Vuokra-asuntoon vain kaksi avainta, ongelma
Tässä talossa on joku sellainen monimutkainen avainsysteemi, että avaimia ei voi vain teettää lisää kuten niitä perinteisiä abloy-avaimia ennen voi. Täällä tarvii jotain koodeja ja koodit on vain omistajilla eikä avainta siis saa ilman omistajan lupaa. Meille on annettu vain kaksi avainta, asutaan siis yhdessä tässä asunnossa puoliso ja minä. Ja asunnon omistaja sanoo, että ehdottomasti ei suostu antaan meidän teettää edess yhtä avainta lisää. Meillä ei siis ole ainuttakaan vara-avainta nyt. Me molemmat ollaan silloin tällöin työmatkoilla ym, jolloin toinen on yksin kotona. Jos silloin hukkaa avaimen, ja joutuu soittamaan huoltomiehen päästämään asuntoon, niin mistä ihmeestä saa vara-avaimen, jotta voi lähteä aamulla taas töihin ja päästä siis sisään kotiin takaisin?
Kommentit (111)
Totta, itselläkin pariin pyörävarastoon on avaimet teetettynä. Pitää sopiva sähkötsygä löytää myyntiin.
Vierailija kirjoitti:
Kokeile teettää avain ulkomailla. Pitää olla vara-avain!!
Kyllä kotimaassakin saa tietyissä liikkeissä teetettyä vara-avaimen ilman koodeja ja kyselyitä.
Vuokranantaja toimittakoon teille maksua vastaan riittävän määrän vara-avaimia.
On erittäin ok katsoa, millaiselle väelle avaimia teettää.
Voitte olla yhteydessä vuokralaisten etujärjestöön ja isännöitsijään asiassa, jos omistajan pään ureamäärä on isompi kuin järjen määrä.
Tuotakaan ongelmaa ei olisi jos omistaisitte asuntonne. Suosittelen lämpimästi säästämään käsirahan "työmatkapäivärahoistanne".
Huolellisuuteen avainten suhteen kannustaa se, että ovenavauspalvelusta veloitetaan 50-150 €/kerta, myös omistavalta luokalta.
Vierailija kirjoitti:
Nannamanna kirjoitti:
Lain mukaan kirjoitti:
Laki sanoo selkeästi. Yksi avain jokaiselle henkilölle ja yksi vra-avain.
Vuokranantaja on velvollinen antamaan yhden vara-avaimen.
Haasta käräjille.Mikä laki? Antaisitko lähteen?
Ei taida olla laissa, mutta Suomen Vuokranantajat ry:n julkaisuista (esim. Vuokrakodin hoito-opas) löytyy tuollainen suositus.
Suositus. Ei ole lähelläkään sama asia kuin laki.
Miksi asutte vuokralla, jos kerran olette molemmat töissä käyviä? Ostakaa oma kämppä niin saatte teettää sinne vaikka sata avainta!
Asun yksin yksiössä. Minulla on 1 avain ja vara-avain on äidilläni. Miten niin pitäisi olla 3 avainta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokeile teettää avain ulkomailla. Pitää olla vara-avain!!
Kyllä kotimaassakin saa tietyissä liikkeissä teetettyä vara-avaimen ilman koodeja ja kyselyitä.
Noin tekevät rikolliset idiootit.
Kumpi lienet, niin tiedoksesi, sellainen on laitonta, eikä esim. ILOQ-avainta pysty lisäämään taloyhtiön lukitusjärjestelmään "ulkomailta". Kas kun pitää olla pääsy siihen tietyn kiinteistön avainkooditietokantaan. Pääsy on vain ja ainoastaan sillä, joka kiinteistön lukituksesta vastaa.
Fiksu osaa hoitaa vara-avainasian vuokranantajan kanssa fiksusti, törttö tietenkään ei. On syynsä sille, miksi vuokralaisista isompi osa kuin omistusasukkaista on törttöjä. Ja maksuhäiriöisiä, ja häiriöksi muutenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en käsitä mikä ongelma tässä nyt on? Jos jätä avaimen sisälle, niin soitat huoltomiehen avaamaan ja sillä selvä? Tokihan se maksaa, mutta minkäs teet.
Ei siinä olekaan ongelmaa, vaan jos hukkaa avaimen tai jos avain jää vaikka vahingossa viikonlopuksi työpaikalle tms (sinne ei pääse hakemaan avainta edes huoltomiehen avulla viikonloppuna) ja samalla puoliso on matkoilla.
