Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Päiväkodissa päätös: Ei valokuvausta enää.

Vierailija
03.11.2017 |

Eli lapsiemme päiväkodissa ei oteta tänä vuonna ryhmäkuvia. Tylsää, kun lapsi ei saa eskariryhmästään muistoa. Syynä tähän oli sisäilmaongelmista johtuva remontti, mutta kuulin myös, että kuvauspäivät ovat liian työläitä henkilökunnalle, kun kaikkien lasten valokuvausvaatteet pitää vaihtaa ja vanhemmilla on kovat vaatimukset kampauksien yms. suhteen. Lisäksi valokuvausvaatteet ei saa likaantua ja taas kuvan jälkeen vaihdetaan 23:n lapsen vaatteet tavallisiin. Että semmoinen juttu. Onko yleinen käytäntö nykyään?

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
03.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei jumalauta. Sekä hulluja vanhempia että päiväkotien henkilökuntaa. Kuvaus vie vuodesta korkeintaan kaksi aamupäivään. Se ei haittaa mitään vaikka tuona päivänä jonkun sotkeutuneen mekon tai paidan vaihtaa ja hiukset kampaa. Tehdäänhän niin muinakin päivinä! Ja sitten taas jos joukossa on vanhempia jotka vaativat monimutkaisia pinniviritelmiä heille voi ystävällisesti sanoa, että ei onnistu.

Lto

Vierailija
22/41 |
03.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heheh, oikeestiko joku varhaiskasvatuksen ammattilainen suostuu vanhempien vaatimuksesta vaihtamaan lasten vaatteet ja laittamaan hiukset yms.

Meidän lasten päiväkodissa vanhemmat saa ja tuleekin itse paikalle laittamaan lapsensa kuvauskuntoon jos ei luota siihen, että aamulla laitettu mekko on puhdas.

Toi, että ne vaatteet vaihdettais kuvauksen jälkeen on kyllä keksitty kärjistys. En usko hetkeäkään, että jossain toimittais noin. 

Olen lastenhoitaja ja kahdessa aikaisemmassa työpaikassa juurikin oli tuo homma, että kuvausta ennen lapsille kiirellä vaihdettiin niitä juhlavaatteita ja yritimme muistaa miten kullekin piti hiukset laittaa. Ja todellakin ne hienot vaatteet piti vaihtaa pois ennen lounasta tai välipalaa. Valitimme asiasta johtajille, mutta heidän mielestä se kuului hyvään palveluun. Ja PASKAT!!! Tietäisittepä vain miten hulluja jotkut vanhemmat oikeasti ovat. Nykyisessä työpaikassa vanhemmat huolehtii itse lasten yksilökuvista ja vaatteita emme vaihtele.

No voi jumalauta! Mun päiväkodissa 70-luvulla, tai sisarusten 80-luvulla, tai mun esikoisen 90-luvulla tai nuorimmaisten tällä vuosikymmenellä, ei missään, millään paikkakunnalla ole aikuiset siellä päiväkodissa edes hiuksia kammanneet, saatika olisi tullut mieleenkään vaihdella eri vaatteita, kyllä vanhemmat on laittaneet ne nätit vaatteet aamulla ja toivoneet parasta ettei likaannu, ja hiukset on olleet herran haltuun miltä ne on näyttäneet ulkoilun ja päiväunien jälkeen. Kyllä on  monta kuvaa josta on paljon rahaa maksanut pilattu jollain hiustörröllä, kun olisi joku ollut siinä vieressä vaikka kädellä lääpäissyt sieltä hiuksia ennen kuvaa, niin minä tekisin jos olisin päiväkodissa töissä. Poikien koulukuvaus oli juuri ja pitkälle toista sataa meni taas rahaa kuviin. Mutta tärkeät ne koulukuvat on, joten kyllä mä sen maksan, mutta odottaisin siitä hyvästä vähän parempaa palvelua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
03.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyypillistä kunnallisten päiväkotien palvelua tuo! Tervetuloa meille yksityiseen päiväkotiin, siellä kampaamme lasten hiukset ja laitamme edustavaksi kuvausta varten. Perhekuvatkin sallittuja! Äänestäkää jaloilla vanhemmat!!

