Vuokra-asuntoon vain kaksi avainta, ongelma
Tässä talossa on joku sellainen monimutkainen avainsysteemi, että avaimia ei voi vain teettää lisää kuten niitä perinteisiä abloy-avaimia ennen voi. Täällä tarvii jotain koodeja ja koodit on vain omistajilla eikä avainta siis saa ilman omistajan lupaa. Meille on annettu vain kaksi avainta, asutaan siis yhdessä tässä asunnossa puoliso ja minä. Ja asunnon omistaja sanoo, että ehdottomasti ei suostu antaan meidän teettää edess yhtä avainta lisää. Meillä ei siis ole ainuttakaan vara-avainta nyt. Me molemmat ollaan silloin tällöin työmatkoilla ym, jolloin toinen on yksin kotona. Jos silloin hukkaa avaimen, ja joutuu soittamaan huoltomiehen päästämään asuntoon, niin mistä ihmeestä saa vara-avaimen, jotta voi lähteä aamulla taas töihin ja päästä siis sisään kotiin takaisin?
Kommentit (111)
Lain mukaan kirjoitti:
Laki sanoo selkeästi. Yksi avain jokaiselle henkilölle ja yksi vra-avain.
Vuokranantaja on velvollinen antamaan yhden vara-avaimen.
Haasta käräjille.
Mikä laki? Antaisitko lähteen?
Kuinka pitkiä lomia teillä on jos tarvitaan kukkienkastelijakin? Monta konstia on saada kukat pari, kolme, neljä viikkoa pärjäämään ilman erillistä kastelua. Itselläni ei koskaan lomieni aikana käy kukaan hoitelemassa mitään. Kerrostalossa on vielä helppoa kun postitkin putoaa eteisen lattialle, postilaatikko ei täyty.
Isälläni käy siivooja, isä aina odottaa että siivooja tulee, maksaa käynnin saman tien ja lähtee itse sitten ulos kaupungille siksi 3 tunniksi hoitelemaan asioita tms. Siivoojalle ei jää avainta.
Ei elämä ole oikeasti noin vaikeaa.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän aloittajaa. Me olemme antaneet vara-avaimen siivojalle ja toisen kaverille, joka kastelee kukat lomiemme aikana ja kolmas on kotona esim. vieraita varten. Voivat tulla ja mennä omaan tahtiin halutessaan. Veljeni lapset tulevat toisinaan pitkäksi viikonlopuksi kylään. Asumme kylläkin omistusasunnossa, mutta olemme antaneet sijoitusasuntomme vuokralaisille myös vara-avaimen.
Lisään vielä, että jos avaimen hukkaan, sitten kyllä vaihdetaan lukot.
Ihan normaali käytäntö. Ei minullakaan yksinasuvalla ole kuin yksi ainut avain, joten sen mukanaolosta on AINA PIDETTÄVÄ HUOLTA. Se alkaa nopeasti tulla ihan takaraivosta.
Vuokranantajana ajattelisin niin että mitä enemmän avaimia teettää sitä todennäköisemmin yksi hukkuu jolloin joutuu uudelleen sarjoittamaan. Meillä on miehen kanssa vuokra-asuntoomme myös tasan kaksi avainta, mutta ollaan sovittu vuokranantajan kanssa että jos jotain sattuu, eli avain vaikka jää sisään,niin voidaan päiväsaikaan hakea vuokranantajalta vara-avain.
Minulta kun lähti vuokralainen, hän palautti kaksi avainta (oli saanut 3 kpl eli myös vara-avaimen). Yksi avaimista oli kuulemma hukkunut jo vuosi aikaisemmin.
Maksoi reilut 250 euroa kun lukko vaihdettiin (sarjoitettiin?) ja sain uudet 3 avainta. Otin tämän rahan vuokralaisen vuokravakuudesta pois. Koko taloyhtiön lukkoja ei tarvinnut mielestäni sumplia uusiksi.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka pitkiä lomia teillä on jos tarvitaan kukkienkastelijakin? Monta konstia on saada kukat pari, kolme, neljä viikkoa pärjäämään ilman erillistä kastelua. Itselläni ei koskaan lomieni aikana käy kukaan hoitelemassa mitään. Kerrostalossa on vielä helppoa kun postitkin putoaa eteisen lattialle, postilaatikko ei täyty.
