Isäpuoli ja isänpäivän vietto
Lapset menevät isänpäiväksi isänsä luo. Nykyisellä miehelläni ei ole omia lapsia.
Lapset haluaisivat viettää myös palatessaan kotiin, isänpäivää isäpuolen kanssa.
Lasten isä oli vetänyt herneet nenuun ja lapset nyt ymmällään, että eikö isäpuolelle saakaan antaa korttia ja eikö kakkua laiteta, kun isi sanoi että niin ei kuulu tehdä. Isä on isä ja piste.
Sanoin lapsille, että jos haluavat, niin isänpäivää juhlitaan myös kotona isäpuolen kanssa. Huolimatta siitä, mitä isi on asiasta mieltä.
Miten teillä muilla uusioperheissä tehdään?
Kommentit (100)
Vierailija kirjoitti:
Uusperheitä on kovin erilaisia. Itse kokisin omituisena, jos juhlisin äitienpäivää lapsipuolien kanssa, enhän ole heidän äitinsä. Juhlin päivää omien lapsieni kanssa ja oman äitini kanssa.
Mm, oikea onnenpekka, kun sinulla on niitä omia lapsia. Kaikille ei sitä onnea suoda. Ja ottaisit pois äitipuolelta ainoankin mahdollisuuden ajatella, että hän on edes osittain jollekin äiti.
En lähtisi kyllä millään isäpuolen juhlilla sotkemaan lasten oikeaa isäsuhdetta, mutta leikkikää ihmeessä perheleikkinne. Itse arvostan lastenisän vanhemmuutta sen verran kovasti ettei tulisi mieleenkään heillä voivan olla toista ihmistä jota pitäisivät isänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uusperheitä on kovin erilaisia. Itse kokisin omituisena, jos juhlisin äitienpäivää lapsipuolien kanssa, enhän ole heidän äitinsä. Juhlin päivää omien lapsieni kanssa ja oman äitini kanssa.
Mm, oikea onnenpekka, kun sinulla on niitä omia lapsia. Kaikille ei sitä onnea suoda. Ja ottaisit pois äitipuolelta ainoankin mahdollisuuden ajatella, että hän on edes osittain jollekin äiti.
Jos ei ole äiti niin ei ole. Jos ei ole presidentti niin ei ole. Ei ole puolikasta äiti. Muutenkin sana äitipuoli on paikallaan vain ja ainoastaan jos lasten biologinen äiti on kuollut. Minä sattumoisin olen äiti mutta jos en olisi niin en sitä todellakaan alkaisi leikkimään toisten synnyttämille lapsille. Järjetön ajatuskin, juontaako juurensa mahojen perheenrikkojien juonista omia itselleen oikean äidin mies ja lapset.
Vierailija kirjoitti:
En lähtisi kyllä millään isäpuolen juhlilla sotkemaan lasten oikeaa isäsuhdetta, mutta leikkikää ihmeessä perheleikkinne. Itse arvostan lastenisän vanhemmuutta sen verran kovasti ettei tulisi mieleenkään heillä voivan olla toista ihmistä jota pitäisivät isänä.
Miksi lapsella ei voisi olla useampi isä tai äiti? Miten se sotkee heidän isä-/äitisuhdetta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi lapsella ei voisi olla useampi isä tai äiti? Miten se sotkee heidän isä-/äitisuhdetta?
No kun ei voi olla. Lapsilla on kohta pää täysin sekaisin kun kuka vaan vastaantulija voi olla "isä" tai "äiti". Ai niin mutta eihän enää saa edes sanoa että joku on "nainen" tai "mies". Ollaan kaikki "henkilöitä" ja toistemme vaikka naapureiden isiä ja äitejä. Jos äidin tai isän kanssa päätyy samaan punkkaan niin on simsalabim uusi isä tai uusi äiti. Naurettavaa.
Ei tarvitse pitää omana isänä, mutta voi juhlia isänpäivää puolison lapsien tai vaikka naapurin lapsien kanssa.
Minusta uudet puolisot ei ole mitään äiti-ja isäpuolia, jos lapsella on molemmat olemassa. Eri asia, jos on oikea vanhempi kuollut niin puhutaan näistä puolikkaisa.
,Kaikki tulevat meilleviettämään isänpäivää. Isäpuoli sanaa ei meillä edes tunneta, hän on se sosiaalinen isä , yhteisiä lapsia meillä myös on.
Meillä isäpuoli on aina ollut eniten läsnä, joten kakku hänelle ja isälle tekstari.