Vierailija
24/41 |
03.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tyypillistä kunnallisten päiväkotien palvelua tuo! Tervetuloa meille yksityiseen päiväkotiin, siellä kampaamme lasten hiukset ja laitamme edustavaksi kuvausta varten. Perhekuvatkin sallittuja! Äänestäkää jaloilla vanhemmat!!

Monesti kyllä kunnallisella on parempikin palvelu. Monissa yksityisissä kuuluu kaikkee kummallista kasvatusvastuullisille.

On toki varmasti myös niitä yksityisiä joisaa kuluja ei ole vedetty äärimmäisen tiukille.

Vierailija
25/41 |
03.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaa en ole ikinä kuullutkaan että kuvausta varten eri vaatteet vaihdettaisiin.. ihme homma jos tuollaista on muka tehty. Meillä on kuvauspäivinä Maksuilla ihan tavalliset, ehkä vähän paremmin yhteensointuvat vaatteet kuin tavallisesti, mutta ihan sellaiset jotka voivat olla koko päivän. En ikinä voisi olettaa että hoitajat alkaa sitellä lapsia erikseen tuon takia pukemaan =D

Lue nyt se viestisi ennen lähettämistä, jestas sentään.

Vierailija
26/41 |
03.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syy taitaa olla myös  ettei islaminuskoisia saa kuvata ja nyt selitellään sisäilmaongelmista kun näistä luovutaan, just juu.

Mitä ihmettä oikein höpäjät? Olen ollut 20 vuotta töissä Itäisellä pääkaupunkiseudulla päiväkodeissa, joiden lapsista saattaa jopa kolmannes olla islaminuskoisia. Kertaakaan ei ole tullut vastaan tilannetta, että uskontoon vedoten lasta ei olisi saanut kuvata ollenkaan. Kerran yhden lapsen vanhemmat kielsivät kaverikuvan ottamisen toista sukupuolta olevan lapsen kanssa, mutta mistään uskontoon perustuvasta kuvauskiellosta en ole kuullutkaan. Yhden kerran muistan, että lasta ei saanut valokuvata päivähoidossa ollenkaan ja missään olosuhteissa. Tässä tapauksessa kyseessä oli ihan kantasuomalainen perhe ja vanhemmat olivat äärimmäisen tarkkoja lapsensa yksityisyydensuojasta.

Vierailija
27/41 |
03.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävipä kerran niinkin, että sijainen laittoi erään pienen 2v juhlamekon naapurin ”resu-Pekka” lapselle. Tämä kaksivuotias ei osannut sanoa, kuin ”mekko oma” ja itki kovasti. Hänestä tuli itkuinen kuva arkivaatteissa ja toisesta lapsesta kaunis kuva juhlamekossa. Arvatkaa vaan oliko linjat kuumina, kun valokuvat olivat menneet koteihin. Ainut hyvä asia tässä oli se, että tällä resu-Pekka lapsella oli aina yleensä niin renttuiset vaatteet ja hän näytti raukka tosi ankealta. Nätissä mekossa hänestä tuli todella soma kuvamuisto!

Vierailija
28/41 |
03.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No siis noi viralliset kuvauksethan on ihan vanhempien riistoa, kuvausfirmat kilpailee päiväkodeista ja kouluista toinen toistaan kalliimmilla lahjoilla joita kuvauksen tilaava taho saa ja lahjojen hinta otetaan tietenkin kuvauksen maksajilta eli vanhemmilta. 

Vierailija
29/41 |
03.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heheh, oikeestiko joku varhaiskasvatuksen ammattilainen suostuu vanhempien vaatimuksesta vaihtamaan lasten vaatteet ja laittamaan hiukset yms.

Meidän lasten päiväkodissa vanhemmat saa ja tuleekin itse paikalle laittamaan lapsensa kuvauskuntoon jos ei luota siihen, että aamulla laitettu mekko on puhdas.