Minulla on aina ollut kaikkiin koteihin useita avaimia, vara-avaimiakin yleensä kaksi, ja vuokra-asuntoja ovat kaikki olleet. Minun mielestä on outoa, että vuokralaiset ei saa kotiinsa yhtään vara-avainta. Kerran olisi pitänyt pyytää äitini käymään asunnossa hoitamassa eräs asia kesken päivän ja sitä varten olisi pitänyt antaa hänelle avain siksi päiväksi, mutta eipä voinut kun ei ollut yhtään vara-avainta. Ap.
Ei minun avaimeni ainakaan käy työmatkoilla itsenäisesti. Anna nyt edes yksi järkevä skenaario miten se vara-avain ratkaisisi ongelman. Tuo että ulkopuolisen henkilön pitäisi käydä siten että, se joka tulee myöhemmin kotia KO päivänä luovuttaa äitille avaimen ja äiti jättää avaimen pöydälle lähtiessä. Ensiksi kotia tuleva pääsee omalla avaimellaan sisälle. Näin ollen toinenkin pääse kotia soittamalla ovikelloa ja ensin kotiin tullut avaa sen.
Vierailija kirjoitti:
Vuokralaiseni halusi vara-avaimen, koska vuokrasi asuntoa edelleen. Oli pakko kysyä, että mitä siinä vuokrasopimuksessa taas olikaan: jälleenvuokraus kielletty, ml. aibnb. Eli asunnolla ei tehdä rahaa enkä todellakaan halua olla se, joka maksaa vuokralaisen maksullisten vieraiden aiheuttamat ongelmat.
Mikäli vuokraa alle puolet pinta-alasta (esim. 1 huone soluksi) ei vuokranantaja voi sitä kieltää. (Laki asuinhuoneiston vuokrauksesta, 17 pykälä)
Lisäksi vuokralainen voi ilmoitusluontoisesti antaa asuntonsa eteenpäin jopa kahdeksi vuodeksi esim. Vaihto-opiskelun takia, jolloin lisäavain olisi tarpeen (esim. Satunnaisista vierailuista johtuen, tai jos jättää tavaransa mahdolliseen varastoon). Ks. Mainitun lain 18 pykälä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en käsitä mikä ongelma tässä nyt on? Jos jätä avaimen sisälle, niin soitat huoltomiehen avaamaan ja sillä selvä? Tokihan se maksaa, mutta minkäs teet.
Ei siinä olekaan ongelmaa, vaan jos hukkaa avaimen tai jos avain jää vaikka vahingossa viikonlopuksi työpaikalle tms (sinne ei pääse hakemaan avainta edes huoltomiehen avulla viikonloppuna) ja samalla puoliso on matkoilla.
Minulla on aina ollut kaikkiin koteihin useita avaimia, vara-avaimiakin yleensä kaksi, ja vuokra-asuntoja ovat kaikki olleet. Minun mielestä on outoa, että vuokralaiset ei saa kotiinsa yhtään vara-avainta. Kerran olisi pitänyt pyytää äitini käymään asunnossa hoitamassa eräs asia kesken päivän ja sitä varten olisi pitänyt antaa hänelle avain siksi päiväksi, mutta eipä voinut kun ei ollut yhtään vara-avainta. Ap.
Ei minun avaimeni ainakaan käy työmatkoilla itsenäisesti. Anna nyt edes yksi järkevä skenaario miten se vara-avain ratkaisisi ongelman. Tuo että ulkopuolisen henkilön pitäisi käydä siten että, se joka tulee myöhemmin kotia KO päivänä luovuttaa äitille avaimen ja äiti jättää avaimen pöydälle lähtiessä. Ensiksi kotia tuleva pääsee omalla avaimellaan sisälle. Näin ollen toinenkin pääse kotia soittamalla ovikelloa ja ensin kotiin tullut avaa sen.
