Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

5000€ mätkyt. Millä tuommoisia tavallinen ihminen maksaa?

Vierailija
07.11.2017 |

Kk palkka käteenn. 2500€/kk.
On noita vakituisia menoja joka kuukausi niin etten kyllä tiedä mistä tuommoisia repisin.
Oli huomaavaisesti laitttu ihan kahteen erään. Joka on siis koko kuukauden tuloni.
Että tais mennä nuo nyt voutille. Perikööt sitten se jotenkin.

Kommentit (71)

Vierailija
21/71 |
07.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten tuo on edes mahdollista? Tai yleensäkkään mätkyt? Mulla ainakin on verokortissa tasan kaksi kohtaa, toinen kohta sellainen, että jos menee rahat joku kuukausi yli sen ylimmän sallitun, niin siitä ylimenevästä osasta lähtee samantien melko isot verot, toinen vaihtoehto on, että ottaa vuoden lopussa parista palkasta enemmän veroja, jos on aiemmin samana vuonna maksellut liian vähän.

Kummassakaan vaihtoehdossa ei mitenkään voi tulla mätkyjä, ainoastaan palautuksia saattaa tulla. Ellei sitten tule joku kerta tyyliin kolme kertaa normaalia isompaa palkkaa, mutta ei sellaista mun työssä ainakaan tapahdu, saati että noin paljon kuin ap:lla.

Kaikilla ei ole ihan säännölliset tulot, joten voi olla ettei verokortin ennakonpidätysprosentti ole kohdallaan. Oikeasti harva sitä tarkistaa vuoden mittaan. Antaa mennä vaan verokortin mukaan. Ja vielä jos on pääomatuloja, jotka on epäsäännöllisiä.

Verot on pakko kyllä maksaa. Eikö ole yhtään luottokorttia ap:llä? Ellei ole, hommaa luottokortti missä on vähintään 3000 luottoraja, saat ekan erän maksettua. Helmikuun erään ehdit 2500 saada kokoon ja sitten kevään makselet luottokortin tyhjäksi.

Vhoo! En kyllä saisi ikinä noin lyhyessä ajassa kasaan kuukauden palkkaa :D Taidat olla aika ässä raha-asioissa.

Vierailija
22/71 |
07.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla tuon verran peruntöveroa maksettavana. Sain kahden vuoden maksuajan (maksimi jonka antavat). Nyt kakdi vuotta kituutellaan. Eipä tarvii ostella talvikenkiä ja talvitakkia lapselle saati itselle.

No mikset siitä perinnöstä maksanu

Aina ei heti saa perintöä, mustä maksaa. Puolisoni maksoi juuri kymppitonnin perintöverot. Anoppi kuoli, mutta mitään perintöä ei tullut vielä tilille, koska anopilla ja appiukolla oli keskinäinen testamentti, jonka mukaan puoliso saa hallintaoikeuden kaikkeen vainajalta jääneeseen omaisuuteen. Tässä tapauksessa hallintaoikeuden saanut appi ei voi hänkään maksaa perintöveroja lasten puolesta, koska hän on dementian vuoksi edunvalvonnassa. Onneksi puolisollani oli säästöjä niin paljon, että hän pystyi maksamaan verot.

Ap:n kohdalla kyllä ihmettelen, eikö hän mitenkään huomannut jo viime vuonna, että verokorttia pitäisi korjata.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/71 |
07.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mistä oot saanut 5000€ mätkyt? Olisiko kannattanut miettiä silloin?

Vajaa 70 tonnia perinnöksi, esim. 200 tonnin asunto tai kesämökki kolmelle lapselle kimpassa.

Perinnöstä maksetaan perintöveroja, ei mätkyjä (= lisäverot).

Vierailija
24/71 |
07.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa yhdeksään erään, vero.fi sivuille katsomaan.

Vierailija
25/71 |
07.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

12 erään saa.

Vierailija
26/71 |
07.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saat elää vuoden köyhänä. Itselläni meni muistaakseni äitiyspäivärahasta niin, että mätkähti kovasti seuraavana vuonna.

