Lapsirakkaus ja vauvakuumeilu ovat naisessa aina turn-offeja. Fiksujenkin naisten perhehaaveilu ihmetyttää
En deittaile mitenkään puolisonetsintämielessä, eikä minulle ole sinänsä ongelma, jos nainen haluaa lapsia joskus myöhemmin elämässään. Mutta jotenkin yllättää, miten nämä erittäin fiksut, tiedostavat, akateemiset, itsenäiset naiset, joita tapailen, silti antautuvat tämän äitiysnarratiivin pauloihin.
Vaikka nämä naiset kuinka tiedostaisivat lasten hankkimisen sosiaaliset ja ekologiset kustannukset, vaikka heidän elämäntapansa ja toiveensa eivät muuten olisi yhteensopivia perhe-elämän kanssa ja vaikka heillä itsellään olisi minkälaisia mielenterveyden ongelmia, silti melkein kaikki haaveilevat lasten hankkimisesta kuin kymmenvuotiaat tytöt.
Kun tiedämme, ettei ihmisellä ole mitään erityistä biologista viettiä lasten hankintaan – vain seksuaali- ja hoivavietit – tämä on minusta erittäin vahva merkki siitä, miten kulttuurimme sosiaalistaa naisia ajatukseen, että äitiys on naisille normaalia ja suorastaan velvoittavaa toimintaa. Yksilön tasolla korulauseet vapaasta valinnasta eivät merkitse mitään.
Oletteko muut pari-kolmikymppiset deittailijat törmänneet samaan? Onko ilmiö havaittavissa myös miesten puolella?
Kommentit (38)
Lisääntymisvietti on biologinen ominaisuus ja muutakin kuin seksi. Halu jatkaa sukua on perimmäisimpiä viettejä. Muuten kuolisimme sukupuuttoon. Ehkäisyn keksiminen ei ole hävittänyt yhtäkään kansakuntaa tällä pallolla.
Vierailija kirjoitti:
Yliopistoälykkö on usein elämää suorittava kympin tyttö, jolle on tärkeää vastata ympäristön odotuksiin. Luennoilla kyllä vähän kyseenalaistellaan, mutta tavoitteena on silti keskiluokkainen työ ja perhe-elämä. Todella omaleimaisiin ratkaisuihin kykenee harva.
Minusta tuli ns. kympin tyttö siksi, että halusin olla paras. Halusin saada rahaa, työuran johon minä olen tyytyväinen ja halusin saada perheen. Nämä ovat kaikki minun omia halujani. Kerro yksikin hyvä syy, miksi minun pitäisi yrittää elää vastoin omia halujani? Miksi minun pitäisi tähdätä omaleimaisiin ratkaisuihin ja miksi en saisi yrittää olla hyvä, jos sitä haluan? Miksi, kun minä elän tätä minun elämääni, et sinä, vaikka osaatkin tuomita ahkeruudesta.
16 jatkaa, että myös seksihalut liittyvät ihmiskunnan haluun kasvaa. Seksi tuntuu hyvältä, jotta sitä harrastettaisiin ja sen myötä lisäännyttäisiin. Kulttuurisesti ja yhteiskunnallisesti seksillä ei ole tarvetta olla olemassa.
Ihmiset ymmärää paremmin asioita nykyään oman navan = perheen ympäriltä. Maapallon ihmiset käyttää jo nyt 2 x maapallon varat, puhdas vesi loppuu, puhdas ilma loppuu, saasteita on liikaa ja ilmasto vain lämpenee...
Jos haluaisivat pelastaa maapallon, lapsista maksettaisiin veroa, ihmisiä on liikaa ja suurin osa ihmisistä elää köyhyydessä (globaalisti) ja köyhyys lisääntyy joka vuosi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se on biologia, joka määrää haluamaan jälkikasvua.
Ei ole. Biologia saa haluamaan seksiä, mutta seksin harrastaminen ilman raskautta on nykyisin helppoa. Perheideologia tulee kulttuurista.
Seksin tarkoitus on nimenomaan johtaa lisääntymiseen. Mikään ehkäisy ei myöskään ole 100 % varma.
Jaa, mä olen varmaan aika pervo, kun olen aina pitänyt ns. perhekeskeisiä ns. äiti-tyyppisiä naisia seksikkäämpinä kuin jotain ikisinkkukinkkuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se on biologia, joka määrää haluamaan jälkikasvua.
Ei ole. Biologia saa haluamaan seksiä, mutta seksin harrastaminen ilman raskautta on nykyisin helppoa. Perheideologia tulee kulttuurista.
Seksin tarkoitus on nimenomaan johtaa lisääntymiseen. Mikään ehkäisy ei myöskään ole 100 % varma.
Seksin tarkoitus on nauttia jos ei halua lisääntyä kuten osa naisista ei halua. Sanoisin myös, että tuplaehkäisy tai sterilisaatio ovat hyvin varmoja tapoja ehkäistä raskaudet.