Usein on sellainen tilanne, että minä olen työmatkalla ma-aamusta ke-iltapäivään, mies taas lähtee tiistaina reissuun ja palaa sieltä perjantaina. Meidän aikataulut menee hyvin usein ristiin siten, että toinen ei ole kotona kun toinen palaa. Meillä on pakko olla oma kotiavain kummallakin koko ajan mukana. Tietenkään työmatkoja ei ole joka viikko, mutta minulla on pitkät työpäivät ja mies taas tekee päivystyksellistä työtä eli hänet kutsutaan keikalle usein olemattomalla varoitusajalla, eli emme voi aamulla ennakoida, että hän on kotona tänään klo 18:30 kun palaan töistä. Ap.
Vierailija kirjoitti:
Tunnustetaan, haluttaisiin ottaa yksi tuttu alivuokralle hetkeksi. Ja airbnb:n kiinnostaisi.
Kun vuokra on niin suuri ja rahat ei riitä.
t. AP
Tämä ei ollut minun kirjoittamani.
Ap.
Ehkä tämä pointti on tullut jo.
Meidän vuokrayhtiössä ainakin saa yhden avaimen per asukas ja yhden vara-avaimen.
Kyllähän vara-avain on tarpeen. Milloin joku tulee vaikka ulkoiluttamaan koiraa, kastelemaan kukkia ja ihan muutenkin on hyvä jollain ulkopuolisella olla avain.
Sitten pyynnöstä saa lisääkin, ei nyt varmaan loputtomiin, mutta meillä on kaksi vara-avainta.
Vierailija kirjoitti:
Miksi asutte vuokralla, jos kerran olette molemmat töissä käyviä? Ostakaa oma kämppä niin saatte teettää sinne vaikka sata avainta!
Haluamme asua Helsingin keskusta-alueella. Vaikka olemme työssäkäyviä, niin meillä ei ole varaa ostaa keskustasta asuntoa, vuokraan sen sijaan on ihan hyvin varaa. Sen vara-avaimenkin voisimme itse ihan kyllä maksaa, ei se siitä kiinni ole. Ap.
Ihan laki sanoo, että niin monta avainta kuin asukasta plus VARA-AVAIN pitää antaa vuokralaiselle.
Mutta, jos ei viitsi sen vertaa asioita selvittää ja pitää puoliaan, niin voihan sitä ajautua tuollaiseenkin tilanteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Ruthmaria kirjoitti:
Tiedättekö, että teillä näyttää suurimalla osalla olevan ongelmana suhtautua toisen ihmisen asemaan. Ymmärrän Ap:n ongelman oikein hyvin.
Jos esimerkiksi minä jättäisin kotiavaimeni töihin perjantaina, en sitä sieltä saisi ennen maanantaita. Puolisoni on usein pitkillä työmatkoilla. Jos hän olisi työmatkalla, pääsisin kyllä kotiin soittamalla huoltomiehen avaamaan oven, mutta siellä sitten olisinkin kotini vankina koko viikonlopun. Mihinkään en voisi mennä, en edes roskia viemään katokseen. Tai joka kertako soittaisin huoltomiehen avaamaan oven. Kallista olisi ja johan se huoltomieskin hermostuisi.
Vara-avain tarvitaan.
Kerran on näin käynyt, mutta kotona oli vara-avain ja huoltomiehelle piti maksaa vain yhdestä avauksesta.
Tsemppiä!!
No vaikeahan siihen on suhtautua. Olen asunut omillani 23 vuotta. Kertaakaan en ole unohtanut avainta kotiin tai töihin tai hukannut sitä mihinkään. En todellakaan kykene asettumaan sellaisten ihmisten kenkiin, jotka eivät osaa pitää tavaroistaan huolta.
Et tainnut lukea keskustelua läpi? Kerroin, että en ole koskaan hukannut avainta vaan vara-avaimen tarve liittyy siivoojaan, kukkien kastelijaan ym tilanteisiin, joissa jonkun esim. läheisen pitäisi päästä poikkeamaan kotonamme kun olemme pois. Ap.
Vierailija kirjoitti:
Ihan laki sanoo, että niin monta avainta kuin asukasta plus VARA-AVAIN pitää antaa vuokralaiselle.
Mutta, jos ei viitsi sen vertaa asioita selvittää ja pitää puoliaan, niin voihan sitä ajautua tuollaiseenkin tilanteeseen.
Luin läpi lain asuinhuoneiston vuokrauksesta, enkä löytänyt sieltä mainintaa avaimesta. Missä laissa se lukee? Ap.
Vierailija kirjoitti:
Ruthmaria kirjoitti:
Tiedättekö, että teillä näyttää suurimalla osalla olevan ongelmana suhtautua toisen ihmisen asemaan. Ymmärrän Ap:n ongelman oikein hyvin.
