Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vuokra-asuntoon vain kaksi avainta, ongelma

Vierailija
06.11.2017 |

Tässä talossa on joku sellainen monimutkainen avainsysteemi, että avaimia ei voi vain teettää lisää kuten niitä perinteisiä abloy-avaimia ennen voi. Täällä tarvii jotain koodeja ja koodit on vain omistajilla eikä avainta siis saa ilman omistajan lupaa. Meille on annettu vain kaksi avainta, asutaan siis yhdessä tässä asunnossa puoliso ja minä. Ja asunnon omistaja sanoo, että ehdottomasti ei suostu antaan meidän teettää edess yhtä avainta lisää. Meillä ei siis ole ainuttakaan vara-avainta nyt. Me molemmat ollaan silloin tällöin työmatkoilla ym, jolloin toinen on yksin kotona. Jos silloin hukkaa avaimen, ja joutuu soittamaan huoltomiehen päästämään asuntoon, niin mistä ihmeestä saa vara-avaimen, jotta voi lähteä aamulla taas töihin ja päästä siis sisään kotiin takaisin?

Kommentit (111)

Vierailija
61/111 |
07.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niitä Abloyn mustapäisiä avaimia saa teetettynä kun patentti raukesi vuosi pari sitten. Teetettiin poikaystävän asuntoon kun sinne oli vain yksi avain (kaksio!). Nk. Yleisavainta siitä ei saa eli avaimella pääsee sisään takaovesta ja asunnon ovesta, mutta etuovi ja pyykkitupa eivät aukea. Eli teetä tuollainen avain jos mitään lupaa et saa kolmanteen avaimeen.

Niitä mustapäisiä Abloyn on erilaisia. Osassa on vielä mallisuoja, vaikka execistä vanheni 2013. http://www.kslukko.fi/index.php?id=9

Vierailija
62/111 |
07.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos teillä on sellainen iloc-avain (tai vastaava), joka teillä varmaankin on, niin hukatun tilalle vain koodataan uusi ja samalla vaihdetaan "koodi" jäljellä oleviin avaimiin. Ei sarjoituksia ym.

https://www.iloq.com/fi/

Ja oikeasti uskot, että koodaus on ilmaista?

Avaimien koodaus on ilmaista, mutta varmasti joutuu toimenpiteestä maksamaan toimistomaksun tms. vaivanpalkkion. Mutta pointtina tuossa oli, että se on paljon halvempaa ja helpompaa kuin pahimmassa tapauksessa koko taloyhtiön lukkojen sarjoittaminen

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/111 |
07.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niitä Abloyn mustapäisiä avaimia saa teetettynä kun patentti raukesi vuosi pari sitten. Teetettiin poikaystävän asuntoon kun sinne oli vain yksi avain (kaksio!). Nk. Yleisavainta siitä ei saa eli avaimella pääsee sisään takaovesta ja asunnon ovesta, mutta etuovi ja pyykkitupa eivät aukea. Eli teetä tuollainen avain jos mitään lupaa et saa kolmanteen avaimeen.

Itse olen tottunut siihen että yleensä on 3 avainta ihan yksiöönkin tarjottu eli en ymmärrä miksi ihmiset suhtautuvat niin vihamielisesti tähän että joku toivoo vara-avainta.

Niitä "mustapäisiäkin" on erilaisia. On Abloy Exec, jonka patentti raukesi 2013, ja niiden kopioita saa nyt teetettyä vapaasti, mutta lukkoliikkeet edelleen vaativat avainkortin.

Sitten on Abloy Sento, jonka patentti on voimassa vuoteen 2026 ja mallisuoja vuoteen 2036, eikä uusia avaimia saa kuin tehtaalta tilaamalla, ja siihen tarvitaan luonnollisesti dokumentit. Niitä ei siis noin vaan teetetä.

