Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Isäinpäivä perutaan osassa Helsingin päiväkoteja , tilalle läheisenpäivä. Perutaanko myös äitienpäivä?

Vierailija
02.11.2017 |

Miten on, toimiiko ajatus molempiin suuntiin?

Kommentit (377)

Vierailija
181/377 |
02.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Läheistenpäivä" on erinomainen idea! Koska jollekin voi tulla paha mieli isänpäivästä tai äitienpäivästä, voisi juhlinnan korvata vaikkapa "miesoletetun läheisen" ja "naisoletetun läheisen" päivänä syksyisin ja keväisin.

Osa lapsista joutuu valitettavasti läheisten aikuisten tekemien väkivalta- tai muiden tekojen kohteeksi. Koska "läheisen päivä" herättää heissä inhottavia muistoja, ehdotan jatkossa vietettäväksi "Miesoletetun ihmisen" ja "naisoletetun ihmisen" päiviä.

Vierailija
182/377 |
02.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tämä provo, huono pila vai mikä.. eihän toi nyt voi olla totta. Jos on niin kyllä on maailma pahasti vinoutunut 😟

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/377 |
02.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki parodia- ja meemihorisontit on nyt ylitetty, hienoa 100-vuotias Suomi, ISÄNmaamme.

Pöh, minä ainakin asun läheisenmaassa ja puhun läheisenkielenäni suomea. Minusta ulos pullahtanut läheiseni kutsuu sekä minua että sitä toista aikuista henkilöä taloudessamme molempia läheiseiksi.

Vierailija
184/377 |
02.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osittain loogista siinä mielessä, että nykyään vaan syntyy niin valtavasti niitä isättömiä lapsia. Se ei ole hyvä kehitys. 

Yksikään lapsi ei ole isätön. Biologinen mahdottomuus. Se on sitten eri asia, onko isä läsnä arkipäivässä.

Vierailija
185/377 |
02.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvatkaapas kuinka paljon kuukautta ja vuotta häiritsee kun niitä on huomattavasti vähempi kalenterissa kuin päiviä. Eikö tälle voitaisi tehdä jotain?

Ja entäs jos ei koe että on läheisiä? tai on mutta ei halua kokea tai kokee mutta ei halua...eiku...

-Ranteet auki Suomi 100

Vierailija
186/377 |
02.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma isäni poistui kuvioista, kun olin parin vuoden ikäinen. Tämä oli siis 70-luvulla. Joka isänpäiväksi piti koulussa askarrella lahja ja ne löytyvät tälläkin hetkellä varastosta. Minulle se oli vaikeaa aikaa, kun olin isätön ja olin luokan ainoa poikkeus. Aina odotin, että isänpäivä menee nopeasti ohi.

Kannatan siis läheisenpäivää.

Vierailija
187/377 |
02.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei isänpäivää ole mitenkään peruttu. Sen huomioimista on vain muutettu niin että ei tule syrjintää niitä lapsia kohtaa joiden elämässä ei ole isää.

Ehdottomasti hyvä juttu. Taas saa ihmetellä että miten tätä ei ole tajuttu huomioida aikaisemmin?!?

Varmaan jokaisessa päiväkotiryhmässä on enemmän ja vähemmän "isättömiä" lapsia.

Okei, eli tällä logiikalla myös esimerkiksi Suomen itsenäisyyspäivä pitäisi perua koska joku muun kansalainenhan saattaa vaikka pahottaa mielensä siitä, että juhlimme maamme itsenäisyyttä? Eikun odotas, johan he ovat kerenneet loukkaantua, esim. kevätjuhlassa ei saisi Suvivirttä laulaa ja varmaan kohta joulujuhlatkin kielletään. 

Tällä helvetin logiikalla kohta MITÄÄN ei saa tehdä tai sanoa tai juhlia tai olla juhlimatta koska JOKU voi pahottaa mielensä.

On se kumma jos isättömissä kodeissa asiaa ei osata selittää lapsille niin, että he oppivat elämään asian kanssa ja ymmärtävät, että se mitä heillä taas puolestaan on, ei ole itsestäänselvyys kaikille muille. Esimerkiksi, ei kaikissa kodeissa ole varaa viettää joulua, mutta lapsista voi silti kasvaa ihan terveitä, tavallisia ja tasapainoisia ihmisiä. Silloin joulua ei juhlita, tai sitä juhlitaan omalla tavalla niillä puitteilla mitkä ovat mahdollisia. 

Ei lapsista voi kasvattaa nössöjä jotka eivät opi sietämään mitään ikävää, pettymykset ja vastoinkäymiset ovat osa elämää. Halutaanko lapsista oikeasti kasvattaa mielensäpahoittajia jotka eivät koskaan pysty hyväksymään sitä, että kaikki ei aina ole kivaa ja joskus tulee paha mieli mutta sen kanssa on vain elettävä?