Jos esimerkiksi minä jättäisin kotiavaimeni töihin perjantaina, en sitä sieltä saisi ennen maanantaita. Puolisoni on usein pitkillä työmatkoilla. Jos hän olisi työmatkalla, pääsisin kyllä kotiin soittamalla huoltomiehen avaamaan oven, mutta siellä sitten olisinkin kotini vankina koko viikonlopun. Mihinkään en voisi mennä, en edes roskia viemään katokseen. Tai joka kertako soittaisin huoltomiehen avaamaan oven. Kallista olisi ja johan se huoltomieskin hermostuisi.
Vara-avain tarvitaan.
Kerran on näin käynyt, mutta kotona oli vara-avain ja huoltomiehelle piti maksaa vain yhdestä avauksesta.
Tsemppiä!!
No vaikeahan siihen on suhtautua. Olen asunut omillani 23 vuotta. Kertaakaan en ole unohtanut avainta kotiin tai töihin tai hukannut sitä mihinkään. En todellakaan kykene asettumaan sellaisten ihmisten kenkiin, jotka eivät osaa pitää tavaroistaan huolta.
Olet varmaan niin täydellinen ihminen, että laukkuasi ei koskaan eikä missään olosuhteissa voida varastaa.
Mutta okei... pidät tietysti avaimiasi taskussa. Sieltä ne eivät missään olosuhteissa pääse putoamaan. Ryöstätilanteessakin menetät mieluummin henkesi kuin luovutat taskujesi sisällön
Ja vain täydellinen hulttio-luuseri voi joskus unohtaa avaimet kotiin, töihin tms.
Muista kuitenkin, ettemme kaikki ole niin täydellisiä kuin sinä, oi jumalainen olento maan päällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tunnustetaan, haluttaisiin ottaa yksi tuttu alivuokralle hetkeksi. Ja airbnb:n kiinnostaisi.
Kun vuokra on niin suuri ja rahat ei riitä.
t. AP
Tämä ei ollut minun kirjoittamani.
Ap.
Apua, en kestä, pakko tunnustaa. Kyllä minä sen kirjoitin.
Ap.
Todennäköisesti koko avainjuttu on keksitty trolli; ei kai kukaan normaali aikuinen voi olla näin uusavuton tai epäkäytännöllinen avaintensa kanssa? Enpä ole myöskään juuri kuullut, että vuokra-asujat kotisiivouspalvelua käyttäisivät huolimatta siitä, että molemmat asukkaat käyvät töissä.
Nojoo, enpä ole koskaan avaimiani hukannut edes lapsena ja tuskinpa tulen aikuisenakaan nyt yhtäkkiä huolimattomammaksi. Jollain lailla tulee selkärangasta, että omia ja muiden tavaroita kohdellaan huolellisesti eikä niitä varsinkaan hukata tai muuten turmella. Koskaan.
Epäloogista on myös se, ettei aloittajan mies voi työmatkallaan jättää avaintaan vaikka kaverilleen tai muulle luotettavalle yhteiselle pariskunnan tutulle, sukulaiselle jne. lähistöllä. Näin siinä olisi sitten vara-avain, mikäli tyttöystävä hukkaa avaimensa jostain syystä miehen ollessa matkoilla eikä tarvitse maksaa huoltomiehelle usein melko kallista ovenavausmaksua.
Varsin erikoinen työpaikka on myös sellainen, josta ei unohtunutta avainnippuaan, lompakkoa jne. pääsisi noutamaan vaikka työpaikka ei olekaan enää ns. auki tai siellä ei enää ole ketään töissä vaikka illalla. Enpä ole mokomaa kuullut vaikka olen töissä ollut yli 15 vuotta eri firmoissa sekä myös kunnalla. Aina sinne unohtuneet välttämättömät tavaransa jotain kautta pääsee noutamaan vaikkapa huoltoyhtiön, talonmiehen, työkaverin, esimiehen, vartiointiliikkeen tms. kautta.
Voin toki olla aivan väärässäkin ja vakavasti erehtynyt tässä asiassa.
Ulkomailla pystyy avaimesta kuin avaimesta tekemään kopion, patentti on umpeutunut. Suomessa esim. Pasilan suutari tekee Abloysta kopion.