Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kun toinen sisarus kuppaa iäkästä vanhempaa - perintöasioista tietäviä paikalla?

Vierailija
05.11.2017 |

Huoh.
Tilanne siis tämä:
Äiti on kuollut jo pari vuotta sitten, eläkkeellä oleva isä on vielä elossa. Pesää ei ole jaettu.
Meitä sisaruksia ja rintaperillisiä on kaksi. Lapsuudenkodin lähellä asuva sisarukseni perheineen ja kauempana asuva minä perheineni.

Pitäisikö olla huolissaan, kun tämä sisarukseni on viimeisten vuosien aikana alkanut yksinoikeudella ja suorastaan aggressiivisesti hallitsemaan vanhempieni omaisuutta? Kesämökki, lapsuudenkoti, vanhempien yhteiseksi ostama auto. Raha-asioita en viitsi edes arvailla.

Mitä voin tehdä? Pesää ei ole jaettu, rintaperillisten osuuksia ei ole jaettu. Katsonko vain vierestä, kun äitinikin osuus menee sisarukselleni ja hänen perheelleen, pikkuhiljaa, pala kerrallaan?
Elossa oleva isähän saa toki tehdä omalle osuudelleen ihan mitä vain tahtoo, mutta tiedän, ettei äiti olisi halunnut asioiden menevän näin.

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
05.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sisaruksesi kuppaamiset voidaan tulkita ennakkoperinnöksi.

Miten tällaiset todistetaan?

Vaikea, käytännössä mahdoton tehtävä.

Merkittävimmät asiat ovat talo ja kesämökki ja jos isä on niitä siirtänyt veljelle, niistä täytyy olla kauppa- tai lahjakirja. Tilitapahtumat löytyvät pankista.  Kannattaa selvittää asiat mieluummin nopeammin kuin myöhemmin. 

Vierailija
22/31 |
05.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisi mielenkiintoista kuulla tarkennus siitä, mitä tarkoitat asunnon, kesämökin ja auton kuppaamisella? Auton käyttö lienee ainakin perusteltua, jos veljesi (oletan että veli) asuu lähellä ja auttaa arkipäivän asioissa. Useinhan se menee niin, että se lähellä oleva on siinä arjessa mukana ja se kauempana asuva vain silloin tälloin. Jos kerran käyt pari kertaa kuussa, niin et kai siitä nyt oleta mitään rahallista korvausta? On aivan normaalia, että ikääntyvien vanhempien luona käydään ja autetaan. Veljesi auttaa ehkä lähes päivittäin, joten korvaus on ihan perusteltu. 

Meillä kuvio meni isovanhempien kanssa seuraavasti: se lähellä oleva lapsi perheineen oli mukana lähes päivittäisessä arjessa, auttamassa ja heillä varmasti sitä omaakin arkea rajoitti vanhan isän hoitaminen / auttaminen. MInun lapsuudenperheeni taas asui kaukana emmekä pystyneet arjessa auttamaan. Kävimme säännöllisesti kylässä. Ihan varmasti ne serkut, jotka asuivat lähellä, olivat läheisempiä isovanhempani kanssa kuin mitä minä koskaan olin, he olivat siinä arjessa mukana, minä en. En itse ainakaan koe tästä katkeruutta, itse ainakin tajusin, että jos toiset ovat siinä lähellä ja toiset kaukana, niin se pakostakin vaikuttaa siihen suhteeseen. 

Ja ihan kokemuksesta voin kertoa, että kun se oma vanhempi hoitaa lähellä asuvaa iäkästä vanhempaansa, niin se todellakin vaikuttaa sen perheen arkeen jatkuvasti (toisen vanhempani vanhemmat asuivat lähellä ja vanhempani oli lapsista se, joka huolehti äitinsä arjesta ja asioista). Eli ei kannata olla kateellinen tai katkera, veljesi kuitenkin ilmeisesti hoitaa isäsi arjen.

Ihan mielenkiinnosta: annoitko oman rintaperillisen osasi sisaruksellesi korvaukseksi siitä, että tämä hoiti vanhempien asioita?

En ole tämän kirjoittaja, mutta tilanne aika pitkälle sama. Minä en aio ottaa perintöä vastaan. Vanhempien luona paljon käynyt ja auttanut sisareni saa pitää ihan kaiken. Minulla on jo ihan tarpeeksi omaisuutta ja sillä on siskolle enemmän merkitystä kuin minulle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
05.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Merkittävimmät asiat ovat talo ja kesämökki ja jos isä on niitä siirtänyt veljelle, niistä täytyy olla kauppa- tai lahjakirja. Tilitapahtumat löytyvät pankista.  Kannattaa selvittää asiat mieluummin nopeammin kuin myöhemmin. 

Maanmittauslaitokselta löytyvät kauppakirjat ja lainhuudatukset ja jopa tilisiirrot.

Vierailija
24/31 |
05.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähän sama tilanne, veljeni käytti muistisairaan isämme rahat, isä hänelle rahat antoi ihan vapaaehtoisesti kun ei enää mitään ymmärtänyt. Asia selvisi minulle kun tili oli tyhjennetty, kymmeniä tuhansia mennyt. Veli käytti rahat päihteisiin ja pelaamiseen ym. Savuna ilmaan. En tiedä miten tämä asia huomioidaan perinnönjaossa. Siis perintöähän ei juuri ole tulossa, remonttia vaativa talo muuttotappiokunnassa ainoa omaisuus enää. Tiedän, etteivät vanhempani olisi toivoneet asioitten menevän näin.

