Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työssäoppinen on orjatyötä, josta joutuu vielä maksamaan

Vierailija
01.11.2017 |

Huolestuttaa kun nuori uhkailee lopettavansa ammattikoulun kesken, koska hänelle ei makseta minkäänlaista korvausta siitä, että hän on työssäoppimassa. Hän joutuu itse kustantaan taukoeväänsä, työvaatteet ja matkakulut työpaikalle ja sieltä työmaille. Kelan maksama opintotuki ei riitä kustantamaan bensakuluja, joita syntyy tuosta työmaille kulkemisesta. Julkisilla täällä päin ei oikein pääse noille työmaille. Työnantaja ei ole halukas osallistumaan kustannuksiin: koska työssäoppija ei ole työntekijä, niin firma ei ole velvollinen kustantamaan työmatkakuluja. Firma ei myöskään joudu maksamaan vakuutuksia työssäoppijasta, vaan ne maksaa koulu. Työssäoppijat ovat siis ilmaista työvoimaa firmoille. Nuorta motivoisi enemmän mennä sinne työssäoppimiseen, jos saisi edes jonkinlaisia kulukorvauksia.

Kommentit (64)

Vierailija
21/64 |
01.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö nuori saa koulusta sen ruokarahan? Omana opiskeluaikanani sen sai koska koululla ei pystynyt käymään syömässä vaan olin eväiden varassa. Eihän sekään montaa euroa ollut, mutta jotain kuitenkin. 

Vierailija
22/64 |
01.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmettä siellä työssä oppii? Miksi sinne on menty? Eikö voisi olla koulussa oppimassa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/64 |
01.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meil saa nuoret ja yo:t ruokarahaa koululta niiltä päiviltä, kun o oltu työharjoittelussa.

Vierailija
24/64 |
01.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko työssäoppija ammattilainen? Ei, hän on opiskelija. Hän opiskelee työtään ja on etuoikeutettu kun pääsee aitoon ympäristään aitojen ammattilaisten opastamaksi. Missään ei työtä opi kuin työpaikalla. Ei ole ikään itseisoikeus että yrityksellä ylipäätään olisi resursseja opettamiseen. Yritys on tuottamista varten, ei opettamista. Kuitenkin opastaminen hidastaa varsinaista työntekoa huomattavan paljon. Olisitte kiitollisia siitä mitä saatte.

T. Oppisopimuksella ammattinsa saanut

Vierailija
25/64 |
01.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun kokemuksella useimmissa aspa paikoissa on joku vanha katkera ämmå työnohjaajana, joka teettää ties mitä turhaa hommaa kun ei ehdi tai jaksa opettaa

Tämä on se toinen ongelma tuossa hallituksen neronleimauksessa jalkauttaa opetus yrityksiin. Meillä tulee olemaan tulevaisuudessa ihmisiä, joiden osaaminen ja tutkintojen tosiasiallinen sisältö on mitä sattuu, riippuen siitä työnantajasta ja työssäohjaajasta. Aivan hölmöläisten hommaa. Ne perusasiat tulisi opettaa koulussa. Jokainen työpaikka painottaa asioita omasta näkökulmasta, ja harjoittelussa tulisi sitten soveltaa sitä perusoppia sen kyseisen paikan käytäntöön. Nyt jo työssäoppiminen on melkoisen kirjavaa, saati sitten jos sitä vielä lisätään perusopintoihin.

Vierailija
26/64 |
01.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää vaihtaa työssaoopimispaikkaa jos siihen kuluu rahat. Koulullakin voi sen suorittaa.

Vierailija
27/64 |
01.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meil saa nuoret ja yo:t ruokarahaa koululta niiltä päiviltä, kun o oltu työharjoittelussa.

Se ruokaraha on jonkun 3 euroa :D ei sillä paljoa matkoja ja ruokaa maksella

Vierailija
28/64 |
01.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko työssäoppija ammattilainen? Ei, hän on opiskelija. Hän opiskelee työtään ja on etuoikeutettu kun pääsee aitoon ympäristään aitojen ammattilaisten opastamaksi. Missään ei työtä opi kuin työpaikalla. Ei ole ikään itseisoikeus että yrityksellä ylipäätään olisi resursseja opettamiseen. Yritys on tuottamista varten, ei opettamista. Kuitenkin opastaminen hidastaa varsinaista työntekoa huomattavan paljon. Olisitte kiitollisia siitä mitä saatte.

Paraskin puhuja... Jos tosiaan olet oppisopimuksella ammattisi hankkinut, niin sinullehan on maksettu koko koulutusajalta TESin mukaista palkkaa, samalla kun olet mitään osaamattomana tumpelona vienyt niiden oikeiden työntekijöiden resursseja. Kehtaat vielä vaatia muita olemaan KIITOLLISIA palkattomasta orjatyönteosta, josta pahimmassa tapauksessa jää itse taloudellisesti tappiolle.

Vierailija
29/64 |
01.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koululta pitää hakea ruokaraha, muistaakseni n. 4e/pvä.

Miksi pitää työvaatteet maksaa itse? Eikö koululta saa vaatteet? Ainakin meidän lapsi käytti työharjoittelussa koululta saatuja työvaatteita.

Vierailija
30/64 |
01.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

> Missään ei työtä opi kuin työpaikalla.

Ja paskanmarjat!

Vierailija
31/64 |
01.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä kuule systeemissä on isosti vikaa jos ei työtä tekevä harjoittelija pysty maksamaan edes matkoja ja ruokaa.

