Jos joudut soittamaan puhelun, niin valmisteletko sitä etukäteen mielessäsi?
Eli mietit, miten esität tai kerrot asian ja pohdit mitä saat vastakysymyksiä vai soitatko suoraan tuosta vaan sen enempää miettimättä?
Kommentit (18)
Valmistelen jopa paperille asiat joita pitää kysyä/joista pitää puhua koska tapahtuu jokin stnan jäätyminen. Ja autappa kuule armiasta jos puhelu eteneekin toisella tavalla kuin olen miettiny, kaik on pilalla.
Mietin yleensä tosi tarkkaan, joskus jään miettimään kauaksikin aikaa ja välillä on pakko kirjoittaa ylös mitä aion sanoa...
Valmistelen, sillä tavalla, että mietin, mitä asiaa minulla nyt oli ja miten sen esittän. Sen pidemmälle en puhelua suunnittele: eihän sen puhelun toisen pään toimintaa voi ennustaa, vaan puhelu jatkuu miten jatkuu. Jos minulla on monta pointtia, mitä pitää kysyä, kirjoitan ne lapulle ja palaan laåppuun kun edellinen kohta on käsitelty.
Valmistelen. Kirjoitan kaikki mahdolliset kysymykset/vastaukset paperille. Kirjoitan lapulle myös oman nimeni, koska saatan jäätyä niin, etten sitäkään muista.
Mietin millä sanoilla asiani tulee parhaiten ymmärretyksi, ja ehkä muutaman kerran harjoittelen mielessäni ennen kun soitan. En erityisemmin stressaa soittaa vieraille ihmisille, mutta ei se mitään mukavaakaan ole.
Kyllä, kerään ajatuksissani ns. ranskalaisilla viivoilla ne pääasiat ja priorisoin ne.
Olen lörpöttelyyn taipuvainen, jonka vuoksi monesti asiallisissa puheluissa jää ne olennaiset asiat kertomatta kun selitän jotain ihan puuta heinää vaikka kuinka pitkään ja monesti unohdan itse ne tärkeät jutut.
Kyllä. Tarkistan asiaan liittyvät muistiinpanot, varmistan että kaikki liiteet ja dokumentit ovat helposti käsillä. Käyn mielessäni puhelun, jotta voin ilmaista asiani mahdollisimman lyhyesti ja kattavasti.
Ihan alkeista lähden, mikäli soitto koskee jotain asiaa joka pitäisi selvittää tai saada opastusta jatkotoimiin.
Pöydälle tarpeeksi tilaa, toimiva kynä, paperia muistiinpanoihin, valmiiksi kirjoitetut asiat joiden takia soitan, ettei mitään unohdu vaikka vastapeluri alkaisi selittää mitä tahansa. Kaikki asiaan liittyvät paperit joissa mahdollisesti asiakasnumerot ymv. Kirjoitan myös valmiiksi oman kännykän numeron ja osoitteeni jos niitä kysytään (olen mestari unohtamaan postinumerot).
Viimeiseksi varmistan keskustelukumppanin puh.nron ja nimen ja kysyn voinko soittaa suoraan hänelle mikäli haluan vielä lisätietoja. 😅
Mietin ainakin sen, miten esittelen itseni ja asiani niin, että vastaaja ymmärtää mahdollisimman helposti. Itse asia mulla on jo valmiiksi aika hyvin hahmotettuna.
Mitä ihmettä. En tiennyt että tämmöinen on yleistä. Itse vaan soitan, joskus jos on monta tärkeää asiaa läpikäytävänä niin ennen puhelua muistelen nopeasti ne kaikki järjestyksessä ja sitten pistän mieleen että neljä asiaa. Esim. Läkärin puhelinaika, pitää muistaa kysyä: tulosten tulkinta, jatkotoimenpiteet, käykö joku lääke yhä ja voinko urheilla heti. Neljä asiaa. Puhelun aikana muistan kyllä että neljä asiaa oli ja saan ne käytyä läpi kyllä. Mitään muunlaisia puheluita en valmistelevedes tuon vertaa. Eikä jännitäkään yhtään, en muista että olisi ikinä jännittänyt. Antakaa ylänuoli jos olette samanlaisia eli ei jännitä! Kiinnostaa, olenko harvinaisemmasta päästä.
