Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millaista on tarjoilijan työ ravintolassa? Kannattaako kouluttautua aikuisena? Työkkäri ehdotti

Vierailija
01.11.2017 |

Ravintola-ala työllistää todella hyvin ja työttömänä ei tarvitse olla, näillä sanoin tätä minulle mainostettiin.

Olen koulutukseltani ympäristöalan insinööri (amk) ja työt todella tiukassa, yli vuoden ollut työttömänä. Uudelleenkoulutus alalle, joka todennäköisesti työllistää, on edessä. Ja jonka saa nopeasti suoritettua. Tarjoilijaksi olisi mahdollista kouluttautua oppisopimuksella, mikä houkuttaisi. Ikää minulla 32v.

Millaista ko. työ on? Monenlaista olen kuullut puolesta ja vastaan. Töitä ilmeisesti riittää kuitenkin, mikä toki tärkeä kriteeri.
Yötöitä en halua tehdä, mutta ei kai ruokaravintoloissa tarvitsekaan.

Kertokaa alan ihmiset kokemuksia!

Kommentit (47)

Vierailija
41/47 |
31.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä pidän ravintola-alasta. Mutta nyt kun on pieni lapsi ja muutakin elämää kuin työnteko ja työkavereiden kanssa ryyppääminen (koska se on ainoa sosiaalinen kontakti viikonloppu-ja iltatyössä), niin lähden opiskelemaan toista alaa. Aika näyttää, palaanko joskus tulevaisuudessa takaisin, yleensä hullu tietää oman paikkansa, vaikka yrittää pyristellä irti.

Vierailija
42/47 |
31.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata! Olen 32-vuotias, opiskelin alaa ja tein 16-vuotiaasta asti töitä ravintoloissa, olin nuorena kova oppimaan ja sain töitä hyvistä ravintoloista missä pääsin etenemään ja saamaan lisää vastuuta. En tietenkään nuorempana ymmärtänyt sitä että minulle ilolla sysättiin järjettömät määrät töitä ja vastuuta, mitättömällä palkalla. Itse iloisena höpötitteleillä painoin hiki hatussa. Ikää tuli lisää, perustin perheen ja palasin takaisin töihin. Kerkesin muutamassa vuodessa saada pari burn outia, joutua sairaslomalle, mennä takaisin hommiin ja todeta että tämä ala ei kyllä vaan palvele kovin montaa ihmistä, varsinkin jos sinulla on kova työmoraali.

Jos olet töissä tekemässä vähän keikkaa, sinua kohdellaan joka paikassa kun ylimääräisenä riesana, tai paskaduunarina joka saa ne kaikista ikävimmät tehtävät ja nakitetaan kaikki mahdollinen mitä vakkarit ei jaksa itse tehdä. Sitten valitetaan ekstrafirmaan jos et ole tarpeeksi nopea, iloinen, tietoinen, sitä tai tätä ja otetaan seuraava innokas nuori tekemään sitä paskaduunia tai juoksemaan niska limassa. 

En suosittele, valitettavasti. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/47 |
31.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huono palkka ja raskas työ. Lisäksi huonot työajat. Ei kannata.

Vierailija
44/47 |
31.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, ravintola-alalla ei kannata innostua ravintolapäällikön tittelistä. Palkka lähes sama, mutta töitä ja vastuuta puolet enemmän. Rivitarjoilijana on helppo olla, tekee vaan hommansa, tosin siinäkään ei ole omaa elämää.

Vierailija
45/47 |
31.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En näe mitään syytä miksi insinöörin pitäisi hakea tarjoilijan koulutukseen, mutta kai se noinkin päin voi mennä...

Jos meet, niin yhden vinkin voin antaa: hakeudu jo työssäoppimisjaksoilla mahdollisimman haastaviin ja houkutteleviin paikkoihin. Reippaat tekijät jotka tulevat asiakkaiden ja etenkin henkilökunnan kanssa toimeen otetaan töihin kesken koulujen ja duunia saa paiskia. Näin ainakin omalta kohdaltani reilu 10 v sitten miltei kaikille opiskelijoille kävi.

Alkuun pääsee sillä että täytyy sietää paskaakin ja raivaa luottamusta, joustaa joka raossa. Tolla alalla porukka on parhaimmillaan reilua, avointa ja auttavat toisiaan kaikessa. Pahimmillaan... no, niistä esimerkkejä on jo ketjussa.

Vierailija
46/47 |
31.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole töissä, mutta asiakkaana ruokaravintoloissa.

Olen huomannut että sunnuntaisin on liian vähän väkeä töissä ja silloin on tarjoilijoilla jatkuva kiire. Lauantaisin ja arki-iltoina on enemmän työntekijöitä, mutta silti tarjoilijaa pitää lähes maanitella hakemaan tilausta.

Ei siis mitään helppoa työtä ja kiireaikoina pitää olla koko ajan valppaana ja yrittää palvella asiakkaita tasapuolisesti. Nuorelle tuollainen sopii, mutta en usko että 32-vuotiaana kannattaa enää lähteä alalle. Olen myös huomannut ettei iäkkäitä tarjoilijoita juuri näy.

Sitten vielä suurin osa ravintoloista ovat näitä paskoja S-ketjupaikkoja ym. missä on samat ruokalistat, sama sisustus ym. käytössä satoja vuosia. Siis ei näytä että mikään olisi ikinä muuttunut...

Oikeasti laadukkaat ravintolat ovat harvassa. Siellä palkka parempi ja työtahti kevyempi, mutta sinne pääsee vain suhteilla ja tuurilla.

Oikeasti laadukkaissa ravintoloissa ei todellakaan ole kevyempi työtahti. Eikä palkkakaan välttämättä parempi. Jotain sisustuksia ja ruokalistoja on tässä nyt ihan turha tuoda esiin, ei ne asiat kuulu tarjoilijalle, oli ketjuravintola tai ei. 

-26 vuotta tarjoilijana

Vierailija
47/47 |
29.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuohon hommaan tarvi koulutusta

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän kuusi