Ilmaa mahassa, ei tule pois. Kaikki vinkit nyt kehiin!
Eli ilmaa on nyt vatsassa. Inhottava tunne eikä siis millään tule ulos sieltä!!! Nyt kaikki vinkit kehiin miten ne saa ulos!
Kommentit (77)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ärtyvän suolen oireyhtymä on kyllä aivan kamala vaiva. Kärsin ajoittain aliravitsemuksesta tämän p*skan takia! Ei saa kunnollisia annoksia syötyä kun vatsa on pienestäkin määrästä jo ilmapallo ihan sama mitä syö!! Fodmap ei auta yhtään mitään! Onko kukaan löytänyt hyvää itsehoitolääkettä apteekista? Lääkäreitä tämä asia ei kiinnosta pätkän vertaa ja eivät he toki varmaan mitään pysty tekemäänkään.
Ap
Huonoina kausina on tosiaan ihan sama mitä tekee/syö/liikkuu, maha on vain huonona. Mua on auttanut pidemmän päälle vähän säännöllinen maitohappobakteerikapseleiden syönti (otan aina aamusin ihan ekana tyhjään mahaan vesilasin kanssa 1 kapselin). Ja no, suoraan sanottua mun ibs-vaivat helpottivat varmaan 80-90% kun löysin mulle sopivan mielialalääkkeen (mulla on siis masennusta kanssa). Ibs-turvotukset, ilman kerääntymiset ja jumittumiset suolen mutkiin loppui kuin seinään. Kyllä nykyäänkin ilmaa on, mutta ne tulee normaalisti pieruina ulos.
t. yks edellinen vastaaja
Erittäin mielenkiintoista! Sinun aikaisemmat oireesi kuulostaa juuri tasan siltä miltä minun oireeni tällä hetkellä! Ongelma tuntuu pahentuneen todella paljon viimeisen vuoden aikana. Tosiaankin syömisen jälkeen (ihan sama mitä syö!) niin ilmaa vaan kertyy ja se jää johonkin jumiin niin, että on vaan kamala "ilmava" vatsa ja inhottava tunne, joskus pahoja kipujakin sen takia. Eikä tässä mitään jos sais edes pieruina ne ulos, mutta kun ei ne tule! Joskus joutunut töistä tai koulusta lähtemään kesken päivän ihan yksinkertaisesti siksi, että tämä ongelma on ruokiksen jälkeen mennyt niin pahaksi. Välillä sitten taas on hyviä kausia kun vatsa voi yhtäkkiä hyvin vaikkei mitään ole muuttanut ruokavaliossa tai elämässä muutenkaan.. Ihan kummallinen vaiva! Nyt on jo kauan ollut paha tilanne :(
Ap
Jep! Mulla laukaisi ton ibs:n aika voimakas stressi tuossa jokunen vuosi sitten. Se oli ihan kauheaa, ennenkuin tiesi että kyse ei oo mistään "oikeasti vakavasta". Cuplaton -kapseleita koitin, ei apua. Vi-Sibliniä koitin (lääkäri ehdotti) ei apua... (se päinvastoin voi vain lisätä mahan möyrintää ja ilmantuottoa, kun on siis kuitulisä). Ja yleensä mun maha veti vielä niin että eka oli ihan löysänä ja sitten veti ihan umpeen, siis kunnon ummetus. Ja silloin oli just tota turvottelua ja ilman jumiin jäämistä, Ja vaikka miten päkisti ja ähisti, niin mitään ei tullut ulos...
Jostain olen lukenut että tää (ibs) on yleinen tunnollisilla, stressiherkillä naisilla (ja miehilläkin), ja usein mukana on myös masennusta. Ja tietty mahan huono kunto masentaa lisää :( mutta huonoina aikoina söin lähinnä kaurapuuroa, syön nykyäänkin aina aamupalaksi kaurapuuroa ja sen ohessa Gefilus-mehukeittoa (maitohappobakteereita taas :)
Tämä kuulostaa niin minulta! Aivan tasan samat vaivat ja ajatukset minulla. Itselleni myös lääkäri suositteli Vi-Sibliniä, mutta siitä ei missään nimessä ollut apua vaan pikemminkin ehkä päinvastoin. Ihanaa saada vertaistukea! Tämä on niin kiusallinen vaiva, että eipä tästä hirveästi tule missään puhuttua vaikka on erittäin elämään vaikuttava vaiva..
Ap
zzzzzzzzzz kirjoitti:
Kävele kämppää ympäri reippaasti, tämä on auttanut mulla.
Spiidillä vai ilman. ;D
Maitohappobakteereja aion nyt ainakin kokeilla.
Ap
Käy vatsallesi ja rentouta vatsa ja reidet niin hyvin kuin pystyt. Painele vatsaa navan ympäri oikean reiden puolelta aloittaen yläkautta vasemmalle puolelle. Suoli kulkee siihen suuntaan, saat painelulla liikettä sisältöön.
Ole koko ajan niin rento kuin pystyt ja painelu kevyttä mutta pitää tuntua kuitenkin. Tee muutama minuutti.
Vierailija kirjoitti:
Käy vatsallesi ja rentouta vatsa ja reidet niin hyvin kuin pystyt. Painele vatsaa navan ympäri oikean reiden puolelta aloittaen yläkautta vasemmalle puolelle. Suoli kulkee siihen suuntaan, saat painelulla liikettä sisältöön.
Ole koko ajan niin rento kuin pystyt ja painelu kevyttä mutta pitää tuntua kuitenkin. Tee muutama minuutti.
Anteeksi siis käy selällesi! Vatsa mielessä :)
Itsellä kanssa IBS ja olen saanut apua pakurikääpäuutteesta, jossa on siis alkoholia 40%. Mulla myös muutenkin aina alkoholi rauhoittaa suolistoa ihan selkeästi.
Se Vi-Siblin on ihan karseaa tavaraa. Vetää mahan aivan tukkoon. Itsellä herkästi jumittava vatsa, paremmin on sopinut colon clear psylliumjauhe luontaistuotekaupasta.
Kävelylenkki ja kevyt vatsahieronta myötäpäivään. Ruokavalio pitäisi saada tutukittua kunnolla, aluksi kaikki lisäaineet, makeutusaineet yms pois, onko keliakia tutkittu?
Itselläni pahentaa kaikki valmisruoka, viljat, sokerit.
Näin jonkun mainoksen kyseiseen vaivaan Silical gel apteekista, voisi kokeilla.
Selinmakuulle lattialle ja heitä jalat pään yli niin että takapuoli osoittaa kattoa. Varmasti törähtää!
Istu pöntölle ja mene kyykkyyn. Paina käsilläsi vatsaa. Nouse normaaliin istuma-asentoon. Toista liikettä.
Pöntöllä on hyvä olla valmiiksi, kun saattaa tulla pieru varren kanssa.
Peppuseksi saa suolen toimimaan.
Olen tosissani.
Mitäs syöt huonoa ruokaa hotkien?
Pyydä kaveria hyppäämään mahan päälle .
Kaasu nousee ylöspäin, mieti siitä mikä asento auttaa.
Cuplaton. Vähentää kaasukuplien pintajännitystä
Kävele kämppää ympäri reippaasti, tämä on auttanut mulla.