Vuokra-asuntoon vain kaksi avainta, ongelma
Tässä talossa on joku sellainen monimutkainen avainsysteemi, että avaimia ei voi vain teettää lisää kuten niitä perinteisiä abloy-avaimia ennen voi. Täällä tarvii jotain koodeja ja koodit on vain omistajilla eikä avainta siis saa ilman omistajan lupaa. Meille on annettu vain kaksi avainta, asutaan siis yhdessä tässä asunnossa puoliso ja minä. Ja asunnon omistaja sanoo, että ehdottomasti ei suostu antaan meidän teettää edess yhtä avainta lisää. Meillä ei siis ole ainuttakaan vara-avainta nyt. Me molemmat ollaan silloin tällöin työmatkoilla ym, jolloin toinen on yksin kotona. Jos silloin hukkaa avaimen, ja joutuu soittamaan huoltomiehen päästämään asuntoon, niin mistä ihmeestä saa vara-avaimen, jotta voi lähteä aamulla taas töihin ja päästä siis sisään kotiin takaisin?
Kommentit (111)
En ole koskaan hukannut avainta enkä muutakaan. Olemme muuttaneet tähän asuntoon äsken, ja ollaan totuttu että on vara-avain. Ei se avaimen hukkuminen ole tärkein syy vara-avaimeen vaan juuri kukkien kastelijat ja siivoojat ym. Kunhan vain mietin, että miten joku joka hukkaa avaimen selviää tällaisessa tilanteessa. Ap.
Jos teillä on sellainen iloc-avain (tai vastaava), joka teillä varmaankin on, niin hukatun tilalle vain koodataan uusi ja samalla vaihdetaan "koodi" jäljellä oleviin avaimiin. Ei sarjoituksia ym.
Jos halusitte vuokra-asuntoonne kolme avainta, miksette tehneet vuorasopimusta, johon kuului kolme avainta? Ah, vuokralaiset on niin rasittavia.. vinkuvat jatkuvasti jostain luullen suorastaan omistavansa talon ja vuokranantajan elävän vain heitä varten.
Mulla ei ollut sattuuneesta syystä antaa vuokralaiselle kuin 1 avain. Pyysi heti toista ja lupasin kuittia vastaan hyvittää vuokrassa (musta exec, saa suutarilta). Vuosi mennyt ja vielä tuo ei ole sitä avainta teetänyt :) En tajua miten on pärjännyt yhdellä.
Juurikin niitä koiran kusetuksia, postilaatikon tyhjentäjiä, kavereita vkl-vierailulla what ever...
Viisas vuokranantaja teillä. Voit olla huoletta ettei niitä avaimia ole teetetty milloin milläkin syyllä, ja teidän saapuessa kotiin siellä onkin käynyt ihan omanlaisensa siivousryhmä.
Vierailija kirjoitti:
Jos teillä on sellainen iloc-avain (tai vastaava), joka teillä varmaankin on, niin hukatun tilalle vain koodataan uusi ja samalla vaihdetaan "koodi" jäljellä oleviin avaimiin. Ei sarjoituksia ym.
Ja oikeasti uskot, että koodaus on ilmaista?
Vierailija kirjoitti:
Tai ottakaa "alivuokralainen", jolle pitää saada avain.. :D
Alivuokralaisestakin pitää maksaa vesimaksu, jotrn aika kallis keino..
Vierailija kirjoitti:
Viisas vuokranantaja teillä. Voit olla huoletta ettei niitä avaimia ole teetetty milloin milläkin syyllä, ja teidän saapuessa kotiin siellä onkin käynyt ihan omanlaisensa siivousryhmä.
Minäkin kunnioita tarkkuutta tässä asiassa.
Tuntuu, että ihmisillä löyhä suhtautuminen siihen kenelle niitä omia avaimiaan antaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkin kunnioita tarkkuutta tässä asiassa.
Tuntuu, että ihmisillä löyhä suhtautuminen siihen kenelle niitä omia avaimiaan antaa.
Asuin pari vuotta sitten Helsingissä vuokra-asunnossa. Vuokranantaja kertoi, että lukko oli sarjoitettu uudelleen edellisen asukkaan jälkeen, koska tämä oli tarvinnut yksiöön peräti 5 avainta. Parin viikon asumisen jälkeen heräsin aamuyöllä siihen, kun joku oli ovella. Ajattelin, että lehdenjakaja erehtyi ovesta, mutta sitten tajusin, että joku yritti avata ovea omilla avaimilla. Onneksi ei siinä onnistunut. Selitin itselleni, että naapuri erehtyi ovesta, mutta kun sama toistui seuraavalla viikolla, oli pakko mennä katsomaan ovisilmästä. Oven takana oli 3 minulle tuntematonta ihmistä, jotka humalaisina näyttivät toisilleen, että ollaan hiljaa ja taas yritettiin ovea avata.
