Sinä joka olet tyly/epäystävällinen (tai vaikutat siltä)
Miksi et käyttäydy paremmin?
Ihmetyttää kovasti kun lasten hoitopaikassa yhden lapsen vanhemmat eivät juuri koskaan tervehdi (sen kerran kun tällainen ihme tapahtuu sekin on äreän mulkaisun kanssa) ilmeet, eleet -kaikki viestittää ettei kontaktit muiden kanssa kiinnosta.
Vai voiko kyse olla ujoudesta tms? Lapsestakin on tulossa samanlainen mörrimöykky...
Kommentit (36)
Tämän ketjun ihmiset on sellaisia, joihin en ikinä haluaisi tutustua. Itsekkäitä.
Mä olen siksi, että mulla on parisuhde-burnout, jäätävä stressi ihan kaikesta, itkettää, enkä halua olla siksi muiden kanssa tekemisissä. En halua että ne huomaavat. Tai haluaisin, mutta koska tiedän olevani mörrimöykky tällä hetkellä, säästän muita. Normaalina/terveenä olen aurinkoinen, ystävällinen ja kohtealias. Siksi tämä niin inhottavalta itsestänikin tuntuu... Ennen omia, käytökseeni vaikuttavia ongelmiani ihmettelin itsekseni pahantuulisia ihmisiä ja mietin, kuinka he kehtaavat julkisissa paikoissa mököttää tai äksyillä. En ihmettele enää.
Mä olen luonnostani iloinen ja sosiaalinen. Paitsi väsyneenä ja nälkäisenä. Töissä jaksaa skarpata vaikka miten väsyttäisi ja nälkäkin olisi, mutta siinä päiväkodin pihalla ei enää pysty. Vastaan kyllä tervehdyksiin mutta höpistä en välttämättä jaksa.
Aspatyössä minäkin ja huomaan kuinka ihmisten kanssa oleminen väsyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika jännä että pari on jo maininnut tylyyden syyksi asiakaspalvelun parissa työskentelyn. Itselläkin on useiden vuosien kokemus asiakaspalvelusta, mutta se ei kyllä ole tehnyt minusta tylyä vaan päinvastoin. Olen oppinut tulemaan paremmin toimeen kaikenlaisten ihmisten kanssa ja käyttäydyn varmaan jopa huomaavaisemmin kuin ennen. Hassua että toisilla asia menee päinvastoin.
Riippuu työpaikasta. Se on eri asia aspailla veikkaustoimiston tiskin takana missä pääsevät hakemaan unelmavoittojansa kuin olla lähikaupan kassalla haistateltavana ja syljettävänä.
Työskentelin nimenomaan myyjänä. Minulla on asenne, että en ota tuntemattomien ihmisten pahan mielen ilmauksia henkilökohtaisesti. Toisesta korvasta sisään, toisesta ulos ja mukavat päivänjatkot heillekin. Mielestäni kuitenkin 95% prosenttia asiakkaista käyttäytyi asiallisesti tai ainakin normaalisti, joten en menettänyt uskoani ihmiskuntaan muutaman ilkimyksen vuoksi.
Mulla on pysyvä neurologinen ominaisuus, jonka takia elekieleni ja ilmeeni ovat poikkeavia. Se ei muuten näy päälle, mutta saatan vaikuttaa ilmeettömältä. Jotkut ovat pitäneet ilmeiden puutettä torjuvana, jotkut hyökkäävänä, jotkut myös tyhmyydestä kertovana. Minulla ei kuitenkaan oikeasti ole mitään ketään vastaan, ja äokin on kuulemma keskimääräistä korkeampi. Se ei vaan näy naamasta. Sori siitä, en voi asialle itse mitään.
Minulle sanotaan aina, että näytän ja kuulostan vihauselta, vaikka olen täysin neutraali.
Vuosia yritin olla muuta kuin olen. Todella raskasta. Kun sitten monen tekijän takia sairastuin uupumukseen, päätin jatkossa olla vain oma itseni välittämättä siitä, mitä joku saattaa naamastani päätellä.
Vierailija kirjoitti:
Minulle sanotaan aina, että näytän ja kuulostan vihauselta, vaikka olen täysin neutraali.
Vuosia yritin olla muuta kuin olen. Todella raskasta. Kun sitten monen tekijän takia sairastuin uupumukseen, päätin jatkossa olla vain oma itseni välittämättä siitä, mitä joku saattaa naamastani päätellä.
vihaiselta*
Vierailija kirjoitti:
Miksi et käyttäydy paremmin?
Ihmetyttää kovasti kun lasten hoitopaikassa yhden lapsen vanhemmat eivät juuri koskaan tervehdi (sen kerran kun tällainen ihme tapahtuu sekin on äreän mulkaisun kanssa) ilmeet, eleet -kaikki viestittää ettei kontaktit muiden kanssa kiinnosta.
Vai voiko kyse olla ujoudesta tms? Lapsestakin on tulossa samanlainen mörrimöykky...
"Ilmeet, eleet -kaikki viestittää ettei kontaktit muiden kanssa kiinnosta."
Siinähän se vastaus on ja he saavat ajatella noin. He ovat viemässä ja hakemassa lasta hoitopaikkaan ja sieltä pois. Se ei velvoita mihinkään muuhuun.
Arvostelit lasta, että hänestä tulee samanlainen. Sinä et voi sitä tietää ja vaikka tulisikin, niin mitä sitten. Kyllä maailmaan mörrimöykkyjäkin mahtuu.
Oikeastaan koko asia ei kuulu sinulle lainkaan.