Vierailija
64/111 |
07.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka pitkiä lomia teillä on jos tarvitaan kukkienkastelijakin? Monta konstia on saada kukat pari, kolme, neljä viikkoa pärjäämään ilman erillistä kastelua. Itselläni ei koskaan lomieni aikana käy kukaan hoitelemassa mitään. Kerrostalossa on vielä helppoa kun postitkin putoaa eteisen lattialle, postilaatikko ei täyty.

Isälläni käy siivooja, isä aina odottaa että siivooja tulee, maksaa käynnin saman tien ja lähtee itse sitten ulos kaupungille siksi 3 tunniksi hoitelemaan asioita tms. Siivoojalle ei jää avainta.

Ei elämä ole oikeasti noin vaikeaa.

Suomessa on jokus ollut aurinkoisiakin kesiä :D Silloin parvekekukat kaipaa vettä joka päivä. Ei tarvita kuin viikonlopun mittainen reissu. Eikä ainakaan mun äidilleni ole ongelma käydä kukkia kastelemassa ja katsomassa muutenkin että paikat on kunnossa. Mielellään hän sen tekee kun on aikaa. Ja avain koska mulla on vara-avain hänellekin.

Vierailija
65/111 |
07.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedättekö, että teillä näyttää suurimalla osalla olevan ongelmana suhtautua toisen ihmisen asemaan. Ymmärrän Ap:n ongelman oikein hyvin.

Jos esimerkiksi minä jättäisin kotiavaimeni töihin perjantaina, en sitä sieltä saisi ennen maanantaita. Puolisoni on usein pitkillä työmatkoilla. Jos hän olisi työmatkalla, pääsisin kyllä kotiin soittamalla huoltomiehen avaamaan oven, mutta siellä sitten olisinkin kotini vankina koko viikonlopun. Mihinkään en voisi mennä, en edes roskia viemään katokseen. Tai joka kertako soittaisin huoltomiehen avaamaan oven. Kallista olisi ja johan se huoltomieskin hermostuisi.

Vara-avain tarvitaan.

Kerran on näin käynyt, mutta kotona oli vara-avain ja huoltomiehelle piti maksaa vain yhdestä avauksesta.

Tsemppiä!!

Vierailija
66/111 |
07.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruthmaria kirjoitti:

Tiedättekö, että teillä näyttää suurimalla osalla olevan ongelmana suhtautua toisen ihmisen asemaan. Ymmärrän Ap:n ongelman oikein hyvin.

Jos esimerkiksi minä jättäisin kotiavaimeni töihin perjantaina, en sitä sieltä saisi ennen maanantaita. Puolisoni on usein pitkillä työmatkoilla. Jos hän olisi työmatkalla, pääsisin kyllä kotiin soittamalla huoltomiehen avaamaan oven, mutta siellä sitten olisinkin kotini vankina koko viikonlopun. Mihinkään en voisi mennä, en edes roskia viemään katokseen. Tai joka kertako soittaisin huoltomiehen avaamaan oven. Kallista olisi ja johan se huoltomieskin hermostuisi.

Vara-avain tarvitaan.

Kerran on näin käynyt, mutta kotona oli vara-avain ja huoltomiehelle piti maksaa vain yhdestä avauksesta.

Tsemppiä!!

No vaikeahan siihen on suhtautua. Olen asunut omillani 23 vuotta. Kertaakaan en ole unohtanut avainta kotiin tai töihin tai hukannut sitä mihinkään. En todellakaan kykene asettumaan sellaisten ihmisten kenkiin, jotka eivät osaa pitää tavaroistaan huolta.

Vierailija
67/111 |
07.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki eivät ole täydellisiä ja virheitä elämässä sattuu.

Hieno asia ettei sinulle tapahdu unohduksia. Me kaikki emme valitettavasti ole yhtä täydellisiä kuin sinä olet....

Vierailija
68/111 |
07.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin tuntuu oudolta uusavuttomalta tämä keskustelu.

Jos avaimet jää kotiin niin miksi ei voi soittaa huoltoyhtiötä avaamaan oven?

