Eihän alkoholisti aina ole täysi luuseri ja juoppo?
Voiko alkoholistiksi laskea sellaisen, joka juo lähes joka viikonloppu runsaasti, kieltää kuitenkin juovansa runsaasti ja suuttuu jos hänelle mainitsee asiasta tai sanoo että hänellä saattaisi olla ongelma? Olen huolissani äidistäni. Hän näyttää olevan aina riutunut ja tiedän että on kova juomaan alkoholia.
Kommentit (31)
Vierailija kirjoitti:
Määrät ja tahti ratkaisee.
Ei ratkaise. Riippuvuus ratkaisee.
no kyllä alkoholisti aina varmaan juoppo kumminkin on :D
Vierailija kirjoitti:
Onko? Jos elää muuten normaalia elämää, käy töissä ja pitää kodista huolen ym. Mutta juo runsaasti alkoholia ja se vaikuttaa lähisuhteisiin. Voiko silloin sanoa juoppo?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko? Jos elää muuten normaalia elämää, käy töissä ja pitää kodista huolen ym. Mutta juo runsaasti alkoholia ja se vaikuttaa lähisuhteisiin. Voiko silloin sanoa juoppo?
No jos on alkoholisti, niin kyllä silloin on juoppokin. Mutta onko alkoholisti, jos hoitaa työnsä ja kotinsa? Se on sitten eri juttu. Voi olla että on alkoholisti, voi olla ettei ole.
Mun mielestä alkoholisti on alkoholista riippuvainen aineen suurkuluttaja. Oli sitten pultsari, poliitikko tai jotain siltä väliltä.
Itse ainakin laksen olevani alkoholisti, vaikka töissä käyn enkä ole siellä koskaan edes krapulassa. Jokainen päivä jolloin on kuitenkin mahdollista juoda, on pakko juoda. Ja jos otan yhden, en pysty lopettamaan ennenkuin mistään ei enää lisää viinaa saa. Usein ajattelen että tänä vapaapäivänä en ota tai jos otan niin otan vain yhden, mutta en ole kertaakaan onnistunut.
Vierailija kirjoitti:
Itse ainakin laksen olevani alkoholisti, vaikka töissä käyn enkä ole siellä koskaan edes krapulassa. Jokainen päivä jolloin on kuitenkin mahdollista juoda, on pakko juoda. Ja jos otan yhden, en pysty lopettamaan ennenkuin mistään ei enää lisää viinaa saa. Usein ajattelen että tänä vapaapäivänä en ota tai jos otan niin otan vain yhden, mutta en ole kertaakaan onnistunut.
Olet highly functioning alcoholic. Oletko mielestäsi juoppo? MInusta juoppo ei ole sama asia kuin vaikka puliukko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta onko alkoholisti, jos hoitaa työnsä ja kotinsa?
Suurin osa alkoholisteista hoitaa työnsä ja kotinsa. Vain pieni määrä on kodittomia pultsareita.
Vierailija kirjoitti:
Mulla ehkä vähän samanlainen tilanne ja olen pohtinut, olenko alkoholisti. En juo joka päivä ja pystyn hoitamaan työn ja kodin, mutta huomaan, että odotan päiviä ja tilanteita, jolloin pääsen nauttimaan alkoholia ja yleensä juominen myös lähtee lapasesta ja juon kerralla vähintään 5 annosta, yleensä enemmän. Ja juon siis ehkä neljänä päivänä viikossa. Koen olevani psyykkisesti riippuvainen alkoholin tuomasta hyvästä olosta ja itsevarmuuden lisääntymisestä, mutta fyysistä riippuvuutta en ole huomannut.
Olenko siis alkoholisti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet highly functioning alcoholic. Oletko mielestäsi juoppo? MInusta juoppo ei ole sama asia kuin vaikka puliukko.
En pidä juoppoa ja puliukkoa kovin spesifeinä termeinä. Itselleni juoppo on vain vähän kansanomainen ilmaisu alkoholistista, mutta joillekkin se tarkoittaa samaa kuin puliukko (joka on mielestäni jo moniongelmainen katujen mies).
Mieheni oli aiemmin sellainen, että joi joka viikonloppu kahtena päivänä tajun pois ja kusi ja paskansi housuunsa useasti. Hän ei nähnyt asiassa mitään ongelmaa. Selvin päin ei voinut ikinä tehdä mitään, kun "tähän ja tähän asiaan nyt vaan kuuluu alkoholi" ja vahvat pohjat piti ottaa joka juhlapäivä ja puolenpäivän aikaan, koska "on pakko kun on sentään juhannus!". Häntä ahdisti mennä mihinkään selvin päin. En tiedä oliko ihan riippuvainen alkoholista fyysisesti vai hoitiko sosiaalista ahdistustaan juomalla (jota siis alkoholi toki pahensi varmasti pitkällä tähtäimellä). Hän kuitenkin on ihan hyväpalkkaisessa työssä ja hoitaa asialliset hommat asiallisesti, ei näytä ulospäin miltään ongelmalliselta. Nykyään hän ei juo tuohon malliin enää, ymmärsi lopulta että eihän tuo nyt ihan tervettä ole. Silti aina mulla on sisimmässä pelko, että mitä jos taas joskus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En pidä juoppoa ja puliukkoa kovin spesifeinä termeinä. Itselleni juoppo on vain vähän kansanomainen ilmaisu alkoholistista, mutta joillekkin se tarkoittaa samaa kuin puliukko (joka on mielestäni jo moniongelmainen katujen mies).
