku toinen.
Sisältä kaunis kirjoitti:
Enpä nyt sanois et niitä psykopaatteja olis vähän, jos miettii vaikka kuinka paljon ISIKSESSÄ on porukkaa. Ja todellisuudessa kaikki ihmiset on narsisteja koska jokainen ajattelee aina olen parempi kuin joku toinen.
Ei muuten ajattele. Suurin osa ihmisistä kokee olevansa huonompi kuin muut.
Se vain projisoituu ulospäin tuomitsemisena.
Harvoinpa läheisiään kiusaavalla narsistilla on virallinen diagnoosi asiasta, koska ei hän tunnista itsessään mitään sairautta. Puhumattakaan, että olisi käynyt psykiatrilla asian kanssa. Uhrit ne oireilee.
Ap on ehkä juuri tällainen, jolle kuitenkin joku kanssaihminen on uskaltanut sanoa asiasta, ja siksi vähättelee ja kieltää. Narsisti sanoi kauan ennen kun tajusin hänet sellaiseksi, että olen läheisriippuvainen. Ihmettelin silloin mitä tuo tarkoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Ottakaa huomioon, että tämä on Vauva AV -nettipalsta. Täällä psykopaatteja, narsisteja ja muita luonnevikaisia tai mt-potilaita on paljon keskimääräistä enemmän
Varsinkin miehissä on vikoja! Onhan tämä ihanainen miesten haukkumisen tyyssija.
Miehet ovat puoliltaan narsisteja, mammat eivät vaikka kaikki naisten energia kuluu oman ulkonäön ja oikein tietämisen ympärillä. Milloin AV-mamma on ollut väärässä ja miehensä oikeassa?
Vierailija kirjoitti:
Yksi vallanhimoinen psykopaatti pystyy vahingoittamaan satojen ihmisten elämää. Onko se pientä?
Trump putin vai sipilä?
Tämä on samaa kuin eilen miksi ihmisillä on näitä piirteitä. Jos väitätte että syntymästä astri tai lasten tarhasta niin todistakaa väitteenne. Minä en nimittäin siihen usko. Uskon että yhteisömme ja asenteemme luo epävakautta toisille. Eli tällä palstalla sinä joka yrität sanoa että täälä on erilaisia ihmisiä olet luomassa huonompaa jakaantuneempaa tulevaisuutta yhteisöille. Mistä tämä johtuu?
Vierailija kirjoitti:
Tämä on samaa kuin eilen miksi ihmisillä on näitä piirteitä. Jos väitätte että syntymästä astri tai lasten tarhasta niin todistakaa väitteenne. Minä en nimittäin siihen usko. Uskon että yhteisömme ja asenteemme luo epävakautta toisille. Eli tällä palstalla sinä joka yrität sanoa että täälä on erilaisia ihmisiä olet luomassa huonompaa jakaantuneempaa tulevaisuutta yhteisöille. Mistä tämä johtuu?
Narsismi kehittyy 1-2 vuotiaana. Mitä vaikeampi häiriö, sitä aikaisemmin kehittyy. Se on fakta, mutta en lähde käyttämään aikaani lähteiden etsimiseen.
Se ei ole fakta jos et sitä todista.
Aloitukseen vastaan, koska muita viestejä en lukenut. Jossain aikanaan luin, että miehistä jopa 20 prossaa on narsisteja. Kyllä se hälyyttävän suuri luku on.
Vierailija kirjoitti:
Mä sanoisin, että monilla on vahvoja narsistisia piirteitä, mutta helposti en lähtisi ”virallista” diagnoosia tekemään. Toinen juttu on se, että useimmat ihmiset tuntee satoja ellei tuhansia ihmisiä elämänsä aikana suht hyvin. Kyllä siihen joukkoon mahtuu jo 1-2 narskua ja/tai psykoa.
Eihän tuhansien ihmisten tuntemiseen vaadita kuin pari koulua ja pari isoa työpaikkaa, jos yhtään on sosiaalinen.
Vierailija kirjoitti:
Se ei ole fakta jos et sitä todista.
Voihan se olla fakta, jos joku muu on sen jo todistanut.
Kyllä minussa on narsistisia piirteitä joita en ole huomannut. Kukaan ei niistä ole sanonut mutta huomasin itse, koska välitön ihmisestä jolle aiheutti harmia se että en nähnyt virheitäni koska pidin itseäni ihan hyvänä. Pahaa en toivo kenellekään.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos psykopaatteja on joka sadas ihminen ja narsisteja joidenkin arvioiden mukaan jopa joka 30. ihminen ja he hakeutuvat johtotehtäviin ja läpikäyvät kukin monta parisuhdetta, niin uhreiksi joutuu aika moni. Siksi on tärkeää puhua niistä, jotta heidät voi tunnistaa ja osaa toimia heidän kanssaan mahdollisimman pienin vaurioin. Ketä se puhe siis häiritsee? Ei varmaan ketään muuta kuin narsisteja ja psykopaatteja itseään.
Jos uskotaan kuitekin tutkimuksia eikä mutu-tietoa västätasolla nasisteja on meillä 2% eli joka 50.
Joidenkin tutkimusten mukaan voi olla 15%.
Riippuu siitä, miten narsisti määritellään. Se ei ole on off joko tai tila vaan sitä on eri asteisia. Voi olla vahvasti narsistiNEN ihminen, joka aiheuttaa tuhos ympärilleen, mutta silti ei kuulu kaikista pahimpien ja patologisimpien narsistien joukkoon. Määritelmä on liukuva.Narsistisia piirteitä tai narsistista käyttäytymistä on varmasti vieläkin useammalla ihmisellä ainakin ajoittain. Narsistisia persoonallisuushäiriöisiä tämä ei kuitenkaan valtaosasta ihmisiä tee.
On tervettä narsismia ja sairasta narsismia. Jälkimmäinen on se ongelma. Voimme ihan vapaasti nimetä sen jollain muulla sanalla, vaikka kusIpäisyydeksi, jos se jonkun mielestä helpottaa aiheesta puhumista.
Kusipäisistä ihmisistä pääsee suhteellisen helpolla eroon kun heidän kanssaan ei ole tekemisissä tai lopettaa yhteydenpidon. Persoonallisuus häiriöinen taas ei useinkaan jätä uhriaan kovin helposti rauhaan. Varsinaisia uhreja narsistillakaan on usein kovin montaa vaikka muitakin kohtaan hän saattaa kusipäisesti toimiakin.
Narsisti ei halua muuttua, hän on se, joka yrittää muutta muita.
Hänen uhrinsa eivät yritä muuttaa narsistia vaan he tarvitsevat narsismista tietoa, jotta osaavat tunnistaa sen ja toimia eli erota tai vaihtaa työpaikkaa tai toimia muilla tavoin suojellakseen itseään narsistilta.