Riippuu kenelle tai minne soitan...
Tietysti jossain määrin yritän miettiä etukäteen, miten esitän asiani mahdollisimman selvästi ja lyhyesti. Ärsyttää sellaiset minulle soittavat ihmiset, jotka eivät tätä tee! Pahimmat jopa selvästi tekevät siellä luurin päässä jotain edellistä asiaa eivätkä saa sanottua asiaansa..
Mulla kestää monta päivää valmistautua puheluun. Yleensä myös kysyn joltain muulta mitä pitäisi sanoa :D
En, jos voisin hoitaisin kaikki tilanteet puhelimitse. Helpompi puhua kasvottomalle kohteelle.
t. sosiaalisista tilanteista ahdistuva
Näyttää olevan etukäteen miettiminen yleistä. Jos soittaa maksulliseen numeroon, varmaan hyvä laittaakin muistiin jos on pitkä lista asioita, joita pitää kysyä/varmistaa. Itse käytän myös kirjaamista ja listaamista esim. vr:n autojunalippua varatessa. Päivämäärät ja kellonajan ja auton tiedot valmiiksi paperilla.
Virastoihin soittaessa jos on vaikka 3-5 kysymystä, unohtuvathan nuo, jos eivät ole paperilla, johon voi tietysti myös kirjata vastauskset perään.
Tapauskohtaisesti. Jos on monta asiaa ja mahdollisia jatkokysymyksiä, niin mulla on lista edessä että saan kaiken hoidettua. Joskus kun on ns. tiukka paikka niin laadin oikein aloituslauseen ja luen sen paperista etten jäädy. Venytän kaikkia soittoja mahdollisimman pitkään ja vasta kun on jo (melkein) myöhäistä saan patistettua itseni tarttumaan asiaan. Hirveät tsempitykset se vaatii ja "äänen avaukset" että artikulaatio olisi paras mahdollinen ja virittyneisyys juuri oikea. Voittajafiilis sitten jälkeen päin.
Kamalampia on ne puhelut, kun ei oikein tiedä mitä pitäisi sanoa, kysyä, mitä asia oikeastaan koskee. Tai jos ei ole yhtään varma, että soittaako asian hoidon kannalta oikeaan paikkaan.
Yksi laatu työpuheluista on niin rutiinia, että se menee ilman nihkeilyä, tyyliin täällä on se ja se hei, sitten sanon yhden numerosarjan, vastapuoli varmistaa kysymyksellä että oikeasta asiakkaasta on kyse, sitten luettelen numerosarjan ja ehkä toisen ja ehkä kolmannenkin, vastapuoli kysyy että oliko muuta, jos ei ole niin se on sitten vaan että kiitos ja hei. Jos oli muuta niin luettelen mitä muuta oli ja lisätiedot lopuksi ja sitten kiitos ja hei. Kyseessä on sellainen tilausasia paikkaan, jossa on vain tunnin päivystysaika ja tilaajia on useita, joten puhelut hoidetaan lyhyesti ja ytimekkäästi.
Suosittelen valmistautumista ennakkoon. Säästät omaa ja muiden jonottajien aikaa/ehkä rahaakin, sillä monet palvelunumerot ovat maksullisia. Ärsyttävintä on mikäli huomaan, että henkilö joka puhelun on vastaanottanut yrittää päästä minusta nopeasti eroon ja pyytää soittamaan toiseen numeroon ja asiakasta kierrätetään henkilöltä toiselle. Joskus olen pyytänyt yhdistämään takaisin keskukseen.
Pahimmillaan olen kertonut neljälle eri henkilölle, että tarvitsen lomakkeen jolla voi ilmoittaa auton seisonta-ajan armeijaan menneen ystäväni autolle. Nykyään ne todennäköisesti hoituu netin kautta, mutta ei silloin. Olen monesti ihmetellyt kaveriporukoissa kun tulee puhetta huonosta palvelusta, miksi lomakkeen saaminen oli niin kovan työn takana.
Mietin tarkkaan mitä sanon, joskus jopa kirjoitan paperille mitä piti sanoa... joo, olen nolo ja äärimmäisen ujo ja jostain käsittämättömästä syystä jännitän hirveästi soittaa jonnekkin firmaan tai esim varata aikaa :(