Käräyttäisitkö ihmisen joka kus*#taa Kelaa?
Eli asuvat puolison kanssa yhdessä mutta nainen saa yh-lisät ja asumistuet, (eli Kelalle ilmoittaneet eronneensa)
Siellä laittaneet rahaa palamaan jo pidemmän aikaa, matkustelevat jne.. ;(
Kommentit (290)
Vierailija kirjoitti:
Kuinka kauan he ovat tuota tehneet? Jos käräytät, heille voi tulla pitkä penni maksettavaksi. Kela perii kaikki ylimääräiset tuet takaisin ja päälle pamahtaa vielä petostuomio. Itse en tiedä mitä tekisin vastaavassa tilanteessa, käräyttäisinkö vai en. Ehkä ottaisin ensin puheeksi, että ovatko he ajatelleet seuraamuksia mikäli jäävät kiinni. Ja siitä tekisin päätelmät.
Tätä olen miettinyt..
Mutta itsehän ovat tehneet päätöksen ja ottaneet riskin.
Minusta seuraukset täytyy kantaa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aiotko kertoa suoraan ystävällesi, että sinä olit se joka narit hänet? Toivottavasti olet sen verran suoraselkäinen, kun nyt olet tällä moraalisella matkallasi, että myös kerrot suoraan päin naamaan, että sinä kerroit Kelalle asiasta.
Muuten toimintasi on vain moraaliseen kaapuun puettua kateellisuutta, etkä ole yhtään sen parempi ihminen kun tämä huijari.
Tukihuijari taitaa nyt yrittää syyllistää ja miedosti uhkailla ap:tä...
Mun mielestä ainakin huijarit pitäisi käräyttää! Ei ole kenenkään etu, että jotkut häikäilemättömät vapaamatkustelee meidän muiden kustannuksella.
Samaa mieltä.Kaikilla eri osaalueilla,yhteiskuntaryhmissä ja kansakunnissa sekä yhteisöissä.
Vierailija kirjoitti:
Luultavasti käräyttäisin. Poikkeuksen voisin tehdä lähinnä silloin jos Kelan kusettamiselle olisi hyvä syy, esim. jonkun toisen tuen kanssa tapahtunut oikeusmurha, ja nyt Kelalta otettaisiin rahoja jotka siltä olisi pitänyt saada jo aiemmin. Esimerkkinä tilanne, jossa joku on jäänyt Kelan "asiantuntijalääkärin" takia tulottomaksi pitkän sairausloman ajaksi ja joutunut maksamaan elämisensä omista säästöistään.
Tämä olisikin perusteltua ja tosiaan jos eläisivät tiukilla..
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä näyttää olevan ihmisiä joiden mielestä yhteisistä verovaroista itselleen matkarahojen huijaaminen on ihan ok! Voisko nämä tyypit ihan itse ilmoittautua KELAan ja tarjoutua kustantamaan joillekin näille yh:ta esittäville leveää elämää matkoineen. Siis ihan omasta tilistä joka kuukausi! Minä en ole vapaaehtoinen antamaan huijareille yhtään euroa!
Ja se on kyllä on IHAN OMAAN ELÄMÄÄN keskittymistä, ettei halua maksaa veroja kustantaakseen huijareille leveää elämää!
: Niinhän sinä teet,halusit tai et.Ja ihan vapaaehtoisesti.Kaikkien kansanedustajiemme suuret palkat maksat ihan omasta pikku pussistasi.
Palkka on ansaittua rahaa. Tämä on kusetusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos jotain tukia onnistuu itselleen huijaamaan, niin se elämä ei ole leveää ja auvoista silti. Tilipussi on huijarilla sen verran pieni, että se raha sulaa hyvin nopeasti.
Kyllä heillä vaan elämänlaatu tuntui/näytti paranevan huomattavasti heti tämän huijauksen jälkeen.
Ei tulisi mieleenkään viedä leipää lasten suusta tms.
Mutta tää on ihan eri luokkaa.
Ja edelleen, "pikkutuet", musta 500€/kk on paljon rahaa.
Ne kenestä tää on oikein, ni lahjottaisitko mulle joka kk 500€, aluksi vaikka vuoden ajan (6000€), kun " on niin vähän" ja "ei sillä mitään saa"
Kerron sitten vuoden päästä vaikka miten elämänlaatu on muuttunut :)Ap
Ongelmahan tässä on se, että lukusi ei täsmää. Yh ei saa 500€ lisärahaa jos puoliso "muuttaa" asunnosta pois.
Ok, no paljon sitten?
Olen aikanaan ollut yhden lapsen yh, ja tuloni nousivat kuussa 300€, kun mies muutti pois. Siinä siis lapsilisäkorotus ja asumistuki.
Minulla oli pienempi vuokra ja vähemmän lapsia, kuin hänellä nyt.
Siitä päättelin summan, mutta olet oikeassa FAKTAA ei ole.
Kerran vaan tuli porukassa ihmeteltyä, miten heillä rahat riittävät tähän yhtäkkiseen "luxus" elämään, niin itse kertoivat.