Vierailija
188/377 |
02.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma isäni poistui kuvioista, kun olin parin vuoden ikäinen. Tämä oli siis 70-luvulla. Joka isänpäiväksi piti koulussa askarrella lahja ja ne löytyvät tälläkin hetkellä varastosta. Minulle se oli vaikeaa aikaa, kun olin isätön ja olin luokan ainoa poikkeus. Aina odotin, että isänpäivä menee nopeasti ohi.

Luokkakoko oli varmaankin likemmäs 30. Siinä oli yksi isätön ja 29 isällistä. Sen yhden takia siis muiden olisi pitänyt luopua ilahduttamasta nimenomaan isäänsä? Mikset sinä antanut lahjaasi isoisälle tai kummisedälle - kummit kaikilla ainakin oli vielä 70-luvulla.

Vierailija
189/377 |
02.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Okei, eli tällä logiikalla myös esimerkiksi Suomen itsenäisyyspäivä pitäisi perua koska joku muun kansalainenhan saattaa vaikka pahottaa mielensä siitä, että juhlimme maamme itsenäisyyttä? Eikun odotas, johan he ovat kerenneet loukkaantua, esim. kevätjuhlassa ei saisi Suvivirttä laulaa ja varmaan kohta joulujuhlatkin kielletään.

Muuten samaa mieltä, mutta haluaisin huomauttaa, että muunmaalaiset eivät ole vastustaneet Suvivirttä vaan ihan kantikset vapaa-ajattelijat. Mus limeille on ollut ihan ok, että Suomessa juhlitaan suomalaisia juhlia ja niissä lauletaan perinteiden mukaisia lauluja.

Vierailija
190/377 |
02.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Läheistenpäivä" on erinomainen idea! Koska jollekin voi tulla paha mieli isänpäivästä tai äitienpäivästä, voisi juhlinnan korvata vaikkapa "miesoletetun läheisen" ja "naisoletetun läheisen" päivänä syksyisin ja keväisin.

Ajatusta ei ole syytä jättää puolitiehen. Eräiden uskontojen hartaat harjoittajat eivät vietä joulua. Kaikenlaisista joulutouhuista, koristeluista, juhlista ymv. pitää siis  luopua välittömästi. Länsimaisen ajanlaskun mukaista uuttavuottakaan ei sovi juhlia, sillä eri tavalla aikansa laskeville lapsille tulisi paha mieli. Pääsiäispyhien, itsenäisyyspäivän, juhannuksen tai muiden juhlapyhien vietto ei tule enää kysymykseenkään.

Perjantaille suunniteltu kiva tekeminen päiväkotiin on väistämättä peruttava, sillä jotkut vanhempi-oletetut joutuvat olemaan viikonloppuisin töissä. Päiväkodin päättäjäisjuhlallisuuksienkin on loputtava, sillä päiväkotiin jääville lapsille tai sellaisille, jotka haluaisivat vielä jäädä päiväkotiin, tulee paha mieli.

Lopputuloksena päiväkodeissa tai koulussa ei juhlita enää ketään tai mitään, vaan eletään harmaata arkea päivästä toiseen. Arjesta ei nimittäin kukaan pahastu!

Mikä oikeus sulla on dissata arkipäiviä tolleen?

Luuletko ettei arkipäivät loukkaannu eriarvoisuudesta?

Voi olla että teen sun vihapuheista ilmoituksen, en ole vielä päättänyt.

Koita nyt vähän ees rispektaa arkee, vaikka arkivastainen ootkin. Ei maailma oo noin arkivastainen ja paha.

Mut joo, varaudu poliisikuulusteluihin, koska haluun olla reilu ja varoittaa jos niin käy ja satun tekemään sen ilmotuksen. Peace mut vihaan sua.

Vierailija
191/377 |
02.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pahoitteluni. Uskon kuitenkin, että enää ei eletä samanlaisia aikoja kuin 70-luvulla ja on olemassa se vaihtoehto, ettei isättömien lasten tarvitse osallistua kortin tai lahjan askarteluun. Itselläni ei ole lapsia, mutta uskoisin ettei päiväkodeissa ja ala-alasteella isättömiä lapsia pakoteta askartelemaan kortteja olemattomille isilleen. 

Vierailija
192/377 |
02.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muuten samaa mieltä, mutta haluaisin huomauttaa, että muunmaalaiset eivät ole vastustaneet Suvivirttä vaan ihan kantikset vapaa-ajattelijat. Mus limeille on ollut ihan ok, että Suomessa juhlitaan suomalaisia juhlia ja niissä lauletaan perinteiden mukaisia lauluja.

Tiedän, että juurikin nämä vapaa-ajattelijat ovat myös tämän takana, mutta itse olen törmännyt myös siihen, että nämä *eisaamainita* ovat pahoittaneet mielensä siitä, että meillä juhlitaan moisia juhlia ja se loukkaa heitä ja heidän uskoaan. 

