Isäpuoli ja isänpäivän vietto
Lapset menevät isänpäiväksi isänsä luo. Nykyisellä miehelläni ei ole omia lapsia.
Lapset haluaisivat viettää myös palatessaan kotiin, isänpäivää isäpuolen kanssa.
Lasten isä oli vetänyt herneet nenuun ja lapset nyt ymmällään, että eikö isäpuolelle saakaan antaa korttia ja eikö kakkua laiteta, kun isi sanoi että niin ei kuulu tehdä. Isä on isä ja piste.
Sanoin lapsille, että jos haluavat, niin isänpäivää juhlitaan myös kotona isäpuolen kanssa. Huolimatta siitä, mitä isi on asiasta mieltä.
Miten teillä muilla uusioperheissä tehdään?
Kommentit (100)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miltä sinusta tuntuisi, jos lapsesi haluaisi antaa kortteja ja juhlia äitienpäivää myös ex-miehesi naisystävän kanssa?
Mahtavalta tuntuisi jos lapsilla olisi noin rakas äitipuoli elämässään. Ei se olisi multa pois, sitä rakkautta on lapsilla rajaton määrä.
-ei ap mutta vastasin kuitenkin
Jos olisit äiti joka näkee lapsiaan 4 päivää kuukaudessa miehesi muutetua lasten kanssa uuden miehen luo satojen kilometrien päähän.
Empatia on kyllä isän puolella.
Vaikka isäpuoli oli elämässäni kolmevuotiaasta asti, en koskaan huomioinut häntä isänpäivänä, vaikkei oma isäni ollut koskaan elämässäni mukana. Lapsen en edes tiennyt, kuka isäni oli. Kun alakoulussa tehtiin isänpäiväkortteja, tein ne aina papalle eli isoisälle. Minulle oli alusta asti itsestään selvää, että isäpuoli ei ollut minun isäni, vaikka suhteemme oli ihan asiallinen. Koskaan perheessämme asiasta ei puhuttu.
Eihän se uusi puoli isä tai äiti ole. Edes puoliksi. Jos yhteen muuttaa, niin sehän on äidin tai isän kumppani. Vaikka osallistuu arkeen lasten kanssa ei se tee toisesta isä- tai äitipuolta.
Ymmärrän eksää täysin.
JUKKAAAA kirjoitti:
Kuinka paljon lapset viettävät aikaa bio-isänsä luona? Vähemmän kuin isäpuoli?
Miksi isäpuoli vietäisi bioisän kanssa yhtään aikaa? Oliko ne kavereitakin keskenään? se meni ohi.
JUKKAAAA kirjoitti:
Kyllä varmasti lapset viettävät enemmän aikaa bioisän luona kuin isäpuoli, elleivät isäpuoli ja bioisä ole parhaat kaverukset ja viettävät vapaa-aikansa keskenään.
Täällä av-palstalla sitä lukee, kuinka pörröjä naiset ovat. Jos lapsi haluaa huomioida isäpuoltaan tai äitipuoltaan isän- tai äitienpäivänä, niin sehän on tietysti naisen logiikalla kiellettävä. Lapsi ei saa tätä valita vaan selkeytetään ero, että isi on isi. Vaikka se isäpuolu arkena kaiken lapsen eteen tekee ja huolehtii, niin et tee korttia. Hyi hyi...
Lapsilla on elossa oleva isä. Äidin kumppania voisi kutsua nimellään ja isä on isä. Miehelläni on lapsia ja en ole koskaan mieltänyt itseäni äitipuoleksi , koska heillä on elossa oleva äiti. Hän on äiti ja minua kutsutaan nimelläni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miltä sinusta tuntuisi, jos lapsesi haluaisi antaa kortteja ja juhlia äitienpäivää myös ex-miehesi naisystävän kanssa?
Mahtavalta tuntuisi jos lapsilla olisi noin rakas äitipuoli elämässään. Ei se olisi multa pois, sitä rakkautta on lapsilla rajaton määrä.
Jos olisit äiti joka näkee lapsiaan 4 päivää kuukaudessa miehesi muutetua lasten kanssa uuden miehen luo satojen kilometrien päähän.