Seuraavana päivänä soitin vuokranantajalle ja ilmoitin, että nyt kannattaa myös ulko-ovet sarjoittaa uudestaan.
Siis mitä teette kolmannella avaimella, jos unohdat avaimen kotiin niin onhan se vara-avainkin siellä asunnon sisällä? Teksteistäsi ei ainakaan tullut ilmi että sinulla olisi lähistöllä joku tuttu tai sukulainen jolle vara-avaimen voisi antaa. Olen asunut poissa kotoa jo reilusti yli 10 vuotta enkä ole ikinä unohtanut avaimia kotiini sisälle eli siinä mielessä vähän hatarat on perusteet hankkia kolmas avain. Mikäli sellainen vahinko kerran käy niin puhelin käteen ja soitto huoltomiehelle.
Ja hommaa siivooja niin että hän tulee kun olet itse kotona ja lähde sitten ulos jonnekkin, itse ainakin olen kotona kun meillä käy kotisiivooja sillä minä en ainakaan luota ventovieraisiin niin paljoa että haluaisin päästää heitä kotiini ilman valvontaa.
Saatko kuitenkin nukuttua vaikka avaimia on ainoastaan kaksi ?
Oletko tarjoutunut maksamaan sen vara-avaimen, jos he sen sinulle hankkivat?
Ymmärrän aloittajaa. Me olemme antaneet vara-avaimen siivojalle ja toisen kaverille, joka kastelee kukat lomiemme aikana ja kolmas on kotona esim. vieraita varten. Voivat tulla ja mennä omaan tahtiin halutessaan. Veljeni lapset tulevat toisinaan pitkäksi viikonlopuksi kylään. Asumme kylläkin omistusasunnossa, mutta olemme antaneet sijoitusasuntomme vuokralaisille myös vara-avaimen.
Luultavasti vuokranantajalla on vain kolme avainta. Yksi on isännöitsijällä tai hänellä itsellään.
Lock box olisi ratkaisu tähän ongelmaan, mutta vuokranantaja voi tykätä huonoa jos ulko-oveen ruuvataan jotain kiinni. Eikä rapun seinä liene sen parempi vaihtoehto.
Minulla on asuntooni 3 avainta. 2 on vuokralaisella, 1 minulla. Kun ostin tämän asunnon, ei omistajalla ollut lainkaan avainta eikä silloinen vuokralainen palauttanut omiaan vaan jätti ne asuntoon, joten oli aika iso taistelu päästä sinne kaupanteon jälkeen. En ollut talon asukas => ovea ei avattu huoltoyhtiön toimesta. Omistajana minulla ei ollut tuosta vain oikeutta päästä asuntoon ennen kuin kaikki kaupan vaatimat kiemurat oli tehty ja minulla kirjallinen todiste siitä, että asunnossa ei enää ole asukasta. Hankalaa jo siksikin, että vuokralainen ei tehnyt taloyhtiöön muuttoilmoitusta. Tarvittiin siten edelliseltä omistajalta kopio vuokrasopimuksesta ja hänen todistuksensa siitä, että vuokrasuhde on päättynyt ja lisäksi maistraatista vuokralaisen uusi osoitetieto. Tähän kaikkeen meni mukavat 3 kk. Kiitos ei koskaan enää.
Olen vuokranantajan puolella. Miksi siivooja tarvitsee oman avaimen vuokranantajan omistamaan asuntoon? Jos asunto olisi omanne, niin tekisitte mitä lystää. Nyt ette voi, ja se on ihan oikein.
Vierailija kirjoitti:
Mutta millä te muut sitten annatte avaimet siivoojalle tai kukkien kastelijalle tai koiran ulkoiluttajalle tms? Ainakin meillä menee puolison kanssa aikataulut niin ristiin, että kun toinen palaa niin toinen ei todellakaan ole kotona odottamassa, jotta voitaisin pelata vain yhdellä avaimella ja vaihtaa sitä sen mukaan että jompi kumpi on poissa ja toinen kotona. Ap.
Äkkiseltään sanoisin, että omistusasunto ratkaisee moiset murheet. Saat teettää niin monta avainta kuin sielu sietää.
Osta asunto. Järjetöntä maksaa vuokraa jos joutuu maksamaan sen itse.
Kannattaa pitää parempaa huolta avaimista, jos pelkää niiden katoamista, jos se on peruste lisäavaimelle.
Meillä naapurilta katosi avain ja joutui maksamaan 850€ , kun lukot sarjoitettiin uudestaan, kun samalla avaimella pääsi huoneiston lisäksi taloyhtiön yleisiin tiloihin. Vakuutuksethan eivät vastaa, jos varas on mennyt avaimilla.