Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi pojan pitäisi leikkiä nukella vaikka haluaa leikkiä traktorilla?

Vierailija
07.11.2017 |

Pojat haluavat leikkiä traktoreilla ja autoilla ja pöristä. Tytöt nukeilla ja keittiöleikkejä. Selvät roolierot luonnostaan. Miksi tyrkytetään että kaikki pitää olla sukupuolineutraalia, vaikka näin ei ole. Tyttöjen väri on vaaleanpunainen, poikien sininen, ihan luonnostaan niin valitsevat itse.

Kommentit (72)

Vierailija
1/72 |
07.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sukupuolineutraalisuus tarkoittaa sitä, että lapsi saa valita juuri sen lelun kun tykkää. Prinseissa leikeistä tykkäävää poikaa ei kielletä ja autoradalla leikkivää tyttöä ei ohjata nukkeleikkien pariin.

Vierailija
2/72 |
07.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ileisesti ollut se lapsi jonka käsistä revittiin ne traktorit koska olit tyttö, etkä ole nähnyt kun poikalapselle sanotaan "hyi ota ne heti pois!!" kun tämä kokeilee siskonsa koruja ja tiaraa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/72 |
07.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyse ei ole siitä, että pitäisi leikkiä niin ja näin vaan antaa lapsen itse päättää, mistä hän itse tykkää ja mitä hän haluaa. Esimerkiksi minä inhosin nukeilla leikkimistä pienenä ja olin pihalla mieluummin rakentelemassa majoja, nikkaroimassa jotain tai vaikka ajelemassa ympäriinsä poljettavalla trakotrilla. Pikkusiskoni taas tykkäsi enemmän nukeilla leikkimisesta ja se on ihan yhtä okei kuin minun römyämiset metsässä :D

Vierailija
4/72 |
07.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä sukupuolineutraaliutta on olla tuputtamatta niitä tyypillisiä rooleja lapsille, vaan antaa leikkiä haluamillaan leluilla.

Värejä en sen sijaan tunnusta, kuinka moni vastasyntynyt tyttö ryömii pinkkiin nuttuun? Kyllä ne värit valitsee äidit ihan ite.

Sitten on erikseen se sukupuolettomuuskasvatus, kun lapselle annetaan nimi kreikkalaisista aakkosista eikä kerrota kellekkään, kumpi se on.

Vierailija
5/72 |
07.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sitten sanotaan että sukupuolineutraali väri esim neuvolakortit ekä kuten enimmistö lapsista itse haluaisi? Ainahan saa tehdä tyttö pojan juttuja ja poika tytön juttuja, mutta miksi yritetään peittää sitä ettei olisi poikien leikkejä ja tyttöjen leikkejä koska kyllähän niitä vain on. Ap

Vierailija
6/72 |
07.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se oli kiinnostava se video jossain guardianin sivuilla, jossa pikkupoika ja tyttö puettiin niin, että tyttö näytti pojalta ja poika tytöltä. Sitten joku tuntematon laitettiin kaitsemaan tyttöpoikaa tai poikatyttöä lelujen keskelle, ja ne ihmiset tuputti tytön näköiselle nukkea ja pojalle sitten traktoria tms.

Ja siinä oli hyvä pointti,että poikien lelut on usein toiminnallisempia, vaativampia jne. Eli voidaan tehdä aika isoa vahinkoa kehitykselle, jos tyttö ihan vauvasta asti saa vaan kaikkea pehmeetä silitettävää ja poika sitten nikkarointijuttuja.

Ja ne ihmiset oli aika järkyttyneitä ite siitä, että ne teki noin.

Vierailija
7/72 |
07.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi sitten sanotaan että sukupuolineutraali väri esim neuvolakortit ekä kuten enimmistö lapsista itse haluaisi? Ainahan saa tehdä tyttö pojan juttuja ja poika tytön juttuja, mutta miksi yritetään peittää sitä ettei olisi poikien leikkejä ja tyttöjen leikkejä koska kyllähän niitä vain on. Ap

No ei minusta ole mitään tyttöjen ja poikien leikkejä. Jos lapsille ei opetettaisi että esim. pojan on noloa leikkiä nukeilla luultavasti isompi osa pojista leikkisi niillä. Ja vaikka juuri esim. nukkeleikkejä leikkisi prosentuaalisesti suurempi osa tytöistä kuin pojista niin ei se tee nukkeleikistä tyttöjen leikkiä.

Vierailija
8/72 |
07.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska väärinymmärrettyä tasa-arvoa

Vierailija
9/72 |
07.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin pojat leikkii poikien leluilla ja tyttö omilla leluillaan. Meillä ei tunneta käsitettä sukupuolineutraalius eikä tulla tuntemaankaan...