Toi, että ne vaatteet vaihdettais kuvauksen jälkeen on kyllä keksitty kärjistys. En usko hetkeäkään, että jossain toimittais noin. 

Olen lastenhoitaja ja kahdessa aikaisemmassa työpaikassa juurikin oli tuo homma, että kuvausta ennen lapsille kiirellä vaihdettiin niitä juhlavaatteita ja yritimme muistaa miten kullekin piti hiukset laittaa. Ja todellakin ne hienot vaatteet piti vaihtaa pois ennen lounasta tai välipalaa. Valitimme asiasta johtajille, mutta heidän mielestä se kuului hyvään palveluun. Ja PASKAT!!! Tietäisittepä vain miten hulluja jotkut vanhemmat oikeasti ovat. Nykyisessä työpaikassa vanhemmat huolehtii itse lasten yksilökuvista ja vaatteita emme vaihtele.

No voi jumalauta! Mun päiväkodissa 70-luvulla, tai sisarusten 80-luvulla, tai mun esikoisen 90-luvulla tai nuorimmaisten tällä vuosikymmenellä, ei missään, millään paikkakunnalla ole aikuiset siellä päiväkodissa edes hiuksia kammanneet, saatika olisi tullut mieleenkään vaihdella eri vaatteita, kyllä vanhemmat on laittaneet ne nätit vaatteet aamulla ja toivoneet parasta ettei likaannu, ja hiukset on olleet herran haltuun miltä ne on näyttäneet ulkoilun ja päiväunien jälkeen. Kyllä on  monta kuvaa josta on paljon rahaa maksanut pilattu jollain hiustörröllä, kun olisi joku ollut siinä vieressä vaikka kädellä lääpäissyt sieltä hiuksia ennen kuvaa, niin minä tekisin jos olisin päiväkodissa töissä. Poikien koulukuvaus oli juuri ja pitkälle toista sataa meni taas rahaa kuviin. Mutta tärkeät ne koulukuvat on, joten kyllä mä sen maksan, mutta odottaisin siitä hyvästä vähän parempaa palvelua.

Paljonko maksoit hoitajille extraa saadaksesi kampauspalvelun?

Minusta päiväkoti- ja koulukuvat saa olla elämänmakuisia, lapsi olla kuvassa juuri sellainen kuin on. Niitä kiillotettuja muotokuvia voi jokainen käydä kuvauttamassa alan liikkeessä. Eikä taida sielläkään kuvauspalkkioon kuulua lapsen siistiminen, vaan se kuuluu sille lapselle ja sen perheelle.

Vierailija
30/41 |
03.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli tällä viikolla kuvaus. Vaihdoimme pois puuroiset vaatteet, mutta tukkaa emme saaneet kammattua keneltäkään, vaikka tarve oli. Syy? Yhdelläkään lapsella ei ollut omaa kampaa mukana. T. Julkisen pk:n lh

Vierailija
31/41 |
03.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuule kun sä et maksa siitä "palvelusta" päiväkodin henkilökunnalle niin älä odota heiltä mitään heidän työnkuvaansa kuulumatonta. Kuvaavaan tahoon yhteys ja kysäset saisko samaan hintaan stylistin paikalle katsomaan että vilperttien tukat on kuosissa. 

Vierailija
32/41 |
03.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedän pari päiväkotia, jossa on otettu vain se ryhmäkuva, mutta ei muuta. Yksilökuvat on saanut käydä otattamassa valokuvaamolla samaan hintaan kuin olisi päiväkotikuva. Tämä järjestely juuri vanhempien vaatimusten takia. Ne on välillä todella älyttömiä. Lisäksi on niitäkin vanhempia, jotka haukkuvat jälkikäteen, kun kuvissa on paita väärällä tavalla tai kampaus ehtinyt sotkeutua.

- entinen lto

Uskomatonta. Mun lapsella roikkui kuvassa pinni poskella (oikeasti ihmetytti, ettei kukaan sitä laittanut paremmin tai vaikka pyytänyt lasta ottamaan kokonaan pois), mutta mitään en sanonut.

