Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opettaja käski oppilaita laskemaan kalorit seuraavalta viikolta. Mitä helvettiä?

Vierailija
07.11.2017 |

Kyseessä lukion ensimmäiset luokkalaiset. Terveystiedon tunnilla kuulemma joku oli luullut että 100 grammassa suklaata on 200 kaloria ja että päivässä tulee syödä 1000 kcal. . Tästähän tämä terveysintoilija sitten kiihtyi vaikka kyseessä oli vain yksi oppilas, joka oli vähän hukassa kaloreiden kanssa. Alkoi kuulemma saarnata hiilareista, proteiineista ja kaloreista. Sanoi että hiilareita pitäisi syödä mahdollisimman vähän ja että ne on pahasta eikä niissä ole mitään hyvää (voi luoja miksei tuommoinen _terveystiedon_opettaja ole saanut jo potkuja?). Tunnin lopuksi sanoi että "kaikki laskekaa kalorit seuraavan viikon ajalta. Käydään teidän saamianne tuloksia ensi viikolla sitten yhdessä läpi".
Luokalla on tosi laihoja urheilullisia tyttöjä (varmasti jotkun jopa alipainoisia) joiden täytyisi nyt alkaa stressaamaan jostain kaloreista? Mitä ihmettä? Enkä nyt tarkoita vain heitä vaan kaikkia, mutta varsinkaan noiden tyttöjen ei tarvise mistään kaloreista murehtia. Tuli myös mieleen että mitä jos jollain on syömishäiriö tai herkkä sairastumaan sellaiseen? Sitten joku mukaterveellinen alkaa vaatia jotain kaloreiden laskua ja koko luokan kuullen saarnaa jostain hiilareista?

Alkoi suoraan sanottuna ärsyttää ja ahdistaa ystäväni puolesta. (itse olen siis 20v ja tämä ystäväni joka on tällä luokalla on lukion kakkosella. Hän tuli käymään luonani koulun jälkeen ja kertoi tämän) Sanoi kyllä itse ettei todellakaan aio laskea ja kannustinkin häntä siihen. Ja mulla itselläni on ollu jonkinlaisia syömisongelmia, ja voin kuvitella että tuommoinen kyllä sattuisi ja ahdistaisi kun vihdoinkin olisin päässyt eroon pakkomielteisestä laskemisesta ja tarkkailusta

Mitä mieltä te olette saako opettaja tehdä näin?

Kommentit (50)

Vierailija
41/50 |
23.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle jää nyt vähän epäselväksi, miksi tämä tehtävä on jotenkin erityisen hankala taikka paheksuttava. Missä sanotaan, että lukiossa ei saisi joutua laskemaan ja mittaamaan mitään?

Opettajille ei kuulu kenenkään henkilöhohtaiset syömiset. Tehtävä olisi ihan fine laskettavaksi jos ope antaa valmiit ruokalistat, että laskekaa nämä.

Vierailija
42/50 |
23.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siihen voi käyttää aikaa tai laittaa vaan et ois syöny pelkkää kaurapuuroa ja kaalikeittoa viikon kun muuhun ei ole perheessä varaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/50 |
23.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sitä mieltä, että ei ole totta. Tosin paljon kummaa olen tähän ikään kuullut, lukion opettajainhuoneessakin.

Jos on totta, niin tiukka keskustelu opettajan kanssa. Ei mennä henkilökohtaisuuksiin vaan opetussuunnitelman mukaan!

Vierailija
44/50 |
23.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruoka on tärkeää terveydelle 

Vierailija
45/50 |
23.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle jää nyt vähän epäselväksi, miksi tämä tehtävä on jotenkin erityisen hankala taikka paheksuttava. Missä sanotaan, että lukiossa ei saisi joutua laskemaan ja mittaamaan mitään?

Sama, tämä on koulutehtävä mutta läskit ja luuviulut vetivät herneen nenään niin luokassa kuin vauva-palstalla. "Taustalla on jotain vialla jos tästä saa syömishäiriön" Päässä se vika on eikä taustalla.

Vierailija
46/50 |
23.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen sitä mieltä, että ei ole totta. Tosin paljon kummaa olen tähän ikään kuullut, lukion opettajainhuoneessakin.

Jos on totta, niin tiukka keskustelu opettajan kanssa. Ei mennä henkilökohtaisuuksiin vaan opetussuunnitelman mukaan!

Aloitus on vuodelta 2017.

Vierailija
47/50 |
23.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tehtävä on sinänsä ihan OK, nuorten on hyvä nähdä paljonko oikeasti pitää syödä. Laatuunkin on hyvä opettaa kiinnittämään huomiota, mutta mitään omaa hiilarikammoaan ei tietenkään saa oppilaille tuputtaa. Tulosten läpikäynnissä pitää kyllä sitten olla sensitiivinen, ettei tule aiheuttaneeksi syömishäiriöitä. Tosin pelkästään yksi koulutehtävä ei siihen riitä, muutenkin ruokasuhde on jo varmasti pielessä, jos tästä häiriön kehittää.

Tehtävä ei ole lainkaan ok.  Syömisessä kalorien lasku on aivan sivuseikka. Ensimmäisenä pitäisi kiinnittää huomiota sisältöön.

Kilokalorit on se mikä lihottaa, ei se mitä syö. On ihan eri asia syödä 2000 kilokaloria kuin 10 000. 

Vierailija
48/50 |
23.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei todellakaan saisi teetättää mitään tuollaisia tehtäviä.

Vierailija
49/50 |
23.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tehtävä on sinänsä ihan OK, nuorten on hyvä nähdä paljonko oikeasti pitää syödä. Laatuunkin on hyvä opettaa kiinnittämään huomiota, mutta mitään omaa hiilarikammoaan ei tietenkään saa oppilaille tuputtaa. Tulosten läpikäynnissä pitää kyllä sitten olla sensitiivinen, ettei tule aiheuttaneeksi syömishäiriöitä. Tosin pelkästään yksi koulutehtävä ei siihen riitä, muutenkin ruokasuhde on jo varmasti pielessä, jos tästä häiriön kehittää.

Tehtävä ei ole lainkaan ok.  Syömisessä kalorien lasku on aivan sivuseikka. Ensimmäisenä pitäisi kiinnittää huomiota sisältöön.

Kilokalorit on se mikä lihottaa, ei se mitä syö. On ihan eri asia syödä 2000 kilokaloria kuin 10 000. 

Tutkimusten mukaan tämä ei pidä paikkaansa. Jos kalorit tulee tyhjästä hötöstä, joka ei pidä nälkää, ihminen lihoaa. Jos vetää reilusti proteiinia ja kohtuullisesti rasvaa, pitkällä aikavälillä laihtuu, kun nälkä pysyy järkevällä tasolla. 

Vierailija
50/50 |
23.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensin kyseessä lukion ekaluokkalaiset mutta sitten kyseessä toisluokkalainen kaverisi?

Palstan faktantarkastaja iski jälleen. Oletko muuten salaliittoja miettinyt viime aikoina?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi seitsemän