Auttakaa uusavutonta PESUKONEEN asentamisessa..
Joo, kyllä. En osaa luuloistani huolimatta asentaa pesukonetta (kaverin ”vanha” eli 6kk sitten ostettu, mikälisikäli mitään väliä), olen aivan solmussa ja perskuleen pesukone syöksi kylmää vettä poistovesiputkesta 15min.
Muutin siis äskettäin kerrostaloon, aiemmassa kodissani ei mitään probleemaa tämän kanssa. Kylpyhuoneessa on liitäntä, sekä ylempänä jonkun sortin liitäntähana (lukee ON/OFF) ja alempana joku toinen vastaava ilman kirjoitusta.
Minun logiikkani mukaan tulovesiletku menee ylempään, ja alempaan ei tule mitään.
AV, LUOTAN TEIHIN, auttakaa idioottia hädässä.
Lataan tämän jälkeen kaksi kuvaa selventämään..
Pesukone on merkiltään Hoover, jos se auttaa asiaa.
Kommentit (27)
Pesukone liitännät. Sähkö, tulovesi ja poistovesi. Se missä hana on tuleva vesiliitäntä, saa kiinni kun konetta ei käytetä. Toinen todennäköisesti poistoliitäntä, vesi pumppaa likaisen veden viemäriin.
Luulisin, että vedenottoletku tulee on/off hanaan. Voit joutua ostamaan erikseen liittimen siihen väliin (mulla kävi näin kierrätetyn pesukoneen kanssa). Letkun kanssa voit marssia rautakauppaan, hanat on aika standardikokoisia.
Vedenpoistoputki on sellainen harmaa "juomuinen" muoviputki, jonka toisessa päässä selkeä liitin pesukoneeseen, toinen pää on "avoin". Mun kaveri sekoitti ne letkut ja oli liittänyt väärin.
Pidä se hana off-asennossa, kunnes liitännät tehty.
Useimmissa koneissa poistovesiletkun täytyy tehdä mutka ylös, lähelle koneen ylätasoa, ennen liittymistä viemäriin.
Usein poistovesiliitäntä seinässä on jo valmiiksi riittävän ylhäällä, mutta ei aina.
Ilmeisesti poistovesiletku lojotti lattialla sen sijaan, että se olisi laitettu tuohon alempaan liittymään. (päättelin terävästi siitä, että miten muuten olisit pannut merkille, että poistovesiletku syöksi kylmää vettä 15 minuuttia)
Tunge se poistovesiletku tuohon alempaan liittimeen ja eikun kovaa ajoa.
Ah, ai kiitos tuhannesti!
Omakotitalossa poistovesiletku meni ihan viemäriin, ei ollut mitään tällaisia erillisiä putkia sitä varten. Laitan kokeiluun, kiitos!
(Tulen takaisin marmattamaan jos ei ota onnistuakseen)
Pesukoneiden liitäntä ammattimiehen työ. Vakuutusyhtiö ei muuten korvaa vahinkoa, jos sellainen sattuu!
Vierailija kirjoitti:
Pesukoneiden liitäntä ammattimiehen työ. Vakuutusyhtiö ei muuten korvaa vahinkoa, jos sellainen sattuu!
Höpöhöpö.
Miksi liitäntä on pakko saada itse tehdä?
Vierailija kirjoitti:
Miksi maksaa pikku hommasta?
Tulovesiletku kiinni tulovesihanaan ja poistovesiletku kiinni poistovesiputkeen. Liitosten pitää olla tietysti tiiviit, eli tulovesiletkussa oikean kokoiset liittimet ja tiivisteet, sekä poistovesiletku kiinni klemmarilla. Asianmukaiset työkalut pitää olla tietysti: Jako- tai kiintoavain tulovesiletkua varten ja ruuvimeisseli klemmaria varten. Jos asennat itse ja mokaat ja tulee vesivahinko, olet korvausvastuussa. Ellet tiedä tarkalleen mitä olet tekemässä, anna sellaisen tehdä joka osaa. Virhe voi tulla kalliiksi.
Liitännät ja niiden kanssa möhliminen voi tulla kalliiksi kerrostalossa. Väärin asennettuna joudut maksumieheksi ja lasku ei ole mikään pieni. Mikäli on täysin kädetön asennustöissä niin kyllä se kannattaa maksaa oman mielenrauhan vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi maksaa pikku hommasta?
Siksi, että jos ei osaa tehdä tuota pikku hommaa oikein, ja seurauksena on vesivahinko, tulee se kalliiksi. Satasen säästöllä voi tulla kymppitonnin vahinko.
Vierailija kirjoitti:
Liitännät ja niiden kanssa möhliminen voi tulla kalliiksi kerrostalossa. Väärin asennettuna joudut maksumieheksi ja lasku ei ole mikään pieni. Mikäli on täysin kädetön asennustöissä niin kyllä se kannattaa maksaa oman mielenrauhan vuoksi.
Kotivakuutus on vahinkoja varten olemassa.
Et saa itse asentaa. Ja tosiaan, jos oot itse asentanut, vakuutus ei korvaa, jos jotain sattuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikään kotivakuutus ei korvaa puutteellisesta tai väärästä asennuksesta johtuvia vahinkoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikään kotivakuutus ei korvaa puutteellisesta tai väärästä asennuksesta johtuvia vahinkoja.
Höpöhöpö.
Vierailija kirjoitti:
Et saa itse asentaa. Ja tosiaan, jos oot itse asentanut, vakuutus ei korvaa, jos jotain sattuu.
Missä laissa määritetään valtakunnalliset pesukoneasentajan tutkintovaatimukset?
Minkälainen sertifikaatti laillistetulla klemmarinkiristäjällä on?
Kotivakuutuksissa ei ainakaan ole mitään vaatimuksia pesukoneen asentajalle.
Asennusvirheestä aiheutunutta vahinkoa ei vakuutus korvaa. Jos aiheuttaa vaikka muutaman kymppitonnin vahingot, niin vakuutusyhtiöllä saattaa jo ollakin intressiä tutkia vahingon syyt tarkkaan.
Etsi asennusohje netistä, jos sitä ei koneen mukana tullut. Oliko poistovesiletkun korkein kohta riittävän korkealla?