Vierailija
33/41 |
03.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä meillä vaatteet vaihdetaan ja hiukset kammataan ennen kuvausta. Mitään ranskalaisia lettejä en lupaa, mutta siitä pyritään kyllä huolehtimaan, että lapset ovat siistin näköisiä kuvassa. Harvat vanhemmat tykkäävät kuitenkaan, jos valokuvassa on aamupuurot rinnuksilla ja voita otsahiuksissa.

Kuvauksen jälkeen yleensä lähdetään ulos ja puetaan ulkovaatteet vaan päälle. Valokuvausvaatteet saattavat olla vielä lounaankin ajan lapsen päällä, mutta päivälevolle mennessä ne viimeistään vaihdetaan pois. Ja ihan varhaiskasvatuksen ammattilaisia olemme. En ole kokenut tätä erikoiseksi ongelmaksi. Toki vähän enemmän töitä teettää, mutta vastaavasti muita hommia sitten vähennetään siltä aamulta.

Vierailija
34/41 |
03.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä sun instassa seuraamat ovat vapaamin ajattelevia, mutta islaminuskonto kieltää tekemästä (siihen maailman aikaan ei ollut valokuvausta kun keksivät tämän uskonnon) jumalasta tai ihmisestä kuvaa. 

Ei ole vielä tullut yhtäkään kuvauksen kieltävät muslimia vastaan. Monia islaminuskoisia maita on tullut kierrettyä.

Vierailija
35/41 |
03.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohon islamin kuvauskielto asiaan kommentoin sen verran, että oman työurani aikana ei moista ole vastaan tullut kertaakaan. Ja paljon on muslimilapsia eri kansalaisuuksilla ja taustoilla tässä vuosien varrella töissä tullut kohdattua.

Vierailija
36/41 |
03.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka sitä tulee tiedustelemaan että ostitko kuvat vaiko et..? Ei niitä oikeasti ole mikään pakko ostaa.  

Ei sitten tullut mieleen, että lapsikin voi haluta niitä kuvia, eikä ole kiva, että ne otetaan kotiin hetkeksi vain siksi, että pitää huijata muita vanhempia. Ja joo joo, lapset kohtaavat elämässään pahempiakin pettymyksiä, mutta on ihan tyhmää tehdä niitä pettymyksiä tahallisesti.

Vierailija
37/41 |
03.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuvausvaatteet? Juuri katselin omia tarhakuvia, ja niissä kaikki lapset ovat itsensä näköisiä, ei mitään ihme tutuja ja kauluspaitoja. Aikaa tästä noin 15 vuotta. Olen huomannut saman muutoksen koulukuvissa - pikkusiskoni kuvissa harmaa massa muotivaatteita, omissa 7 vuotta vanhemmissa värikkäät arkivaatteet. Niistä on mielestäni kivempi muistella, kun ihmiset ovat sen näköisiä kuin ne muistoissakin ovat.

Vierailija
38/41 |
03.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No siis noi viralliset kuvauksethan on ihan vanhempien riistoa, kuvausfirmat kilpailee päiväkodeista ja kouluista toinen toistaan kalliimmilla lahjoilla joita kuvauksen tilaava taho saa ja lahjojen hinta otetaan tietenkin kuvauksen maksajilta eli vanhemmilta. 

Mitähän nämä toinen toistaan kalliimmat lahjat oikein ovat ja kuka ne saa? Meillä ei enää henkilökunta saa edes omaa vedosta ryhmäkuvasta, ennen otettiin yksityiskuvat ja henkilökunnan ryhmäkuvatkin. Kuvien laatu on myös ihan järjettömän huono verrattuna entiseen, vaikka tekniikan kuvittelisi olevan huipussaan.

Vierailija
39/41 |
03.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lasten päiväkodissa kuvattiin tänäkin syksynä ja jopa "vaadittiin" teemapukeutumista! Todella outoa, nyt kun tarkemmin mietin.

Vierailija
40/41 |
03.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti niiden kusipäisiempien vanhempien vaatimusten aikaansaannosta tämäkin.

Toivottavasti olette tyytyväisiä, nyt on valokuvaus viety pois kaikilta teidän takia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi kaksi