Kerron vain miltä minusta äitipuolena on tuntunut. Minä olen jokaikinen päivä se joka on läsnä lasten elämässä; teen ruuat, pesen pyykit, kuuntelen, autan läksyissä, kasvatan, laitan laastarin, leikkaan hiukset. Äitienpäivänä mies ottaa muksut, käy ostamassa kukkia ja menevät tapaamaan biologista äitiä. Häntä joka periaatteessa on hyljännyt lapsensa. Olisi tuntunut mukavalta jos minäkin olisin saanut vaikka kortin. Minusta äitiyteen kuuluu muutakin kuin, että on synnyttänyt lapset.
Minä kommentoin lapsen näkökulmasta jolla oli isäpuoli ja munmopuoli. Lapsellekin on tärkeä saada osoittaa arvostusta kaikesta huolenpidosta, mitä hän ei arjessa osaa muuten ilmaista.
Meidän perheessä ei ollut tunteista puhumisen kulttuuria, välittäminen näkyi arjen teoissa, siinä että isäpuoli aina keitti minulle aamupuuron ennen koulussa kun äiti oli jo töissä, siinä että hän haki minut ja pyöräni autolla kun pyörä meni rikki, siinä että hän neuvoi minua läksyissä jotka menivät äidiltä yli hilseen. Hän oli vähäpuheinen mies joka ei halaillut, mutta minulle hän oli luotettava kuin kallio. Kyllä minulle lapsena ja teininä oli todella tärkeä edes huolella tehdyllä isänpäiväkortilla hänelle näyttää että olen huomannut hänen huolenpidon ja hän on minulle tärkeä.
Lasten ollessa pieniä minun äitienpäivä meni siinä että vietiin lapsi anopille keräämään äitienpäiväkukat anopille. Mies oli ajattelevainen silläviisiin. Ja olen ihan bioäiti. Olkaa te muut vähän huomaavaisempia.
Äitienpäivä on äitienpäiva ja isänpäivä on isänpäivä.
Onhan noita muita päiviä vuodessa 364. Jollon voitte juhlistaa "isäpuolta".
Ymmärtäisin asian jos oikea isä tai äiti on kuollut.
Ja ymmärrän tässä tapauksessa isää. Lapset asuu toisen miehen tykönä, ei oman isänsä. Jo se on varmasti monelle isälle kova paikka.
T.äippä
On nämäkin vaikeita asioita. Yksi syy lisää olla lisääntymättä.
Loogisinta olisi jättää kaikki juhlapäivät noteeraamatta missään laitoksessa. Jokainen voisi kotipiirissä tehdä sitten mitä ikinä haluaa, ilman uskonon, ihonvärin, puutuvan isän / äidin, isä/äitipuolen kanssa mitä tahtoo tai jättää juhlimatta, kun kerran on näin vaikeksi asiat menny.
Kyllä meilläkin juhlitaan isäpuolen kanssa isänpäivää, vaikkei hänellä omia lapsia olekaan.
Lapset tulevat isänsä luota sunnuntai-illalla ja sitten juhlitaan isäpuolen kanssa.
Ja tämä on ok myös lasten isälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miltä sinusta tuntuisi, jos lapsesi haluaisi antaa kortteja ja juhlia äitienpäivää myös ex-miehesi naisystävän kanssa?
Mahtavalta tuntuisi jos lapsilla olisi noin rakas äitipuoli elämässään. Ei se olisi multa pois, sitä rakkautta on lapsilla rajaton määrä.
-ei ap mutta vastasin kuitenkin
Hienoa, että löytyy kanssasisaria, jotka ajattelevat samalla tavalla kuin minä. Olen tismalleen samaa mieltä. Siksi annankin mieheni aina silloin tällöin käydä tekemässä syrjähyppyjä ja höyläyksiä muiden naisten kanssa. Koska eihän se ole multa pois, jos rakkautta on miehellä rajaton määrä.
Vierailija kirjoitti:
Meillä bioisä oli lasten elämässä 3-9-12 vuotta mutta isäpuoli on ollut heidän elämässään rakastavana ja huolehtivaisena isähahmona yli 20v.
Bioisä oli mukana vain minimielareina kerran kuukaudessa. Nyt kyllä ukin rooli kelpaisi!
Arvaa kumpaa lapset arvostavat enemmän? Rakastavat tietty isäänsä jollain tasolla mutta isäpuoli on läheisempi. Ja ei, minulla ei ole osaa eikä arpaa bioisän tapaan hoitaa asioita, päinvastoin.