Isälläni käy siivooja, isä aina odottaa että siivooja tulee, maksaa käynnin saman tien ja lähtee itse sitten ulos kaupungille siksi 3 tunniksi hoitelemaan asioita tms. Siivoojalle ei jää avainta.
Kyllä parvekekukat joutuu kastelemaan vähintään kerran viikossa tai useammin kesästä riippuen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä parvekekukat joutuu kastelemaan vähintään kerran viikossa tai useammin kesästä riippuen.
Niin ja kastelen kaverini kukat hänen lomillaan.
Töihin lähdetään ennen kuin siivooja tulee. Ja elämä ei todellakaan ole vaikeaa vaan tosi helppoa näiden järjestelyiden myötä.
Taidan olla ainoa, joka on ap:n puolella tässä. Totta kai sitä pitää ihmisellä vara-avain omaan kotiinsa olla! En ole ennen törmännyt tuollaiseen, että ei voi teettää itse uutta, millaisessa talossa oikein asutte? Muutaman kerran kun oon vuokrannut asuntoa yksityiseltä ja avaimia on ollut vain 1/naama, niin oon vaan käynyt teettämässä itse uuden suutarilla. Asuntoa luovuttaessa sitten olen tietenkin jättänyt ylimääräisen avaimen vuokranantajalle sanoen, että teetin vara-avaimen. Ei ongelmaa.
Vierailija kirjoitti:
Minulta kun lähti vuokralainen, hän palautti kaksi avainta (oli saanut 3 kpl eli myös vara-avaimen). Yksi avaimista oli kuulemma hukkunut jo vuosi aikaisemmin.
Maksoi reilut 250 euroa kun lukko vaihdettiin (sarjoitettiin?) ja sain uudet 3 avainta. Otin tämän rahan vuokralaisen vuokravakuudesta pois. Koko taloyhtiön lukkoja ei tarvinnut mielestäni sumplia uusiksi.
Meidän taloyhtiössä jouduttiin uusimaan ulko-oven ja kaikkien varastohuoneiden lukot, kun joku vuokralainen hukkasi avaimen. En tiedä paljon tuli maksamaan.
Ymmärrän kyllä että yksinasujalla olisi vara-avain jossain, mutta että kaksi ihmistä ei pysty pitämään avaimiaan tallessa?
Itse asun yksin ja mulla on asuntoon vain yksi avain, vara-avainta ei kuulemma saa. Ja kyllä muuten vaikeuttaa elämää välillä.
Esim. siskoni käy usein luonani kylässä, tulee junalla toisesta kaupungista. Hänelle olisi paljon helpompaa tulla päivällä kun minä olen töissä, mutta kun ei ole antaa avainta jolla pääsisi sisään. Koiralle on mahdotonta saada hoitajaa kotiin, ja viikkoa pidempään reissuun ei voi lähteä ilman että huonekasvit kuolevat, kun ei omaa ainoaa avaintaan voi kenellekään muullekaan luovuttaa.
Kyllä ärsyttää välillä.
Vierailija kirjoitti:
Taidan olla ainoa, joka on ap:n puolella tässä. Totta kai sitä pitää ihmisellä vara-avain omaan kotiinsa olla! En ole ennen törmännyt tuollaiseen, että ei voi teettää itse uutta, millaisessa talossa oikein asutte? Muutaman kerran kun oon vuokrannut asuntoa yksityiseltä ja avaimia on ollut vain 1/naama, niin oon vaan käynyt teettämässä itse uuden suutarilla. Asuntoa luovuttaessa sitten olen tietenkin jättänyt ylimääräisen avaimen vuokranantajalle sanoen, että teetin vara-avaimen. Ei ongelmaa.
Eihän uuden mallisia avaimia niin vain teetetä, niin kuin vanhoja perinteisiä Abloy-avaimia joka pikasuutarissa. Uusia saa vain omistajan dokumenteillä erikoisliikkeestä.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän kyllä että yksinasujalla olisi vara-avain jossain, mutta että kaksi ihmistä ei pysty pitämään avaimiaan tallessa?
Öö..mitä eroa on avaimen hukkumistodennäköisyyten sillä, asuuko ihminen yksin vai jonkun kanssa?
