Teille jotka ette kärsi toistuvista tulehduksista..
..intiimialueella, ei ole hiivaa, ei bakteerivaginoosia eikä pissatulehduksia. Käytättekö tampooneja, hormonaalista ehkäisyä tai onko teillä käytössä intiimialueiden pesuaine?
Ollaan tätä pohdittu naisten kesken, ihmetellen miksi ovat toisille jatkuva riesa ja sitten on meitä jotka niiltä säästyvät. Mielelläni neuvoisin ystävää hädässä, mutta en tiedä mistä se johtuu.
Kommentit (30)
Mulla ei ole koskaan ollut mitään
alapään tulehduksia. En ole koskaan käyttänyt hormonaalista ehkäisyä, ajellut alapään karvoja, paitsi bikinirajaa olen joskus siistinyt, käytän kuukautissuojana vain siteitä. Seksikumppaneita ollut kaksi ja toisen kanssa käytin aina kondomia. Nykyisen kanssa ei aina käytetä kortsua ja meillä onkin lapsi eli olen myös synnyttänyt. En käytä alapään pesuun mitään aineita, vain vesipesu.
Niin tosiaan, karvoituskin mahdollisesti vaikuttaa.
Ei ehkäisyä, ei pesuainetta alapäähän,bikinirajan siistiminen, 1 kumppani, 4 synnytystä, 0 tulehdusta, menkoissa side.
Ykkönen jatkaa: Minulla on vain kaksi seksikumppania. Yksi yhdenillanjuttu ja toisena 20 v kestänyt parisuhde. Se eka jamppa oli nuori ja kokematon, eikä miehellänikään ole ollut kuin pari kumppania.
Käytän tamponeja, pesen alapään vedellä, muutoin käytän saippuaa. Ruokavalioon ei kuulu sokeri eikä viljat (suolistosairas). Ei hormonaalista ehkäisyä 20 vuoteen. Kaikki tulehdukset loppuivat, kun luovuin kierukasta (kupari) 8 vuotta sitten sterilisaation yhteydessä. Sitä ennen oli jos jotakin.
En käytä hormonaalista ehkäisyä,käytetään kondomia miehen kanssa. Olen käyttänyt aina kondomia seksikumppaneiden kanssa. Nuorempana käytin siteitä, aikuisiällä tamponia. Pesen vedellä normaalisti ja ajelen välillä karvojani.
Vierailija kirjoitti:
Käytän tamponeja, pesen alapään vedellä, muutoin käytän saippuaa. Ruokavalioon ei kuulu sokeri eikä viljat (suolistosairas). Ei hormonaalista ehkäisyä 20 vuoteen. Kaikki tulehdukset loppuivat, kun luovuin kierukasta (kupari) 8 vuotta sitten sterilisaation yhteydessä. Sitä ennen oli jos jotakin.
Ja loput: viimeisten 12 vuoden aikana 1 kumppani, synnytys 16 v sitten, sheivaan höylällä.
Itselläni on ollut elämäni aikana yksi hiiva, joka tuli pillerimerkin vaihdon alussa.
Pesen vedellä, ulkopuolelta ihan tavallisella suihkusaippualla.
Kaverillani on jatkuvasti hiivoja. Erona meillä on ruokavalio ja antibioottikuurien määrä. Itse en ole antibiootteja syönyt koko aikuisikänäni, vaan sinnitellyt nielutulehdukset sun muut ilman. Kaverilla ollut vuodessa useampi kuuri. Hän syö usein karkkeja ja käyttää sokerillisia tuotteita, itselläni on säännöllinen herkkupäivä. Eli en juo mehuja, käytä sokerirahkoja tms... Meillä käytetään hapanmaitotuotteita, kuten maustamattomia viilejä ja piimää. Saattavat olla yhteydessä hiivattomuuteen tai sitten ei....
Mulla oli tapana saada hiiva aina kuukautisten aikaan jos käytin siteitä ja se oli tosi kiusallista. Sitten gyne neuvoi juomaan Gefiluspiimää lasillisen pari päivittäin ja siihen loppui. 10 vuoteen ei ole ollut hiivatulehdusta. Emätintulehdus on ollut 40v sitten ja virtsatietulehdus 1x ensimmäisen synnytyksen jälkeen 36v sitten.
Olen käyttänyt tampooneja, pillereitä, hormonikierukkaa ja ajellut kiitoradankin jo lähes 30v ja harrastan seksiä usein joten sekään ei vaikuta. 4 lasta.
Eikä tuo piimä maistu pahalta marjasmoothiessa, toki pidän siitä sellaisenaankin.
Mirena, ei kuukautisia 15 vuoteen. Vain kaksi kumppania. Pesu intiimisaippualla. Ajelen siistäkseni. Syön mitä vain.
Kun otan pöksyt pesusta, huuhtelen pöksyistä kiilakohdan vielä. Pienikin pesuainejäämä voi allergisoida.