Vierailija
69/111 |
07.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin tuntuu oudolta uusavuttomalta tämä keskustelu.

Jos avaimet jää kotiin niin miksi ei voi soittaa huoltoyhtiötä avaamaan oven?

Oletkohan ihan ajatuksella lukenut nämä viestit...?

Vierailija
70/111 |
07.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruthmaria kirjoitti:

Vara-avain tarvitaan.

Tsemppiä!!

No vaikeahan siihen on suhtautua. Olen asunut omillani 23 vuotta. Kertaakaan en ole unohtanut avainta kotiin tai töihin tai hukannut sitä mihinkään. En todellakaan kykene asettumaan sellaisten ihmisten kenkiin, jotka eivät osaa pitää tavaroistaan huolta.

Sinun huolellisuudella varmasti säästät kunnon summat rahaa kun tarvitse vakuutuksia koska sinulle ei satu mitään, olethan niin huolellinen.

Vierailija
71/111 |
07.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maailma on muuttunut, parikymmentä vuotta sitten avaimia sai vaikka 10, ja niistä sopi muutaman hukatakin. Nykyisin on oikeasti pidettävä avaimista huolta ja en antaisi  siivoojalle  avaimia käyttöön.. Silloin oli  tapana pitää avainta pihalla kukkaruukun tai maton alla, jos  joku tuttu halusi ehkä käydä sisällä, kun ketään ei ole kotona, Ja maalla laitettiin luuta nojaamaan lukitsemattomaan oveen merkiksi siitä, ettei olla kotona.

Jos matkalla käy kahdestaan puolison kanssa, niin silloinhan toinen avain joutaa kukkien kastelijalle. Nekin parvekeruukut voi siirtää varjompaan ja käyttää monenlaisia saatavilla olevia lisäkastelulaitteita tai altakasteluruukkuja, tai ostaa uudet kukat kun tulee lomalta.

Vierailija
72/111 |
07.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruthmaria kirjoitti:

Vara-avain tarvitaan.

Tsemppiä!!

No mitä jos edes yrittäisit? Itse olen asunut "omillani" jo kolmisenkymmentä vuotta, yhtään ainoaa avainta en ole hukannut ja kerran olen unohtanut avaimen kotiin ulos lähteissäni. Että ihan yhtenään ei ole tätäkään onnettomuutta tapahtunut, mutta silti ymmärrän aloittajan tilanteen.

Itselläni on ainakin 3-4 vara-avainta (omistusasunto, en ole tilivelvollinen määrästä). Vanhemmillani on avain, he asuvat useamman sadan kilometrin päässä ja hoitavat kissoja, kun olen matkoilla. En voi jättää avainta kotiin matkoilla, koska en välttämättä ole paikalla kun he tulevat tai lähtevät. Esimerkiksi jos lähden aikaisin aamulla, he tulevat aamupäivästä ettei tarvitse lähteä kukonlaulun aikaa ajamaan. Tai jos palaan yöllä, voivat lähteä jo aiemmin kotiinsa.

Parillakin lähellä asuvalla ystävällä on avain, he pääsevät vaikkapa juurikin ruokkimaan kissoja tai muuta, jos tulee nopeampi tilanne tai lyhyempi poissaolo. Jos vaikka työpäivä venyy yllättäen pitkäksi, voivat käydä heittämässä kissoille ruokaa.

Lisäksi on ylimääräinen avain kotona, jonka voin antaa vaikka yövieraille. Jos olen töissä, heillä on vapaa kulku kaupungille, omiin menoihinsa ja takaisin.

Olen käyttänyt myös siivoojaa. Kun luotettavan firman kautta ottaa, en epäröi antaa avainta enkä todellakaan aio olla kotona kyttäämässä kun toinen tekee työtään. Sitäpaitsi siivoojat käyvät useimmiten päivällä, jolloin olen itsekin töissä. Firma kyllä korvaa, jos jotain sattuu.

