Millaista on tarjoilijan työ ravintolassa? Kannattaako kouluttautua aikuisena? Työkkäri ehdotti
Ravintola-ala työllistää todella hyvin ja työttömänä ei tarvitse olla, näillä sanoin tätä minulle mainostettiin.
Olen koulutukseltani ympäristöalan insinööri (amk) ja työt todella tiukassa, yli vuoden ollut työttömänä. Uudelleenkoulutus alalle, joka todennäköisesti työllistää, on edessä. Ja jonka saa nopeasti suoritettua. Tarjoilijaksi olisi mahdollista kouluttautua oppisopimuksella, mikä houkuttaisi. Ikää minulla 32v.
Millaista ko. työ on? Monenlaista olen kuullut puolesta ja vastaan. Töitä ilmeisesti riittää kuitenkin, mikä toki tärkeä kriteeri.
Yötöitä en halua tehdä, mutta ei kai ruokaravintoloissa tarvitsekaan.
Kertokaa alan ihmiset kokemuksia!
Kommentit (47)
Onko naurettavampaa kuin keski-ikäinen tarjoilija? On, nimittäin keski-ikäinen kaupan kassa.
Jos sä kerran olet jo insinööri niin tee mieluummin joku yamk-tutkinto. Valitse se niin, et se on työllistävämpää kuin nykyinen suuntauksesi. Ja jos tämä ei mahdollista niin kokonaan uusi amk-insinööritutkinto, jos vaikka saisit sen verran hyväksilukuja että voisit valmistua parissa vuodessa. Kauanko opinnoistasi on aikaa? Yleensä hyväksiluvut saa jos opinnoista on alle 10 vuotta. Katso myös monimuoto-opinnot, ei vain niitä nuorisolle tarkoitettuja päiväopintoja.
Jos sulle on ok vuorojen mielivaltainen muuttelu, ilta ja yötyö, jatkuva joustaminen ja monesti vittumaiset asiakkaat. Joudut olemaan monta tuntia jalkojen päällä ja väkisin näyttämään iloiselta. Ruokatauot voit unohtaa. Röökille ehdit 5min silloin tällöin. Itse viihdyin mielummin keittiössä. Siellä toki kaikki muut samat ongelmat mutta asiakkaiden naamoja ei tarvinnut nähdä :D
t. kokki ja tarjoilija 7vuotta, vaihdoin alaa.
Insinööristä tarjoilijaksi? Älä nyt naurata. Etkö voi suuntautua insinööri-opinnoissa johonkin muuhun mikä työllistää?
Vierailija kirjoitti:
Insinööristä tarjoilijaksi? Älä nyt naurata. Etkö voi suuntautua insinööri-opinnoissa johonkin muuhun mikä työllistää?
Mitä naurettavaa siinä on? Teen itse eri alan työtä kuin mihin olen kouluttautunut, pääasia on, että on työtä. Palvelualojen työ on tärkeää ja arvokasta.
Toki kannattaa ap:n miettiä myös sitä oman alan jatkokoulutusta. Raskastahan tarjoilijan työ on (en ole tehnyt mutta tiedän).
Vierailija kirjoitti:
Onko naurettavampaa kuin keski-ikäinen tarjoilija? On, nimittäin keski-ikäinen kaupan kassa.
Kummassakaan ei ole mitään naurettavaa. Kumpikin on ammatti. Mietin tässä viittäkymppiä lähestyvänä hommata lisätyötä kassalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä naurettavaa siinä on? Teen itse eri alan työtä kuin mihin olen kouluttautunut, pääasia on, että on työtä. Palvelualojen työ on tärkeää ja arvokasta.
Toki kannattaa ap:n miettiä myös sitä oman alan jatkokoulutusta. Raskastahan tarjoilijan työ on (en ole tehnyt mutta tiedän).
Sitä että on ensin vaivalla kouluttautunut insinööriksi ja nyt sitten menisikin johonkin raskaaseen paskan palkan hommiin jälkeenpäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos onnistuu pääsemään johonkin ns. parempaan paikkaan töihin, niin olot ovat yleensä ihan inhimilliset. Ketjurafloissa ja kuppiloissa tarjolla on usein pelkkiä osa-aikaisuuksia, ja juokset ylityöllistettynä kieli vyön alla.
No jaa. Niissä paremmissa paikoissa voi olla jopa rankempaa ja työnmäärä suurempi oman kokemukseni mukaan, kun palvelun taso halutaan pitää korkealla. Joutuu todennäköisesti sitoutumaan työhön enemmän, koko ajan antamaan itsestään 200%. Omistajat todennäköisesti pienempiä yksityisiä ja sehän tarkoittaa joustamista, joustamista ja vielä kerran joustamista. Palkassa se ei usein kuitenkaan näy.
Kahviloissa voi olla vähän helpompaa.
Miten annetaan itsestään 200%, kun 100% on ehdoton maksimi kaikissa tilanteissa?
