Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Isäpuoli ja isänpäivän vietto

Vierailija
09.11.2017 |

Lapset menevät isänpäiväksi isänsä luo. Nykyisellä miehelläni ei ole omia lapsia.

Lapset haluaisivat viettää myös palatessaan kotiin, isänpäivää isäpuolen kanssa.

Lasten isä oli vetänyt herneet nenuun ja lapset nyt ymmällään, että eikö isäpuolelle saakaan antaa korttia ja eikö kakkua laiteta, kun isi sanoi että niin ei kuulu tehdä. Isä on isä ja piste.

Sanoin lapsille, että jos haluavat, niin isänpäivää juhlitaan myös kotona isäpuolen kanssa. Huolimatta siitä, mitä isi on asiasta mieltä.

Miten teillä muilla uusioperheissä tehdään?

Kommentit (100)

Vierailija
41/100 |
10.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua lähinnä ällöttää nää äitipuoli ja isäpuoli nimitykset. Puolikkaita sellaisia kun ei ole olemassakaan.

Miksi ei voi vaan olla lapselle läheinen ja tärkeä aikuinen jota kutsutaan ihan etunimellä.,

Vierailija
42/100 |
10.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan ap sinulle myös itsestäänselvää että sitten äitienpäivääkin vietetään myös äitipuolen kanssa. Monesti tuppaa äideille olemaan niin päin että omaa uutta puolisoa pitäisi muistaa isänpäivänä mutta sitten äitienpäivästä vedetään herneet nenää kun ”Minun lapsilla on vain yksi äiti”

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/100 |
10.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapsi on tehnyt kortin myös isäpuolelle, mutta muuten emme isänpäivää ole juuri juhlineet meillä. Isälleen lapsi tekee kortin ja isän luona syödään myös isänpäiväkakkua.

Lapsi on jo yläkoulussa.

Ex ei ole kommentoinut asiaa mitenkään. En tiedä, onko lapsi koskaan edes kertonut, että tekee kortin myös isäpuolelle.

Tajusinpa juuri, että en tiedä, tekeekö hän äitienpäivänä kortin äitipuolelleen. Minua se ei haittaisi.

Vierailija
44/100 |
10.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä kommentoin lapsen näkökulmasta jolla oli isäpuoli ja munmopuoli. Lapsellekin on tärkeä saada osoittaa arvostusta kaikesta huolenpidosta, mitä hän ei arjessa osaa muuten ilmaista.

Meidän perheessä ei ollut tunteista puhumisen kulttuuria, välittäminen näkyi arjen teoissa, siinä että isäpuoli aina keitti minulle aamupuuron ennen koulussa kun äiti oli jo töissä, siinä että hän haki minut ja pyöräni autolla kun pyörä meni rikki, siinä että hän neuvoi minua läksyissä jotka menivät äidiltä yli hilseen. Hän oli vähäpuheinen mies joka ei halaillut, mutta minulle hän oli luotettava kuin kallio. Kyllä minulle lapsena ja teininä oli todella tärkeä edes huolella tehdyllä isänpäiväkortilla hänelle näyttää että olen huomannut hänen huolenpidon ja hän on minulle tärkeä.

Ihana kommentti. Tässä nostettiin tärkeä näkökulma esiin. Näitä muistamisia pitäisi miettiä lapsen näkökulmasta käsin, eikä vain huolehtia omasta asemasta isänä tai äitinä.

Vierailija
45/100 |
10.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapsi halusi tehdä myös isäpuolelle kortin. Juotiin tänään täällä kotona kakkukahvit ja lapsi lähti isänsä luokse viettämään viikonloppua ja isänpäivää. Meillä on tämä toiminut hyvin ja ihan lapsen ehdoilla on menty eli lapsi on itse ilmaissut halunsa muistaa myös isäpuolta.

Vierailija
46/100 |
10.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole uusperhettä, mutta sijaisvanhemmuus on ja lapset ovat kuin omani ja ovat hyvin läheisiä, ollaan paljon tekemisissä ja nyt ovat jo aikuisia, mutta eipä ole tullut edes mieleen viettää isän- tai äitien päivää, vaan tukea lapsen biologisia vanhempia, eikä johtaa harhaan isän- ja äitienpäivien perinteitä.

Ja minusta se on jokaisen lapsen oikeus kokea juhlien ainutkertaisuus biologisten tai adoptiovanhempien kanssa, eikä päivä kuulu sijaisvanhemmille tai uusperheen puolisolle.