Niin tuttua toimintaa. Samoin kävi meidän suvussa mutta isä lähti ensin ja jäi iäkäs äiti jäi hyväksikäytettäväksi.

Äiti ei enää ymmärtänyt rahan arvoa vaan oli oivallinen kohde. Totuus paljastui kuoleman jälkeen ja emme jaksaneet lähteä oikeuden kautta hakemaan eikä mitään olisi saanutkaan.

Joillakin on alhainen moraali eikä henkilö tai henkilöt ikinä.näe saati tunnusta väärintekojaan. Niin sanoi lakimieskin kun yksi meistä.selvitteli mitä on tehtävissä.

Vierailija
25/31 |
05.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voihan jostakin mystisesti löytyä jonkinlainen kauppakirjan tapainen, jossa omistajuudet on vaihtuneet kaupoissa. Isä on voinut muka myydä kesämökin tai talon veljelle muutamalla tuhannella eurolla, mökki ja talohan on voitu arvioida käytännössä arvottomiksi vaikka totuus olisikin ihan toinen.

Siitä sitten se äidin puoleinen lakiosa...ei ole paljon se.

Kyllä näitä omaisuuskeplottelijoita ja perintöverojen kiertäjiä on yllättävän paljon.

Vierailija
26/31 |
05.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ärsyttää lukea näitä, että joku kusetti ja sitten muut "eivät jaksaneet" selvittää asioita. Pitäisi jaksaa, niin että kusettaja ei voita.

Vierailija
27/31 |
05.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaadi jakoa. Välit tuntuvat jo menneen, joten mitä merkitystä sillä enää on? Etpähän jää ainakaan kokonaan ilman äitisi perintöä.

Jakoa voit vaatia osuudesta joka kuuluu äidin perintöön, et isän puoleisesta omaisuudesta!

Kauheita nämä perintöä kyttäävät omaiset, omat lapsetkin kuin korppikotkat! Mukava tunne varmaan isälle kun tyttäret kynsineen jo ronkkivat perintöä. Ei mitään kunnioitusta! Hyi h-vetti!!

28/31 |
05.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ärsyttää lukea näitä, että joku kusetti ja sitten muut "eivät jaksaneet" selvittää asioita. Pitäisi jaksaa, niin että kusettaja ei voita.

Meillä selvitettiin, mutta kusettaja voitti silti. Oli "lainannut" suurimman osan äidin omaisuudesta tämän eläessä ja kuoltua vain kielsi kaiken. Pesänjakaja totesi suuren osan ennakkoperinnöksi mutta ne mistä ei löytynyt selvää näyttöä jäivät selvittämättä. Kun se näyttöjen hankkiminen on aina niiden muiden tehtävä. Kusettaja pystyy viivyttämään selvittelyä jopa vuosia (oli esim. uskottuna miehenä perunkirjoituksessa ja yritti pimittää jo siinä satoja tuhansia) ja esim. pankeista saa tiliotteita vain pyytämispäivästä 10 vuotta taaksepäin. Pesä ei tiliotteita edes saa ilman kaikkien osakkaiden suostumusta eikä kusettaja tietenkään omaa suostumustaan anna.

Ainoa keino jolla näitä voisi estää olisi täysissä ruumiin ja hengen voimissa tehty testamentti.

Vierailija
29/31 |
05.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osuutesi vanhempien yhteisestä omaisuudesta äidin perintönä on 1/4. Vaikka sisarus kuppaisi isää ja käyttäisi jakamattoman pesän omaisuutta omaksi hyödykseen, vaikea hänen on niin paljon viedä, ettei sinulle lopulta jäisi ainakin tuon verran. Vaadi pesän jakoa, jos tarvitset osuutesi heti oman perheesi takia. Muuten on parempi välttää riidat ja tyytyä isän tahtoon. Vaikka itse et välittäisi säilyttää puhevälejä veljeen, lapsesi voivat myöhemmin tarvita sukulaisia.

Vierailija
30/31 |
05.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitä tarinoita riittää. Itse hoitelen vaikeasti muistisairaan äitini asioita (hoitokodissa). Hänen jo kotona ollessaan hoidin hänen asiansa, yhteydet kotihoitoon, kuljetukset, ruokakaupat yms. Veljeni ei edes käynyt tapaamassa.

Rahan perään en ole, mutta perunkirjoituksessa (jos en lähde ennen), haluan iskeä osuudestani laskun pöytään. Niin ottaa pattiin veljeni, ja hänen rahanahneet lapsensa. Siellä jo odotellaan perintöä.

Vierailija
31/31 |
05.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei taida voida yhtään mitään. On itellä samanlainen tilanne. Jos veli sai joskus kaksion, myi ja tuhlasi rahat, niin ei vaan voi mitään. Epäreiluahan se on. Millä noita vanhoja edes todistaa.

Jos sai, saiko? Ei osakkeita vaan saada, niistä menee lahjavero tai tai teidän tapauksessa olisi ollut kyse ennakkoperintöverosta. Perunkirjoituksessa pitäisi selvitä.

Ennakkoperintö verotetaan lahjana.