Kuinka paljon 15-vuotiaalle voisi uskoa lapsenhoitovastuuta?
15-vuotias sukulaistyttömme tulisi ensi kesänä meille vahtimaan 2,5-vuotiasta vilkasta lastamme pariksi viikoksi. Olemme itse kyllä kotona koko ajan, mutta remppaa ym. suunnitteilla. Kuinka paljon 15-vuotiaalle voisi uskoa lapsenhoitovastuuta?
Kommentit (5)
Itse oon hoitanut 20 päistä lapsilaumaa 13vuotiaana yksin...
Ja hoitanut iltaisin ja kesäisin 12-vuotiaasta muksuja tunteja..
30/vko kesätyönä. Lapset olivat 1- ja 2-vuotiaat. Nykytietämykselläni en antaisi noin pieniä tuollaiselle vastuulle. Mutta sinun tapauksessasi ehkä, jos kerran olette saatavilla. Ja annat täsmälliset ohjeet.
Itse en ollut koskaan nähnyt lasten ruokapurkkia tai koskaan laittanut ruokaa..Ja kävelyllekin lähdimme ihan vilkasliikenteisen tien varteen, muistinkohan katsoa sen 2-vuotiaan perään vai oliko vaan onnea?
on katsoneet pienen perään jo 13 v lähtien, mutta kyse on aina ollut tunneista ja ollaan oltu saatavilla puhelimitse max kymmenen minuutin kävelymatkan päässä.
Ja nyt 15 vuotiaana tyttö on ollut kerran vahtimassa yön yli ystävän neljää lasta, joista kaksi jo isompaa ja hyvin meni. Mutta hänellä onkin kokemusta kun meilläkin on pari pientä kotona ja on aina ollut kiiinnostunut lastenhoidosta, aikoo opiskellakin lastenhoitajaksi :)
Eli on kyllä yksilöistä kiinni, en antaisi pienempiä hoitoon minkään ikäiselle, jos en tuntisi kyseistä henkilöä hyvin, mutta minusta 15 v on ikänsä puolesta ihan hyvä lastenhoitaja, jos vaan on kiinnostusta ja vastuuntuntoa.
Oma 15-v hoitelee 4- ja 6- vuotiaita serkkujaan muutaman tunnin kerrallaan. Osaa tarjota ruokaa ja pitää hyvin kurissa. Laittaa siivoamaan omat jälkensä ja sai poitsut nukkumaan jopa klo 20.30. Ja siskon kotikin tuli samalla siivottua.