Vierailija
193/377 |
02.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika monella tasa-arvokriittisellä uhriutujalla on ilmeisesti ongelmia luetun ymmärtämisen kanssa. Alla lainaus uutisesta, jossa kerrotaan mistä tässä todellisuudessa on kysymys:

”Helsingin varhaiskasvatusjohtaja Satu Järvenkallas korostaa, ettei päiväkoteihin ole lähtenyt ohjeistusta isänpäivästä eikä isänpäivän viettoa haluta romuttaa. Jokainen päiväkoti voi kuitenkin päättää merkkipäivien vietosta itsenäisesti.

”Isänpäivä nousi esiin keskusteluissa viime viikolla. Kyse on oikeastaan siitä, miten tästä juhlapyhästä viestitään”, Järvenkallas sanoo.

MONILLA lapsilla isä ei pääse paikalle, ja siksi päiväkodeissa on haluttu avata ovia muille läheisille ihmisille: isovanhemmille, kummeilla ja ystäville.

”Haluamme nostaa esiin sen, että jokaisella lapsella on mahdollisuus tuoda päiväkotiin joku ihminen, ettei lapsi jää ulkopuoliseksi”, sanoo Järvenkallas.

Aivan samoin päiväkodeissa voidaan myös linjata äitienpäivän vietosta eli lapselle läheiset ihmiset ovat tervetulleita.

Kalenteriin sidottujen merkkipäivien lisäksi monissa päiväkodeissa vietetään myös isovanhempien päivää.

Vierailija
194/377 |
02.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti pitäisi myös äitienpäivään samaa soveltaa. En ole itsekään ymmärtänyt ikinä miksi parhaimmillaan kokonainen viikko hössötetään isän- ja äitienpäivästä eikä tajuta että kaikilla lapsilla ei oikeasti ole isää tai äitiä. Kaikilla ei myöskään sen lisäksi ole myöskään isovanhempia elämässään. Aina ollaan asia korvattu niin että tekee jollekin toiselle läheiselle kortin ja askartelee yms. Silti se ei ole sama asia.

Moni lapsi osaa yllättävänkin hyvin peittää harmistuksensa. Se että lapsi X osaa käsitellä asian ei tarkoita että lapsi Y osaisi. Se on perheensisäinen juhla johon ei pitäisi koulujen ja päiväkotien puuttua ainakaan näillä nykyisillä nimikkeillä. Minusta tämä on hyvä idea, mutta se pitää soveltaa myös äitienpäivään.

Vierailija
195/377 |
02.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun puolesta voisi pitää läheisenpäivän ihan erillisenä päivänä äitienpäivän ja isänpäivän lisäksi. Ymmärrän että joillekkin voi tulla paha mieli jos ei itsellä ole äitiä tai isää ja muut tekee kortteja ja asia on muutenkin paljon esillä, mutta ihan typerää silti muuttaa kivoja perinteitä.

Vierailija
196/377 |
02.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisitte jotkut vaikka lukeakin uutisen. Siinä luki, että läheisenpäivä koskisi sekä isänpäivää ETTÄ äitienpäivää. Ei siis ollut kyse pelkästään isänpäivästä.

Vierailija
197/377 |
02.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisitte jotkut vaikka lukeakin uutisen. Siinä luki, että läheisenpäivä koskisi sekä isänpäivää ETTÄ äitienpäivää. Ei siis ollut kyse pelkästään isänpäivästä.

Ei lukenut aamulla?

Vierailija
198/377 |
02.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pahoitteluni. Uskon kuitenkin, että enää ei eletä samanlaisia aikoja kuin 70-luvulla ja on olemassa se vaihtoehto, ettei isättömien lasten tarvitse osallistua kortin tai lahjan askarteluun. Itselläni ei ole lapsia, mutta uskoisin ettei päiväkodeissa ja ala-alasteella isättömiä lapsia pakoteta askartelemaan kortteja olemattomille isilleen. 

Näin oli jo -80 - luvulla, eikä yksikään lapsi ihmetellyt yksinhuoltajan lapsia.

En ymmärrä mistä tämä tämän päivän kaikesta loukkaantuminen oikeasti kumpuaa.

Vierailija
199/377 |
02.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koskee vain isänpäivää. Tonni vetoa, että tämänkin sosiaalisen oivalluksen takana on lesbofeministi, joka ei syö lihaa, eikä ota rokotuksia.

Vierailija
200/377 |
02.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osittain loogista siinä mielessä, että nykyään vaan syntyy niin valtavasti niitä isättömiä lapsia. Se ei ole hyvä kehitys. 

Yksikään lapsi ei ole isätön. Biologinen mahdottomuus. Se on sitten eri asia, onko isä läsnä arkipäivässä.

No sorry jos tuntuu syytökseltä (tai mitäs sillä väliä) , mutta onhan tuo lisääntynyt valtavasti viime vuosina. Siis se, että naiset tekevät lapsia yksin. Ei ole tarkoituskaan, että mies on kuvioissa. Tuskin se sinne päiväkotiinkaan sitten ilmestyy. Tällainen käytännön ongelma siitä sitten syntyy.