En käytä ehkäisyä (kun en seksiäkään harrasta), en ajele karvoja, en käytä pesuaineita (vesi riittää), kuukautisten aikana käytän siteitä..
Minä syön itse sokeria välillä todella paljon, mutta ilman tulehduksia saanut silti olla.
En käytä pesuaineita intiimialueille, en hormonaalista ehkäisyä enkä ole koskaan käyttänyt tampooneja vaan siteitä. Karvoja olen ajellut vaihtelevasti. Seksikumppaneita on ollut useampi kuin pari, mutta olen käyttänyt kondomia, tai minuun on käytetty vai miten se pitäisi sanoa 😄 Olemme käyttäneet, paitsi pidemmissä suhteissa.
Ehkä vien kaverille purkin piimää.
Syön probiootteja, vältän antibiootteja (paitsi luonnon antibiootteja eli valkosipulia ja inkivääriä). Sheivaan kaikki pois, pesen alapääni päivittäin intiimipesuun tarkoitetulla pesuaineella. Käytän hormonaalista ehkäisyä (e-pillerit). Käytän vaihtelevasti sekä tamponeja että siteitä.
Hiivatulehdus on ollut yhden kerran elämässäni, lukiossa (olen nyt yli 40).
Luulen että nuo probiootit ja antibioottien vältteleminen ovat avainsanoja.
Mulla näin: Ei spermaa pimppaan ikinä. Tällä "ohjeella" oon ollut vuosia ilman mitään vaivoja.
Toi on ainoa mikä niitä on aiheuttanut, ja tehnyt sen joka kerta ennemmin t myöhemmin.
Muita "altistavia" tekijöitä on, mutta niistä ei näytä seuraavan yhtikäs mitään.
Minulla oli hiivatulehduksia kun käytin ehkäisyrengasta, muuten ei koskaan. Oli tuhero tai posliini.
Virtsatietulehdusta ei ole ollut koskaan, juon aika paljon vettä ja minulla on yliaktiivinen rakko joten bakteerit ei ikinä kerkiä lisääntymään kun ravaan kusella koko ajan. Jotain hyvää siitäkin.
Pesen yleensä pelkällä vedellä, joskus sheivaan, joskus en. Kuukautissuojana kuukautiskuppi tai loppupäivinä kestoside/phs.
Mulla on kerran ollut hiivatulehdus antibioottikuurin jälkeen, muuten olen säästynyt niiltä.
Ikää on kohta 50 vuotta, joten mä olen ehtinyt tehdä yhtä sun toista, joka voisi vaikuttaa tai olla vaikuttamatta tulehdusherkkyyteen. Jos nyt on jotain, mitä en ole koskaan tehnyt, niin en ole käyttänyt e-pillereitä (hormonikierukkaa kyllä), siteitä tai pikkuhousunsuojia (tamponi ja sen jälkeen kuukuppi) tai voimakkaasti hajustettuja pesuaineita enkä ole koskaan sheivannut.
Sen huomaan, että jos tiettyyn aikaan kuukautiskierrosta annan kaikille mielihaluille periksi eli syön paljon makeaa, hiivatulehdus on varmaan aika lähellä. Makean rajoittaminen ja pesu happamalla pesunesteellä auttaa silloin.
Vierailija kirjoitti:
Mulla näin: Ei spermaa pimppaan ikinä. Tällä "ohjeella" oon ollut vuosia ilman mitään vaivoja.
Toi on ainoa mikä niitä on aiheuttanut, ja tehnyt sen joka kerta ennemmin t myöhemmin.
Muita "altistavia" tekijöitä on, mutta niistä ei näytä seuraavan yhtikäs mitään.
Nooh, ennen raskautta ja raskausaikana tuli tuotakin tehokuuri testattua, APlle ei aiheuttanut tulehduksia. Mutta hyvä tietää!
Ällövaroitus.
Kerran ollut sellainen hiiva(?) että emättimestä löytyi valkoista kokkaretta mutta kun sen kaapi ulos niin se oli siinä, muuta oiretta ei ollut. E-pillereitä käytän kun pitää pco:n kurissa mutta ei ole ollut vaikutusta tulehduksiin/hiivaan. Yhdynnän jälkeen käyn aina pissalla ja jos on spermat sisällä niin sormen avulla puserran ne ulos. Pissatulehduksia ei ole ollut.
Syön todella vähähiilarisesti, ehkä se auttaa hiivan kanssa, ehkä ei. Käytän kuukuppia kun jaksan, tamponeita en ikinä eli pääosin siteellä mennään. Mitään saippuoita en alapäähän käytä.
En käytä tamponeja, käytän kuukuppia. E-pillerit oli vuosia, nyt olen ollut vuosia ilman. Ei vaikutusta. Käytän vettä pesuun, toki karvoitukse saatan välillä pestä vaikka hiuksista valuvalla sampoovedellä, lutraamatta sitä limakalvoille. Alapää ärtyy, jos sen ajaa posliiniksi, mutta lyhyemmäksi siistimisen se sietää oikein hyvin.