Radiossa juri: " Taysimetyksen suosio suomessa vain vahenee. Nykyisin kolmannes 1kk ikaisista vauvoista saa jo korvikettakin ja 7kk ikaisista joka 5 (viides) saa vain korviketta
Kommentit (32)
Sillä imettäminenhän on niin paljon helpompaa ja nopeampaa kuin korvikkeiden ja kiinteiden kanssa " tussailu" ... Itse täysimetin sen 6 kk ja nyt ollaan viikon ajan maisteltu soseita. Ja paljon työläämpää se soseiden valmistus ja syöttäminen on :)
Jokainen äiti toki antakoon lapsilleen riittävästi ravintoa, oli se sitten äidinmaitoa, korviketta, velliä tai kiinteitä!
Vierailija:
on niin pirun vaikeaa. Onneksi kaikki ystäväni ovat imettäneet pitkään. Ei paljon kiinnosta nähdä äitejä, jotka tunkeva kuukauden vanhalle jo pulloa suuhun.
täys idiootteja ja tynnyrissä kasvaneita. Kun kerran heillä on onnistuttu niin muut ovat laiskoja eivätkä ole yrittäneet.....
Niitähän imetyksen alussa tarvitaan. Imetys on aluksi oikeasti aivan järjettömän hankalaa (ainakin mulla oli) ja vaatii ensikertalaiselta paljon. Luovutetaan liian helposti, taidetaan me olla hieman pullamössösukupolvea. Purkkimaidon antaminen on ehkä työläämpää kuin imetys ihan käytännön tasolla, mutta helpommin ennakoitavissa eikä vaadi sietämään fyysistä epämukavuutta ja oman kehon asettamista toisen ihmisen käyttöön.
Vierailija:
on niin pirun vaikeaa. Onneksi kaikki ystäväni ovat imettäneet pitkään. Ei paljon kiinnosta nähdä äitejä, jotka tunkeva kuukauden vanhalle jo pulloa suuhun.
Ei muuten ole sinun ystävyyssuhteesi varmaan kovin pitkäikäisiä?
Itseni on ainakin vaikea kuvitella ketään, joka haluaisi kaveerata naisen kanssa, jonka mielestä vauvan on parempi kuolla kuin saada ruokaa.
Minä jouduin lopettamaan imettämisen, koska olin itse sairas :( Sen lisäksi, että lopettaminen oli henkisesti vaikeaa, myös pullojen pesu jne. oli työlästä. En ymmärrä, miten joku voi pitää imettämisestä lupumista laiskuutena, tai että joku lopettaa, koska haluaa päästä helpolla.
Mutta joka tapauksessa minusta tätä koko ongelmaa liioitellaan ihan hirveästi. Valtaosaa lapsista imetetään.
Vierailija:
Sillä imettäminenhän on niin paljon helpompaa ja nopeampaa kuin korvikkeiden ja kiinteiden kanssa " tussailu" ... Itse täysimetin sen 6 kk ja nyt ollaan viikon ajan maisteltu soseita. Ja paljon työläämpää se soseiden valmistus ja syöttäminen on :)Jokainen äiti toki antakoon lapsilleen riittävästi ravintoa, oli se sitten äidinmaitoa, korviketta, velliä tai kiinteitä!
T: 5kk maidotuloa edistävää lääkettä, 6kk imettänyt. Ja vieläkin vituttaa kun ei enää onnistunut.
Imetys voi olla joskus pirunkin hankalaa, erityisesti alussa. Tavallaan sanoisin, että pulloruokinnalla pääsee joskus helpommalla, voihan silloin esim. joku toinenkin hoitaa ruokinnan.
Meille tuli ekana kaksoset ja mä imetin vain toista heistä (toinen ei osannut imeä ollenkaan rintaa!). Olihan se sillai helppoa että isukki sitten aina ruokki pullosta sitä toista ja mummotkin saivat osallistua hoitoon. Yölläkin pääsi helpommalla koska isä hoiti osan syötöistä!
Imetys mielestäni kuitenkin sitoo äitiä paljon enemmän. Erityisesti jos haluaa täysimettää lastaan! Kolmatta lastani imetän eikä ole vielä saanut tippaakaan tuttelia. Joskus silti käy mielessä että helpommalla pääsisin jos siirtyisimme tutteliin... Mies voisi hoitaa osan yösyötöistä ja olisi helpompaa lähteä päivisin/iltaisin jonnekin. Nyt joudun aina pumppaamaan maidon jos haluan lähteä jonnekin.
Mä uskon siis osittain, että luultavasti johtuu monilla laiskuudesta että lopettavat imetyksen. LUKEKAA vaikka VAUVAT-keskusteluja niin sieltä ainakin saa sen vaikutelman että moni kokee imetyksen jotenkin liian sitovana...
Lisäksi monet antavat Tuttelia, että vauva nukkuisi yönsä paremmin. Yleensähän näinkin käy koska lehmänmaito sulaa hitaammin...
Inhottaa aina nähdä, kun joku imettäjä ylemmyydentuntoisina haukkuu toisia esim. laiskoiksi, koska se ei kyllä ainakaan nosta imetyslukuja. On fakta, että stressi vähentää maidoneritystä, eikä ole kovin hyvä lähtökohta imetykselle, että äiti ajattelee paniikissa, että hänen on pakko onnistua tai on huono äiti.
En minäkään ymmärrä äitejä, joilla imetys sujuisi, mutta jotka eivät jostain kevyestä syystä vain viitsi imettää. Mutta näitä ei kyllä ole paljon. Eri vauvapalstoja luettuani olen tullut siihen tulokseen, että enemmän on niitä, jotka haluaisivat imettää, mutta joilla maidoneritys käynnistyy hitaasti, ja jotka mieluummin antavat vauvalle ruokaa kuin pitävät nälässä, vaikka pidemmällä tähtäimelllä juuri se vauvan nälkä saisi myös maidontuotannon lisääntymään.
67 % 1 kk ikäisistä vauvoista saa pelkästään rintamaitoa. 7 kk ikäisistäkin 80 % vielä imetetään.