Eli kyllä, mielestäni aloittajan tilanne on kohtuuton, ja on ihan asiallista toivoa edes yhtä ylimääräistä avainta.

Vierailija
73/111 |
07.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP: Vetoa tuohon alla olevaan. Laki ei sano asiasta mitään mutta tuo alla oleva on hyvän vuokraustavan mukaista.

"Avaimet luovutetaan vuokralaiselle kuittausta vastaan. Avaimia tulee luovuttaa riittävä määrä asukasmäärä huomioiden. Hyvänä määränä voidaan pitää vähintään kolmea avainta/huoneisto tai yhtä avainta/asukas ja yhtä vara-avainta. Vuokranantajan tulee teettää vuokralaisen pyynnöstä ja hänen kustannuksellaan vuokralaisen tarvitsemat lisäavaimet." (http://vuokranantajat.latomo.fi/attachements/2008-04-25T13-31-5767.pdf)

T. Vuokranvälittäjä

Vierailija
74/111 |
07.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika huolettomasti jotkut jakaa avaimiaan.

Vierailija
75/111 |
07.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei huoneiston omistajakaan saa lisäavaimia sormia napsauttamalla, vaan ne on tilattava ja maksavat.

Ja on todella huone perustelu avainten hukkuminen, sillä se tietäisi osakkeen omistajalle jopa tuhannen euron lisälaskua, kun koko taloyhtiön lukut pitäisi uudelleen sarjoittaa. Avaimen löytäjähän voisi väärinkäyttää avainta ja murtautua huoneistoon.

Nimenomaan"monimutkaisissa" ei tarvitse.

Vierailija
76/111 |
07.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulta kun lähti vuokralainen, hän palautti kaksi avainta (oli saanut 3 kpl eli myös vara-avaimen). Yksi avaimista oli kuulemma hukkunut jo vuosi aikaisemmin.

Maksoi reilut 250 euroa kun lukko vaihdettiin (sarjoitettiin?) ja sain uudet 3 avainta. Otin tämän rahan vuokralaisen vuokravakuudesta pois. Koko taloyhtiön lukkoja ei tarvinnut mielestäni sumplia uusiksi.

Meidän taloyhtiössä jouduttiin uusimaan ulko-oven ja kaikkien varastohuoneiden lukot, kun joku vuokralainen hukkasi avaimen. En tiedä paljon tuli maksamaan. 

Pakkohan se on kun joku pääsee taloyhtiön yleisiin tiloihin ja pöllimään lastenvaunuja vaunuvarastosta, pyöriä  tms.  Enkä haluaisi että taloyhtiössäni joku vieras loisii siellä käytävillä.

Vierailija
78/111 |
07.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnustetaan, haluttaisiin ottaa yksi tuttu alivuokralle hetkeksi. Ja airbnb:n kiinnostaisi.

Kun vuokra on niin suuri ja rahat ei riitä.

t. AP

Vierailija
79/111 |
07.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruthmaria kirjoitti:

Vara-avain tarvitaan.

Tsemppiä!!

Toivottavasti sinulla muisti toimii yhtä hyvin 30 vuoden kuluttua. 

Vierailija
80/111 |
07.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me ollaan ihan hyviä vuokralaisia, maksetaan aina vuokra ajallaan ja pidetään asunto siistinä eikä olla aiheutettu häiriötä, eli kyse ei ole meistä että ei saada avainta vaan kuulemma on omistajan käytäntö kaikkien vuokralaisten kohdalla. Ap.

Joo, vara-avain on toki hyvä olla.

Mutta ymmärrän hyvin myös vuokranantajaa, hänhän perustelikin että on käytäntö kaikkien vuokralaisten kohdalla. Eli te ette ole poikkeus. Ehkä hänellä on ollut ongelmia aikaisemmin, esim. ylimääräiset avaimet jääneet palauttamatta kun vuokralainen on muuttanut pois. Ei hän varmaan tunne teitä henkilökohtaisesti, miten luotettavia olette.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä yhdeksän