Tai muussa tapauksessa isänpäivä nimitys pitäisi muuttaa miesten päiväksi, jolloin uusperheen puoliso voisi juhlia päivää.

Olisiko sinusta ok. jos eks-miehesi uusi tyttöystävä viettäisi lastesi kanssa äitienpäivää?

Lapsen näkökulmasta vanhemmuus on elinikäinen, mutta uusperheissä kumppaneita menee ja tulee.

Vierailija
47/100 |
10.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole uusperhettä, mutta sijaisvanhemmuus on ja lapset ovat kuin omani ja ovat hyvin läheisiä, ollaan paljon tekemisissä ja nyt ovat jo aikuisia, mutta eipä ole tullut edes mieleen viettää isän- tai äitien päivää, vaan tukea lapsen biologisia vanhempia, eikä johtaa harhaan isän- ja äitienpäivien perinteitä.

Ja minusta se on jokaisen lapsen oikeus kokea juhlien ainutkertaisuus biologisten tai adoptiovanhempien kanssa, eikä päivä kuulu sijaisvanhemmille tai uusperheen puolisolle.

Tai muussa tapauksessa isänpäivä nimitys pitäisi muuttaa miesten päiväksi, jolloin uusperheen puoliso voisi juhlia päivää.

Olisiko sinusta ok. jos eks-miehesi uusi tyttöystävä viettäisi lastesi kanssa äitienpäivää?

Lapsen näkökulmasta vanhemmuus on elinikäinen, mutta uusperheissä kumppaneita menee ja tulee.

Mistähän olet hankkinut empiirisen tietosi uusperheistä?

Meillä parisuhde bioisän kanssa kesti 14v mutta uusperhe on ollut olemassa saman miehen kanssa jo yli 20v. Pitäiskö mun vaihtaa kun olen tyytynyt vain yhteen?

Vierailija
48/100 |
10.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miltä sinusta tuntuisi, jos lapsesi haluaisi antaa kortteja ja juhlia äitienpäivää myös ex-miehesi naisystävän kanssa?

Mahtavalta tuntuisi jos lapsilla olisi noin rakas äitipuoli elämässään. Ei se olisi multa pois, sitä rakkautta on lapsilla rajaton määrä.

-ei ap mutta vastasin kuitenkin

Taidat puhua asiasta mistä sinulla ei ole käsitystäkään mikäli olet NORMAALI. Itselläni oli ulkomaanvuosina suomalainen aupair, hyvä olikin,. Nämä ulkopuolišet ihmiset kuitenkin vuosien varrella hiipuvat pois, joten miksi kiusaat lapsiasi ex-äitipuolilla, jotka on hetken päästä vaihdetti uusiin ym.

Vierailija
49/100 |
10.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miltä sinusta tuntuisi, jos lapsesi haluaisi antaa kortteja ja juhlia äitienpäivää myös ex-miehesi naisystävän kanssa?

Mahtavalta tuntuisi jos lapsilla olisi noin rakas äitipuoli elämässään. Ei se olisi multa pois, sitä rakkautta on lapsilla rajaton määrä.

-ei ap mutta vastasin kuitenkin

Mutta se on eri asia, jos lapset viettää äidin luona suurimman ajan. Mitä jos lapsesi asuisi exän luona ja sinä näkisit lapsiasi vain joka toinen vkl?

Vierailija
50/100 |
10.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkälaiset ovat teidän asumisjärjestelyt? Asuuko lapset sinun luonasi? Jos sinun uusi mies viettää enemmän aikaa lapsien kanssa kuin heidän oma isänsä niin onhan se aika raskasta hänelle. 

Vierailija
51/100 |
11.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsille voi tulla isäpuoli vain jos isä kuolee. Voi tietysti tulla samaan talouteen miespuolinen henkilö joka on äidin miesystävä tai jopa aviomies. Lapsille hän on kuitenkin vain kaveri vaikka tekisi asioita mitä normaalitapauksessa isä tekee. Sama on naisen kanssa joka asustelee lasten isän luona. Hän on vähän niinkuin au pair kun tekee siivous- ja ruokajuttuja.

Vierailija
52/100 |
11.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi lapset haluavat juhlia isänpäivää isäpuolen kanssa? Onko hänestä tullut niin läheinen? Joillekin isille on tärkeää että isyyttä ei jaeta kenenkään kanssa.