Vierailija
27/71 |
07.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi myös lyhentää pikkuhiljaa. Esim. kaverini tuhosi hävittäjän, ja lupasi maksaa n. 10e/kk takaisin kunnes kaikki on karhuttu.

Sinkkumies

Vierailija
28/71 |
07.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun miehelle tulee tältä vuodelta kymppitonnin mätkyt. Niitä voi toki maksella ennakontäydennyksiä että selviää pienemmillä koroilla. Verokortti oli arvioitu yläkanttiin, mutta ei riittänyt lähellekään. Ei auta, vaikka loppuvuodesta menee sillä korkeammalla veroprosentilla. 

Oletko ylpeä?

Vierailija
29/71 |
07.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

”Verokortti oli arvioitu yläkanttiin” mutta ei riittänyt lähellekään.

No eihän se silloin ollut arvioitu yläkanttiin, vaan alakanttiin.

En kestä näitä urpoja mätkyistä valittajia. Jos tulot kasvaa, pyydät uuden verokortin. Jos et ehdi, pyydät palkanmaksajaa pidättämään enemmän. Jos oot yrittäjä, otat saamastasi yllättävästä tulosta syrjään. Jos myyt omaisuutta, otat myyntivoitosta verot syrjään.

Ei voi olla niin hemmetin vaikeeta.

P.S. Perintövero on perintövero. Se ei ole sama kuin ”mätkyt” (=jäännösvero). Siitä ei siis Ap:n tapauksessa ollut kyse.

Vierailija
30/71 |
07.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko edes mahdollista noilla tuloilla saada 5000€ mätkyjä vaikka vero% ois ollut nolla?

Vierailija
31/71 |
07.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kk palkka käteenn. 2500€/kk.

On noita vakituisia menoja joka kuukausi niin etten kyllä tiedä mistä tuommoisia repisin.

Oli huomaavaisesti laitttu ihan kahteen erään. Joka on siis koko kuukauden tuloni.

Että tais mennä nuo nyt voutille. Perikööt sitten se jotenkin.

Sinun kuukausipalkkasi nettona on oikeasti 2084€, ei 2500€. Kun nostat verotustasi sen verran että saat kuukaudessa käteen 2084€, et saa ensi vuodesta lisäveroja. Nuo sinun "mätkysihän" ovat vuodelta 2016, ja jos tulosi ja verotuksesi ovat olleet samat myös 2017, saat lisäveroja ensi vuonnakin.

Vierailija
32/71 |
07.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut tykkää maksaa koko vuoden verot kerralla, mikäs siinä.

Vierailija
33/71 |
07.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun miehelle tulee tältä vuodelta kymppitonnin mätkyt. Niitä voi toki maksella ennakontäydennyksiä että selviää pienemmillä koroilla. Verokortti oli arvioitu yläkanttiin, mutta ei riittänyt lähellekään. Ei auta, vaikka loppuvuodesta menee sillä korkeammalla veroprosentilla. 

Oletko ylpeä?

Olen toki miehestäni ylpeä, mutta tuosta yllättävästä rahantulosta enempi iloinen kuin ylpeä, eihän minulla ole siihen osaa eikä arpaa.

Vierailija
34/71 |
07.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä mihin rahat kulutatte? Mulla sama palkka ja normaalisti elän ja kymppitonni säästössä, joten pystyisin maksamaan tuon. Ja on asuntovelkaa, jota lyhennän 700 kuussa jne. Tosin en käy bilettämässä joka viikonloppu. Kantsis sitä vähentää, jos rahasta tiukkaa....

Vierailija
35/71 |
07.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

”Verokortti oli arvioitu yläkanttiin” mutta ei riittänyt lähellekään.

No eihän se silloin ollut arvioitu yläkanttiin, vaan alakanttiin.

