Onko mielestäsi tahallinen väärin punnitseminen kaupassa näpistämistä?
Esimerkiksi jos ihminen punnitsee kalliimpaa omenalajiketta halvemman hinnalla. Mielestäni verrattavissa tavalliseen näpistykseen, jossa otat mukaasi vaikka karkkipussin maksamatta.
Ystäväni ei kuitenkaan miellä tätä väärin punnitsemista samanlailla näpistämiseksi. Mitä mieltä te siis olette?
Ja jatkokysymyksenä, oletteko rehellisiä punnitsijoita kaupassa?
Kommentit (39)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaupat heittävät kuitenkin hedelmiä vanhentuneena pois, niin en näe tuossa mitään väärää. Säästän viikossa sen 5 euroa väärin punnitsemalla. Tuosta tulee vuodessa jo 250 euroa.
Tätä se minun kaverinikin jankkasi. Ethän voi kuitenkaan ottaa yhtä ylimääräistä jauhelihapakettiakaan mukaasi ilmaiseksi kaupasta, vain sen varjolla, että kaupat heittävät lihaa joka viikko paljon roskiin. Miksi punnittavien tuotteiden kohdalla tämä olisi sallittua? Epälooginen ajatuskuvio.
Ap
Arvaan että olet vihreästä puolueesta.
Itse Hautala?
Vierailija kirjoitti:
Mitäs, jos on punninnut halpistomaattinsa jonain rambutaneina/vastaavina, eikä kassa korjaa tilannetta? Onko se kaupan taholta petos myydä liian kalliilla hinnalla tai väärää tavaraa?
Tarkoituksella väärin, se on olennainen asia.
Rikosta ei tapahdu, jos asiakas vahingossa punnitsee väärin. Sama kassalla, jos kiinni jää että tarkoituksella ottaa enemmän hintaa niin kyllä poliisisetä siitä on vihainen ja kuulusteluun joutuu.
Vierailija kirjoitti:
Kaupat heittävät kuitenkin hedelmiä vanhentuneena pois, niin en näe tuossa mitään väärää. Säästän viikossa sen 5 euroa väärin punnitsemalla. Tuosta tulee vuodessa jo 250 euroa.
Kauppa saa tehdä omille tavaroilleen mitä haluaa, samoin minä saan vaikka romuttaa autoni, mutta sitä ei saa varastaa. Minun, ei sinun. Eikö tätä opetettu jo lapsena?
En tiedä mikä rikosnimike se virallisesti olisi, mutta ihan yhtä väärin on, viekö saman rahasumman kaupalta väärin punniten vai jonkin tuotteen salaa taskuunsa sujauttaen.
Jos kaverisi mielestä on okei punnita kalliimpi tuote halvemman tarralapulla, niin onko hänestä myös okei laittaa mielestään liian kalliit tuotteet halvempien tuotteiden pakkausten sisälle? Tai irrotella hinta- ja tarjouslappuja toisista tuotteista siirrellen niitä haluamiinsa muuten liian kalliisiin tuotteisiin?
On näpistämistä ja näitä seuraillaan kyllä. Aina välillä vartijat keskustelevat näiden tahallisesti väärin punnitsijoiden kanssa, kovin on nolon näköisiä nämä pihtarit.
On se tietysti väärin, ja me kaikki maksamme siitä. Kaikki näpistykset vaikuttavat kauppaan voittoon, ja kun ihmiset varastavat hedelmiä/vihanneksia, kaikki hinnat nousevat pikkasen.
En todellakaan itse tekee noin.
Anoppini varastaa tomaatteja: hän yleensä nostaa yhden kun punnitsee pussin. Ihan järjetöntä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä se minun kaverinikin jankkasi. Ethän voi kuitenkaan ottaa yhtä ylimääräistä jauhelihapakettiakaan mukaasi ilmaiseksi kaupasta, vain sen varjolla, että kaupat heittävät lihaa joka viikko paljon roskiin. Miksi punnittavien tuotteiden kohdalla tämä olisi sallittua? Epälooginen ajatuskuvio.
Ap
Arvaan että olet vihreästä puolueesta.