Mene ravintola-alan keikkatöihin vuokratyöfirman kautta. Ne järjestävät muutaman päivän koulutuksia ja sitten saat itse päättää mihin menet töihin ja milloin. Samalla voit päättää haluatko blokkaajaksi, saliavuksi, tarjoilijaksi vai ihan kassatöihin. Jos jossain paikassa on ikävä ilmapiiri, ei tarvitse mennä uudestaan, ja jos joku paikka on erityisen kiva ja olet hyvä työssäsi, on mahdollista päästä vakkariksi.
Vuokratyöfirman haastattelussa voitte myös keskustella mitä muita ammattinimikkeitä sulle voi laittaa. Esimerkiksi aulaemännän työt ovat aika mukavia, erilaisia toimistotöitäkin tulee välillä, työmahdollisuuksia on laidasta laitaan. Turha hävetä duunarihommien tekemistä vaikka olisi korkeammin koulutettu, jotenkinhan sitä aikuisen pitää itsensä elättää, mahdollisuuksien mukaan. Oman alan töiden etsimistä voi jatkaa siinä ohessa.
-30
Vierailija kirjoitti:
Rankkaa ja huonosti palkattua. Onko sulla ainakin hyvä peruskunto?
Työnantajat mielivaltaisia, potkuja jaellaan sesonkien mukaan, kiitosta ei saa ja työ on todella fyysisesti raskasta. Lisäksi alalla paljon epäpäteviä naisia, joilla omat kieroilukerhonsa.
Siinä oli monta asiaa pähkinäkuoressa. Omista suunnitelmista, illoista ja viikonlopuista joutuu myös luopumaan. Vuoro päättyy harvoin siihen aikaan kuin listassa lukee. Tai sitten lähetetään neljän tunnin jälkeen kotiin kun on hiljaista. Puolusta oikeuksiasi niin olet asennevammainen kiukuttelija. Suomalainen on myös asiakkaana usein pikkumainen, muka-allerginen, nillittäjä jolle mikään ei saisi maksaa mitään, ellet ole töissä ei-oman rahan paikoissa. Tee siinä sitten myyntityötä. Ai niin, jatkuva alimiehitys ja ilmaisen työn teettämistä eri muodoissa koska omistajallekaan mikään ei saa maksaa mitään. Vaihdoin alaa ja olen onnellinen.
Up, onko kellään aikaa kirjoittaa kokemuksia? Vai mennäänkö alimiehityksellä tuli hännän alla?
Suhdanneherkkä ala. Vaikka nyt töitä riittäisikin, niin ei välttämättä jatkossa.
Vierailija kirjoitti:
Työkkäriltä mielenkiintoinen näkemys, että ravintola-alalle tuosta vain mennään hommiin ja työllisyys on varmaa. Hymyilyttää. Jokaista tarjoilijanpaikkaakin kohden on varmaan se sata hakijaa.
Hakijoita on mutta ammattitaitoisia? Noup. Meillä aloittanut nyt kaksi uutta työntekijää joille pitää kädestä pitäen selittää mikä on viinilasi, kuohuviinilasi ja mistä tarjoillaan konjakki. Mukavia ja iloisia tyttöjä molemmat, mutta vaihtaisin mielelläni vaikka neljä heidänlaistaan yhteen ammattilaiseen!
Vierailija kirjoitti:
vaihtaisin mielelläni vaikka neljä heidänlaistaan yhteen ammattilaiseen!
Maksaisitko sille yhdelle saman mitä niille neljälle yhteensä? Joutuisiko tämä yksi hirvittävän työtaakan alle, kun oikeasti töissä pitäisi hänen lisäkseen olla kolme muuta?
Ap ei ole tainnut aloituksen jälkeen kommentoida, mutta kysyisin häneltä, että onko hän varmasti heittänyt työnhakuverkkoja tarpeeksi laajalle oman alan sisälle. Ettei vaan ole liian suppea käsitys siitä, mitä hänen tutkinnollaan voi tehdä.
Käy kokeilemassa keikkafirman kautta. Kokeiluun et tarvi koulutusta.
Itse vihaan, jotkut tykkää. Riippuu luonteesta. Töitä riittää.
Ravintola-ala on turhan dissattua. Siinä on huonot puolet mutta jos tykkäät alasta se voi olla todella palkitsevaa. Palkat ei ole hyviä, ja työ on raskasta mutta itse olen viihtynyt alalla. T: 30v sushikokki. :)
Suosittelisin AP:lle mieluumminen infra-alan inssin hommia. Jos sulla kerta on jo yhdet AMK-inssin paperit taskussa, niin kouluttautuminen infrapuolelle ei kestäisi niin kauan kuin vasta-alkajilla. Ja duunia infrapuolella riittää!
Monissa AMK:issa tarjotaan rakennuspuolen koulutuksia monimuotototeutuksena, jolloin voisit opiskella esim. päivän viikossa ja silloin tällöin intensiiviviikkoja. Kannattaa selvitellä näitä mahdollisuuksia!