Joten tuskin kyse on pikkusummista kun kertoivat vielä että tämän takia sitä rahaa nyt on.Ap
Ettei nyt olisi vaan kateellista naapuria vedätetty.
Sillä uhalla että poliisi on kohta lapsiperheen oven takana? En usko tätä.
Ap
Voisko nää kateuskorttia tähänkin keskusteluun vetävät mennä vaikka Tuksun kanssa fantasioimaan siitä, kuinka kaikki heitä kadehtii! Sen väsyneempää vasta-argumenttia ei ole kuin kateelliseksi syyttäminen!
Ap on ihan oikealla asialla tätä pohtiessaan. Oon sitä mieltä, että tuskin muut kuin tukihuijarit itse vastustaa käräyttämistä.
Kyllä käyttäisin ja äkkiä, jos tiedät miten.
Minulla on eräs tuttava joka saa kelasta kyntoutustukea, vaikka on kerta toisensa jälkeen kieltäytynyt kuntoutuksista vedoten kavereilleen siihen, että niissä täytyy olla puhtaat seulat.
Ryyppää ja vetää kamaa päivät pitkät, tapaa sairaanhoitajaa ehkä kerran kuussa valehdellen että ei käytä päihteitä ja on muuten vaan masentunut.
Miten käräytän tämän verorahoilla loisivan narkkarin?
Vierailija kirjoitti:
Ei kiinnosta.
Niin pienistä summista kyse, että ei niillä paljon keulita.
Kyllä nämä kustannukset ovat satoja miljoonia vuositasolla. Kustannukset maksaa työssä käydä ihmisryhmä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä näyttää olevan ihmisiä joiden mielestä yhteisistä verovaroista itselleen matkarahojen huijaaminen on ihan ok! Voisko nämä tyypit ihan itse ilmoittautua KELAan ja tarjoutua kustantamaan joillekin näille yh:ta esittäville leveää elämää matkoineen. Siis ihan omasta tilistä joka kuukausi! Minä en ole vapaaehtoinen antamaan huijareille yhtään euroa!
Ja se on kyllä on IHAN OMAAN ELÄMÄÄN keskittymistä, ettei halua maksaa veroja kustantaakseen huijareille leveää elämää!
: Niinhän sinä teet,halusit tai et.Ja ihan vapaaehtoisesti.Kaikkien kansanedustajiemme suuret palkat maksat ihan omasta pikku pussistasi.
Kaikki ei saa palkkaa, vaikka oikeus työhön ja toimeentuloon on kirjattu perustuslakiin.
n.30000-40000 avointa työpaikkaa ja 400000-500000 työttömyysturvaa tavalla tai toisella nauttivaa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä käyttäisin ja äkkiä, jos tiedät miten.
Minulla on eräs tuttava joka saa kelasta kyntoutustukea, vaikka on kerta toisensa jälkeen kieltäytynyt kuntoutuksista vedoten kavereilleen siihen, että niissä täytyy olla puhtaat seulat.
Ryyppää ja vetää kamaa päivät pitkät, tapaa sairaanhoitajaa ehkä kerran kuussa valehdellen että ei käytä päihteitä ja on muuten vaan masentunut.
Miten käräytän tämän verorahoilla loisivan narkkarin?
Kelalla on palvelununero johon voi nimettömänä soittaa. Samoin Kelan sivuilla voit palautteen muodossa laittaa nimettömänä. Tiedot henkilöstä täytyy olla tarkat ja oikein, luulen että koko nimi ja osoite jo riittää.
Samoin voi myös Kelan toimipisteiden postilaatikoihin jättää nimettömänä kirjeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos jotain tukia onnistuu itselleen huijaamaan, niin se elämä ei ole leveää ja auvoista silti. Tilipussi on huijarilla sen verran pieni, että se raha sulaa hyvin nopeasti.
Kyllä heillä vaan elämänlaatu tuntui/näytti paranevan huomattavasti heti tämän huijauksen jälkeen.
Ne kenestä tää on oikein, ni lahjottaisitko mulle joka kk 500€, aluksi vaikka vuoden ajan (6000€), kun " on niin vähän" ja "ei sillä mitään saa"
Ongelmahan tässä on se, että lukusi ei täsmää. Yh ei saa 500€ lisärahaa jos puoliso "muuttaa" asunnosta pois.
Ok, no paljon sitten?
Olen aikanaan ollut yhden lapsen yh, ja tuloni nousivat kuussa 300€, kun mies muutti pois. Siinä siis lapsilisäkorotus ja asumistuki.
Kerran vaan tuli porukassa ihmeteltyä, miten heillä rahat riittävät tähän yhtäkkiseen "luxus" elämään, niin itse kertoivat.
Joten tuskin kyse on pikkusummista kun kertoivat vielä että tämän takia sitä rahaa nyt on.Ap
Ap
Sinne mitään poliisia tule.
Jos teet Kelalle ilmoituksen asiasta, nämä katsovat maksetaanko perheelle ylipäätään mitään tukia ja jos maksetaan, pyytävät selvitystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki ei saa palkkaa, vaikka oikeus työhön ja toimeentuloon on kirjattu perustuslakiin.
n.30000-40000 avointa työpaikkaa ja 400000-500000 työttömyysturvaa tavalla tai toisella nauttivaa.