NImenomaan, aloitustekstissä jo termit ovat sekaisin. Juoppo on sama tässä kontekstissa kuin vaikka hullu, kun nykyisin käytetään vaikka sanaa mielenterveysongelmainen.
Minä olen menestynyt liikemies. Juon aina kotona valtavasti, mutta hoidan aina asiani, enkä vaivaa juoppoudellani ketään muuta ihmistä. Se on vain mun juttu.
Vierailija kirjoitti:
Mieheni oli aiemmin sellainen, että joi joka viikonloppu kahtena päivänä tajun pois ja kusi ja paskansi housuunsa useasti. Hän ei nähnyt asiassa mitään ongelmaa. Selvin päin ei voinut ikinä tehdä mitään, kun "tähän ja tähän asiaan nyt vaan kuuluu alkoholi" ja vahvat pohjat piti ottaa joka juhlapäivä ja puolenpäivän aikaan, koska "on pakko kun on sentään juhannus!". Häntä ahdisti mennä mihinkään selvin päin. En tiedä oliko ihan riippuvainen alkoholista fyysisesti vai hoitiko sosiaalista ahdistustaan juomalla (jota siis alkoholi toki pahensi varmasti pitkällä tähtäimellä). [strong]Hän kuitenkin on ihan hyväpalkkaisessa työssä ja hoitaa asialliset hommat asiallisesti, ei näytä ulospäin miltään ongelmalliselta.[/strong] Nykyään hän ei juo tuohon malliin enää, ymmärsi lopulta että eihän tuo nyt ihan tervettä ole. Silti aina mulla on sisimmässä pelko, että mitä jos taas joskus.
Vieläkin siis roikut siinä? Miksi? Sinäkö sen muka paransit? Pitäisikö nyt ymmärtää sinua ja sinun tunteita?
tv. Juoppo ja rahakas
Tuttuni juo lähes joka päivä keskimäärin 10 annosta, laskee tarkasti että on aamulla ajokunnossa. On hyvässä työssä ja työnsä hoitaa priimasti, ei ole ikinä ratissa promilleja veressä. Mutta juo järkyttäviä määriä.
Voiko tosiaan olla alkoholisti jos juominen ei haittaa muuta elämää, työntekoa eikä muita ihmisiä?
Alkoholisiti ja juoppo tarkoittavat samaa, toinen vain on kansanomainen ilmaisu. Alkoholisti voi kyetä hoitamaan työnsä tai sitten ei, oleellista on riippuvuus alkoholista. Kun puhutaan puliukoista, kyse on myös alkoholistista, riippuvuus on sama sairastaa sitä sitten sillan alla tai luksuskodissa.
ihme oma keksittyä semantiikkaa miettiä kuka on juoppo ja kuka ei. kyllä yleiskielessä juoppo=alkoholisti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla ehkä vähän samanlainen tilanne ja olen pohtinut, olenko alkoholisti. En juo joka päivä ja pystyn hoitamaan työn ja kodin, mutta huomaan, että odotan päiviä ja tilanteita, jolloin pääsen nauttimaan alkoholia ja yleensä juominen myös lähtee lapasesta ja juon kerralla vähintään 5 annosta, yleensä enemmän. Ja juon siis ehkä neljänä päivänä viikossa. Koen olevani psyykkisesti riippuvainen alkoholin tuomasta hyvästä olosta ja itsevarmuuden lisääntymisestä, mutta fyysistä riippuvuutta en ole huomannut.
Olenko siis alkoholisti?
Minulla sama. Luulisin että joo me ollaan alkoholistisia, mutta en mä alkais kyllä määrittelemään itseäni noilla sanoin muille. Olen paljon muutakin kuin se että tykkään juoda ja sitten tulee näitä rapajuoppomielikuvia. Mutta kyllä itselleen kannattaa olla rehellinen.
Vierailija kirjoitti:
Tuttuni juo lähes joka päivä keskimäärin 10 annosta, laskee tarkasti että on aamulla ajokunnossa. On hyvässä työssä ja työnsä hoitaa priimasti, ei ole ikinä ratissa promilleja veressä. Mutta juo järkyttäviä määriä.
Voiko tosiaan olla alkoholisti jos juominen ei haittaa muuta elämää, työntekoa eikä muita ihmisiä?
Vain alkoholisti haluaa juoda tuollaisia määriä aina kun pystyy. Normaalit ihmiset ovat sairaita seuraavana aamuna.
Määrät ja tahti ratkaisee.