Meinaat, että lapset haluavat viettää juuri äitienpäivää isän uuden miehen kanssa siellä kaukana? Olisin ylpeä moisista lapsista 😹
Meillä on vietetty isänpäivää isäpuolelle. Lapset ovat tehneet, nykyään ostavat tai leipovat jotain isäpuolelleen. Miehelläni on myös oma lapsi joka on useimmiten ollut meillä isänpäivänä, tai sitten he ovat tehneet kahdestaan jotain omaa juttuaan. Harvemmin on menty isänpäivänä porukalla koska lapseni ovat käyneet myös oman isänsä luona ja jotenkin minustakin tuntuu tärkeältä että mies saa olla oman tyttärensä kanssa juuri isänpäivänä erityisesti kahdestaan.
Toki mulle on ollut tärkeää koko ajan että heillä on myös kahdenkeskistä aikaa.
Mutta siis mä ehdottaisin että kertoisit exällesi että lapsilla ON isäpuoli jota te juhlistatte myös; onhan hän arjessa läsnä joten miksei. Se ei poista ns. oikean isän tärkeyttä vaan on lapsille vain bonus.
Luulis nyt perkele sen äijänkin olevan tyytyväinen että lapsilla on paikalla turvallinen aikuinen jota lapset haluavat myös juhlistaa. Sekin kertoo isäpuolen ja lasten suhteesta paljon.
No, itse ajattelisin sen isäpuolen olevan enemmänkin "isähahmo" siinä arjessa, kun lapsilla kerran on se oikea biologinen isä ja heillä siihen myöskin hyvät välit. Eiköhän lapsetkin tuon asian ymmärrä. Ja tuskin isäpuolikaan muuta olettaa. Lapsilta hieno ele ja ajatus onnitella myös tätä. Aikuiselta ( isältä ) taas hieman lapsellinen reagointi, tosin ymmärrän, että saattaa kirpaista, jos luulee toisen miehen jakavan hänen paikkansa.
Itse olen sijaisperheen kasvatteja, ja omalle isälle aina laitettiin kortti/ soitettiin ja onniteltiin, mutta samoin myös onniteltiin tätä sijaisisää. Hänkin sai koulussa tehtyjä kortteja tai lahjoja. Ja vielä tänäkin päivänä suurin osa jo pois muuttaneita aikuistuneita kasvatteja onnittelee. Olihan tuo meille kuitenkin se "isähahmo"...Monella se oikea isä kuollut tai ei kontaktia.
En tiedä menikö tämä nyt sitten vähän ohi aiheen....
Meillä juhlittiin ja juhlitaan edelleen sekä isää että isäpuolta. Isäpuoli vahvasti arjessa mukana siitä asti kun olin itse viisivuotias. Isän luona lapsena olimme suunnilleen yhden viikonlopun kuukaudessa. Eipä ole koskaan tullut mieleenikään, että tästä joku mielensä pahoittaisi.
Muutama vuosi sitten molemmat herrat taluttivat siskoni alttarille ja taidan itsekin toivoa samaa käytäntöä jos naimisiin menen.
Terveisin 25-vuotias kahdella isällä siunattu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä huomio. Ex miehen uusi kumppani ei välttämättä ole ongelma jos lapset viettävät vain muutaman päivän kuussa isänsä luona. Mutta jos asuisivat isänsä luona jossain sadan km päässä niin voisi olla ikävämpää.
Vierailija kirjoitti:
JUKKAAAA kirjoitti:
Miksi isäpuoli vietäisi bioisän kanssa yhtään aikaa? Oliko ne kavereitakin keskenään? se meni ohi.
No voi herranen aika. Tämäkö oli noin vaikea ymmärtää? Lasten kanssa tässä oltiin tietenkin aikaa viettämässä.