Tässä vedottiin kansanedustajien palkkaa kelahuijareihin. Että kumpikin on tän yhden vauhkopään mielestä ihan ok maksaa omasta pussista.
Käräyttäminen on velvollisuus. Huvittavaa kuinka kelaa huijaavat siitä palstalla usein raivoavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ok, no paljon sitten?
ApSinne mitään poliisia tule.
Jos teet Kelalle ilmoituksen asiasta, nämä katsovat maksetaanko perheelle ylipäätään mitään tukia ja jos maksetaan, pyytävät selvitystä.
:D no en tarkoittanut kirjaimellisesti.
Tarvittaessa Kela on poliisiin yhteydessä ja jättävät tutkintapyynnön.
Samoin täytyyhän heidän todentaa asia? Eikö käy paikanpäällä katsomassa? Miten se huijaus muka papareiden täyttämisellä selviää..?
Ap
Lapsellista vastuun pakoilua on myös vetää jotain poliittisia, yhteiskunnallisia suuren mittakaavan kysymyksiä tähän. Ihan kuin se oikeuttaisi tukihuijaamisen. ”Älkää mua syyttäkö! Poliitikko sejase ainakin joskus valehteli niin kyl määki saan tukia huijata!” ”Kyl mää saan verorahoista huijata matkarahat kun mää luin seiskasta, että kansanedustajillakin on se joku veroparatiisi!”
En käräyttäisi, jos olisin ko. henkilön kanssa asiasta keskustellessani esittänyt olevani hänen ystävänsä, jolle hän voi uskoutua henkilökohtaisista asioistaan. Jos taas olisin sitä mieltä että toiminta on niin tuomittavaa että siitä pitää käräyttää, olisin tämän asian henkilölle itselleenkin suoraan sanonut, siinä yhteydessä kun asiasta on puhuttu.
Ap:lla on kahdet kasvot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ok, no paljon sitten?
ApSinne mitään poliisia tule.
:D no en tarkoittanut kirjaimellisesti.
Tarvittaessa Kela on poliisiin yhteydessä ja jättävät tutkintapyynnön.
Samoin täytyyhän heidän todentaa asia? Eikö käy paikanpäällä katsomassa? Miten se huijaus muka papareiden täyttämisellä selviää..?
Ap
Koska tämä "kusetus" on sinun tarinasi, voi tilanne olla ihan hyvin se, että mitään ylimääräisiä tukia ei edes makseta. Tämän näkevät suoraan järjestelmästään tietysti.
Jos nyt kuitenkin jotain maksetaan, pyydetään selvitystä.
Vierailija kirjoitti:
Minä en ymmärrä. Sanot yhdessä viestissä, että molemmat ovat työssäkäyviä ja toisessa, että elatusmaksut maksaisi Kela. Miksei isä maksa? Kelahan vaikka ulosmittaa ne takautuvasti isältä, jos isällä on rahaa, mutta ei maksuhaluja.
En löytänyt viestiä missä AP näin sanoi, mutta tarkoitti varmaan että lapsilisiin tulee yh-korotukset?
Lapsilisäthän maksaa Kela.
Itse tunnen perheen joka harjoitti tätä samaa huijaustoimintaa. Perheen isä teki pimeästi töitä, nosti työttömyyskorvausta ja sai sovittua nollasopimuksen lastenvalvojalla. Kela siis maksoi elatusmaksut ja yh-korotukset lapsilisään kolmesta lapsesta, asumistuen äidille ja isälle työttömyyskorvausta, ei ollut enää pikkusummista kyse mitä huijaamalla ansaitsivat.
Mielenkiintoista tästä teki sen että perhe aloitti huijaamisen heti ensimmäisen lapsen synnyttyä, yhteisiä lapsia tuli siis vielä kaksi lisää mutta silti Kelaa tai edes lastenvalvojaa ei ihmetyttänyt tilanne.
Minä en periaatteesta käräytä ketään pikkutoimijaa niin kauan kuin veroja voi kiertää laillisesti ja laittomasti ilman mitään sanktiota. Jos pelin henki on, että kaikki ottaa itselle mitä irti saa, niin antaa mennä sitten tasapuolisesti.
Sinä päivänä kun jokaiselta vaaditaan sääntöjen noudattamista, niin käräytän sitten vasta.
Käräytettävää riittäisi, on pimeän viinan kauppiaita, pientä kirpputoribisnestä, kuutamokeikkoja, kassan ohi myyntiä... Toisaalta sitten tiedän, että nämä pimeät tulot menevät joka tapauksessa ihan arkiseen elämään, niin meneehän siitä joka tapauksessa alvit yms. Joku köyhä yh joka laikkaa halvalla yhtä köyhien mummojen tukkia saadakseen maksettua lapsensa harrastuksen, tekee jo suorastaan palveluksen kaikille osapuolille.
Ihan niinkuin sinäkin..kun faktaa ei ole.On vaan kateellista päättelyä. = D