Miten sait vakityöpaikan jos olit ensin määräaikaisena?
Kysyitkö itse, ehdottiko työantaja vai miten asia meni?
Kommentit (9)
Pyysin väliaikaista työtodistusta ja pomon kysyessä sanoin rehellisesti etsiväni vakituista työpaikkaa. Ei ilmeisesti halunnut luopua. :D
Kysyin itse, kun määräaikasuus alkoi lähetä loppuaan (olin äitiysloma/hoitovapaasijaisena). Eli juttelin esimiehen kanssa ja kysyin suoraan, miltä tilanne näyttää: onko heillä tarjota minulle jatkoa vai alanko etsiä aktiivisesti muuta työtä. Seuraavana päivänä pomo tuli HR:n kanssa huoneeseen ja kertoi, että minulle löytyy paikka, kun järjestelivät organisaatiota uudelleen hieman, että saivat minut pidettyä. Sain siis jatkaa hommassa, johon oli tullut, ja äitiyslomalta palaava palasi eri tehtäviin (häneltä tämä oli siis kysytty tietysti ja oli ok).
Olin kesätöissä ja sitten kysyivät voisinko jatkaa opiskelujen ohessa. Seuraavana kesänä tein opiskeluun kuuluvan harjoittelun ko. paikassa ja jatkoin edelleen talvet opiskelun ohessa. Viimeiselle vuodelle ei jäänytkään kuin opinnäyte ja yksi kurssi, joten opiskelin töiden ohessa. Helppoa kun on tarpeeksi hyvä.
Edellisessä työpaikassa voitimme kilpailutuksen ja näytti siltä, että töitä riittää useammaksikin vuodeksi. No, kolme vuotta sitä sitten loppujen lopuksi kesti. Joka tapauksessa oli selvää, että me jotka olimme tehneet työtä siihenkin saakka ja osallistuneet tarjouksen tekemiseen, jatkaisimme tehtävässä.
Nykyisessä työssä on sama tilanne käsillä eli pian kuullaan riittääkö töitä myös jatkossa. Jos riittää niin me määräaikaiset jatkamme toistaiseksi jatkuvassa työsuhteessa.
Olen palkattuna hoitamaan virkaa määräaikaisena, koska viran järjestelyt oli vielä kesken. Lähinnä miettivät, että millä nimikkeellä ja koulutuksella palkkaavat ensi vuonna. No nyt selvisi, että tällä nimikkeellä jatketaan ja jos vaan olen ensi vuonna käytettävissä, niin virka on minun ilman erillistä hakua.
Odotin sinnikkäästi vakituisen työpaikan vapautumista ja odotellessa tein kovasti töitä jotta minut ja työpanokseni huomataan ja minut vakinaistetaan. Lopulta tein hieman yli 2,5 vuotta määräaikaisia, kunnes ensimmäinen tilaisuus tarjoutui.
Hain paikkaa ja sain sen.
Pomo tuli kysymään olenko kiinnostunut siirtymään vakituiseksi. Oli kuulemma ollut tyytyväinen tekemääni työhön. Sanoin että kyllä. Siinähän se.
Kysyin asiaa monta kertaa. Otin yhteyttä liittoon, kun määräaikaisuudelle ei ollut perusteita. Tappelin esimiehen kanssa. Luovutin. Odotin, että esimies vaihtuu. Esimies vaihtui. Työsopimus tehtiin vakituisena heti, kun edellisen esimiehen aikana tehty viimeinen määräaikainen sopimus loppui. Hän ihmetteli, miksi tähän asti oli tehty vain määräaikaisia sopimuksia.
Sain määräaikaisen pestin ja sinä aikana naapuri osastolta jäi yksi mies eläkkeelle. Sain hänen paikkansa ilman erillistä hakua.
Vuosikymmen myöhemmin entinen työkaverini oli edennyt toisessa yksikössä johtajaksi ja tarvitsi sinne jonkun kesäksi hoitamaan suurempaa projektia. Omalla osastollani oli hiljainen kausi, joten otin homman. Meni niin hyvin, että entinen työkaverini halusi minut sinne vakituiseksi.
Hyvistä suhteista on hyötyä.