Ja mitä itse aiheeseen tulee, itse olen nuorena naisena oppinut olemaan vain hiljaa tai hymisemään jotain epämääräistä kun minulta tiedustellaan lapsitoiveista. Olen oppinut, että sanoessani suoraan etten aio hankkia lapsia ovat asenteet olleet tyrmistyneitä, joten katson parhaakseni olla diplomaattisesti hiljaa asiasta. Se etten halua lapsia ei muutenkaan kuulu kenellekään muulle kuin itselleni ja korkeintaan tämän hetkiselle poikaystävälleni.
Vierailija kirjoitti:
Yliopistoälykkö on usein elämää suorittava kympin tyttö, jolle on tärkeää vastata ympäristön odotuksiin. Luennoilla kyllä vähän kyseenalaistellaan, mutta tavoitteena on silti keskiluokkainen työ ja perhe-elämä. Todella omaleimaisiin ratkaisuihin kykenee harva.
No minun kokemukseni mukaan akateemiset miehet menee täsmälleen samaan kategoriaan. Tavoitteena tietty tulotaso ja yhteiskunnallinen asema, asunto ja auto ja kaunis vaimo ja lapset.
Tiedän jo pelkästään omasta tuttavapiiristäni useita parisuhteita, jotka ovat kariutuneet siihen, että mies haluaa lapsia, mutta nainen ei. Itsestäni tuntuu siltä, että nykymaailmassa (Suomessa) naisen EI kuulu haluta lasta.
Olen itse akateemisesti koulutettu nainen ja kun aloin odottaa ensimmäistä lastani useimmat, sekä vanhat että nuoret, joukossa myös omat vanhempani, ihmettelivät ja paheksuivat sitä. Uraan panostamista ei nykyaikana ihmettele kukaan, mutta perheeseen keskittymistä paheksutaan yleisesti. Lasten hankinta nykyaikana on kyllä kaikkea muuta kuin "muiden odotusten täyttämistä", pikemminkin siitä saa paskaa niskaansa.
Lässytilässyti läpätilää. Ihan turhaa hölinää taas. Suurin osa ihmisistä ylipäätänsä haluaa kokea perheen. Ei ihme ap, että et ole löytänyt naista, kun kaikki on sulle yhtä suurta ihmetystä ja probleemaa. Kaikkeen sitä nykyajan mössyköillä onkin aikaa...hohhoijaa.
Kun naiset vain tajuaisivat olla hankkimatta niitä lapsia. Niin monilta tragedioilta vältyttäisiin. Lapsen syntymä on aina tragedia.
En halua enkä haaveile, ja olen korkeasti kouluttautunut nainen. Mieheni onneksi suostui vasektomiaan. Ihmettelen monissa fiksuissa naisissa ihan samaa, mutta kai siinä sitten ihan oikeasti joku suvunjatkamisvietti on, ei pelkästään suku- ja hoivavietti, niinkuin väität. Miksi kukaan suostuu perheenäidiksi on minulle mysteeri.
Vierailija kirjoitti:
En halua enkä haaveile, ja olen korkeasti kouluttautunut nainen. Mieheni onneksi suostui vasektomiaan. Ihmettelen monissa fiksuissa naisissa ihan samaa, mutta kai siinä sitten ihan oikeasti joku suvunjatkamisvietti on, ei pelkästään suku- ja hoivavietti, niinkuin väität. Miksi kukaan suostuu perheenäidiksi on minulle mysteeri.
Tuplamaisterinainen ja tri mies. Kyllä meillä lapsi on. Miehen idea ja hyvä sellainen.
Mikään ei ole ihanampaa, kuin lapsista haaveileva, oikea nainen.
Kuvottaa kaiken maailman "ekologisista ja sosiaalisista kustannuksista" jauhavat pseudoälyköt, jotka yrittävät vain peitellä itsekeskeisyyteensä keskittyneiden elämiensä pönkittämistä älyllisellä sönkötyksellä.
Jos ette halua tinkiä mukavuudenhalustanne tekemällä lapsia, ei se ole pakollista. Ei sitä tarvitse selitellä monimutkaisten argumenttirakennelmien kautta. Toteuttakaa itseänne ihan rauhassa.
Kyllä, maapallolla on jo turhankin paljon populaatiota, mutta Suomi ei liene kärkimaita tämän ongelman suhteen, joten täällä on hieman onton kuuloista vedota siihen.
En puhunut perheideologiasta vaan halusta saada jälkikasvua. Kaksi eri asiaa. Valtaosalla ihmisistä on halu järjestää olosuhteet sellaisiksi, että voivat lisääntyä, eli sitoutua parisuhteeseen. Perhe on kulttuurista mutta myös biologista. Se on paras ympäristö tuottaa jälkikasvua ja pitää se elossa.