Itse Hautala?
Poliittisella suuntautumisella ei taida olla nyt tämän kysymyksen kanssa tekemistä..
Ap
Olen muutoin rehellinen punnitsija kaupassa, mutta silmäni karsastavat joten silloin tällöin pussissa lukee mitä sattuu. En siis tiedostaen etsi halvempaa vaan joskus punnitsen vahingossa yhtä lailla kalliimmalla hinnalla. Kassatkaan eivät aina huomaa jos pussin sisältö ja tuotenimike eivät täsmää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kauppa saa tehdä omille tavaroilleen mitä haluaa, samoin minä saan vaikka romuttaa autoni, mutta sitä ei saa varastaa. Minun, ei sinun. Eikö tätä opetettu jo lapsena?
Sosialisti syö sinunkin pöydästä.
Kädet aina toisten taskuilla....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sosialisti syö sinunkin pöydästä.
Kädet aina toisten taskuilla....
Ihmettelinkin Hautala-kommenttiasi, mutta luetun ymmärtäminen ei taida olla vahvuuksiasi.
No tietysti on varastamista, ihan sama kuin jos punnitsemisen jälkeen laittaakin vielä pari omenaa lisää pussiin.
Itse (ainakin) kerran olen punninnut vahingossa väärällä numerolla ja kassa sen huomasi ja huomautti. Onneksi väärä numero oli selkeästi kalliimman tuotteen numero niin ei tullut epäilyä petosyrityksestä.
Miten tuosta voi muka jäädä kiinni? Mistä muka vartiat tietäisi? Omenat aika saman näköisiä. Mistä tietää ettei kaupassakin omenat mene sekaisin?
Vierailija kirjoitti:
Miten tuosta voi muka jäädä kiinni? Mistä muka vartiat tietäisi? Omenat aika saman näköisiä. Mistä tietää ettei kaupassakin omenat mene sekaisin?
Onhan niissä tuotteissa monesti esim. tarroilla eroteltu luomu ja normaali. Tai eri omenalajikkeet. Ei ne vahingossa sekaisin mene, ilman tarrojakin kyllä tunnistaa. Huono tekosyy suorittaa petos.
On tietysti varastamista, mitä muutakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan niissä tuotteissa monesti esim. tarroilla eroteltu luomu ja normaali. Tai eri omenalajikkeet. Ei ne vahingossa sekaisin mene, ilman tarrojakin kyllä tunnistaa. Huono tekosyy suorittaa petos.
Ja kassako ehtii tutkia kaikki hedelmät? Sillonkin kun ovat biopussissa josta ei näe edes läpi? Monestiko olet nähnyt kassan tekevän näin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja kassako ehtii tutkia kaikki hedelmät? Sillonkin kun ovat biopussissa josta ei näe edes läpi? Monestiko olet nähnyt kassan tekevän näin?
Ei pitäisi olla kassan kontolla, vaan ostajan oman moraalin. Olisikin yhteiskuntamme niin rehellinen, että kassoilla voitaisiin rehellisesti punnittuihin pusseihin luottaa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pitäisi olla kassan kontolla, vaan ostajan oman moraalin. Olisikin yhteiskuntamme niin rehellinen, että kassoilla voitaisiin rehellisesti punnittuihin pusseihin luottaa...
Alkuperäinen kysymys tässä olikin että miten siitä voisi edes jäädä kiinni eikä mikään moraali. Se on ihan eri juttu.
Petoksena sen pitäisi tuomita. Kaljaa näpistävät kelkasta jo pudonneet. Hedelmien väärin punnitseminen on sellaisen keskiluokan rikollisuutta, jolla on työ ja varaa ruokaan.
On näpistämistä, enkä ole itse koskaan kokenut tarvetta toimia niin. Yhteiselle mökkireissulle mennessä ruokaostoksilla matkan varrella siskon mies ehdotti että otetaan valkosipulikurkkuja ja punnitaan ne halvempien perus maustekurkkujen numerolla. Totesin että voidaan mun miehen kaa maksaa ihan ne valkosipulikurkun oikeella hinnalla, ei meidän talous siihen kaadu...