Vierailija
10/72 |
07.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei minusta ole mitään tyttöjen ja poikien leikkejä. Jos lapsille ei opetettaisi että esim. pojan on noloa leikkiä nukeilla luultavasti isompi osa pojista leikkisi niillä. Ja vaikka juuri esim. nukkeleikkejä leikkisi prosentuaalisesti suurempi osa tytöistä kuin pojista niin ei se tee nukkeleikistä tyttöjen leikkiä.

Niimpä ja munmielestä Aino ei ole tytön nimi vaikka 100% kaikki Ainot ovat tyttöjä mutta olen kuullut että yks Perttikin olis halunnut olla Aino. Eikä rintaliivit missäännimessä naisten juttu kun Jormakin niitä haluaa käyttää. Niinhän se on. Ap

Vierailija
11/72 |
07.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi lapsiparat teillä jotka pakotatte leikkimään vain tietyntyyppisillä leluilla koska "niin sun pippeli/pimppi käskee"

Vierailija
12/72 |
07.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä pojat leikki ihan sujuvasti nukeillakin. Ei siinä ollut mitään kummallista.

Vierailija
13/72 |
07.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maailma on renki kirjoitti:

Meilläkin pojat leikkii poikien leluilla ja tyttö omilla leluillaan. Meillä ei tunneta käsitettä sukupuolineutraalius eikä tulla tuntemaankaan...

Eikö teillä tyttö saa koskea poikien leluihin eikä pojat tytön? No jopas on tiukkaa.

Vierailija
14/72 |
07.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silti on jännä että vaikka olisi samat lelut ja kirjat niin tyttö valitsee niistä perinteisesti tytölle kuuluvia ja poika pojille kuuluvia. Ei meillä tyttö pörise kun saa käteensä esim auton, poika pörisi jo 1v ennenkuin suusta tuli minkäänlaisia sanoja, huomaa heti lehdistä kaikki autojen, traktoreiden ja koneiden kuvat ja tietää alle 2:nä jo kaikki mahdolliset vaikka kumpaakaan vanhempaa ne eivät kiinnosta että olis siitä oppinut. Tyttö on aina halunnut kokata ja leikkiä keittiössään leikkejä, poikaa ne eivät suuremmin kiinnosta vaikka vanhempi olis mukanakin leikissä. Pojat ovat poikia ja tytöt tyttöjä myös leikeissä.

Vierailija
15/72 |
07.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi että Suomi ei tarvitse enää yhtään "nokia-insinööriä". Luovuutta tarvitaan!

Vierailija
16/72 |
07.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puettehan tytöt myös todella paljastaviin trikoisiin?

Vierailija
17/72 |
07.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maailma on renki kirjoitti:

nyyt teilläkin tunnetaan sellainen käsite kuin sukupuolineutraalius ja kun miehesi palaa töistä, niin voit hänelle kertoa että olet kuullut tuollaisen ikävän sanan.

Vierailija
18/72 |
07.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi lapsiparat teillä jotka pakotatte leikkimään vain tietyntyyppisillä leluilla koska "niin sun pippeli/pimppi käskee"

Nimenomaan ei pakoteta vaan lapset itse valitsevat niin, luonnostaan ovat niin erilaisia tytöt ja pojat. Ap

Vierailija
19/72 |
07.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Silti on jännä että vaikka olisi samat lelut ja kirjat niin tyttö valitsee niistä perinteisesti tytölle kuuluvia ja poika pojille kuuluvia. Ei meillä tyttö pörise kun saa käteensä esim auton, poika pörisi jo 1v ennenkuin suusta tuli minkäänlaisia sanoja, huomaa heti lehdistä kaikki autojen, traktoreiden ja koneiden kuvat ja tietää alle 2:nä jo kaikki mahdolliset vaikka kumpaakaan vanhempaa ne eivät kiinnosta että olis siitä oppinut. Tyttö on aina halunnut kokata ja leikkiä keittiössään leikkejä, poikaa ne eivät suuremmin kiinnosta vaikka vanhempi olis mukanakin leikissä. Pojat ovat poikia ja tytöt tyttöjä myös leikeissä.

Mun tyttö pörisi :) Ja isosiskonsa myös. Autot (siis se cars) oli kova juttu, vieläkin on Salama sängyn yläpuolella julisteena. Junarataa ja pikkuautoja löytyy siinä missä disney-prinsessaa. Isompi siskoista pohtinut aina, että minkälaisen auton hommaa sitten isona :´)

Vierailija
20/72 |
07.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

On äärimmäisen yksinkertainen tapa selvittää onko joku lelu tarkoitettu tytöille vai pojille. Se on yksi kysymys:

Onko lelua tarkoitus käyttää sukupuolielimillä?

Jos ei, sillä voi leikkiä kuka vaan.

Jos on, se EI ole lasten lelu!

Aikuisista lähes kaikki hoitavat vauvoja ja ajavat autoja, mutta lapsista vain 50% kuuluisi luonnostaan leikkiä näitä? Pah.