Vierailija
53/100 |
11.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä myös uusioperhe. Minulla ja ex miehellä 23v ja 26v lapset. Minulla ja uudella miehellä on 9v ja 10v lapset. Isänpäiväillalliselle tulee aina myös vanhimmat lapseni sen jälkeen kun ovat omalla isällään käyneet. Nykyinen mieheni on ollut elämässämme 10v ja viimeksi eilen 23v tyttäreni sanoi, että on ihanaa kun on kaksi isähahmoa elämässä.

Ex mies on mustasukkainen lapsistaan mutta ei sentään kiellä ettei lapset saisi meidän kanssa isänpäivänä nöhdä.

Vierailija
54/100 |
12.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä aikuiset osaa olla itsekkäitä. Eikö se ole vain hyvä asia, että lapsilla on useampi turvallinen tärkeä aikuinen elämässään.

Vierailija
55/100 |
12.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen isäpuoli 7-vuotiaalle lapselle. Ilmoitti jo ajoissa että kortin saa hänen isänsä ja minä. Lämmitti mieltä saada häneltä kortti tänään vaikka etukäteen tiesinkin. Ja hänen isänsäkin sai korttinsa tänään kun näkivät. Hieno 7-vuotias asenteeltaan.

Vierailija
56/100 |
13.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä bioisä ei halunnut/ehtinyt lapsia ottaa isänpäivänä. Lapset voi kuulemma antaa kortit ensi isäviikonloppuna..

Juhlittiin sitten kotona isäpuolen kanssa (joka nuorimmaisen isä) tehtiin aamupala ja oli lahja ja kortti. Isommille lapsille isäpuoli kuitenkin on se kuka arjessa isän roolia hoitaa. Vie harrastuksiin, kavereille, osallistuu vanbempainiltoihin ja ostaa lapsille lahjat yms. Biologisella isällä ei ole..resursseja tällaiseen. Illalla käytiin vielä mummolassa isänpäivä päivällisellä.

Vierailija
57/100 |
13.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta uudet puolisot ei ole mitään äiti-ja isäpuolia, jos lapsella on molemmat olemassa. Eri asia, jos on oikea vanhempi kuollut niin puhutaan näistä puolikkaisa.

Meillä lapsen "oikea" isä asuu 5km päässä mutta silti ei osallistu lapsen elämään. Ei koskaan soita, onnittele synttärinä, ei koskaan ostanut lahjoja eikä edes useimmiten saavu tapaamisiin jotka 2krt/kk. Pisin tauko oli 2 vuotta! Isäpuoli auttaa läksyissä, harrastuksissa, käy koulun vanhempainilloissa/osallistuu vanhempaintoimikunnan asioihin (esim leipoo ja myy koulun discossa) opetti pyöräilemään, maksaa lapsen menoja jne. Kuka mielestäsi on isänä lapselleni? Meillä vietetään isänpäivää aamulla isäpuolen kanssa ja sitten loppupäivä isoisän luona kaikki yhdessä. Vuosia sitten on bioisälle laitettu postitse yhdessä tehny hieno kortti mutta mitään kommenttia/kiitosta ei tullut. Kun kysyin onko posti tullut perille hän ihmetteli mikä posti, "aaai se, joo." Ei hän arvostanut.

Vierailija
58/100 |
13.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsella on yksi isä ja äiti. Jonain muuna päivänä voi juhlistaa isäpuolen päivää jos lapset haluaa.

Vierailija
59/100 |
13.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsella on yksi isä ja äiti. Jonain muuna päivänä voi juhlistaa isäpuolen päivää jos lapset haluaa.

Eli jos biologista vanhempaa ei isän- tai äitienpäivä kiinnosta, niin lapsi olkoon sitä viettämättä. Vaikka isä-tai äitipuoli olisi.. väkerrä väkerrä lapsi isille kortti sanoo ope..

Isäpuoli tai äitipuoli on muuten ihan oikee nimitys.

Vierailija
60/100 |
01.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli jos biologista vanhempaa ei isän- tai äitienpäivä kiinnosta, niin lapsi olkoon sitä viettämättä. Vaikka isä-tai äitipuoli olisi.. väkerrä väkerrä lapsi isille kortti sanoo ope..

Isäpuoli tai äitipuoli on muuten ihan oikee nimitys.

Jos oikeaa isää ei omat lapset kiinnosta niin tottakai isäpuoli saa juhlia isänpäivää lasten kanssa. Mutta jos oikea isä haluaa kasvattaa omia lapsiaan tasavertaisena vanhempana, niin äidin uusi mies ei ole mikään isä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi kaksi