Kaupan leipä valikoima
Joku täällä valitti kaupan liha valikoimasta. Suurempi ongelma mielestäni on leivät. Kaikki samanlaista pullamössöä. Mistä saa kunnon leipää varsinkin pienellä paikkakunnalla missä ei ole leipomoa eikä aina jaksaisi tehdä itse.
Kommentit (9)
Varmasti se on jossakin todellinen ongelma, mutta onneksi Suomessa kuitenkin on varsin suuri määrä paikallisia pientuottajia. Useimmat meistä löytävät pienellä vaivalla kotileipomon, jonka leivät ovat jotakin aivan muuta kuin isojen tehtaiden massapötköt.
Eihän näihin kauppojen valikoimia koskeviin kyselyihin mitään varsinaista vastausta voi antaa, kun eri paikkakunnilla on ihan erilaiset valikoimat. Täkäläisessä Prismassa on loistava leipävalikoima. Paljon paikallisten leipomoiden tuotteita. No eipä se vastaus sinua tietenkään auta, jos et asu täällä päin.
Miksi kukaan mummo tai mamma ei ala leipomaan kotona leipää myytäväksi? Näin joulun alla olisi menekkiä. Eikä vähäisestä myyntimäärästä tarvitse maksaa veroa.
Leipien sisällysluetteloita tutkiessa olen ihmetellyt näitä sokereita! Vilja itsessään on sokeria, niin eikös ole glugoosia,siirappia,mallasta jne... Ruisleivissä vehnää! Toki on pienleipomoja joilta saa aitoa kotimaisesta viljasta tehtyjä tuotteita, jopa juureen tehtyä hiivatonta leipää!
Vierailija kirjoitti:
Miksi kukaan mummo tai mamma ei ala leipomaan kotona leipää myytäväksi? Näin joulun alla olisi menekkiä. Eikä vähäisestä myyntimäärästä tarvitse maksaa veroa.
Siksi kun nykyään on niin mahdottomat hygieniamääräykset. Ei se onnistu ihan noin vaan, että teet kotona taikinat ja paistat leivät omassa uunissa.
Vilja ei ole sokeria. Se on hiilihydraattia, mutta ei sokeria. Enemmän minä ihmettelen sitä, että melkein kaikissa leivissä on lisättyä gluteenia. Epäilen, että teollisesti prosessoituna se on vielä pahempaa huonovatsaisille kuin alkuperäisessä muodossaan viljassa.
Aloittajalle sanoisin, että pyydä paikallista kauppiasta ottamaan valikoimiinsa lempileipääsi. Logistiikka voi tietenkin olla hidaste, mutta ei este. Me haluamme todella muutakin leipää kuin sitä iankaikkista vaasalaista.
Voit syödä sitä pullamössöä kun sen osaat kirjoittaa. Jätä ne leipävalikoimat fiksummille.
Ruokaravintolasta voi kysyä, jos tekevät siellä itse hyvää leipää.