Näytän tylyltä muutenkin, mutta nykyään ei vain kiinnosta. Varsinkaan mitkään päiväkoti-tuttavuudet. En jaksa mitään lapsiaiheisia keskusteluja.... "Minä olen Minnan äiti". Aha. Ärsyttää kun äidit eivät voi puhua normaalisti tai ITSESTÄÄN! Aina vain se lapsi lapsi lapsi ja lapsi. Mua ei vaan kiinnosta :)
Sinä, joka kyttäät ja kyyläät vieraita ihmisiä ja ylianalysoit heitä heidän käytöksensä perusteella (eli esim. AP): Eikö ole raskasta murhehtia muiden (suhteellisen normaalia) käytöstä ja kytätä silmä kovana, että kuka tervehtii ketäkin ja millaisella äänensävyllä ja hymyileekö samalla?
Vierailija kirjoitti:
Aika jännä että pari on jo maininnut tylyyden syyksi asiakaspalvelun parissa työskentelyn. Itselläkin on useiden vuosien kokemus asiakaspalvelusta, mutta se ei kyllä ole tehnyt minusta tylyä vaan päinvastoin. Olen oppinut tulemaan paremmin toimeen kaikenlaisten ihmisten kanssa ja käyttäydyn varmaan jopa huomaavaisemmin kuin ennen. Hassua että toisilla asia menee päinvastoin.
Mä olen myös sosiaalisesti todella lahjakas. Osaan käsitellä monenlaisia ihmisiä ja pärjään pahimpienkin räksyttäjien kanssa. Mutta viimeisen vuoden olen ollut niin henkisesti lopussa etten jaksa tuota sosiaalisuutta loputtomiin. Siksi säästelen sitä työn lisäksi kotiin, mielummin olen mykkä mörkö vieraille ihmisille kuin omalle perheelleni.
-vastaaja 6
Siksi että mun -tai kenenkään muunkaan- ei tarvitse.
Minä näytän varmaan tuolta. Syy: olen aspergerhenkilö. Tästä seuraa että 1) en luonnostani kiinnitä huomiota ihmisiin vaan ihan muihin asioihin ja siksi ajatukseni saattavat olla ihan muualla silloin kun sinun mielestäsi pitäisi sosialisoida ja 2) kommunikointi, etenkin kevyt small talk, on minulle äärimmäisen kuormittavaa (pahimmillaan 5 min jutustelu voi aiheuttaa parin päivän vaikean uupumustilan) joten vältän sitä koska haluan pystyä kommunikoimaan silloin kun siihen on todellinen tarve ja 3) koska olen kommunikointirajoitteinen vaikka päällepäin näytän ihan perusmammalta, voisit olettaa että jos tervehdin kerran, haluan seuraavan kerran tavatessamme jo ehkä jutellakin vähän. No en halua koska olisin mieluummin lopun päivää toimintakykyinen ja minun pitää vielä selviytyä ruokakaupasta.
Ja tiedätkö mitä? Tämä on ihan ok. En osaa antaa itsestäni hyvää ensivaikutelmaa (jossain vaiheessa tsemppasin kovasti ja koitin opetella, mutta en oppinut), mutta ei minun tarvitsekaan miellyttää jokaista vastaantulijaa. Ne jotka pääsevät yli ensivaikutelmasta huomaavat kyllä että olen lämmin, mielenkiintoinen ja välittävä. Olen työssäni pidetty, minulla on lähipiiri ja onnellinen parisuhde. Enempään en pysty enkä enempää kaipaakaan. Minulla ei riitä energiaa kovin monelle ihmiselle. Siksi minulle on ihan ok antaa itsestäni luonnostani sellaisen ensivaikutelman että herkkänahkaisimmat kiertävät kaukaa enkä tule vedetyksi rasittaviin sosiaalisiin verkostoihin (tiedäthän, jos juttelisin kanssasi kerran, odottaisit minulta sosiaalista käyttäytymistä seuraavallakin tapaamisella jne.) Win-win.
En sano että noilla mainitsemillasi vanhemmilla on as-piirteitä, syitä voi olla monia alkaen rankasta elämäntilanteesta tai siitä että ylipirteä naamasi ja havaittu taipumuksesi höpötellä tyhjänpäiväisiä ärsyttää heitä. Tai sitten he ovat asiaihmisiä jotka ovat paikalla vain tuomassa tai hakemassa lastaan eikä heillä tule mieleenkään että jollain random mammalla on heitä kohtaan odotuksia ja he ihmetyttävät sinua niin että on pakko kipittää av:lle tekemään aiheesta ketju. Mahdollisia syitä on noin miljoona ja monet niistä ovat hyviä.
Jos näet heidän olemuksestaan selvästi että he eivät halua ottaa kontaktia, miksi haluat pakottaa heitä? Se on vähintään yhtä epäkohteliasta kuin jurottaminen. Et tiedä mistä käytös johtuu, joten mitäs jos olisit hyväntahtoinen ja olettaisit että heillä on varmaan jokin ymmärrettävä syy käyttäytyä niin kuin käyttäytyvät? Anna näiden ihmisten olla rauhassa ja kiinnitä huomiosi niihin jotka vaikuttavat kiinnostuneilta.
T: palsta-asperger
ps. lapsestani on tulossa "samanlainen mörrimöykky" koska hänelläkin on as-diagnoosi. Niiden ansiosta hänestä näyttäisi myös olevan tulossa matemaattisesti lahjakas ja musikaalinen, joten ei kannata sääliä liikaa.