En kestä näitä urpoja mätkyistä valittajia. Jos tulot kasvaa, pyydät uuden verokortin. Jos et ehdi, pyydät palkanmaksajaa pidättämään enemmän. Jos oot yrittäjä, otat saamastasi yllättävästä tulosta syrjään. Jos myyt omaisuutta, otat myyntivoitosta verot syrjään.

Ei voi olla niin hemmetin vaikeeta.

P.S. Perintövero on perintövero. Se ei ole sama kuin ”mätkyt” (=jäännösvero). Siitä ei siis Ap:n tapauksessa ollut kyse.

Minä en valittanut mätkyistä, kerroin vai miten ne voi tulla. Aina niitä tuloja ei pysty arvioimaan, koska niihin liittyy tuntemattomia tekijöitä. Ja miehen kohdalla vasta lokakuussa selvisi, kuinka pirusti sitä rahaa oikein tulee. Liian myöhäistä korjata verotusta loppuvuonna, ellei laita marras-joulukuulle 80% ennakonpidätystä. 

Verokortti oli arvioitu viime vuoden perusteella ja siihen oli laitettu lisäksi 10000€ pelivara. Silti ne tulot ylitti sen arvion 70000 eurolla. Eikä sitä pystynyt näkemään etukäteen.

Vierailija
36/71 |
07.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mätkythän eivät ole muuta kuin aiemmin maksamattomia veroja. - Aikanaan kun lainarahan hinta oli  huomattavasti kalliimpaa ja eri kulutusluottoja ja muita pienlainoja oli huomattavasti vähemmän tarjolla kuin nyt, niin osan kannatti melkein ollakin maksamatta veroja "heti" vaan jättää osa verojen maksusta mätkyjen muotoon. - Hyvä kysymys on, että kummastako saa paremman tuoton "A" maksamalla veroja enemmän kuin pitäisi, jolloin lainaa verottajalle -joka sitten palauttaa ylimaksetun ja maksaa hyvin pientä korkoa lainalle vai "B" maksaa sentilleen  tarkasti veroja, ja pyrkiä 0-0 tulokseen ja sijoittaa ylimääräine rahan nollakorkoiselle pankkitilille.    

Vierailija
37/71 |
07.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Z kirjoitti:

En ymmärrä mihin rahat kulutatte? Mulla sama palkka ja normaalisti elän ja kymppitonni säästössä, joten pystyisin maksamaan tuon. Ja on asuntovelkaa, jota lyhennän 700 kuussa jne. Tosin en käy bilettämässä joka viikonloppu. Kantsis sitä vähentää, jos rahasta tiukkaa....

Mulla on ainakin auto, töissäkäyntiä varten, jonka kulut on yllättävän suuret, lemmikkejä, vuokra, sähkölaskua, puhelinlaskua, harrastusta ja muutakin elämää kuin nyhjöttää kotona kirjoittamassa vauvapalstalle.

Joo ei ole kymppitonnia säästössä ei.

Vierailija
38/71 |
07.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Z kirjoitti:

Mulla on ainakin auto, töissäkäyntiä varten, jonka kulut on yllättävän suuret, lemmikkejä, vuokra, sähkölaskua, puhelinlaskua, harrastusta ja muutakin elämää kuin nyhjöttää kotona kirjoittamassa vauvapalstalle.

Tosin palkkakin kyllä pienempi kuin 2500, käteen jää vähän alle 2000e verojen jälkeen.

Vierailija
39/71 |
07.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Z kirjoitti:

Samat jutut mullaki on ja matkustelen. Tuhlaa bilettämiseen rahasi, sinun valintasi, älä itke rahattomuuttasi sitten. Ja edellinen kerta kun vauva palstaa luin oli puoli vuotta sitten, kun parempaakin tekemistä mulla on. Sulla ehkä ei....

Vierailija
40/71 |
07.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Z kirjoitti:

Onko sinulla myös viisihenkinen perhe, lapsilla useampi harrastus, päivähoitomaksut yms.? Minulla on ja ymmärrän kyllä mihin rahat kuluvat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi neljä