Niitä Abloyn mustapäisiä avaimia saa teetettynä kun patentti raukesi vuosi pari sitten. Teetettiin poikaystävän asuntoon kun sinne oli vain yksi avain (kaksio!). Nk. Yleisavainta siitä ei saa eli avaimella pääsee sisään takaovesta ja asunnon ovesta, mutta etuovi ja pyykkitupa eivät aukea. Eli teetä tuollainen avain jos mitään lupaa et saa kolmanteen avaimeen.
Itse olen tottunut siihen että yleensä on 3 avainta ihan yksiöönkin tarjottu eli en ymmärrä miksi ihmiset suhtautuvat niin vihamielisesti tähän että joku toivoo vara-avainta.
Nannamanna kirjoitti:
Lain mukaan kirjoitti:
Haasta käräjille.Mikä laki? Antaisitko lähteen?
Ei taida olla laissa, mutta Suomen Vuokranantajat ry:n julkaisuista (esim. Vuokrakodin hoito-opas) löytyy tuollainen suositus.
Lain mukaan kirjoitti:
Haasta käräjille.
Ei nyt ihan laki niin sano, mutta hyvä vuokratapa sanoo, että yleensä asuntoon pitäisi antaa vähintään kolme avainta tai asukkaiden määrä + 1. Ap:n pyyntö on ihan kohtuullinen. Tuo määrä vuokranantajan pitäisi hyvän tavan mukaan tarjota omalla kustannuksellaan, mutta ap on ilmeisesti ihan valmis maksamaankin sen avaimen teettämisen (30-40 euroa kaiketi nuo maksavat).
Ap, valista vuoranantajaa, että hyvän vuokratavan mukaan avaimia pitää saada useampi. Ei vuokranantajalla ole mitään syytä olla antamatta teidän teettää omalla kustannuksellanne lisäavainta. Paitsi jos vuokranantaja on niin sählä, että on hukannut sen koodin, jolla saa teetettyä :(
Ihan riippumatta avainten määrästä vuokralaisella on velvollisuus korvata sarjoituskulut, jos avain hukkuu. Ei siihen vaikuta, montako niitä avaimia on. Vuokranantajan ei tarvitse suostua teettämään kymmentä avainta kaksioon, mutta kolme kuuluu saada hyvän vuokratavan mukaan. Normaaliin elämään kuuluu mahdollisuus käyttää vara-avainta juuri ap:n kuvaamilla tavoilla.
Vierailija kirjoitti:
Niitä Abloyn mustapäisiä avaimia saa teetettynä kun patentti raukesi vuosi pari sitten. Teetettiin poikaystävän asuntoon kun sinne oli vain yksi avain (kaksio!). Nk. Yleisavainta siitä ei saa eli avaimella pääsee sisään takaovesta ja asunnon ovesta, mutta etuovi ja pyykkitupa eivät aukea. Eli teetä tuollainen avain jos mitään lupaa et saa kolmanteen avaimeen.
Itse olen tottunut siihen että yleensä on 3 avainta ihan yksiöönkin tarjottu eli en ymmärrä miksi ihmiset suhtautuvat niin vihamielisesti tähän että joku toivoo vara-avainta.
no ei vihamielisesti mutta ylempää voit lukea omistajan näkökulman asiaan. mikäli tosiaan erikoislukitus kyseessä niin pyytäisin lisäpantin erikseen tai en suostuisi. kyllä suomessa pärjää kaksi ihmisiä jos on kaksi avainta. avaimia voi pyörittää kavereiden yms kautta tai ärräpalvelulla. jos siivouspalvelukaan ei onnistu kun itse on töissä niin voi voi.
siivousrahat aspatilille niin ratkeaa tämäkin.
Vierailija kirjoitti:
Ihan normaali käytäntö. Ei minullakaan yksinasuvalla ole kuin yksi ainut avain, joten sen mukanaolosta on AINA PIDETTÄVÄ HUOLTA. Se alkaa nopeasti tulla ihan takaraivosta.
Koska menee sun takaraivoosi että kyse ei ollut avaimen unohtamisesta vaan tarpeesta antaa se esim siivoojalle tai kukkienkastelijalle? Mulla on tavallinen avain ja niitä onneksi vara-avaimena perheenjäsenillä jotka asuu lähistöllä. En halua antaa omaa avaintani esim matkan ajaksi koska en tiedä onko äitini juuri silloin paikalla tai esim töissä kun itse kotiudun. On siis kätevää että hänellä on pysyvä vara-avain.
Haasta käräjille.