Kyllä minun lapseni ovat joka vuosi halunneet muistaa myös isäpuoltaan eli minun kumppaniani., joka on ollut heidän elämässään tiiviisti siitä asti kun lapset olivat 5 ja 8. Myös tietääkseni äitipuolta juhlistavat äitienpäivän aikoihin. Ei se meiltä biovanhemmilta ole pois.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minun lapseni ovat joka vuosi halunneet muistaa myös isäpuoltaan eli minun kumppaniani., joka on ollut heidän elämässään tiiviisti siitä asti kun lapset olivat 5 ja 8. Myös tietääkseni äitipuolta juhlistavat äitienpäivän aikoihin. Ei se meiltä biovanhemmilta ole pois.
Jaatko äitienpäiväviikonlopun kahtia itsesi ja äitipuolen kanssa? Ap tapauksessa kuulostaa siltä, että muutenkin vähistä tapaamispäivistä niistetään isäpuolelle osansa.
Itse olen seurannut sivusta miten ex vaimo on muuttanut uuden ihastuksen perässä satojen kilometrien päähän rikkoen voimassa olevat tapaamissopimukset. Lapsen isä joutui miettimään onko lapsen parhaaksi haastaa ex vaimo oikeuteen, tyytyi lopulta 4 päivään kuukaudessa eli joka toinen viikonloppu lapsen kanssa.
Ämmiä on monenlaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaatko äitienpäiväviikonlopun kahtia itsesi ja äitipuolen kanssa? Ap tapauksessa kuulostaa siltä, että muutenkin vähistä tapaamispäivistä niistetään isäpuolelle osansa.
Itse olen seurannut sivusta miten ex vaimo on muuttanut uuden ihastuksen perässä satojen kilometrien päähän rikkoen voimassa olevat tapaamissopimukset. Lapsen isä joutui miettimään onko lapsen parhaaksi haastaa ex vaimo oikeuteen, tyytyi lopulta 4 päivään kuukaudessa eli joka toinen viikonloppu lapsen kanssa.
Ämmiä on monenlaisia.
Monenlaiset ämmätkin täällä kommentoi, näemmä.
Meillä lapset muistaa isänpäivänä isäpuolta. Ei laiteta päivää puoliksi, vaan tekevät sen kun ovat kotona. Eikä ap tekstissä lukenut, että isänpäivä vietetään isäpuolen kanssa vieden isältä mahdollisuus siihen. Jokainen lukija on täällä vetänyt omat johtopäätökset ja välillä jo Luulen, että monella on lukihäiriö? Älä luule ja kuule asioita, joita ei ole olemassa. Älä lue rivien välistä olemattomia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ämmiä on monenlaisia.Monenlaiset ämmätkin täällä kommentoi, näemmä.
Meillä lapset muistaa isänpäivänä isäpuolta. Ei laiteta päivää puoliksi, vaan tekevät sen kun ovat kotona. Eikä ap tekstissä lukenut, että isänpäivä vietetään isäpuolen kanssa vieden isältä mahdollisuus siihen. Jokainen lukija on täällä vetänyt omat johtopäätökset ja välillä jo Luulen, että monella on lukihäiriö? Älä luule ja kuule asioita, joita ei ole olemassa. Älä lue rivien välistä olemattomia.
Jotkut miehet eivät yksinkertaisesti halua jakaa isyyttä jonkun toisen miehen kanssa. En tuomitse heitä enkä kehu heitä. Mutta ymmärrän heitä. Jos lapset viedään pois eron aikana asumaan toiseen asuntoon ja joku toinen mies ottaa sinun paikkasi isänä, niin onhan se ikävä tilanne. N33
Onhan se ikävää. Mutta ei sitä lapsiin tarvitse kohdistaa. Ja ehkäpä sen isän olisi jo ennen eroa kannattanut miettiä asioita. Voi, voi.. että kannattiko pettää, alistaa, lyödä tai mitä milloinkin. Turha isänpäivänä itkeä..
Vierailija kirjoitti:
Onhan se ikävää. Mutta ei sitä lapsiin tarvitse kohdistaa. Ja ehkäpä sen isän olisi jo ennen eroa kannattanut miettiä asioita. Voi, voi.. että kannattiko pettää, alistaa, lyödä tai mitä milloinkin. Turha isänpäivänä itkeä..
Mistä sait päähäsi että apn mies petti tai alisti?