Köyhillä vanhemmilla ei ole varaa bonsoroida lapsensa opiskelua, kun ei ole sitä ylimääräistä. Eikä nuori ole päässyt kesätöihin.

Vierailija
32/64 |
01.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulusta saa ruokarahan 4,80 /päivä. Pitäisi täyttää hakemus.  Tosin joissain kouluissa täytetään yhdessä opettajan ohjauksessa.  - ää meil on jotain ryhmänohjausta tai opoa tai yhteiskuntatietoa tai jotain muuta turhaa, en mä mee.

Kelasta voi hakea koulumatkatukea työssäoppimisjaksolle. -- ää, ei sielt kuitenkaa mitää saa, Kela vaan leikkaa.

-- ää miksei me saada palkkaa. Miten niin mun koulutus maksaa 10 kiloo vuodessa, häh.

Vierailija
33/64 |
01.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylva h kirjoitti:

Minkä helkutin takia sille taitamattomalle nuorelle maksettaisiin siitä, että hän vie jonkun ammattitaitoisen työaikaa?

Työssäioppijat ovat monella alalla välttämätön paha. Pakkohan ammattia on jossakin opiskella, mutta olisi aika hanurista, jos näille rasitteille vielä maksettaisiin siitä...

Höpö höpö. Yksikään firma tai yhteisö ei ota ketään riesakseen hyvää hyvyyttään tai ”yhteiskuntavastuun” vuoksi. Palkattomista työssäoppijoista, harjoittelijoista ja kokeilijoista hyödytään AINA poikkeuksetta ja joka kerta.

Vierailija
34/64 |
01.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paraskin puhuja... Jos tosiaan olet oppisopimuksella ammattisi hankkinut, niin sinullehan on maksettu koko koulutusajalta TESin mukaista palkkaa, samalla kun olet mitään osaamattomana tumpelona vienyt niiden oikeiden työntekijöiden resursseja. Kehtaat vielä vaatia muita olemaan KIITOLLISIA palkattomasta orjatyönteosta, josta pahimmassa tapauksessa jää itse taloudellisesti tappiolle.

Voi muru. Olen kyllä ollut ihan riittävästi palkatta työssä, älä siitä murehdi.

Vierailija
35/64 |
01.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

On aivan oikein, ettei opiskelijalle makseta oman alan työnteosta mitään. Tärkein palkkio on oppiminen. Tukia saa kukin ansionsa mukaan (opintoraha 0-250e + asumistuki). Tämä on aivan riittävä määrä, ja lainaa voi hakea lisäksi. Opiskelija saa vielä kaikenlaisia etujakin mm. VR:ltä ja teatterilipuista.

Sen sijaan ammattitaidottoman työttömän käyttäminen harjoittelijana 9e päiväkorvauksella normaalien tukien lisäksi on huutava vääryys, johon ei kenenkään pitäisi suostua.

Vierailija
36/64 |
01.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai että minua korpeaa että levitätte vielä lapsillennekin tuollaista kiittämätöntä asennetta. Antakaa se oppipaikka jollekin jota kiinnostaa jos se on noin kamalaa.

Vierailija
37/64 |
01.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työssäoppimisessahan opiskelija ei saa tehdä itsenäisesti työtä, hän on oppimassa ja häntä pitää ohjata.

Tämän takia siitä ei makseta palkkaa. Se joka tekee itse ilmaista itsenäistä työtä työssäoppimisjakson aikana ei itse noudata ohjeitaan. Perseet penkkiin jos koitetaan nakittaa roskahommiin.

Vierailija
38/64 |
01.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koululta kuulus saada ruokaraha jos ei käy koululla syömässä eikä harjoittelupaikkka tarjoa lounasta. Lisäks Kelalta voi hakea koulumatkatukea, voi saada omalla autolla kulkevakin jos ei tosiaan niitä julkisia mene. Ihmetyttää kyllä et miten ei muka ole työvaatteita valmiina, mitä vaatteita sit käyttää koululla kun opiskelevat/harjoittelevat työtehtäviä?

Vierailija
39/64 |
01.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi muru. Olen kyllä ollut ihan riittävästi palkatta työssä, älä siitä murehdi.

Turhaan muruttelet. Missähän sinä olet näitä palkattomia töitä tehnyt, jos ammattisi olet oppisopimuksella hankkinut? Vai tarkoittaako riittävästi = ei ollenkaan, ei ikinä?

Vierailija
40/64 |
01.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On aivan oikein, ettei opiskelijalle makseta oman alan työnteosta mitään. Tärkein palkkio on oppiminen. Tukia saa kukin ansionsa mukaan (opintoraha 0-250e + asumistuki). Tämä on aivan riittävä määrä, ja lainaa voi hakea lisäksi. Opiskelija saa vielä kaikenlaisia etujakin mm. VR:ltä ja teatterilipuista.

Sen sijaan ammattitaidottoman työttömän käyttäminen harjoittelijana 9e päiväkorvauksella normaalien tukien lisäksi on huutava vääryys, johon ei kenenkään pitäisi suostua.

Mikä vika on harjoittelijan palkassa (eli harjoittelujakson ajalta huomattavasti alennetussa palkassa), jollainen jokaisesta tes:istäkin löytyy? Kun itse aikoinaan opiskelin, harjoittelusta maksettiin aina (harjoittelupalkkaa). Nykyään Sipilöinti on vallannut maan, ja edes jonkinlaisen harjoittelupalkan maksaminen tuntuu olevan suorastaan ennenkuulumaton ajatus.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä kahdeksan